Gå til innhold
Hundesonen.no

Belgernerver


Emilie

Recommended Posts

Har i det siste bitt meg merke i hvor utrolig mange dårlige belgere det egentlig florerer av. Hunder med nervene på høykant og "rask reaksjonsevne". Jeg synes jeg bare ser flere og flere av dette slaget, og er sjokkert over at disse dårlige individene får føre sine gener videre i avl. Trist utvikling, særlig med tanke på at belgerne en gang var velegnede brukshunder, ikke hunder som var redd for sin egen skygge - slik det later til å være i dag.

Mental helse ser ut til å være sisteprioritet hos oppdrettere av utstillingbelgere, og skal man ha belger i dag må man stort sett velge mellom to ytterpunkter - heftige brukshunder eller pissredde nervevrak. Jeg utelukker ikke at det finnes noen oppdrettere av kjekke hunder som ikke kvepper når den ser sitt eget speilbilde, men det ser ikke ut til at disse oppdretterne står i flertall akkurat.

Spørsmålet mitt lander på hvorfor dette egentlig er akseptert, når det er et så stort problem for så mange hunder, disse nervøse individene har det jo ikke godt med seg selv en plass! Bortsett fra de hundene jeg har erfaring med selv hører jeg stadig både hundefolk og annet folk snakke om de der nervøse belgerne, som bråker og biter, har angst for det meste og sjeldent har evne til å fungere i noen sammenhenger, annet enn trygt hjemme sammen med eieren sin.

Er det kanskje på tide å tenke i andre baner enn bare utstilling og et tiltalende utseende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 124
  • Created
  • Siste svar

Jeg lurer bare på en ting jeg, og det er hvorfor det alltid er folk som har schæfer som gnåler om mentaliteten til belgeren? Er det ikke nok å ta tak i i egen rase, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer bare på en ting jeg, og det er hvorfor det alltid er folk som har schæfer som gnåler om mentaliteten til belgeren? Er det ikke nok å ta tak i i egen rase, liksom?

Nå har jeg faktisk ikke bare schäfer, men det er ikke et gjennomtrengende problem at schäferhunden generelt går rundt og synes verden er et ekkelt sted å være - og virkelig sliter med nevrotiske tendenser hele tiden, siden du er inne på det liksom. Det det er nok av schäferdiskusjoner å ta av, men jeg er faktisk litt interressert i å vite hvor belgerfolket står i forhold til nok en rase i forfall.

Å trekke inn andre raser bare for å dysse ned et annet problem, blir litt bak mål hvis du skjønner hvor jeg vil hen.

(Og bare så det er sagt så har schäferklubben krav til mentalitet på avlsdyr, belgerfolket bare kan drømme om)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke belger jeg for all del, men synes det var rimelig på landet av en schäfereier å komme med dette. Sjelden jeg treffer noen med en koko belger, men jeg treffer ofte agressive og ustabile schäfere. Nei, dette var selvmål av ts.

Så om man eier en rase, kan man ikke stille spørsmålstegn ved en annen rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke belger jeg for all del, men synes det var rimelig på landet av en schäfereier å komme med dette. Sjelden jeg treffer noen med en koko belger, men jeg treffer ofte agressive og ustabile schäfere. Nei, dette var selvmål av ts.

Og hva så? Spiller det noen rolle hvilken rase jeg har? Synes det er helt kurant å stille spørsmål jeg, for belgeren sliter virkelig. Men hvis du ikke har noe mer enn usakligheter om eiere av andre raser enn belgerne å komme med, så kan du kanskje la være å skrive i denne tråden i det hele tatt?

Så om man eier en rase, kan man ikke stille spørsmålstegn ved en annen rase?

Jepp, stemmer tydeligvis det, alle fordommer bekreftes :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke belger jeg for all del, men synes det var rimelig på landet av en schäfereier å komme med dette. Sjelden jeg treffer noen med en koko belger, men jeg treffer ofte agressive og ustabile schäfere. Nei, dette var selvmål av ts.

Jeg skjønner hvor TS vil hen, og forstår ikke hvorfor det skulle være så gale av en schæfereier å diskutere mentaliteten på en annen rase? TS må jo ikke nødvendigvis ha i tankene at en annen rase skal dysses ned for å skjule en annen rases "problemer". Det er for en gangs skyld deilig med en debatt som ikke dreier seg om schæfere *litt lei av de!*

Jeg har møtt så få belgere, at jeg skal ikke uttale meg, men følger interessert med.

EDIT: La til quoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at trådstarter traff et ømt punkt her :blink:

Ikke akkurat, jeg er bare litt lei av å diskutere belgermentalitet.

Nå har jeg faktisk ikke bare schäfer, men det er ikke et gjennomtrengende problem at schäferhunden generelt går rundt og synes verden er et ekkelt sted å være - og virkelig sliter med nevrotiske tendenser hele tiden, siden du er inne på det liksom. Det det er nok av schäferdiskusjoner å ta av, men jeg er faktisk litt interressert i å vite hvor belgerfolket står i forhold til nok en rase i forfall.

Å trekke inn andre raser bare for å dysse ned et annet problem, blir litt bak mål hvis du skjønner hvor jeg vil hen.

(Og bare så det er sagt så har schäferklubben krav til mentalitet på avlsdyr, belgerfolket bare kan drømme om)

Nei, du har BC og, og de er jo ikke kjent for å være skuddredde eller noe de? Jeg trekker ikke inn andre raser for å dysse ned et problem, jeg syns det kan være greit om man feier for egen dør før man babler om dårlig mentalitet hos andre raser - jeg antar jeg har sett litt flere belgere enn deg, og kjenner rett og slett ikke igjen beskrivelsen din? "Går rundt og syns verden er et ekkelt sted å være"? Ingen av de belgerene jeg kjenner syns "verden er et ekkelt sted å være", og ingen av de er "heftige brukshunder" - de er disse langhårsvraka av noen utstillingsbelgere.. Men for all del, om du føler du må se eksempler på sånt, er det bare å ta seg en tur, jeg har 2 her, kan sikkert hoste opp noen flere du kan få hilse på og :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om man eier en rase, kan man ikke stille spørsmålstegn ved en annen rase?

Jovisst, men slik jeg leser åpningsinnlegget er det ikke for å starte en diskusjon men for å sverte en annen rase.

Og hva så? Spiller det noen rolle hvilken rase jeg har? Synes det er helt kurant å stille spørsmål jeg, for belgeren sliter virkelig. Men hvis du ikke har noe mer enn usakligheter om eiere av andre raser enn belgerne å komme med, så kan du kanskje la være å skrive i denne tråden i det hele tatt?

Jepp, stemmer tydeligvis det, alle fordommer bekreftes :blink:

Jeg skriver i hvilken tråd jeg vil jeg faktisk, og når du kun er ute etter å trekke fram det du mener er negativt med en rase så må du regne med å få motbør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om man eier en rase, kan man ikke stille spørsmålstegn ved en annen rase?

Det handler vel kanskje litt om HVORDAN man stiller spørsmålet?

Jeg vet i grunn ikke mye om verken schäfer eller belgere, men i min verden så går det minst 10 gale schäfere på hver gale belger jeg treffer... Desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat, jeg er bare litt lei av å diskutere belgermentalitet.

Bare at du svarer her sier jo sitt :blink:

Nei, du har BC og, og de er jo ikke kjent for å være skuddredde eller noe de? Jeg trekker ikke inn andre raser for å dysse ned et problem, jeg syns det kan være greit om man feier for egen dør før man babler om dårlig mentalitet hos andre raser - jeg antar jeg har sett litt flere belgere enn deg, og kjenner rett og slett ikke igjen beskrivelsen din? "Går rundt og syns verden er et ekkelt sted å være"? Ingen av de belgerene jeg kjenner syns "verden er et ekkelt sted å være", og ingen av de er "heftige brukshunder" - de er disse langhårsvraka av noen utstillingsbelgere.. Men for all del, om du føler du må se eksempler på sånt, er det bare å ta seg en tur, jeg har 2 her, kan sikkert hoste opp noen flere du kan få hilse på og :hug:

Vel, 2ne jeg har hilst på belgerne dine, og de var ikke av aller verste sort nei :hug: Men nå var det ikke de jeg siktet til heller sånn i utgangspunktet. Og du er tilbake på det igjen - trekker inn både border collie og schäfer. Jeg feier for egen dør hver eneste dag, og jeg er mer enn fornøyd med mine egne individer jeg, samtidig som jeg er fullt klart over rasenes svakheter, men nok OT-snakk, for det var vel heller en annen rase jeg ønsket å konsentrere meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
(Og bare så det er sagt så har schäferklubben krav til mentalitet på avlsdyr, belgerfolket bare kan drømme om)

Kanskje det er en grunn for at Schäferhundklubben har satt disse kravene - noe belgerfolket ikke har sett som nødvendig for sin rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er en grunn for at Schäferhundklubben har satt disse kravene - noe belgerfolket ikke har sett som nødvendig for sin rase?

Ofte blir vel slike tiltak satt inn når skaden allerede er gjort, ikke som forebyggende. Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel kanskje litt om HVORDAN man stiller spørsmålet?

Jeg vet i grunn ikke mye om verken schäfer eller belgere, men i min verden så går det minst 10 gale schäfere på hver gale belger jeg treffer... Desverre...

Uansett hvordan man stiller et spørsmål om en negativ egenskap i en annen rase, og er schäfereier, så synes jeg at man får slengt veldig ofte tilbake at "man må feie for sin egen dør først"... Nå har det jo gått side opp og side ned på de fleste forum om hvor dårlig stilt schäferen er. Da kan man lire av seg de utruligste påstandene og beskrivelsene. De er jo steike, hakke gale alle mann. Så sant de ikke er grå da, for da er de bra i "lokket". Sånn satt på spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jovisst, men slik jeg leser åpningsinnlegget er det ikke for å starte en diskusjon men for å sverte en annen rase.

Ja, da tolket du det feil, det går mer på å få fram en diskusjon om det virkelig er nødvendig å bruke mentalt elendige hunder i avl, og så lenge det er jeg (eier av et par drittraser) som stiller spørsmålet så er det vel greit da antar jeg. Mulig jeg hadde fått et annet svar dersom jeg eide en golden retriever.

Jeg skriver i hvilken tråd jeg vil jeg faktisk, og når du kun er ute etter å trekke fram det du mener er negativt med en rase så må du regne med å få motbør.

Ja, skriv hvor du vil, men hold deg til topic. Hvorfor må jeg forvente motbør egentlig? Jeg trekker kun frem fakta og er ikke ute etter å sverte en rase jeg i utgangspunktet liker godt.

Kanskje det er en grunn for at Schäferhundklubben har satt disse kravene - noe belgerfolket ikke har sett som nødvendig for sin rase?

Mulig det, men strenge krav er bedre INGEN krav, og kun anbefalinger, som ingen later til å følge uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er rett og slett hvorfor du har valgt å "sverte" én spesiell rase? Hvorfor akkurat belgeren, når det er ørten andre raser som sliter med akkurat det samme problemet? Det er jo død og fordervelse for deg om noen nevner dine raser i denne tråden, men belgeren er det tydeligvis greit å henge ut? Sier litt om deg det da kanskje :blink:

Og nei, jeg har ikke belger, og har heller ikke planer om å skaffe meg belger i nærmeste framtid. Mitt mål er derfor ikke å forsvare belgeren i denne tråden, men jeg skjønner heller ikke hvorfor akkurat den rasen skal angripes, mens alle andre med samme problemer skal utelukkes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare at du svarer her sier jo sitt :blink:

Jasså? Og hva sier det da?

Vel, 2ne jeg har hilst på belgerne dine, og de var ikke av aller verste sort nei :hug: Men nå var det ikke de jeg siktet til heller sånn i utgangspunktet.

Det var da en snedig måte å uttrykke seg på: "de var ikke av aller verste sort nei". Samme hvordan jeg kommenterer det, så vil det bli til at jeg forsvarer hundene mine, sant? Vel, det gidder jeg ikke - samme hvor du sikter hen.

Og du er tilbake på det igjen - trekker inn både border collie og schäfer. Jeg feier for egen dør hver eneste dag, og jeg er mer enn fornøyd med mine egne individer jeg, samtidig som jeg er fullt klart over rasenes svakheter, men nok OT-snakk, for det var vel heller en annen rase jeg ønsket å konsentrere meg om.

Det jeg lurer på er hvorfor du "ønsker å konsentrere deg om" belgeren? Eller nei forresten.. Jeg orker ikke. Alle har møtt en nervøs belger eller to, alle veit at de er vrak, og at de er nervøse for underlag, lyder og alt annet.. Særlig langhårsbelgeren, for de avles kun for utstilling, så det er ikke noe poeng i å henge seg opp i minor details som mentalitet.. Sånn er det bare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta og fakta fru blom - det er vel din egen mening om belgeren du trekker fram eller hur? Hvis det er fakta så kan du sikkert vise til en eller annen form for dokumentasjon antar jeg? For jeg kan ikke huske å ha truffet noen av disse belgerne du skriver om i åpningsinnlegget ditt jeg - kanskje de bare er lokalisert andre steder i landet..

Dårlige individer vil man rettnok finne i alle raser, men at belgeroppdretterne er så mye mindre kritiske enn oppdrettere av andre raser synes jeg høres snålt ut.

Hvorfor du må vente motbør? Fordi det finnes de som ikke er enige med deg selvfølgelig, er ikke det ganske logisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er rett og slett hvorfor du har valgt å "sverte" én spesiell rase? Hvorfor akkurat belgeren, når det er ørten andre raser som sliter med akkurat det samme problemet? Det er jo død og fordervelse for deg om noen nevner dine raser i denne tråden, men belgeren er det tydeligvis greit å henge ut? Sier litt om deg det da kanskje :blink:

Og nei, jeg har ikke belger, og har heller ikke planer om å skaffe meg belger i nærmeste framtid. Mitt mål er derfor ikke å forsvare belgeren i denne tråden, men jeg skjønner heller ikke hvorfor akkurat den rasen skal angripes, mens alle andre med samme problemer skal utelukkes?

Enkelt og greit fordi det er en rase jeg ser MYE av i mitt miljø og fordi det er en hund jeg glatt kunne endt opp med selv i sånn i utgangspunktet. Det er jo ikke "mine" raser jeg ønsket å diskutere her, de har jeg nemlig diskutert rundt, ørten ganger tidligere. Jeg synes det bare er litt merkelig jeg at det er helt akseptert at belgerne (les: ustillingshunder) svært, svært ofte svikter totalt når det kommer til mentalitet. Men jeg får jo bare i korte trekk, bekreftet det jeg var stygt redd for...

Fakta og fakta fru blom - det er vel din egen mening om belgeren du trekker fram eller hur? Hvis det er fakta så kan du sikkert vise til en eller annen form for dokumentasjon antar jeg? For jeg kan ikke huske å ha truffet noen av disse belgerne du skriver om i åpningsinnlegget ditt jeg - kanskje de bare er lokalisert andre steder i landet..

Dårlige individer vil man rettnok finne i alle raser, men at belgeroppdretterne er så mye mindre kritiske enn oppdrettere av andre raser synes jeg høres snålt ut.

Hvorfor du må vente motbør? Fordi det finnes de som ikke er enige med deg selvfølgelig, er ikke det ganske logisk?

Motbør ja, jeg var vel så naiv og trodde at flesteparten her mente at man bør innføre restriksjoner innenfor avlskravene som står i dag, for å hindre videreutvikling av disse kjedelige egenskapene man finner hos svært mange belgere. Vel, det jeg stort sett har oppnådd i denne diskusjonen er vel noe som heller mer i retning av en, "fiks den schäferen din du, før vi gidder å bry oss om noe annet"-holdning. Og igjen en bekreftelse på at dersom andre raser er "verre" enn belgeren, så er det ikke så viktig, en nervøs hund er jo sjeldent til bry for andre enn seg selv uansett.

Dokumentasjon kan man lese gjennom mentaltester (hvor (langhårs)belgerne kommer dårlig ut). Det sier vel forresten seg selv at det er lettere å se seg blind på utstillingsresultater, når man ikke TRENGER å forholde seg til noe annet. Men jeg kan gjerne diskutere andre rasers sviktende mentale helse jeg, bare lag en tråd om det så skal jeg bidra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Men jeg kan gjerne diskutere andre rasers sviktende mentale helse jeg, bare lag en tråd om det så skal jeg bidra jeg.
Og hva mener du det skal være godt for på et forum som dette? Burde det ikke være en sak for de respektive klubbene? Hva du måtte mene om andre raser er det vel stort sett bare du som er opptatt av?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Har i det siste bitt meg merke i hvor utrolig mange dårlige belgere det egentlig florerer av. Hunder med nervene på høykant og "rask reaksjonsevne". Jeg synes jeg bare ser flere og flere av dette slaget, og er sjokkert over at disse dårlige individene får føre sine gener videre i avl. Trist utvikling, særlig med tanke på at belgerne en gang var velegnede brukshunder, ikke hunder som var redd for sin egen skygge - slik det later til å være i dag.

Mental helse ser ut til å være sisteprioritet hos oppdrettere av utstillingbelgere, og skal man ha belger i dag må man stort sett velge mellom to ytterpunkter - heftige brukshunder eller pissredde nervevrak. Jeg utelukker ikke at det finnes noen oppdrettere av kjekke hunder som ikke kvepper når den ser sitt eget speilbilde, men det ser ikke ut til at disse oppdretterne står i flertall akkurat.

Spørsmålet mitt lander på hvorfor dette egentlig er akseptert, når det er et så stort problem for så mange hunder, disse nervøse individene har det jo ikke godt med seg selv en plass! Bortsett fra de hundene jeg har erfaring med selv hører jeg stadig både hundefolk og annet folk snakke om de der nervøse belgerne, som bråker og biter, har angst for det meste og sjeldent har evne til å fungere i noen sammenhenger, annet enn trygt hjemme sammen med eieren sin.

Er det kanskje på tide å tenke i andre baner enn bare utstilling og et tiltalende utseende?

Jeg tror du ser "mye" dårlige belgere fordi du glemmer at det ikke er en schäfer og skal ikke være som en schäfer. Jeg har som sikkert mange her har fått med seg hatt både belgere og schäfere i flertall, for meg er ikke belgeren en rase som passer meg som type. Men schäferen gjør det.. Folk er forskjellige og verdsetter forskjellige ting. Nå flyr ikke jeg ned dørene på utstilling, så jeg skal ikke uttale meg noe som helst om de eksteriøre sidene ved belgeren, men etter ganske mange år i varierte hundemiljøer, så må jeg si at jeg personlig syns langhårsbelgeren fremstår langt bedre mentalt i dag enn hva den gjorde for bare ti år siden. Det er ikke uten grunn vi kallte terv for"nervuren" med en liten (ikke ond) latter. Når jeg holder kurs så treffer jeg stadigvekk på langhårsbelgere og de er gjennomgående trivelige greie hunder som fungerer til eierens behov og målsetninger. Nettopp fordi oppdrettere/klubben har vært så flinke til å poengetere muligheter og begrensninger i rasen. Har du lyst på en rågod gjeterhund så kjøper du ikke terv liksom.. Eller har du planer om å stå på pallen i IPO VM om 2 år så kjøper du ikke en groendal. Ikke fordi det ikke går, men fordi det er enklere med andre raser. Det er derimot en fantastisk all-round hund som kan brukes til det meste der det stort sett bare er eieren som setter begrensningene, ikke hunden. Jeg kan ikke si jeg kjenner igjen beskrivelsen din av pissredde nervevrak, ja at jeg ser og annen hund som har en brist i større eller mindre grad(hvilket gjelder samtlige raser), det er klart, men gjennomgående er ikke dette min erfaring.

Når det gjelder hvem og hva som avles på er jo dette en lang vei å gå for alle raser, i våre raser border collie og schäfer kan vi vel enes om at vi er uenig i hvertfall brorparten av avelen, for der avles det på både syksom, fysiske defekter og dårlig mentalitet. Der har man desverre ikke alltid ett pent ytre å dekke seg bak heller, de er både stygge og dårlige liksom.. Ikke spesielt heldig. Men jeg er større tilhenger av å gi oppdrettere ett valg enn tvang, nettopp fordi de fleste av oss lar oss ikke motivere av påbud og begrensinger, men heller gi muligheter og gå foran som ett godt eksempel. Jeg syns det er mange useriøse oppdrettere i dette landet, men jeg vil ALDRI påstå at flesteparten driver med belger, for det er langt i fra min erfaring.

Jeg er enig at det er trist å se redde/nervøse/usikkre hunder, men ofte er dette en situasjon som vi utenforstående ser bare en bit av puslespillet.. Det yter nødvendigvis ikke det totale bildet full rettferdighet.

Dette var mine 50 øre.. for hva det er verd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et flott innlegg Gråtass..

Et godt poeng er at ikke alle er belger-, schäfer- eller et eller annet rase-menneske. Jeg vet hva jeg vil ha i en hund, og da skaffer jeg meg den type hund fra den oppdretter som avler på de egenskapene.

Det finnes raser jeg får helt grøsninger av hva de setter i avel, helt uten tanke på det mentale, kun utseende. Det hjelper lite at dette ikke er "bruksraser", syns jeg. Og så finnes raser hvor kun det mentale og egenskaper gjelder.

Med tanke på belgere, så ser jeg også tidvis "forstyrrede" individer, men det har nok ofte like mye med hvem som oppdrar som oppdrett. De uten greie grenser og "oppdragelse", inkl. trygghet, fremstår ofte som stressede, tråkkende, bråkete og usikre. Svært sjelden ser jeg "totalt vrak". Joda de finnes, og det er et grusomt syn og de burde får slippe. Men de vrakene finnes tidvis i andre bruksraser også. Det er mye jeg er uenig i når det gjelder oppdrett, men jeg tror faktisk at belgeroppdrettere generelt er opptatt av både eksteriør og det mentale. Problemet er jo at vi som personer ikke er helt enig i hva som er bra mentalt. Hva er lydhør, hva er førbar, hva er selvstendig, hva er livlig, hva er modig, hva er aggressiv, hva er usikker, hva er intelligent, hva er lydberørt, hva er belastbar, osv osv... Vi er jo tross alt ikke engang enige om hva er "pen" og "riktig" eksteriør.

Jeg faller som oftest tilbake til den konklusjonen at man får den hunden man fortjener, og at belgere ikke er for alle, med de problemene som følger å ha feil rase i huset, og hvilket (feil) image de gir til en hel rase..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet i grunn ikke mye om verken schäfer eller belgere, men i min verden så går det minst 10 gale schäfere på hver gale belger jeg treffer... Desverre...

Ja, jeg er enig. Faktisk har jeg ikke møtt mer enn en belger som jeg har synes virket en smule svak i temperamentet, men jeg kan nesten ikke huske sist gang jeg møtte en Schæfer som jeg ikke hevet øyenbrynene litt av.. Jeg tror gemytt og temperament er noe som er svært viktig å tenke på i avl uansett rase, og det synes jeg det virker som de fleste belgeroppdrettere tenker mye på.. Det er mange, mange andre raser jeg heller vil trekke frem da, igrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Helt OT men:

Ja, jeg er enig. Faktisk har jeg ikke møtt mer enn en belger som jeg har synes virket en smule svak i temperamentet, men jeg kan nesten ikke huske sist gang jeg møtte en Schæfer som jeg ikke hevet øyenbrynene litt av..

Altså ærlig talt! :P:lol::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Brukte ca 1 år på tilvenning. Hunden var på det tidspunktet 6år og katten ca 1,5år. Brukte grinder for å skille de innendørs og motbetinging som treningsmetode.  Hunden har alltid vært ganske gira på å jage katter, så er ganske overasket over at de ble venner til slutt. Skal sies at katta er ganske hard i hode og oppsøkte hunden selvom hunden ble gærn.  Med valp ville jeg sørget for at den overhode ikke får jage kattene. 
    • Hei! Vi har en toller valp som nå snart er 6 måneder. Hatt han i 4 måneder nå. Han er vill etter våre 2 katter, vil jage de, noe vi ikke lar han få lov til. Vi bruker belønningsbaserte metoder og kjefter ikke eller bruker streng stemme når han bjeffer eller bykser mot kattene i bånd, men forholder oss rolige og avleder han/ber han komme/sitte ol. Vi belønner rolig atferd og kontakt med oss rundt kattene men det går ikke å ha han løs i samme etasje med de, da bare løper han bort til de og kattene løper vekk med en gang. Vi har et kattetre de sitter i med egen tilgang fra trappa (de har hele trappa og 2. Etage for seg selv).  Vil gjerne høre deres erfaringer om hvor lang tid det kan ta å få de til å leve sammen i fred.  Ps: ønsker ikke diskusjon på valg av belønningsbasert metode.
    • Dette med hundenavn ble litt interessant her jeg bor: Naboen ville kalle valpen sin for Bindi. Og da kom jeg til å tenke på andre i hundeklubben som har fått valp i løpet av det siste året; Indi, Chili, Isi, Tilli og Milli osv (nå skriver jeg navnene som du uttalet; de skrives gjerne med "Y" eller "ee" eller "ie") - Veldig populært med to i'er i navnet. Da jeg fikk min forrige hund var det langt mer variasjon; Bamse, Sky, Nova, Luna, Peik, Sol osv... Er dette bare hos oss? Eller er disse navnene med to i'er mer vanlig over hele landet?
    • Utrolig fin og kjekt å lese at du er så aktiv med han 
    • Glemt å oppdatere med 7 måneders bilde. Ikke har jeg fått veid eller målt han heller. Kommer tilbake med det senere.    Vel, her er Tempo 7 måneder gammel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...