Gå til innhold
Hundesonen.no

Joggere og syklister

MariaN

Recommended Posts

Ja, det er utrolig spennende vesen ! :rolleyes:

Vi var ute å gikk tur her om dagen.

Diesel satt på do og jeg så på mobilen min da samboeren min sa 'det kommer en jogger', 'HÆ?' og så var det ei bikkje som ble veldig fort ferdig på do og sprang mot joggeren. Han skvatt og jeg flakset etter en meter før jeg fikk stoppet.

Joggeren fortsatte, men Diesel stod å bjeffa og peip. Hadde såå lyst etter!

Det samme med syklister. Står å hyler, og hopper.

Det er ikke ofte vi møter på joggere, men det hender. Og de er like spennende hver gang.

Hva hadde han gjort hvis han fikk springe etter en jogger/syklist ?? :twitch:

Er det typisk gjeterhund??

Han blir også ivrig når hestene springer.

Er det gjeting eller jakt som kommer fram ??

Slo sammen dobbelpost. Bruk redigeringsfunksjonen. Mod. buhund-jenta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jakt, og folk er svært lite glade for å få en diger svart bikkje etter seg, så kontroll er en fin ting. Hva han kommer til å gjøre? Er han ei pyse, så nøyer han seg med å løpe etter, evt å "brøle" litt, er han ikke fullt så pysete skal vi ikke se bort fra at han klyper eller snapper. Så igjen - kontroll er en fin ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi super innkalling. Fibi snur på en femøring, nesten åkke som. Men bare nesten. Joggere, syklister og skiløpere er blandt de artene jeg ikke gidder å prøve ut om innkallingen sitter på. :ahappy: (Her ble det da mye om og på. Hm,)

Edit: Ser at det muligens kan forståes dit hen at jeg ønsker bedre innkalling på syklister og slikt, men det ville vært en helt annen diskusjon... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jakt ja. Og som Tone skriver kan det hende han kun vil løpe etter/ved siden av, men det kan også tenke seg at han kan nappe i buksebeina/hendene/låret. Dette er forresten noe du bør trene på, for det blir ikke mindre med tiden... Og sånn apropos; jeg tror ikke han syns det nødvendigvis er "morsomt" i den forstand at han ville ledd hvis han hadde kunnet, jeg tror heller han føler et visst behov for å ha kontroll over joggeren, at joggeren er noe han ikke helt "skjønner seg på" og må kontrollere, fordi du ikke gjør det, eller har lært han hvordan han skal oppføre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene vi møter en jogger så trekker han i båndet, jeg drar han til meg, og han går normalt igjen. Så jeg vil si jeg har kontroll på situasjonen, utenom denne ene gangen det var mørkt og jeg var i andre tanker -vips så sprang det en person fordi. Jeg bare lurer på hva han hadde gjort om han fikk springe etter?

Det er to ganger han har bjeffet på en jogger, og da sprang de nært.

Nå hyler han ikke HVER gang det løper en jogger forbi, han hyler ikke bare han ser en jogger/syklist.

For ordens skyld:

Han er aldri LØS i nærheten av mennesker. Han er tross alt 30 kg, og hoppende glad. Ikke alle som liker at et slikt beist kommer mot de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene vi møter en jogger så trekker han i båndet, jeg drar han til meg, og han går normalt igjen. Så jeg vil si jeg har kontroll på situasjonen, utenom denne ene gangen det var mørkt og jeg var i andre tanker -vips så sprang det en person fordi. Jeg bare lurer på hva han hadde gjort om han fikk springe etter?

Det er to ganger han har bjeffet på en jogger, og da sprang de nært.

Nå hyler han ikke HVER gang det løper en jogger forbi, han hyler ikke bare han ser en jogger/syklist.

For ordens skyld:

Han er aldri LØS i nærheten av mennesker. Han er tross alt 30 kg, og hoppende glad. Ikke alle som liker at et slikt beist kommer mot de.

Spørsmålet er vel om han er glad i disse joggerne. Det tviler jeg nemlig litt på.. Men det er jo bra at du vanligvis har kontroll. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener han er hoppende glad når han møter mennesker på tur :ahappy: Vil gjerne hilse på alle.

Hvordan han kommer til å reagere på en som springer forbi vet jeg ikke, og har ingen planer om å finne det ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi super innkalling. Fibi snur på en femøring, nesten åkke som. Men bare nesten. Joggere, syklister og skiløpere er blandt de artene jeg ikke gidder å prøve ut om innkallingen sitter på. :ahappy: (Her ble det da mye om og på. Hm,)

Edit: Ser at det muligens kan forståes dit hen at jeg ønsker bedre innkalling på syklister og slikt, men det ville vært en helt annen diskusjon... :)

Hahaha! (Jeg skulle gjerne hatt bedre lydighet på syklister og sånt, men det er vel en ganske annen diskusjon, ja. :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ofte vi møter på joggere, men det hender. Og de er like spennende hver gang.

Huff nei, jeg kan ikke skjønne hva de der joggerne skal ut å gjøra i dette møkkaværet vi har for tiden. Og en annen ting er at jeg syns også at de kunne spurt oss på forhånd om vi hadde tenkt å gå med hundene våre der de planla å jogge, så de kunne valgt ett annet tidspunkt eller sted. Og hvorfor har de det så himmla travelt? De skal jo ingen steder allikevel annet enn hjem igjen til godstolen og Tv :wallbash:

Men spøk til side ..det er greit å ha kontroll som 2ne sa fordi folk liker dårlig å få hunder etter seg. Pia løper gjerne rett bort til dem men bare for å få kos. Men allikevel...for den gode hundesakens sakens skyld.. så får vi ta hensyn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlie syntes at det var sjovt at løbe ved siden af cykler da han var yngre, så jeg trænede ham mod joggere og cykler, ved at lade forskellige familiemedlemmer eller venner løbe eller cykle forbi ham, så han lærte at ignorere dem, så jeg den dag i dag, kan have ham løs uden at reagere(tager altid hundene i snor når jeg møder folk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg får valp i hus trener vi også veldig bevisst nettopp på syklister og joggere, som gjerne dukker opp på de mest uventede steder - og veldig raskt og stille gjerne (med mindre det er noen utrente pesere og pustere som stabber seg bortover da, de høres godt). Har jeg valp, så jobber jeg mye med både "sladring" - altså at de tar kontakt med meg når de ser denslags skapninger - og jeg prøver også å gjøre det til noe positivt at det "hagler" med joggere rundt øra, i likhet med annen underlig menneskelig aktivitet.

Det gjelder å få kontroll - også når hunden er i bånd. Ikke sikkert alle politikamre er så "greie" som i dette tilfellet:

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article3012970.ece

Og siden det gjerne nettopp ER de gangene man er uforberedt, har båndet bare halvveis fast i hånden etc at akkurat den ENE joggeren dukker opp... så lønner det seg å satse på kontroll også utover båndet, eller rettere sagt - at man lærer hunden AV med å ønske å jage/gjete, eller av med at den tror den kan praktisere det fritt. Iallfall så godt man kan!

Jaging og gjeting er to alen av samme stykke. Men selv om det kan starte i all "uskyldighet", så kan en hund som girer seg opp - enten av seg selv, eller kanskje også i de tilfeller hvor jogger eller syklister kanskje langer ut et spark som svar på et belgernapp i beinet "svarer" - så er det grunn til å ta det på alvor.

Men som sagt: Forebyggende trening kan man komme langt med på unge hunder, siden det jo nå engang er så at verden er befolket tidvis av joggere, syklister, skiløpere og stavgjengere eller hva man skal kalle dem... og det på de rareste steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...