Gå til innhold
Hundesonen.no

Jakt Golden?

ingervildesaua

Recommended Posts

Helt reine?

Hvorfor, forresten? :lol:

Hvis jeg ikke tar helt feil er det fordi hun vil ha en sprekere utgave av golden. Vi gikk grunnferdighets kurs sammen, og der var det en utstillings golden og en golden fra jakt linjer. Begge var vel enige om hvilke av hundene som egnet seg best som "brukshund" :P Hun har vært innom flat også, men synes de ble en smule vimsete. (Hvis jeg ikke husker heelt feil da :angel: ) Vet at hun har tenkt å bruke den til LP, AG + spor og rundering. Vet ikke sikkert om hun har tekt å bruke den i jakt da. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke tar helt feil er det fordi hun vil ha en sprekere utgave av golden. Vi gikk grunnferdighets kurs sammen, og der var det en utstillings golden og en golden fra jakt linjer. Begge var vel enige om hvilke av hundene som egnet seg best som "brukshund" :blink: Hun har vært innom flat også, men synes de ble en smule vimsete. (Hvis jeg ikke husker heelt feil da :angel: ) Vet at hun har tenkt å bruke den til LP, AG + spor og rundering. Vet ikke sikkert om hun har tekt å bruke den i jakt da. :twitch:

Stemmer det Marita ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med charlotte der. Dårlig utvalg av gode oppdrettere (generellt oppdrettere) på jakt golden i norge.

Men virker som du er ute etter en hund mest for lydighet, agility osv.... ? ?

Jeg har vel muligens samme "mål" med en hund som deg og jeg står på valpeliste hos Vegard og Trude , og håper på valp fra dem for å si det sånn så jeg stiller muligens litt dårlig nøytral her:)

Ellers vet jeg at kennel hanneborgen skal ha valper på sin jaktgolden neste år og hannhunden til det kullet har jeg fått snusen på at kan muligens bli en som er verdt å få valp fra;) Oppdretter veldig dyktig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd for at jaktgolden blir populær fordi den er mørk og høybeint, slik at folk begynner å avle på nettopp dette og lokke med LP meritter, også er jaktegenskapene glemt - nok en gang.

Jaktgolden er så pene vettu, det må du da skjønne :rolleyes:

Desverre tror jeg det er mye sant i det du frykter.

Kan ikke stikke under en stol at vi nordmenn er generellt veldig flinke til å vaske ut og "øderlegge" en rekke raser:) danmark og sverige for å nevne de nærmeste, har jeg hvertfall inntrykk av er flinkere enn oss til å ha et skille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktgolden er så pene vettu, det må du da skjønne :rolleyes:

Desverre tror jeg det er mye sant i det du frykter.

Kan ikke stikke under en stol at vi nordmenn er generellt veldig flinke til å vaske ut og "øderlegge" en rekke raser:) danmark og sverige for å nevne de nærmeste, har jeg hvertfall inntrykk av er flinkere enn oss til å ha et skille.

Ja det skal være sikkert, de har jo et miljø for det meste i Sverige, det er liksom alltid mennesker og oppdrettere (oppdrettere er også mennesker, haha) som er opptatte av gode gjeter/jakt/bruks linjer hos rasene. Utrolig at det er så mange som driver med jaktretriever i Sverige, mens i Norge så er Crufts det O' store arrangementet man skal dra på. Norge er spesielt på mange områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd for at jaktgolden blir populær fordi den er mørk og høybeint, slik at folk begynner å avle på nettopp dette og lokke med LP meritter, også er jaktegenskapene glemt - nok en gang.

Ja men da er det bare at få noget blod ind fra et af nabolandene, hvor de stadig bliver brugt til jagt og andre ting, og stadig er både i lyse og mørkere varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
Hos Kennel Solsvingen får man trygge hunder som er fine for aktive familier. Det er ingen ekstreme hunder :ahappy: Hvis du er ute etter en arbeidsmaskin av en hund ville jeg tatt en kikk på oppdrettere i sverige eller danmark.

Hva skal det bety? Blir de for late for sånne folk som "oss" som vil holde på litt mer aktivt med hund? Eller hva legger du i aktiv familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm..... Først må jeg si at det hyggelig å se at det er så stor interesse for våre hunder og vårt oppdrett.

Jeg vil oppfordre alle som er interessert i hund av oss, eller lurer på noe angående våre hunder og vårt oppdrett om å ta kontakt. Det vil være fullt mulig å få komme på visitt slik at en kan bli bedre kjent med oss og våre hunder.

Vi satser på hunder som viser meget bra arbeidslyst hovedsakelig i jaktsammenheng, og det er dette vi har rettet vårt oppdrett mot. Våre hunder viser et meget godt arbeid i jaktsammengheng, både aktivitet og passivitet. De har bra markeringer og viser gode villtfinner egenskaper. De er meget tollerante ovenfor andre hunder og lar seg ikke affisere av andre miljøforstyrrelser.

JA, våre hunder er også utmerkede familiehunder, men det er som sportshund de virkelig får vist seg frem!

Ekstremhunder.....? Vi har det også!

Ikke nøl med å ta kontakt om det er noe dere lurer på. Vi har masse spennende på gang i disse dager!

Med vennlig hilsen

Vegar Nordby

Kennel Solsvingen

Ps. Det er kan være greit å kjenne til litt mere av vårt oppdrett og våre linjer enn å ha sett en av våre hunder i lydighet før en uttaler seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
    • Dette albumet har flere låter han liker. Artisten har gitt ut flere: https://music.youtube.com/playlist?list=PLQKkIV10JKf_ZFZxjvkB-LUc00Kyiifhz&si=Hc2-qFcJVQEsqZ_G
    • Om økonomien er stram låner man bøker på biblioteket. 100% positiv hverdagslydiget (eller Hverdagslydighet fra valp til voksen som den nye versjonen heter), På talefot med hunden, eller andre gode hundebøker. Men ta en titt på fra Bølle til bestevenn-seriene, Maren bruker mye metoden der med å få hunden til å legge seg og være trygg i sengen sin.
    • Jeg har ikke lyst til å beskrive metode å trene inn ro med tekst på internett. Kroppspråk, toneleie, timing og ikke minst følelser. Jeg anbefaler å leie inn en instruktør. Det er alltid det beste, fordi de ser en utenifra. En ser ikke sitt eget kroppsspråk, og når en har fokus på hunden og barna så er det fort gjort å glemme eget kroppsspråk. Alternativt, om økonomien er veldig stram: Dunbar Academy abonnement? 
    • Jeg tenker at hvis du har en solid "gå og legg deg på plassen din"-kommando så er det en fin avledning når hun maser sånn. Men pass også på at hun ikke blir eksludert når det er barn inne i bildet. Ellers så er det kontrollert og rolig omgang med barn. Sett dere ned på litt avstand til en barnehage i hentetid, og belønn ro og kontakt. Gå tur sammen med små barn og/eller barnevogn, helst uten nærkontakt mellom hund og barn. Lær hunden at hun får være med selv om det er barn der, men at hun ikke trenger å bry seg om dem.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...