Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har ett problem.

Må ta med litt historie her for å få frem situasjonen.

Når vi fikk Bessie var hun 4 år gammel og hadde blitt vansjøtet på det sterkeste.

Hun og søsteren hadde stått i 1 1/2 år alene uten kos og stell og tur.

Bare fått slengt til seg mat.

Hun som omplasserte henne hadde henne inne hos seg sammen med familien i ca. 2 mnd før vi fikk henne.

Vi fikk jo da bekreftet at hun kunne bo sammen med barn og katter.

Bessie er egentlig en eksemplarisk hund tatt i betraktning hva hun har vært igjennom og at hun visst aldri

har vært trent opp. Ikke til å gå i band engang.

Hun er helt suveren kamerat med oss og barna men har en tendens til å sjefe over utenforstående.

Hun har vel endel vaktinnstinkt så at hun bjeffer når det kommer folk ser jeg på som helt naturlig

og har ikke noe ønske om å stoppe det men folk som er usikre, spesielt barn får som regel gjennomgå

etter at de har kommet inn til oss. Hun reagerer ikke på små barn heldigvis.

De som ikke bryr seg noe om henne eller er redd henne lar hun være i fred men hvis du er så dum at du skvetter

når hun bjeffer så er det gjort.

Da bjeffer hun og i enkelte tilfeller knurrer hver gang du går forbi eller kommer inn i stuen.

Går også etter deg for å passe på.

Dette er litt plagsomt for jeg blir nervøs når det gjelder barn.

Skjønner ikke helt hvorfor hun gjør det heller selv om det faktisk virker som hun liker å ha overtaket.

Det er likedan med kattene våre.

2 av dem er ikke redde for henne og dem reagerer hun ikke på i det hele tatt. Koser heller med dem.

De 2 andre er skikkelig skvetne og hun kan finne på å snike seg innpå dem og bjeffe så de skvetter

veggimellom.

Det verste for Bessie er om noen går inn på kjøkkenet. Det er da hun er mest hissig.

Er vel kanskje fordi maten står der eller?

Hun gjør også noe merkelig med den ene katten vår.

Katten får mat på kjøkkenbenken ( ellers stjeler Bessie den ).

Når katten sitter og spiser med rumpa til så sniker Bessie seg bort, gaper over hele rumpa på katta.

Kunne svelget henne hel. Så trekker hun seg bare tilbake og går vekk igjen.

Jeg skjønner ingenting.......

Denne oppførselen skjer bare inne.

Jeg irettesetter henne og hun får beskjed om å gå på plassen sin hver gang det skjer men det virker jo ikke.

Er det noen her som kan hjelpe meg?

Evig takknemlig :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...