Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen min Milo! :)


nikita73

Recommended Posts

Gratulerer så mye! Regner med du får en herlig tid framover, med verdens beste rase :P Hvor er han fra? Du må legge ut masse bilde :P

Er ikke så klok på denne siden enda, så håper det kommer rett ut når jeg svarer:)

Husker ikke hva kennelen heter, men oppdretteren heter Nina Christiansen og holder til i Oslo. Mor til valpene er Flinthaug Chiquita Lady in Blue og pappaen er Lundecocks Hit-and-Run (Benji) Dette er en liten oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. Jeg må bare spørre, men har oppdretter opplyst om at helsøster til moren har HD E og at ingen av foreldredyrene er røntget? Jeg vet det ikke er et krav, men når en helsøster har E ville jeg vært skeptisk..

Edit: Ikke kullsøster, men helsøster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med valg av rett rase :P Og jeg er selv svak for blue merle, har en merle tispe på ett år :P

Jeg har også en sheltie med HD, så jeg vet litt om den siden også.... og ja jeg ville nok hatt litt antenner ute ja, selv om, som Caroline sier, ikke et krav om røntging av rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ville ikke gjort det når morens helsøster har HD E og ingen av foreldrene til valpen er røntget, nei. Men slikt må man nesten avgjøre selv. Det er svært få oppdrettere i landet som i det hele tatt røntger noen av avlsdyrene sine, og det er jo like mye sjansespill det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. Jeg må bare spørre, men har oppdretter opplyst om at helsøster til moren har HD E og at ingen av foreldredyrene er røntget? Jeg vet det ikke er et krav, men når en helsøster har E ville jeg vært skeptisk..

Edit: Ikke kullsøster, men helsøster.

Hei. Hvor har du funnet ut (hvordan finner man ut) at helsøster har HD E?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blm hannen i kullet er nå avbestillt, så dette greide dere bra. Hvordan man kan diskutere en navngitt oppdretter på en sånn måte, uten å vite mere fakta enn hva visse "tenker og tror" - det er skremmende !

Vår hanne Lundecock's Hit-And-Run er nå ubrukelig som avlshanne da det i det kull han er fra (5 valper) var 3 valper med CRD (ikke 4 som påstått på dette forum).

Mor til dette valpekullet dere snakker om har en kullsøster med E på hoftene. Ved HD snakker man om 20% arv, og 80% miljø. Kjenner dere historien til denne HD-hunden? Dere fastslår herved at dette er ARV.

Dette er sheltie nr 2 med HD til samme eier. Deres første sheltietispe måtte avlives tidlig på grunn av HD (fra annen oppdretter, og helt andre linjer), de kjøper en ny sheltievalp, og denne får også HD ved avlesning 16 mnd gammel.

Er denne HD-hunden sterkt overvektig? Hadde hunden løpetid ved røntging? Oppdretter ønsket å se tispen, og få svar på dette, samt betale for ny HD-avlesning på Veterinærhøyskolen senere. Eier nekter dette, og ville heller ikke svare på disse spørsmål vedr. overvekt og evt. løpetid.

Når en eier får HD både på både sin første og andre sheltie, som ikke er i slekt, så stille jeg meg spørsmål.....

- Er hundene regelmessig mosjonert kun på asfalt? Dette er ikke bra for valper/ unge hunder.

- Er hundene overvektig?

- Ble hundene røntget i forb. med løpetid, eller røntget rett før eller etter løpetid?

- Fòring ?

Disse spørsmål vil vi trolig aldri får svar på. Men forhåndsdømme en oppdretter og en avlstispe, det kan man uten videre .... !

Mvh

Vinny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det var kun et spørsmål om oppdretter hadde opplyst om dette, ikke mer. Ang. CRD så sa jeg klart fra om at dette ikke er farlig, og linket til info. Om man kjøper en valp eller ikke er jo en avgjørelse man selv må ta. Som jeg skrev over er det jo like usikkert å kjøpe en valp der man ikke vet noe om HD-status i hele stamtavlen like usikkert som at én helsøster er røntget med E. Og ja, miljø spiller mye inn. Igjen var det bare et spørsmål om oppdretter hadde opplyst om dette, for det synes jeg jo man bør gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor til dette valpekullet dere snakker om har en kullsøster med E på hoftene. Ved HD snakker man om 20% arv, og 80% miljø. Kjenner dere historien til denne HD-hunden? Dere fastslår herved at dette er ARV.

Akkurat det der strides vel fremdeles ekspertene om? At HD E kun kan komme av miljø tror jeg lite på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blm hannen i kullet er nå avbestillt, så dette greide dere bra. Hvordan man kan diskutere en navngitt oppdretter på en sånn måte, uten å vite mere fakta enn hva visse "tenker og tror" - det er skremmende !

Vår hanne Lundecock's Hit-And-Run er nå ubrukelig som avlshanne da det i det kull han er fra (5 valper) var 3 valper med CRD (ikke 4 som påstått på dette forum).

Mor til dette valpekullet dere snakker om har en kullsøster med E på hoftene. Ved HD snakker man om 20% arv, og 80% miljø. Kjenner dere historien til denne HD-hunden? Dere fastslår herved at dette er ARV.

Dette er sheltie nr 2 med HD til samme eier. Deres første sheltietispe måtte avlives tidlig på grunn av HD (fra annen oppdretter, og helt andre linjer), de kjøper en ny sheltievalp, og denne får også HD ved avlesning 16 mnd gammel.

Er denne HD-hunden sterkt overvektig? Hadde hunden løpetid ved røntging? Oppdretter ønsket å se tispen, og få svar på dette, samt betale for ny HD-avlesning på Veterinærhøyskolen senere. Eier nekter dette, og ville heller ikke svare på disse spørsmål vedr. overvekt og evt. løpetid.

Når en eier får HD både på både sin første og andre sheltie, som ikke er i slekt, så stille jeg meg spørsmål.....

- Er hundene regelmessig mosjonert kun på asfalt? Dette er ikke bra for valper/ unge hunder.

- Er hundene overvektig?

- Ble hundene røntget i forb. med løpetid, eller røntget rett før eller etter løpetid?

- Fòring ?

Disse spørsmål vil vi trolig aldri får svar på. Men forhåndsdømme en oppdretter og en avlstispe, det kan man uten videre .... !

Mvh

Vinny

Det er helt rett at det ikke er kriterier om HD røngten på avlsdyr i NSSK. Så lenge oppdrettere holder seg til de kriterier som ligger til grunn, blir disse kullene "godkjent" av Avlsrådet i NSSK.

Det er heller ikke kommet inn forslag om å få dette inn som kriterie. Kommer det inn, må vel det stemmes over på en Generalforsamling antar jeg. Veldig usikker her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg faktisk enig med Vinnie. Man henger ikke ut hverken oppdrettere eller navngitte hunders øyestatus uten å være 100% sikker på hva man uttaler seg om. I dette tilfelle med HD-hunden så har jeg også reagert på at samme eier får HD-resultat på 2 av sine hunder med forskjellige linjer. Og da eieren heller ikke er særlig samarbeidsvillig til å få dette undersøkt så stiller jeg meg undrende. At man som oppdretter ikke opplyser om at en kullsøster har HD - vel - det får hver og en ta stilling til selv. Skulle man ta ut av avl alle som hadde et kullsøsken med en feil så var det ikke mange igjen å avle på.

Som i de fleste ting i livet - noen ganger trår man feil - men man skal være varsom med å dømme andre når man ikke kjenner til alle fakta. Jeg påberoper meg altså retten til å uttale meg da jeg er eier av bestefaren til denne valpen. Altså far til HD-hunden. Denne hannhunden har mange valper etter seg og dette er så vidt jeg vet det eneste tilfellet.

Man skal også tenke litt på at hunder som blir brukt mye i avl vil før eller siden få avkom med "feil".

Man kan da ikke ta ut en vakker tispe av avl fordi hun har en søster med HD så lenge man utviser forsiktighet som jeg er helt sikker på at denne oppdretteren har gjort. Og bare for å ha sagt det - CRD er for meg ingen "big deal" - det er andre ting som er mere alvorlig en dette. Man gjør så godt man kan med tilgjengelige data og prøver å unngå å doble feil men det er ingen grunn til å bli hysteriske heller!

Jeg synes det var leit å høre at valpen ble avbestilt på grunn av dette -det viser vel i grunnen enda en gang hva det kan ende i når noen ikke kjenner til hele historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det der strides vel fremdeles ekspertene om? At HD E kun kan komme av miljø tror jeg lite på.

Her tviler jeg også. Da skulle man anta at alle hunder oppvokst i by hadde HD i en eller annen grad, mens hunder oppvokst med turmuligheter i skog og mark slapp unna? HD er også noe mennesker kan få og så vidt jeg har sett er det ikke noen overrepresentasjon av bybarn som har problemer med hoftene. Jeg velger å se det som en feilkonstruksjon som kan holdes i sjakk ved riktig vekt og mosjon, men man får det ikke ut av det 'blå'.

Med årene har jeg blitt mer og mer skeptisk til hundeavl og kriteriene man stiller til de dyrene det avles på. Er det en sjelden eller populær rase så ser det ut som om man kan slakke på kriteriene til avlsdyrene, noe ingen er tjent med. Det første jeg hadde sett på ved kjøp av valp er helse, spesielt etter å ha vært inne på en rekke hundefora de siste årene og sett hvilke plager dette gir dyr og eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...