Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen min Milo! :)

nikita73

Recommended Posts

Skrevet

Var og så han idag for første gang og du verden for et søtt lite nøste! Han er 3,5 uke gammel. Han skal hete Milo og er av fargen blue merle.

Flere her som venter på å få sheltien sin hjem?

Skrevet

Gratulerer!

Jeg er svak for Blue Merle Sheltier! Bildespam forventes så snart valpen er i hus!

Lykke til!

(verken har eller venter sheltie, men svarer likevel!)

Skrevet
Gratulerer så mye! Regner med du får en herlig tid framover, med verdens beste rase :P Hvor er han fra? Du må legge ut masse bilde :P

Er ikke så klok på denne siden enda, så håper det kommer rett ut når jeg svarer:)

Husker ikke hva kennelen heter, men oppdretteren heter Nina Christiansen og holder til i Oslo. Mor til valpene er Flinthaug Chiquita Lady in Blue og pappaen er Lundecocks Hit-and-Run (Benji) Dette er en liten oppdretter.

Skrevet
Var og så han idag for første gang og du verden for et søtt lite nøste! Han er 3,5 uke gammel. Han skal hete Milo og er av fargen blue merle.

Flere her som venter på å få sheltien sin hjem?

Grattis :rolleyes:

Håper du får en finfin tid med Milo :rolleyes:

Skrevet

Hei.. Jeg må bare spørre, men har oppdretter opplyst om at helsøster til moren har HD E og at ingen av foreldredyrene er røntget? Jeg vet det ikke er et krav, men når en helsøster har E ville jeg vært skeptisk..

Edit: Ikke kullsøster, men helsøster.

Skrevet

Gratulerer så mye med valg av rett rase :P Og jeg er selv svak for blue merle, har en merle tispe på ett år :P

Jeg har også en sheltie med HD, så jeg vet litt om den siden også.... og ja jeg ville nok hatt litt antenner ute ja, selv om, som Caroline sier, ikke et krav om røntging av rasen.

Guest Belgerpia
Skrevet

Til dere som vet - er CRD "farlig" på Sheltie?

Jeg ser at denne valpens far har fire søsken som har diagnose CRD - lindrig utbredning

Skrevet

Dere som har greie på dette med øyesykdommer og hd..Gjør jeg et dårlig kjøp når jeg kjøper Milo fra denne oppdretteren? Jeg vet lite om rasen, blir glad for litt mer utfyllende info!

Skrevet

Jeg personlig ville ikke gjort det når morens helsøster har HD E og ingen av foreldrene til valpen er røntget, nei. Men slikt må man nesten avgjøre selv. Det er svært få oppdrettere i landet som i det hele tatt røntger noen av avlsdyrene sine, og det er jo like mye sjansespill det..

Skrevet
Hei.. Jeg må bare spørre, men har oppdretter opplyst om at helsøster til moren har HD E og at ingen av foreldredyrene er røntget? Jeg vet det ikke er et krav, men når en helsøster har E ville jeg vært skeptisk..

Edit: Ikke kullsøster, men helsøster.

Hei. Hvor har du funnet ut (hvordan finner man ut) at helsøster har HD E?

Skrevet

Blm hannen i kullet er nå avbestillt, så dette greide dere bra. Hvordan man kan diskutere en navngitt oppdretter på en sånn måte, uten å vite mere fakta enn hva visse "tenker og tror" - det er skremmende !

Vår hanne Lundecock's Hit-And-Run er nå ubrukelig som avlshanne da det i det kull han er fra (5 valper) var 3 valper med CRD (ikke 4 som påstått på dette forum).

Mor til dette valpekullet dere snakker om har en kullsøster med E på hoftene. Ved HD snakker man om 20% arv, og 80% miljø. Kjenner dere historien til denne HD-hunden? Dere fastslår herved at dette er ARV.

Dette er sheltie nr 2 med HD til samme eier. Deres første sheltietispe måtte avlives tidlig på grunn av HD (fra annen oppdretter, og helt andre linjer), de kjøper en ny sheltievalp, og denne får også HD ved avlesning 16 mnd gammel.

Er denne HD-hunden sterkt overvektig? Hadde hunden løpetid ved røntging? Oppdretter ønsket å se tispen, og få svar på dette, samt betale for ny HD-avlesning på Veterinærhøyskolen senere. Eier nekter dette, og ville heller ikke svare på disse spørsmål vedr. overvekt og evt. løpetid.

Når en eier får HD både på både sin første og andre sheltie, som ikke er i slekt, så stille jeg meg spørsmål.....

- Er hundene regelmessig mosjonert kun på asfalt? Dette er ikke bra for valper/ unge hunder.

- Er hundene overvektig?

- Ble hundene røntget i forb. med løpetid, eller røntget rett før eller etter løpetid?

- Fòring ?

Disse spørsmål vil vi trolig aldri får svar på. Men forhåndsdømme en oppdretter og en avlstispe, det kan man uten videre .... !

Mvh

Vinny

Skrevet

Vel, det var kun et spørsmål om oppdretter hadde opplyst om dette, ikke mer. Ang. CRD så sa jeg klart fra om at dette ikke er farlig, og linket til info. Om man kjøper en valp eller ikke er jo en avgjørelse man selv må ta. Som jeg skrev over er det jo like usikkert å kjøpe en valp der man ikke vet noe om HD-status i hele stamtavlen like usikkert som at én helsøster er røntget med E. Og ja, miljø spiller mye inn. Igjen var det bare et spørsmål om oppdretter hadde opplyst om dette, for det synes jeg jo man bør gjøre.

Skrevet
Mor til dette valpekullet dere snakker om har en kullsøster med E på hoftene. Ved HD snakker man om 20% arv, og 80% miljø. Kjenner dere historien til denne HD-hunden? Dere fastslår herved at dette er ARV.

Akkurat det der strides vel fremdeles ekspertene om? At HD E kun kan komme av miljø tror jeg lite på.

Skrevet
Blm hannen i kullet er nå avbestillt, så dette greide dere bra. Hvordan man kan diskutere en navngitt oppdretter på en sånn måte, uten å vite mere fakta enn hva visse "tenker og tror" - det er skremmende !

Vår hanne Lundecock's Hit-And-Run er nå ubrukelig som avlshanne da det i det kull han er fra (5 valper) var 3 valper med CRD (ikke 4 som påstått på dette forum).

Dette er sheltie nr 2 med HD til samme eier. Deres første sheltietispe måtte avlives tidlig på grunn av HD (fra annen oppdretter, og helt andre linjer), de kjøper en ny sheltievalp, og denne får også HD ved avlesning 16 mnd gammel.

Er denne HD-hunden sterkt overvektig? Hadde hunden løpetid ved røntging? Oppdretter ønsket å se tispen, og få svar på dette, samt betale for ny HD-avlesning på Veterinærhøyskolen senere. Eier nekter dette, og ville heller ikke svare på disse spørsmål vedr. overvekt og evt. løpetid.

Når en eier får HD både på både sin første og andre sheltie, som ikke er i slekt, så stille jeg meg spørsmål.....

- Er hundene regelmessig mosjonert kun på asfalt? Dette er ikke bra for valper/ unge hunder.

- Er hundene overvektig?

- Ble hundene røntget i forb. med løpetid, eller røntget rett før eller etter løpetid?

- Fòring ?

Disse spørsmål vil vi trolig aldri får svar på. Men forhåndsdømme en oppdretter og en avlstispe, det kan man uten videre .... !

Mvh

Vinny

Det er helt rett at det ikke er kriterier om HD røngten på avlsdyr i NSSK. Så lenge oppdrettere holder seg til de kriterier som ligger til grunn, blir disse kullene "godkjent" av Avlsrådet i NSSK.

Det er heller ikke kommet inn forslag om å få dette inn som kriterie. Kommer det inn, må vel det stemmes over på en Generalforsamling antar jeg. Veldig usikker her.

Skrevet

Her er jeg faktisk enig med Vinnie. Man henger ikke ut hverken oppdrettere eller navngitte hunders øyestatus uten å være 100% sikker på hva man uttaler seg om. I dette tilfelle med HD-hunden så har jeg også reagert på at samme eier får HD-resultat på 2 av sine hunder med forskjellige linjer. Og da eieren heller ikke er særlig samarbeidsvillig til å få dette undersøkt så stiller jeg meg undrende. At man som oppdretter ikke opplyser om at en kullsøster har HD - vel - det får hver og en ta stilling til selv. Skulle man ta ut av avl alle som hadde et kullsøsken med en feil så var det ikke mange igjen å avle på.

Som i de fleste ting i livet - noen ganger trår man feil - men man skal være varsom med å dømme andre når man ikke kjenner til alle fakta. Jeg påberoper meg altså retten til å uttale meg da jeg er eier av bestefaren til denne valpen. Altså far til HD-hunden. Denne hannhunden har mange valper etter seg og dette er så vidt jeg vet det eneste tilfellet.

Man skal også tenke litt på at hunder som blir brukt mye i avl vil før eller siden få avkom med "feil".

Man kan da ikke ta ut en vakker tispe av avl fordi hun har en søster med HD så lenge man utviser forsiktighet som jeg er helt sikker på at denne oppdretteren har gjort. Og bare for å ha sagt det - CRD er for meg ingen "big deal" - det er andre ting som er mere alvorlig en dette. Man gjør så godt man kan med tilgjengelige data og prøver å unngå å doble feil men det er ingen grunn til å bli hysteriske heller!

Jeg synes det var leit å høre at valpen ble avbestilt på grunn av dette -det viser vel i grunnen enda en gang hva det kan ende i når noen ikke kjenner til hele historien.

Skrevet
Akkurat det der strides vel fremdeles ekspertene om? At HD E kun kan komme av miljø tror jeg lite på.

Her tviler jeg også. Da skulle man anta at alle hunder oppvokst i by hadde HD i en eller annen grad, mens hunder oppvokst med turmuligheter i skog og mark slapp unna? HD er også noe mennesker kan få og så vidt jeg har sett er det ikke noen overrepresentasjon av bybarn som har problemer med hoftene. Jeg velger å se det som en feilkonstruksjon som kan holdes i sjakk ved riktig vekt og mosjon, men man får det ikke ut av det 'blå'.

Med årene har jeg blitt mer og mer skeptisk til hundeavl og kriteriene man stiller til de dyrene det avles på. Er det en sjelden eller populær rase så ser det ut som om man kan slakke på kriteriene til avlsdyrene, noe ingen er tjent med. Det første jeg hadde sett på ved kjøp av valp er helse, spesielt etter å ha vært inne på en rekke hundefora de siste årene og sett hvilke plager dette gir dyr og eiere.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...