Gå til innhold
Hundesonen.no

Friår før videre utdannelse


C.J

Recommended Posts

Ja, hvor "lurt" er egentlig dette? Å ta et friår med jobbing etter utført VGS før en begynner på høyskole/videre utdanning?

Jeg leker nemlig med tanken. Går siste året på VGS, og planen er å bli dyrepleier. Skal søke både i Norge og i Danmark. Jeg bor på Stord, men er bergenser og er drittlei av denne drittøyen og vil bare hjem til hjembyen min! Jeg har nemlig veldig lite lyst til å flytte rett fra Stord til Oslo el. Danmark.

Jobber nå i dyrebutikk og håper selvsagt på å få jobb på en dyrebutikk i Bergen, om jeg bestemmer meg for å ta friåret. Det jeg lurer på er om dette vil påvirke sjansen jeg har til å komme inn på vet.høyskolen?? Prioriterer skolen elever som kommer rett fra VGS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noen nye regler nå som sier at dersom du går allmenn så mister du ekstrapoengene du får ved å f.eks ta realfag dersom du ikke begynner rett på videre utdanning? Jeg synes jeg har hørt dette. Hvis det er feil vil jeg bare anbefale et friår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noen nye regler nå som sier at dersom du går allmenn så mister du ekstrapoengene du får ved å f.eks ta realfag dersom du ikke begynner rett på videre utdanning? Jeg synes jeg har hørt dette. Hvis det er feil vil jeg bare anbefale et friår!

Det har jeg ikke hørt om, men hvis det er sånn, så vil vel det uansett gjelde f.o.m. det idiotiske kunnskapsløftet? Og det gjelder jo ikke for de som går i tredje (vi andreklassinger er prøvekaninene med andre ord).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke hørt om, men hvis det er sånn, så vil vel det uansett gjelde f.o.m. det idiotiske kunnskapsløftet? Og det gjelder jo ikke for de som går i tredje (vi andreklassinger er prøvekaninene med andre ord).

Han som sa det til meg går siste klasse allmenn nå, og han må begynne rett på videre utdanning- hvis ikke mister han alle ekstrapoengene. Jeg skjønner det ikke! Men det er det han sier.. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskrift om opptak til universiteter og høyskoler.

§ 7-2

"Primærvitnemålskvoten omfatter søkere som ikke fyller mer enn 21 år i opptaksåret og som har dokumentert primærvitnemål eller tilsvarende dokumentasjon fra videregående opplæring."

Slik jeg forstår det kan man da ta et friår dersom man er under denne aldersgrensen når man søker. Men det er jo ikke verre enn å sende en mail til samordna opptak og sjekke, evt spørre rådgiver på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ingenting om det, men så går jeg ikke på allmenn heller. Går på tegning, form og farge. Men friår er å anbefale altså, Aya?

Jeg har ikke hatt det, og det var big mistake. Istedet for å bruke et år på å finne ut hva jeg virkelig ville, så har jeg studert merkelige ting. Skal ta et jobbeår neste år jeg da, men det er kun for å spare penger.. *sukk* Skulle ønske jeg tok friår etter skolen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt det, og det var big mistake. Istedet for å bruke et år på å finne ut hva jeg virkelig ville, så har jeg studert merkelige ting. Skal ta et jobbeår neste år jeg da, men det er kun for å spare penger.. *sukk* Skulle ønske jeg tok friår etter skolen!
Min tanke var å spare opp litt penger, men du har et godt poeng i det med å finne ut hva man egentlig vil med livet :innocent: Enda en god grunn til å ta et friår. Og da får jeg også et år til med hunden min før jeg mest sannsynlig må overlate den hos mine foreldre for å studere.. Om jeg bestemmer meg for dyrepleier og ikke kommer inn i Norge, men i Danmark, så blir det, om jeg har forstått det riktig, pendling mellom Norge og Danmark for å kombinere skole og praksis - og det er jo ikke greit for en hund..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ved at det ikke skulle være så svært at komme ind på den ene af skolerne i Danmark, for at læse til veterinær sygeplejer som det hedder i Danmark.

Det store problem er at skaffe praktikplads, det er en af grundene til at jeg valgte ikke at læse til det selv, det er kun dyrehospitaler, zoo og landbohøjskolen i Danmark, der er godkendt til praktikanter.

Mit andet problem som hundeejer var, at jeg ikke ville få mulighed for at få min hund med mig. Da hunde ikke er tilladt på kollegieværelserne.

Edit: Ved at de har lavet en aftale med andre lande såsom Spanien, med hensyn til praktikpladser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt noe om at visse poeng forsvinner hvis man ikke søker nå til høsten.. Hvilke poeng det er, er jeg litt usikker på. men trur det er de ekstra poenga man kan få.. Men skal de gjøre dette må vel snittet bli lavere ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt noe om at man mister poeng. Jeg tenkte jeg skulle ta meg et friår til høsten for å jobbe. Jeg vil kun ødlegge all utdannelsen min om jeg ikke har en pause, aner ikke hva jeg skal studere eller hva jeg vil. Er kun drit lei av skolen og har dårlige karakterer. Syns egentli det er teit at de kan trekke poeng, det kan jo være mange grunner til at en ikke kan fortsett utdannelsen sin rett etter videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt noe om at visse poeng forsvinner hvis man ikke søker nå til høsten.. Hvilke poeng det er, er jeg litt usikker på. men trur det er de ekstra poenga man kan få.. Men skal de gjøre dette må vel snittet bli lavere ??

Den har jeg også hørt. Alt av alderspoeng, tilleggspoeng etc forsvinner, og at man konkurrerer kun på karraktergrunnlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt noe om at visse poeng forsvinner hvis man ikke søker nå til høsten.. Hvilke poeng det er, er jeg litt usikker på. men trur det er de ekstra poenga man kan få.. Men skal de gjøre dette må vel snittet bli lavere ??

Såvidt jeg skjønte så var det noe med kunnskapsløftet, og at de som går ut i tredje nå skal konkurrere på lik linje med de som kommer etter.. Eller før.. Eller noe *ler* Jeg er så velinformert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig teit at alderspoeng og realfagspoeng forsvinner om man ikke går rett over på utdannelse.. det kan jo være mange grunner til at folk ikke kan gå rett over.. men informasjon om det finner man vel på samordnaopptak?

Selv hadde jeg et friår på folkehøgskole, og det er virkelig i å anbefale! Jeg var ikke nevneverdig skolelei, men etter friåret var jeg mye mer motivert og sikker på hvor i verden jeg ville gå. Anbefales absolutt! I tillegg vokser man utrolig på å ta et år fri. Jeg merker stor forskjell på de av vennene mine som har tatt friår, og de som begynte rett på.

Lykke til med valget, men jeg vil anbefale et friår med opplevelser (reising, folkehøgskole, ettåring i et eller annet utvekslingsprogram ol.) da man lærer ting om seg selv man ikke får gjennom jobb. Er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi som går ut fra vgs i 2009 og dermed er de første kunnskapsløftet-barna, har jo også mulighet til å ta ekstrapoeng? Ikke fordypningspoeng, siden alle som går allmenn må fordype seg i noe, men de som f.eks. tar matte r1 og r2 eller fysikk 1 og 2 får ekstrapoeng for det. Jeg får visstnok et halvt ekstrapoeng eller så fordi jeg hadde halvparten av naturfagen min på engelsk i fjor, men det er meget mulig det roter seg bort (jeg har mista litt troen på at sånt ordner seg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt det med de poengene jeg også...

Anbefales absolutt! I tillegg vokser man utrolig på å ta et år fri. Jeg merker stor forskjell på de av vennene mine som har tatt friår, og de som begynte rett på.

Tja. Det kan da vel diskuteres? Jeg har jo begynt rett på nå, og vil si at jeg personlig nok vokser mye mer på det enn på å ta et friår. Nå har jeg flyttet til Trondheim og må "stå på egne ben". Hadde jeg tatt et friår hadde jeg bodd hjemme hos foreldrene mine i Bergen, og sikkert jobbet og ikke gjort så veldig mye. Spørs helt hva du gjør, uansett om du tar friår eller ikke :lol:

Jeg er glad for at jeg begynte rett på, for jeg får utnyttet tiden maksimalt eller hva jeg nå kan si :P Vurderer å begynne på veterinær senere, og da trenger jeg litt poeng, og vil heller få dem ved å studere noe nyttig og relevant, enn å leke meg gjennom et år på folkehøyskole. Dessuten er jo studentmiljøet fryktelig morsomt :P

Jeg tror at mange har godt av et friår, hvis de bare klarer å begynne på igjen etterpå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er noe snakk om de poengene. Men desverre er rådgivere og andre som skal gi informasjone om dette, vært svært dårlig til å informere om disse poengene. Jeg har hørt mye forskjellig, og blir bare forvirra og frustrert over alle disse ryktene. Men heldigvis skal vi få mer info 7.februar og da kan jeg jo skrive hva jeg fikk vite her;)

Men uansett, det sies at vi som går ut av 3.klasse dette året, vil miste poeng om vi tar et friår først. Så hvis du vil ta et friår for å ta opp noen fag eller gå på folkehøyskole, vil du ikke få disse poengene. Men noen sier at det ikke blir noe problem, fordi det neste kullet heller ikke vil ha disse poengene.. Hva som er sant, aner jeg ikke.. Noen sier også at om vi tar et friår, vil vi ikke lenger ha primærvitenmål(det vil du ikke om du tar opp et fag på nytt uansett), og blir da sekundærvitenmål. Det blir jo i såfall veldig dumt i og med at det er primærvitnemål som er den "bunken" av vitenmål som først og fremst får plass på høyskolen/universitet det blir søkt på.. Men dette er noe som gjelder spesielt vårt kull, siden vi er midt i mellom to reformer. Nei, er det rart man blir forvirra? Dette må bli sjekket opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...