Gå til innhold
Hundesonen.no

sheltie oppdrettere

sweet happi molly

Recommended Posts

Skrevet

jeg har hørt fra en oppdretter at det eksisterer en oppdretter i norge som avler på svarte og hvite sheltier. jeg lurte på om det er noen som hvet hva de heter, evt. hjemmeside eller noe sånt. driver å forsker litt på hund nr 2. som jeg vil trene litt mer målrettet lp eller ag. og har havnet på sheltie.

er åpen for andre farger også, men har lyst på en som er litt mer spesiell enn vanlig sobel som det ser ut som alle har(unnskyld hvis jeg fornermer noen nå)

Skrevet

Gå inn på Nssk.no. der finner du liste over oppdrettere,og der ligger også de som avler svart og hvitt om jeg ikke husker helt feil. Men kommer ikke på hva de heter i farta.

Skrevet

Vær grei å velge farge helt til sist.. Det blir for meg helt feil å velge hund fra farge, når alt det som faktisk spiller noen rolle har null og niks med farge å gjøre.. Anbefaler deg å ta kontakt med klubbens valpeformidling dersom du er interessert i valp, lykke til.

Skrevet

ja det er ikke på død å liv jeg skal ha svar og hvit, men jeg ville bare undersøke hva de het og hvordan de drev oppdrette sitt og slikt. jeg velger hund utifra og jeg kan snakke med oppdrettern og trives med han/hun før jeg bestemmer valp.

Skrevet

Jeg ville fremdeles valgt oppdretter først og farge sist. Akkurat svart/hvit er fryktelig vanskelig, og det er såpass få hunder som er bærere av det genet i Norge at de fleste valper som blir født kun er bærere selv, da begge foreldrene må ha genet for at valpene skal få fargen. Også på grunn av dette går fargen ofte utover andre kvaliteter når man tenker farge fremfor andre og viktigere ting når man velger avlsdyr. Det finnes pr. idag 2 svarthvite tisper og 1 hannhund tror jeg, som kan avles på vel å merke, så det er ikke akkurat et stort marked. Vanskelig for meg som oppdretter å være fullstendig objektiv, så jeg avlutter her og ber deg fremdeles kontakte valpeformidler i klubben :)

Guest Belgerpia
Skrevet

Hadde jeg skullet ha sheltie så skulle jeg hatt svart og hvit - og da mener jeg helt alvorlig at jeg hadde søkt rundt til jeg hadde funnet en sort/hvit fra en vettug kombinasjon.

Farge er viktig - om man har bestemt seg for det liksom...

Se f.eks. ungjenta som ble verdensmester i agility - med sin sort/hvite sheltie - og den ble kjøpt fordi den var sort/hvit og sort/hvit var viktig fordi den skulle matche husets Border Collie i fargen.

Pen er den kanskje ikke - men den er sort/hvit.

Ikke feil å gå etter farge bare man samtidig finner en vettug kombinasjon.

Anbefaler deg å se litt til Sverige også jeg.

Skrevet

det var på agility vm jeg så den og jeg falt helt for den. jeg satt å snakket med noen som jeg ikke viste da at var oppdretter og hun sa jeg måtte kontakte dem i norge som hadde svarte og hvite, men jeg finner jo ingen.

I årsbøkene står det hvordan stelle pelsen og lingende der da?

Trodde det var bilder av de nyeste championer og sånne jeg.

Skrevet
Vær grei å velge farge helt til sist.. Det blir for meg helt feil å velge hund fra farge, når alt det som faktisk spiller noen rolle har null og niks med farge å gjøre.. Anbefaler deg å ta kontakt med klubbens valpeformidling dersom du er interessert i valp, lykke til.

Helt enig med deg, farge har nok vært det siste jeg tenkte på når jeg skulle kjøpe hund. Når jeg skulle kjøpe gamlemor var jeg bestemt på at jeg ikke skulle ha lys hund, men hva endte jeg opp med tror du? Nestemann ble mørk, så her er det hundene egentlig som har valgt meg.

Går litt etter kjemi mellom meg og valpen når jeg er og hilser på jeg.

Det har vist seg å stemme veldig bra med begge de to jeg har nå.

Skrevet
det var på agility vm jeg så den og jeg falt helt for den. jeg satt å snakket med noen som jeg ikke viste da at var oppdretter og hun sa jeg måtte kontakte dem i norge som hadde svarte og hvite, men jeg finner jo ingen.

I årsbøkene står det hvordan stelle pelsen og lingende der da?

Trodde det var bilder av de nyeste championer og sånne jeg.

Det også, men ja, det pleier å stå bl.a. om pelsstell, samt standarden med bildeforklaringer osv.

Skrevet

Om farge..

Eneste jeg har vært sikker på de siste 2årene var Tricolor ... *ler*

Jeg endte opp med Blue merle :rolleyes:

Finn en oppdretter som du kan ha god dialog med, jeg var innom 7-8 oppdrettere før jeg fant den rette oppdretter'n. Hos oppdretter'n min var det 2 stk som stod i venteliste å de hadde stått på lista i 4 og 7år bare i tilfelle det skulle dukke opp svart/hvit, men dette er visst ikke bare hokus pokus. Å siden du ønsker å bruke hunden aktivt tror jeg du burde lete etter riktig hund å ikke fargen.

Lykke til med kommende valp!

Skrevet

hei da har jeg skjekket rundt litt og muligens funnet oppdretter. men det er etter amrikanske linjer. hva er forskjeller engenlig? kan jeg komme langt utstillings messig med en hund fra de linjene?

Skrevet

Om det er rene amerikanske linjer skal jeg ikke blande meg oppi det, det er miksing av engelsk og amerikansk jeg ikke har noe til overs for. Enkelte dommere liker denne typen, andre ikke. Det er dog en veldig forskjellig type fra det det er mest av i landet, nemlig de engelske. Forskjellene ligger mest på hodeproporsjoner og plassering av øyne/ører som gir det rette uttrykket. De amerikanske linjene er også ofte grovere i både hode og beinstamme. Noe gemyttforskjell kan det også være, men jeg kjenner personlig ingen helamerikanske hunder, så det skal jeg ikke uttale meg for mye om. Jeg vet bare det jeg har sett av dem i ringen. Det du skal være obs på er at amerikanskimporterte hunder er avlet etter en annen standard enn de europeiske, ettersom USA ikke er med i FCI, derav visse utseendemessige og/eller gemyttmessige forskjeller. Hva dommerne foretrekker er opptil dem, men tilhører de FCI-land skal de dømme etter FCI-standard.

Selv foretrekker jeg personlig rent engelske linjer, da uttrykket tiltaler meg mye mer (det opprinnelige, det er en britisk rase), men det er jo som alt annet en smakssak.

Skrevet
Han har aldri blitt brukt i avl heller pga. PRA-bærere om jeg ikke husker feil.

hmm, var et svart hvitt kull på siden så jeg.. 2 valper var blitt svart hvit... håper de ikke har brukt han om han er PRA bærer da.. :closedeyes:

EDIT:

okei, tror jeg er med likavel.. ser at den svart hvite hunden de har er fra eget oppdrett.. om han er brukt videre aner jeg ikke.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...