Gå til innhold
Hundesonen.no

Vorter i munner


Recommended Posts

Ring dyrlegen og sjekk om vedkommende har hørt om noen smittsomme vorter som går i området ditt. I den lokale parken her for et år eller to siden var det en hund som fløy rundt med kjeften full av vemmelige vorter, og en eier som gav blanke i at det var smittefarlig. Det var et par som ble smittet, siden dette var en hund av typen "slikke alle andre hunder rundt munnen" for sikkerhets skyld - og ifølge det veterinær hadde sagt til den ene, så var dette noe som smittet til unge hunder, opp til litt over året eller så. Jeg hørte ikke så nøye etter siden jeg hadde voksne hunder... men jeg ser du skriver at det er hvalpen din som er smittet.

Jeg tror det ble diskutert her inne en gang også, minnes en eller annen tråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig er det et virus som heter papiloma og det er ikke så uvanlig hos unge hunder/valper. Min ene hund hadde en "vorte" som satt på innsiden av munnen i flere mnd og så forsvant den bare plutselig. En venninnes hund hadde mange vorter i munnviken. Det gikk også over.

Du kan jo bare holde et øye med valpen om den får flere eller om de begynner å blø etc. Hvis det blir mange vorter så kan jo dette være problematisk for hunden. Og siden du skal til vet'en så får du det jo sjekket der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dete høres ut som papilomavirus, hunden min fikk dette når han var 7 åneder gammel. Vortene ser ut som små sprukne blomkål. De er ubehagelige for hunden, og den må til en veterinær snarest. Der vil de sjekke om vortene har kommet i svelget, har de det, så må de opereres ut. Det som er dumt når de opereres ut, er at det vil komme fler av de i hunden sin munn. Når hunden min var til behandling, så fikk han piller og olja mot imunforsvaret sitt. Etter ca 5-6 uker, så var vortene borte.

Du får også spesialfòr som må bløytes opp så hunden bare kan drikke dette i seg, den skal ikke tygge fòr og heller ikke tygge på andre ting da dette kan risikere at vortene sprekker og formerer seg.

Ta kontakt med en veterinær snarest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dete høres ut som papilomavirus, hunden min fikk dette når han var 7 åneder gammel. Vortene ser ut som små sprukne blomkål. De er ubehagelige for hunden, og den må til en veterinær snarest. Der vil de sjekke om vortene har kommet i svelget, har de det, så må de opereres ut. Det som er dumt når de opereres ut, er at det vil komme fler av de i hunden sin munn. Når hunden min var til behandling, så fikk han piller og olja mot imunforsvaret sitt. Etter ca 5-6 uker, så var vortene borte. Du får også spesialfòr som må bløytes opp så hunden bare kan drikke dette i seg, den skal ikke tygge fòr og heller ikke tygge på andre ting da dette kan risikere at vortene sprekker og formerer seg. Ta kontakt med en veterinær snarest.

Det "kan" bli alvorlig, men det er heldigvis sjelden. Som regel så vil vet'en gi noe immunforsterkende tilskudd og så går det over av seg selv. Hvis hunden sliter med f.eks ørebetennelse eller andre infeksjoner så kan dette også påvirke viruset i den grad at omfanget av vortene økes og/eller det tar lengre tar lengre tid å bli kvitt dem. Hvorvidt det er ubehagelig for hunden kommer jo også an på hvor vortene er, og operasjon er nok siste utvei. Jeg tror nok heller vet'en vil at hundens immunforsvar skal selv ta knekken på dette vha tilskudd istedet for operasjon som må være siste utvei.

Jeg har heller aldri hørt om at det må gis spesialfôr i behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "kan" bli alvorlig, men det er heldigvis sjelden. Som regel så vil vet'en gi noe immunforsterkende tilskudd og så går det over av seg selv. Hvis hunden sliter med f.eks ørebetennelse eller andre infeksjoner så kan dette også påvirke viruset i den grad at omfanget av vortene økes og/eller det tar lengre tar lengre tid å bli kvitt dem. Hvorvidt det er ubehagelig for hunden kommer jo også an på hvor vortene er, og operasjon er nok siste utvei. Jeg tror nok heller vet'en vil at hundens immunforsvar skal selv ta knekken på dette vha tilskudd istedet for operasjon som må være siste utvei.

Jeg har heller aldri hørt om at det må gis spesialfôr i behandlingen.

Når jeg var til veterinæren når valpen min hadde papilomavirus, så fikk vi en type boksmat som skulle tilsettes mer vann og kjøres i en mixmaster, dette var fordi hunden skulle få sleiket i seg maten uten å tygge den, pga tygger den maten er risikoen for å sprekke en vorte stor, sprekker en vorte, så vil det "smitte" og flere vorter vil komme i hundens munn.

Min hund hadde flest vorter på leppene, noen i tannkjøttet, og endel på baksiden av leppene. Hadde heldigvis ingen ting i svelget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Dete høres ut som papilomavirus, hunden min fikk dette når han var 7 åneder gammel. Vortene ser ut som små sprukne blomkål. De er ubehagelige for hunden, og den må til en veterinær snarest. Der vil de sjekke om vortene har kommet i svelget, har de det, så må de opereres ut. Det som er dumt når de opereres ut, er at det vil komme fler av de i hunden sin munn. Når hunden min var til behandling, så fikk han piller og olja mot imunforsvaret sitt. Etter ca 5-6 uker, så var vortene borte.

Du får også spesialfòr som må bløytes opp så hunden bare kan drikke dette i seg, den skal ikke tygge fòr og heller ikke tygge på andre ting da dette kan risikere at vortene sprekker og formerer seg.

Ta kontakt med en veterinær snarest.

Som flere andre her sier er det sikkert papillomavirus, men ta han med til veterinæren for sikkerhetsskyld. Det bør du forsovet uanset hvis det sitter mye i svelget e.l. som silje skriver om. Greit at en veterinær har skjekka det. Men så alvorlig som silje skriver om har jeg aldri hørt. Dette er noe som stort sett bare rammer valper og unghunder og det går over av seg selv i løpet av noen mnd. Vortene kan være alt fra bittesmå til å se ut som små blomkål. Som oftest gjøres det ikke noe med det i det hele tatt, operasjon er kun nødvendig i ytterst få tilfeller som jeg har forstått det. Valpen jeg kjente med papillomavirus fikk ingen behandling og helt vanelig uoppbløtt for (etter konsultasjon med veterinær). Den var helt frisk og fin mens den hadde vortene og de forsvant av seg selv etter noen mnd. Men, la en veterinær se på det for sikkerhetsskyld hvis det f.eks. sitter noen i svelg o.l også. Slapp av og kos deg med valpen din selv om han er litt ekkel for tida ^_^ . Det er heller ikke smittsom til mennesker (human papillomavirus er noe annet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÆSJ :) Hun skal til vet til mandag huff får ikke håpe det er smittsomt,for det var en liten valp med på tur på nyttårsaften som elsket å slikke henne i munnen

Det var to valper på nyttårsaften som slikket henne mye i munnen, så du må si fra til meg hvis det er noe som er smittsomt.... :barfy:

Okay da får vi håpe at det går over :) ikke rart hun ikke har spist ordentlig på lange tider,dakka snuppa mi:(

Ja, hvis hun har vondt i munnen/svelget så har du ihvertfall løsningen på det mysteriet, godt hun har litt å gå på da,hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var to valper på nyttårsaften som slikket henne mye i munnen, så du må si fra til meg hvis det er noe som er smittsomt.... :barfy:

Ja, hvis hun har vondt i munnen/svelget så har du ihvertfall løsningen på det mysteriet, godt hun har litt å gå på da,hehe :)

Det har hun ikke så :rolleyes:

*teit du er* :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...