Gå til innhold
Hundesonen.no

Friår før videre utdannelse

C.J

Recommended Posts

Ja, hvor "lurt" er egentlig dette? Å ta et friår med jobbing etter utført VGS før en begynner på høyskole/videre utdanning?

Jeg leker nemlig med tanken. Går siste året på VGS, og planen er å bli dyrepleier. Skal søke både i Norge og i Danmark. Jeg bor på Stord, men er bergenser og er drittlei av denne drittøyen og vil bare hjem til hjembyen min! Jeg har nemlig veldig lite lyst til å flytte rett fra Stord til Oslo el. Danmark.

Jobber nå i dyrebutikk og håper selvsagt på å få jobb på en dyrebutikk i Bergen, om jeg bestemmer meg for å ta friåret. Det jeg lurer på er om dette vil påvirke sjansen jeg har til å komme inn på vet.høyskolen?? Prioriterer skolen elever som kommer rett fra VGS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noen nye regler nå som sier at dersom du går allmenn så mister du ekstrapoengene du får ved å f.eks ta realfag dersom du ikke begynner rett på videre utdanning? Jeg synes jeg har hørt dette. Hvis det er feil vil jeg bare anbefale et friår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noen nye regler nå som sier at dersom du går allmenn så mister du ekstrapoengene du får ved å f.eks ta realfag dersom du ikke begynner rett på videre utdanning? Jeg synes jeg har hørt dette. Hvis det er feil vil jeg bare anbefale et friår!

Det har jeg ikke hørt om, men hvis det er sånn, så vil vel det uansett gjelde f.o.m. det idiotiske kunnskapsløftet? Og det gjelder jo ikke for de som går i tredje (vi andreklassinger er prøvekaninene med andre ord).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke hørt om, men hvis det er sånn, så vil vel det uansett gjelde f.o.m. det idiotiske kunnskapsløftet? Og det gjelder jo ikke for de som går i tredje (vi andreklassinger er prøvekaninene med andre ord).

Han som sa det til meg går siste klasse allmenn nå, og han må begynne rett på videre utdanning- hvis ikke mister han alle ekstrapoengene. Jeg skjønner det ikke! Men det er det han sier.. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskrift om opptak til universiteter og høyskoler.

§ 7-2

"Primærvitnemålskvoten omfatter søkere som ikke fyller mer enn 21 år i opptaksåret og som har dokumentert primærvitnemål eller tilsvarende dokumentasjon fra videregående opplæring."

Slik jeg forstår det kan man da ta et friår dersom man er under denne aldersgrensen når man søker. Men det er jo ikke verre enn å sende en mail til samordna opptak og sjekke, evt spørre rådgiver på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ingenting om det, men så går jeg ikke på allmenn heller. Går på tegning, form og farge. Men friår er å anbefale altså, Aya?

Jeg har ikke hatt det, og det var big mistake. Istedet for å bruke et år på å finne ut hva jeg virkelig ville, så har jeg studert merkelige ting. Skal ta et jobbeår neste år jeg da, men det er kun for å spare penger.. *sukk* Skulle ønske jeg tok friår etter skolen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt det, og det var big mistake. Istedet for å bruke et år på å finne ut hva jeg virkelig ville, så har jeg studert merkelige ting. Skal ta et jobbeår neste år jeg da, men det er kun for å spare penger.. *sukk* Skulle ønske jeg tok friår etter skolen!
Min tanke var å spare opp litt penger, men du har et godt poeng i det med å finne ut hva man egentlig vil med livet :innocent: Enda en god grunn til å ta et friår. Og da får jeg også et år til med hunden min før jeg mest sannsynlig må overlate den hos mine foreldre for å studere.. Om jeg bestemmer meg for dyrepleier og ikke kommer inn i Norge, men i Danmark, så blir det, om jeg har forstått det riktig, pendling mellom Norge og Danmark for å kombinere skole og praksis - og det er jo ikke greit for en hund..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ved at det ikke skulle være så svært at komme ind på den ene af skolerne i Danmark, for at læse til veterinær sygeplejer som det hedder i Danmark.

Det store problem er at skaffe praktikplads, det er en af grundene til at jeg valgte ikke at læse til det selv, det er kun dyrehospitaler, zoo og landbohøjskolen i Danmark, der er godkendt til praktikanter.

Mit andet problem som hundeejer var, at jeg ikke ville få mulighed for at få min hund med mig. Da hunde ikke er tilladt på kollegieværelserne.

Edit: Ved at de har lavet en aftale med andre lande såsom Spanien, med hensyn til praktikpladser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt noe om at visse poeng forsvinner hvis man ikke søker nå til høsten.. Hvilke poeng det er, er jeg litt usikker på. men trur det er de ekstra poenga man kan få.. Men skal de gjøre dette må vel snittet bli lavere ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt noe om at man mister poeng. Jeg tenkte jeg skulle ta meg et friår til høsten for å jobbe. Jeg vil kun ødlegge all utdannelsen min om jeg ikke har en pause, aner ikke hva jeg skal studere eller hva jeg vil. Er kun drit lei av skolen og har dårlige karakterer. Syns egentli det er teit at de kan trekke poeng, det kan jo være mange grunner til at en ikke kan fortsett utdannelsen sin rett etter videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt noe om at visse poeng forsvinner hvis man ikke søker nå til høsten.. Hvilke poeng det er, er jeg litt usikker på. men trur det er de ekstra poenga man kan få.. Men skal de gjøre dette må vel snittet bli lavere ??

Den har jeg også hørt. Alt av alderspoeng, tilleggspoeng etc forsvinner, og at man konkurrerer kun på karraktergrunnlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg skjønte så var det noe med kunnskapsløftet, og at de som går ut i tredje nå skal konkurrere på lik linje med de som kommer etter.. Eller før.. Eller noe *ler* Jeg er så velinformert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig teit at alderspoeng og realfagspoeng forsvinner om man ikke går rett over på utdannelse.. det kan jo være mange grunner til at folk ikke kan gå rett over.. men informasjon om det finner man vel på samordnaopptak?

Selv hadde jeg et friår på folkehøgskole, og det er virkelig i å anbefale! Jeg var ikke nevneverdig skolelei, men etter friåret var jeg mye mer motivert og sikker på hvor i verden jeg ville gå. Anbefales absolutt! I tillegg vokser man utrolig på å ta et år fri. Jeg merker stor forskjell på de av vennene mine som har tatt friår, og de som begynte rett på.

Lykke til med valget, men jeg vil anbefale et friår med opplevelser (reising, folkehøgskole, ettåring i et eller annet utvekslingsprogram ol.) da man lærer ting om seg selv man ikke får gjennom jobb. Er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi som går ut fra vgs i 2009 og dermed er de første kunnskapsløftet-barna, har jo også mulighet til å ta ekstrapoeng? Ikke fordypningspoeng, siden alle som går allmenn må fordype seg i noe, men de som f.eks. tar matte r1 og r2 eller fysikk 1 og 2 får ekstrapoeng for det. Jeg får visstnok et halvt ekstrapoeng eller så fordi jeg hadde halvparten av naturfagen min på engelsk i fjor, men det er meget mulig det roter seg bort (jeg har mista litt troen på at sånt ordner seg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt det med de poengene jeg også...

Anbefales absolutt! I tillegg vokser man utrolig på å ta et år fri. Jeg merker stor forskjell på de av vennene mine som har tatt friår, og de som begynte rett på.

Tja. Det kan da vel diskuteres? Jeg har jo begynt rett på nå, og vil si at jeg personlig nok vokser mye mer på det enn på å ta et friår. Nå har jeg flyttet til Trondheim og må "stå på egne ben". Hadde jeg tatt et friår hadde jeg bodd hjemme hos foreldrene mine i Bergen, og sikkert jobbet og ikke gjort så veldig mye. Spørs helt hva du gjør, uansett om du tar friår eller ikke :lol:

Jeg er glad for at jeg begynte rett på, for jeg får utnyttet tiden maksimalt eller hva jeg nå kan si :P Vurderer å begynne på veterinær senere, og da trenger jeg litt poeng, og vil heller få dem ved å studere noe nyttig og relevant, enn å leke meg gjennom et år på folkehøyskole. Dessuten er jo studentmiljøet fryktelig morsomt :P

Jeg tror at mange har godt av et friår, hvis de bare klarer å begynne på igjen etterpå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er noe snakk om de poengene. Men desverre er rådgivere og andre som skal gi informasjone om dette, vært svært dårlig til å informere om disse poengene. Jeg har hørt mye forskjellig, og blir bare forvirra og frustrert over alle disse ryktene. Men heldigvis skal vi få mer info 7.februar og da kan jeg jo skrive hva jeg fikk vite her;)

Men uansett, det sies at vi som går ut av 3.klasse dette året, vil miste poeng om vi tar et friår først. Så hvis du vil ta et friår for å ta opp noen fag eller gå på folkehøyskole, vil du ikke få disse poengene. Men noen sier at det ikke blir noe problem, fordi det neste kullet heller ikke vil ha disse poengene.. Hva som er sant, aner jeg ikke.. Noen sier også at om vi tar et friår, vil vi ikke lenger ha primærvitenmål(det vil du ikke om du tar opp et fag på nytt uansett), og blir da sekundærvitenmål. Det blir jo i såfall veldig dumt i og med at det er primærvitnemål som er den "bunken" av vitenmål som først og fremst får plass på høyskolen/universitet det blir søkt på.. Men dette er noe som gjelder spesielt vårt kull, siden vi er midt i mellom to reformer. Nei, er det rart man blir forvirra? Dette må bli sjekket opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg blir dårlig av å lese om den adferden der. ..fra eieren, altså. Idiot. Sånne som det der er årsaken til at jeg har vurdert svi av altfor mye penger på å skaffe meg formell kompetanse som hundetrener - for å ha noe konkret å skilte med i sånne tilfeller som det der - fordi jeg er en spinkel og feminint utseende kvinne som fremmede menn stort sett ALDRI respekterer som et intelligent og kompetent vesen, med mindre de tror det hjelper dem komme ned i buksa på meg, men jeg kom til at sånne aldri kommer til å høre på noen som meg uansett, fordi de har sett DogDaddy på YouTube, eller: "Familien min drev oppdrett av schæfer på 80-tallet, så jeg KAN hund, lille venn." 
    • Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...