Gå til innhold
Hundesonen.no

Nrk, Grosvold


victoria_e

Recommended Posts

Skrevet

Veldig nøktern og grei framstilling av "klikkertrening" på mennesker. Det ble understreket at metoden har sin begrensing på normale individer, som man som regel kan samtale med.

Nøkternheten imponerte meg mest :blink:

Innen hundetrening blir klikkertrening ofte omtalt som rene "trylledrikken", med rette (min personlige mening). Men på mennesker tror jeg Tagteach er et flott supplement til de øvrige instruksjonsteknikker man kan nytte seg av.

Skrevet
Veldig nøktern og grei framstilling av "klikkertrening" på mennesker. Det ble understreket at metoden har sin begrensing på normale individer, som man som regel kan samtale med.

Nøkternheten imponerte meg mest :lol:

Innen hundetrening blir klikkertrening ofte omtalt som rene "trylledrikken", med rette (min personlige mening). Men på mennesker tror jeg Tagteach er et flott supplement til de øvrige instruksjonsteknikker man kan nytte seg av.

Det er vel det det er ment som. Et supplement. Jeg synes det er altfor lett for enkelte (både lærere og andre) å kritisere folk som skaffer seg nye verktøy til bruk i undervisning i håp om å bedre elevers prestasjoner og lærevilje. TAGteach kan karakteriseres som et verktøy, og det er aldri negativt at lærere, eller håndverkere, utvider verktøyboksen sin. Man kan ikke bruke umbraconøkkel på alt, og heller ikke TAGteach. Men det er positivt at noen går nye veier, prøver ut, og tar opp verktøyet der det kan være behov for det uten å være redd for å fremstå som idioter. For det er det mange mener de er, men det kommer ofte fra personer som ikke har lest bruksanvisningen eller hatt opplæring i bruksområdet.

Samtale og muntlig ros gir man i tillegg - de som klikkertrener hunder snakker vel også med hunden sin, eller? Og man går ikke rundt å klikker 24 timer i døgnet? Nei, man bruker det bevisst for å trene enkeltmomenter. Noe skolen ofte glemmer er nettopp det å bryte ting ned i små enheter og bygge videre etterhvert. Selv normale elever som forstår helt fint de rosende ordene, kan profittere på et klikk. Vi bruker da ikke klikkertrening kun på hunder som ikke er "dumme"?

Jeg applauderer de som våger å prøve ut nye ting, de som har en velutstyrt "verktøykasse", og de som innhenter kunnskap og egen erfaring før man gjør seg opp en mening. Et åpent sinn er vel etterlengtet i skolemiljøet, men dessverre et sjeldent fenomen. Ser man på diskusjonen som går på aftenposten der folk går i spinn og kommer med sterke negative utsagn er det ikke en eneste en som egentlig vet hva det går ut på eller har sett det i praksis. Bortsett fra de små, redigerte klippene som NRK og aftenposten viste.

Skrevet

Jaja sukket bare jeg, skjønte på en måte prinsippet, men gud så lei jeg hadde blitt en sånn klikker hadde jeg vært elev! Kan sikkert funke på enkelte, men takk meg til rosende ord isteden

Skrevet
Jaja sukket bare jeg, skjønte på en måte prinsippet, men gud så lei jeg hadde blitt en sånn klikker hadde jeg vært elev! Kan sikkert funke på enkelte, men takk meg til rosende ord isteden

Det er ikke ment å bruke klikker istedet for muntlig ros. I løpet av en 70 minutters økt brukes klikkeren kanskje i 5-10 minutter slik rektoren sa, for å lære inn små delmomenter.

Skrevet

Men jeg vil tro, at dersom de ikke på sikt får en belønning for disse klikkene, vil klikkingen gradvis miste viktigheten for elevene.. "Der klikket det igjen, men so what?"

Skrevet
Men jeg vil tro, at dersom de ikke på sikt får en belønning for disse klikkene, vil klikkingen gradvis miste viktigheten for elevene.. "Der klikket det igjen, men so what?"

Ja, det tenkte jeg også på. Imidlertid, det er jo snakk om unger her som forstår mer av omfanget enn hva en hund gjør. Dermed vil jeg tro at ungene synes at selve klikket er mer stas enn å ikke få det. Dessuten, det jeg fant veldig oppløftende var nettopp det rektoren sa om at lærere ubevisst vil muntlig rose en elev læreren liker, på en litt mer utbroderende måte enn en annen elev. Og her vil dermed klikkelyden "likestille" den rosen som blir gitt.

Et annet viktig poeng rektoren hadde, var jo at ungene har mindre og mindre respekt for sanksjonene skolen har adgang til å ilegge dem. Og da finner jeg det sinnsykt positivt at skolen fokuserer på positiv tilbakemelding ENN å finne ut en annen vri på en sanksjon. Alt som fokuserer på det positive er vel å foretrekke.

Når det gjelder denne gutten som sa noe om at det var "vondt" fordi han ikke var en hund virker mer på meg som noe han har hørt foreldrene si, altså at deres misnøye kom ut via han. Og det synes jeg er fryktelig trist at han blir regulert uten selv å ta stilling til selve saken.

Skrevet
Ja, det tenkte jeg også på. Imidlertid, det er jo snakk om unger her som forstår mer av omfanget enn hva en hund gjør. Dermed vil jeg tro at ungene synes at selve klikket er mer stas enn å ikke få det. Dessuten, det jeg fant veldig oppløftende var nettopp det rektoren sa om at lærere ubevisst vil muntlig rose en elev læreren liker, på en litt mer utbroderende måte enn en annen elev. Og her vil dermed klikkelyden "likestille" den rosen som blir gitt.

Et annet viktig poeng rektoren hadde, var jo at ungene har mindre og mindre respekt for sanksjonene skolen har adgang til å ilegge dem. Og da finner jeg det sinnsykt positivt at skolen fokuserer på positiv tilbakemelding ENN å finne ut en annen vri på en sanksjon. Alt som fokuserer på det positive er vel å foretrekke.

Når det gjelder denne gutten som sa noe om at det var "vondt" fordi han ikke var en hund virker mer på meg som noe han har hørt foreldrene si, altså at deres misnøye kom ut via han. Og det synes jeg er fryktelig trist at han blir regulert uten selv å ta stilling til selve saken.

Jeg er helt enig i at det er kjempebra så lenge man fokuserer på positiv tilbakemelding, så det er jo supert. Vi får vel bare se hvordan det går, om det har ønsket virkning eller ikke:)

Skrevet

Opplegget får sikkert noen til å jobbe mer effektivt osv. Men selv tror jeg at jeg hadde prestert mindre på skolen hvis jeg skulle blitt "klikkertrent" der.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...