Gå til innhold
Hundesonen.no

chinchilla & degus


vejopus

Recommended Posts

Jeg har en chinchilla på 1 1/2 år. Han er tam og kosen, men også veldig leken og spretten. Var i dyrebutikk her om dagen, og så ett dyr som het degus.. Hadde ikke sett disse før, men ble litt forelska :rolleyes:

Jeg lurte da på om det går ann å ha degus og chinchilla i samme bur, da de er av samme slekt. ? Eller om det fort blir krangling de imellom. Chinchillaen min har veldig stort bur, så nok plass har de iallefall :D

Takk for svar =)

post-3314-1200074012_thumb.jpg

post-3314-1200074083_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei ^^

Tror ikke jeg vil anbefale å ha degus og chinchilla i samme bur, det kan bli slossing etterhvert som degusen blir eldre...

Dessuten så er en degusvenn den beste vennen for en degus ;)

Vennina mi ble også fryktelig forelska da hun så en degus i dyrebutikken, men det var ikke helt dyret for henne..

Hennes deguser Vil ikke sitte stille og de biter hardt hver gang jeg holder dem..

Men det kan jo hende at andre deguser ikke er sånn :ahappy:

Lykke til iværtfall :P

Kjenpesøt chinchilla :P :angel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Degus og Chinchilla kan ikke bo i samme bur.

- De er forskjellige dyr og har det best sammen med venner av samme art.

- Degus er dagaktive og Chinchilla er nattaktive. Dette vil føre til irritasjon til hos dyrene da de blir forstyrret i søvnen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey :twitch: Tusen takk for svar. Ja, snakket med noen her om dagen som hadde hatt degus. Hun sa at hun ikke syns de var så kule når hun hadde hatt de en stund liksom. De ble ikke tamme, og beit..

Har tenkt litt på å skaffe meg en chinchilla til, men er redd den andre chinchillaen ikke skal gå overens med Maximus da han er 1 1/2 år. Han er veldig beskjeden og "småredd" når han skal ut av burdet. men veldig tam og kosen når han først kommer ut. Har hørt at chinchillaer trives godt i selskap med hverandre og blir da litt mer nyskjerrige og mindre redde. Tenkte også at Maximus da hadde koset seg med en venn. Men man vet jo aldri. Om de blir gode venner eller fiender.

hmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey :twitch: Tusen takk for svar. Ja, snakket med noen her om dagen som hadde hatt degus. Hun sa at hun ikke syns de var så kule når hun hadde hatt de en stund liksom. De ble ikke tamme, og beit..

Har tenkt litt på å skaffe meg en chinchilla til, men er redd den andre chinchillaen ikke skal gå overens med Maximus da han er 1 1/2 år. Han er veldig beskjeden og "småredd" når han skal ut av burdet. men veldig tam og kosen når han først kommer ut. Har hørt at chinchillaer trives godt i selskap med hverandre og blir da litt mer nyskjerrige og mindre redde. Tenkte også at Maximus da hadde koset seg med en venn. Men man vet jo aldri. Om de blir gode venner eller fiender.

hmm..

Dersom du skaffer en unge på 8-12 uker er det større sjanse for at det går bra.

Du bør skaffe en gutt da, for hvis du skaffer deg en hunn kommer det nesten garentert unger og det er nok uønska chinchillar fra før.

Du kan heller ikke sette inn en hunn før hun er 8 mnd og da er det større sjanse for at det ikke går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp stemmer. Har tenkt endel på dette, og sett litt "løsninger". Har tenkt å lage ett stort bur som er delt på midten.:twitch: alså. på en måte 2 skap oppå hverandre. Og ett bur i hvert skap. Har lyst på en jente, så da får de jo hvert sitt bur. Har egentlig lyst å ha ei jente som er noen få år.. Ikke helt baby liksom. Har lyst på unger etterhvert. Tror du dette går bra da? Så kan de slippes inn til hverandre innimellom med tilsyn da selfølgelig.

Btw: Er det noe forskjell på jente eller gutt? Alså lukter, oppførsel osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp stemmer. Har tenkt endel på dette, og sett litt "løsninger". Har tenkt å lage ett stort bur som er delt på midten.:ahappy: alså. på en måte 2 skap oppå hverandre. Og ett bur i hvert skap. Har lyst på en jente, så da får de jo hvert sitt bur. Har egentlig lyst å ha ei jente som er noen få år.. Ikke helt baby liksom. Har lyst på unger etterhvert. Tror du dette går bra da? Så kan de slippes inn til hverandre innimellom med tilsyn da selfølgelig.

Btw: Er det noe forskjell på jente eller gutt? Alså lukter, oppførsel osv.

Det er ikke noen store forskjeller, bortsett fra at hunner kan være mere humørsyke.

Som sagt det finnes alt for mange uønska chinchillar allerede. Og markede for chinchilla er DØDT, spesielt for standard grå (fargen du har og som ungene kan få). Topp oppdrettere GIR bort topp dyr fordi de ikke får solgt dem.

Flere og flere som kjøper chinchilla har blitt bevist på at de ønsker kvalitet og da velger de ett oppdrettsdyr med stamtavle fremfor ett som ikke har samme kvalitet uten. Du risikerer altså å bli sittene på unger fra både 1 og 2 kull, har du råd/plass til så mange bur.

Du bør heller ikke avle på dyr du ikke vet bakrunnen på (Stamtavle, vet ikke om du har det?) da det finnes flere arvlige sykdommer som fører til en smertefull død for dyret.

Nå sier jeg ikke dette for å være slem, men dette er fakta du bør tenke over før du avler, det å avle er ett stort ansvar, og det er faktisk en stor sjanse for at du blir sittene med unger. Husk at hunnen kan få 3 kull i året og opptil 4 unger i hvert kull.

Dersom du virklig ønsker å avle så anbefaler jeg at du setter deg godt inn i det, det er mye mer til det enn å bare sette 2 dyr sammen, og at du kjøper deg dyr med KVALITET. Da er det større sjans for at du får solgt dem.

Evt kan du skaffe deg en hunn og kastrer hannen din.

Som sagt, sier ikke dette for å være slem, men er mange som setter dyr sammen uten å tenke på konsekvene og det å avle er ett stort ansvar, både for de dyra du har og for de ungene som blir født. Du må sørge for å skaffe ordentlige hjem til dem, og det er ikke alltid lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Nå har jeg lagt fra meg det å få unger.. Men har veldig lyst på en chinchilla venn til lille Maximus... Slik at han ikke er så ensom om nettene da han er våken.. Og hvis vi er vekk noen dager..

Nå er da Maximus 2 år gammel.. Burde jeg skaffe en baby gutt til han? For å ungå at det blir slossing ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...