Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase skal jeg velge ?


shalom

Recommended Posts

:innocent: Hei alle der ute.......er det noen som kan komme med litt positivt / negativt om disse to rasene??

Skal ha en av disse i løpet av våren.......men sliter litt med valget. Heller til Engelsk springer , men er det FOR MYE pelsarbeid her f.eks??

Har bestemt meg for en hann iallefall :rolleyes: Kommer til å bruke 1,5 - 2 timer til tur hver dag med den. Jobber , så den må vennes til å være alene en 7 t tid 4-5 dager i uken. Vil også venne den til bur inne. Håper på litt veiledn fra dere som KAN disse rasene :rolleyes:

God helg :thumbs:

mvh Shalom :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Springeren kan ikke jeg noe særlig om, men du kan jo sjekke ut denne her:

http://dyresonen.no/forum/index.php?showto...mp;hl=valg+rase Min gamle rase tråd. Der har Anette og Huldra skrevet en del om springeren.

Mitt inntrykk av golden er en hund som er relativt rolig inne, men ute slipper ut "villdyret" i seg :innocent:. Jeg synes goldens er førerorienterte, arbeidsvillige og glade hunder litt roligere enn en labrador kanskje (?)

I begynnelsen bør du vel ikke la valpen være alene hjemme i 7 timer i strekk. Du må nok vende den til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Springer er supre hunder! Jeg synes ikke det er spesielt mye pelsstell med en springer, de krever jevnlig børsting og selvsagt klipp dersom du skal stille.

Springeren er lettlært, førerorientert og knytter seg sterkt til flokken sin. De krever (på lik linje med golden) noe mental stimuli, men går ikke på veggen av den rolig dag. På tur holder de seg i nærheten, liker å ha kontroll på eieren sin.

Det som er viktig før kjøp av springer er å sjekke linjer. Det er ikke å komme bort ifra at det er mye hudproblemer hos denne rasen, men noe av dette kan en plukke vekk ved å være kritisk til linjene. En har selvsagt aldri noen garanti uansett hvor nøye en sjekker, men sånn er det med alt.

*sukk* Nå vil jeg ha ny springer! :hug: Bare å sende meg en PM om du ønsker tips om oppdrettere, forresten. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Springer er supre hunder! Jeg synes ikke det er spesielt mye pelsstell med en springer, de krever jevnlig børsting og selvsagt klipp dersom du skal stille.

Springeren er lettlært, førerorientert og knytter seg sterkt til flokken sin. De krever (på lik linje med golden) noe mental stimuli, men går ikke på veggen av den rolig dag. På tur holder de seg i nærheten, liker å ha kontroll på eieren sin.

Det som er viktig før kjøp av springer er å sjekke linjer. Det er ikke å komme bort ifra at det er mye hudproblemer hos denne rasen, men noe av dette kan en plukke vekk ved å være kritisk til linjene. En har selvsagt aldri noen garanti uansett hvor nøye en sjekker, men sånn er det med alt.

*sukk* Nå vil jeg ha ny springer! :x Bare å sende meg en PM om du ønsker tips om oppdrettere, forresten. :hug:

Nå har jo Helene skrevet litt om springeren her, men jeg kan jo skrive litt jeg og. Jeg har nå to springere, en hannhund på 5 1/2 år og en tispe på 5 måneder. Jeg er veldig fornøyd med rasen; den er glad, aktiv, treningsvillig og morsom å ha i hus. Det er en grunn til at jeg valgte springer igjen, selv om jeg hadde mange flere raser på "ønskelisten" til hund nr 2 :)

Pelsen er ikke noe stort problem. Jeg er lat (:hug:), men klarer fint pelsstellet. Dog er det viktig å holde dem i god pelskondisjon, med mindre du vil ha med deg hele skogen inn eller vandrende snømenn. Det er mye som lett setter seg fast, og da er det greit at hunden er tilfredsstillende klippet. MEN, det er ikke mye jobb :blink:

Det er veldig viktig å sjekke linjer, både når det gjelder HD, øyne, hud- og øreproblemer, samt allergi. Det er mange seriøse og flinke oppdrettere av springer, så du finner nok garantert noen du blir fornøyd med.

I tillegg er det viktig å huske på at dette er en aktiv rase. De tåler rolige dager, men trenger en del fysisk og mental stimuli for å fungere optimalt. Spesielt som valper og unghunder har de MYE energi, men de roer seg betraktelig når de vokser opp.

Bare spør om det er noe du lurer på, jeg har masse mer å si om du er interessert :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Springeren er herlig. Selvom jeg kjenner et par engelske jeg syns er helt herlige, drømmer jeg litt om den walisiske... :hug: Bur derimot :hug: .

Jeg er enig når det kommer til bur... Jeg håper forresten ikke du teller med Orry blant springerne du kjenner, han er så lite typisk springer som det går an :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig når det kommer til bur... Jeg håper forresten ikke du teller med Orry blant springerne du kjenner, han er så lite typisk springer som det går an :blink:

Orry er akkurat sånn han skal være. Selvstendig, bunnsolid og litt overlegen... Akkurat passe. :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hug: Takker så langt for svar fra dere der ute........ser at springeren har sine trofaste fans, ikke mange golden-stemmer her nei :blink: MEN jeg har også resonert meg frem til springer på dette året jeg har brukt på å bestemme meg for hva slags hund. Golden har dukket opp som et alternativ de siste ukene, men for meg ser det ut for at springeren er en mer SPENNENDE hunderase. (Har kontakt med TOPP oppdrettere av springer, så trenger ikke linker til dette..ellers takk)

Mht dette med bur , så er det ting jeg er anbefalt av hundefolk. Sies at hunden er roligere i buret når den er alene hjemme, og at den slipper å stresse rundt i hele leil å" passe på" :hug: ?

HVIS det blir springer,så har jeg muligheten til å få svart/hvit med tan tegninger!! :icon_fun:

Anbefaler dere tispe eller hanne ????

Hejdå :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hug: Takker så langt for svar fra dere der ute........ser at springeren har sine trofaste fans, ikke mange golden-stemmer her nei :blink: MEN jeg har også resonert meg frem til springer på dette året jeg har brukt på å bestemme meg for hva slags hund. Golden har dukket opp som et alternativ de siste ukene, men for meg ser det ut for at springeren er en mer SPENNENDE hunderase. (Har kontakt med TOPP oppdrettere av springer, så trenger ikke linker til dette..ellers takk)

Mht dette med bur , så er det ting jeg er anbefalt av hundefolk. Sies at hunden er roligere i buret når den er alene hjemme, og at den slipper å stresse rundt i hele leil å" passe på" :hug: ?

HVIS det blir springer,så har jeg muligheten til å få svart/hvit med tan tegninger! :icon_fun:

Anbefaler dere tispe eller hanne ????

Hejdå :rolleyes:

Hehe, engang springerfrelst, alltid springerfrelst :x Kan jeg spørre hvilken oppdretter du har kontakt med? Er så nysgjerrig. :icon_fun:

Når det kommer til bur så bruker jeg det selv til min toller. Springeren jeg hadde tidligere roet seg fint hjemme og lå bare og sov, så han fikk gå hvor han ville. Tolleren derimot er en urolig liten skrue, og når jeg bor på hybel er det greit å ha henne ett sted. Hun stortrives i buret, så jeg ser ikke hvorfor hun ikke skal være der. Jeg føler det som en trygghet å vite at hun der ikke har noe å ødelegge eller skade seg på. Det skal sies at hun har et stort bur med gode muligheter til å bevege seg. :)

Når det kommer til kjønn sies det at tispene er enklere enn hannene, men dette er store individuelle forskjeller. Anbefaler deg å gå for det du har mest lyst på, veit om hunder av begge kjønn som var totalt texas i unghundperioden og veit om hunder av begge kjønn som var rolige, lette hunder "hele" tiden. :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

HVIS det blir springer,så har jeg muligheten til å få svart/hvit med tan tegninger! :icon_fun:

Anbefaler dere tispe eller hanne ????

Hejdå :rolleyes:

På den kennelen du linker til har de jo en hund som er svart/hvit med tan. Hvis det er han som er far til kullet kan jo noen valper bli svart/hvit med tan.

Tispe eller hanne vet jeg ikke om jeg kan anbefale noen av delene. Jeg er mer tispe eier, men jeg har en hann nå da. Men Anette her inne har en hann springer og en tispe. Du kan jo evnt. spørre henne om det er noen spesielle forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes: Takk for svar , og ja her får du oppdretteren jeg kommer til å handle fra : http://www.springtrend.no

De har lev. klare valper i apr/mai hvis alt går etter planen:)

:icon_fun:

Spennende. Viktig å velge en oppdretter en føler en har en god tone med. :blink: Hvem er foreldrene til det planlagte kullet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo bare komme med noen godord om Golden Retriever jeg da! Har hatt denne rasen selv, og bedre hund skal man lete lenge etter!

Snill, lettlært og GLAD! Savner henne veldig, måtte avlive henne i fjor pga. alvorlig sykdom. Tror at en fellesnevner for denne rasen er at

de er så lettlærte og glade! Jeg kjenner flere som har Golden, og alle er strålende hunder. Finnes sikkert unntak her også, men gode oppdrettere og

en bestemt hånd i oppdragelsen er av stor viktighet. Golden må lære å tøyle sin store glede, det er store hunder, og jeg vet av erfaring at

ikke alle vi møter er like happy over å få en kjempeglad Golden i fanget! Min erfaring er at rasen er flink og tålmodig med barn, og er en yppelig

familiehund. Liker mosjon, men kan også ta det helt rolig i sofakroken sammen med sin eier. Kort sagt, en fin hund på alle måter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo Helene skrevet litt om springeren her, men jeg kan jo skrive litt jeg og. Jeg har nå to springere, en hannhund på 5 1/2 år og en tispe på 5 måneder. Jeg er veldig fornøyd med rasen; den er glad, aktiv, treningsvillig og morsom å ha i hus. Det er en grunn til at jeg valgte springer igjen, selv om jeg hadde mange flere raser på "ønskelisten" til hund nr 2 ;)

Pelsen er ikke noe stort problem. Jeg er lat (;)), men klarer fint pelsstellet. Dog er det viktig å holde dem i god pelskondisjon, med mindre du vil ha med deg hele skogen inn eller vandrende snømenn. Det er mye som lett setter seg fast, og da er det greit at hunden er tilfredsstillende klippet. MEN, det er ikke mye jobb :P

Det er veldig viktig å sjekke linjer, både når det gjelder HD, øyne, hud- og øreproblemer, samt allergi. Det er mange seriøse og flinke oppdrettere av springer, så du finner nok garantert noen du blir fornøyd med.

I tillegg er det viktig å huske på at dette er en aktiv rase. De tåler rolige dager, men trenger en del fysisk og mental stimuli for å fungere optimalt. Spesielt som valper og unghunder har de MYE energi, men de roer seg betraktelig når de vokser opp.

Bare spør om det er noe du lurer på, jeg har masse mer å si om du er interessert ;)

:P Anette : (får ikke sendt mail til siden din av en eller annen grunn, så tar spørsmåla her jeg :

Hva har ville du foreslå av hanne el tispe?? (jeg er ikke førstegangseier av hund)

Går det greit med en springer i byen ?? (har jo bil , og kan være i skogen i løpet av 5 min)

Bor i leil 1etg (90m2) ok?

Hvor gammel bør valpen være , før lengre gå-turer ?

Klarer en springer seg med 3-4 frisør-besøk i året ? (uklipte springere er ikke pent, spør du meg)

Og til sist.......kan den være alene uten probl en ca 7 t 4-5 dager i uken ??? ( da etter 7-8 uker med GRADVIS tilvenning selvfølgelig)

Takk for svar , og flott hjemmeside du har forrsten........og FLOTTE hunder!! :rolleyes:

En springende hilsen fra Tønsberg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Anette : (får ikke sendt mail til siden din av en eller annen grunn, så tar spørsmåla her jeg :

Hmmm, så rart du ikke fikk sendt mail... Da får jeg svare her ;)

Hva har ville du foreslå av hanne el tispe?? (jeg er ikke førstegangseier av hund)

Dette varierer jo ofte veldig på individ. Dog har jeg et inntrykk av at tispene ofte kan være "lettere" å jobbe med i utgangspunktet, det vil si at de gjerne er mykere, mer samarbeidsvillige og konsentrerte enn hannhunden. På den annen side; om du først "når" igjennom til en hannhund, så er de også meget gode ;)

Jeg har jo en av hvert kjønn nå, og de ER forskjellige. Foreløpig i hvert fall, Norma er jo bare 5 måneder, så hun har mye utvikling igjen før jeg virkelig kan se hvordan hun er. Likevel synes jeg hun er mer førerorientert enn Orry var på samme alder, og Orry har alltid vært litt vanskelig å få oppmerksomhet fra. Samtidig er han en hund som går som en klokke nå, det gjaldt bare å finne "knappen".

Hva jeg ville anbefale deg? Tja, det er vel egentlig opp til deg selv, og hva du liker best :P Tisper generelt (innenfor alle raser) er jo ofte enklere, så lenge man tar i betraktning at de ofte forandrer seg før, under og etter løpetid. Likevel er springeren en veldig grei rase, og det er egentlig ikke SÅ stor forskjell på hann og tispe. Jeg er fornøyd med begge deler, og aner ikke hva jeg velger neste gang. Og igjen; det avhenger veldig av individ, ikke kjønn :P

Går det greit med en springer i byen ?? (har jo bil , og kan være i skogen i løpet av 5 min)

Bor i leil 1etg (90m2) ok?

Orry har bodd tre steder foreløpig; enebolig med stor hage, i et lite hus midt i sentrum og nå bor vi i leilighet utenfor sentrum. Norma har også "vokst opp" i denne leiligheten. Alt har gått veldig greit, og de tilpasser seg alle steder veldig godt. Hvor man bor har ikke så mye å si, så lenge hunden får det den trenger av mental og fysisk stimuli. Med tanke på at du har kort vei til skogen, er det nok null problem at du bor i leilighet.

Hvor gammel bør valpen være , før lengre gå-turer ?

Norma har vært med på 2-timers turer fra hun var ca 3 måneder, og det har gått helt fint. Husk bare å følge med på om valpen blir sliten, slik at du eventuelt kan bære den. Man ser fort når de er slitne, og det er viktig å ikke overbelaste kroppen mens de vokser.

Klarer en springer seg med 3-4 frisør-besøk i året ? (uklipte springere er ikke pent, spør du meg)

Du burde nok klippe litt oftere enn det for at de skal holde seg i god pelskondisjon. Det avhenger av hvor mye pels hunden har, men jeg vil anbefale hverdagsklipp 4-6 ganger i året. Dersom du skal drive med utstilling blir det betydelig oftere :P

Og til sist.......kan den være alene uten probl en ca 7 t 4-5 dager i uken ??? ( da etter 7-8 uker med GRADVIS tilvenning selvfølgelig)

Jada, de kan det. Mine er ikke alene så lenge så mange dager i uken, men jeg vet at begge klarer det. De sover bare når jeg ikke er hjemme ;) Men det er viktig å huske på at alenetrening krever veldig gradvis tilvenning, spesielt for å klare 7 timer flere dager i uken..

Takk for svar , og flott hjemmeside du har forrsten........og FLOTTE hunder! :rolleyes:

Takk for det! Jeg er veldig fornøyd med hundene mine :P

Jeg kan virkelig anbefale deg springer, det er en flott rase som i mine øyne er veldig undervurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer jeg også.. ;)

Hva har ville du foreslå av hanne el tispe?? (jeg er ikke førstegangseier av hund)

Tisper er enklere, av de grunnene Anette beskriver. Hanner krever mer pelsstell for å se bra ut, siden de også har endel mer pels.

Går det greit med en springer i byen ?? (har jo bil , og kan være i skogen i løpet av 5 min)

Går helt fint det!

Bor i leil 1etg (90m2) ok?

Det er vel du som trenger mer plass, hunden klarer seg med enda mindre enn det, såfremt den får utløp for energien sin. Og den skal vel strengt tatt få utløp utendørs, uansett om man bor i leilighet på 30 kvm, eller hus på 300kvm? ;)

Hvor gammel bør valpen være , før lengre gå-turer ?

La valpen bestemme tempoet. Når den er ca 6 mnd kan den bli med på rimelig lange turer. Ta hensyn til valpen og følg med på når den blir sliten.

Klarer en springer seg med 3-4 frisør-besøk i året ? (uklipte springere er ikke pent, spør du meg)

Jeg ville satset på å lære meg å klippe seg. Invester i en god klippemaskin og to sakser (effilering og vanlig), og klipp selv når du ser det trengs. Det er slett ikke alle hundefrisører som kan springer. De fleste kan klippe cocker til hverdags, men det er endel forskjeller der, og er man skikkelig uheldig, så kan man risikere å få pelsen ødelagt. Det går rimelig raskt å gjøre det selv også, og så må man være litt uhøytidelig og ikke frike ut om det ikke blir perfekt.. Jeg er ikke noe pelsstellsmenneske, men jeg syns det er veldig overkommelig. Har man en skikkelig maskin klarer man jobben helt fint selv, så får man heller komme seg på noen klippekurs og lære litt mer om det.

Og til sist.......kan den være alene uten probl en ca 7 t 4-5 dager i uken ??? ( da etter 7-8 uker med GRADVIS tilvenning selvfølgelig)

Ja, det går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P pssssstt......bare ETT spørsmål til : Hvor ofte bør/kan en springer bades uten at det er noen fare for pels og hud ????? Fønes el tørkes med håndkle?

:P:rolleyes:

Tja.. de er vel ikke annerledes enn andre pelsraser. Og oppdrettere på am-cock bader hundene en gang i uka i utstillingsperioder. De har veldig bra pels. Men om det er bra for huden er jo en annen sak.. Jeg bader Tulla en gang annenhver mnd ca, kunne sikkert gjort det oftere, men også sjeldnere. Men det er en fordel med ren pels når man skal klippe, sånn at maskinen ikke blir ødelagt. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...