Gå til innhold
Hundesonen.no

Stoler dere 100% på hunden ?


comit

Recommended Posts

  • Svar 133
  • Created
  • Siste svar
Hunder er ofte som eieren. Kan man stole på eieren og at den personen er seriøs vil jeg si man kan stole på hunden. Men har hunden hatt en vanskelig eller hard oppvekst kan dette og forårsake agresjon eller null toleranse på enkelte ting, f.eks. barn..dette kan være farlig...

men enkelte ulykker kan og skje i lek, der hunden ikke mente å bite f.eks.

Men de fleste hunder er til å stole på og jeg for min del stoler 100% på at min und aldri ville gjøre noen noe vondt;)

Amen, men da er vel hunden utstoppet da siden din hund aldri, aldri vil gjøre noen noe vondt.

Problemet er vel at det er slike som deg som gjør at det skjer ulykker, heldigvis er nesten alle på siden her ansvarsfulle eiere men det måtte jo komme en eier som ikke er klar over at vi fleste ser på hunden som den er, nemelig et dyr.

Ps jeg stoler 100% på legen min, men bikkja hans...............................en bortskjemt liten sak som har tannvisning når fremmede nærmer seg, og som har vokst opp i en legefamilie sitt trygge hjem, den mener du jeg kan stole på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter siste tragiske episode fra England, der hvor en rottweiler drepte et familiemedlem har jeg tenkt ganske mye på hvordan man kan sikre seg sånn at slike ting ikke skjer?

Da tar jeg som en selvfølge at alle som har hund av slike raser (da mener jeg alle raser som kan ha dødlige bitt) aldri lar barna være alene med hunden, men ute i hagen under oppsikt, og hunden "slår" over i angrepsmodus, hvor mange sekunder går det før tragedien har skjedd ?

Det har jo vært slik i alle år at plutselig våkner rovdyret i den ellers så snille familiehunden, resultatet er ihjelrevne sauer, vilt og i dette tilfellet ett lite barn.

Tør ikke tenke på konsekvensene om min riesen hanne på 50 kg hadde brukt kjeven på ett barn, mine barn er nå blitt voksne, men tvilr på at jeg hadde tatt sjansen på kombinasjonen småbarn og hunder av typen brukshund.

Heldigvis skjer slike episoder sjeldent , eller........... er det som å kjøre bil uten sikkerhetsbelte? for det fleste vil det gå kjempebra , slik det går med våre hunder men skulle det skje så er resultatet som oftest tragisk og kunne vært unngått-

En hund jobber kun ut fra instinkter. Selv den snilleste hund kan bli farlig. Selv om jeg er trygg på min hund, ville jeg *aldri* sette han alene sammen med unger. Og det gjelder uansett størrelse på hunden. En mindre hund kan faktisk vansire et menneske det også, feks ved bitt i ansiktet.

-En hund er og blir en hund - og delvis et "rovdyr". Å tro noe annet er rett å slett å spille dum! Det er vår oppgave som ledere å sørge for at en hund aldri står i den sitasjonen at han må bite eller angripe. (Jeg forutsetter at hunden har vist normal opptreden hele tiden). Biter eller angriper en hund, har vi som ledere ikke gjort jobben vår - rett og slett. Dersom vi plutselig står i en situasjon hvor vi blir skremt og redd og ikke kommer unna, vil de aller fleste av oss begynne å slå rundt oss - en reflekshandling. En hund kan ikke slå, men kun bruke kjeven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Er det noe jeg har lært meg så er det å aldri stole 100% på et dyr, uansett art.

Det kan være så snillt som fy, men en dag så setter instinktene inn, ved at det blir trengt opp i et hjørne eller lignende, å et dyr i panikk er ikke et dyr du kan stole på.

Ting som kjønnsdrift o.l. kan også gjøre dyret umulig å stole på.

Når folk spør om kaninen min biter sier jeg som sant er, den biter sjeldent, men alle dyr kan bite i rett situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør jeg ikke. Kaizer har aldri vært aggressiv, er snill som et lam mot alle, men jeg vet ikke hva han kan finne på hvis han får noe i hodet en dag. Husker den éne gangen han har knurret, og det var da han lå i sengen sin og tygget på en godbit og katten kom og skulle sjekke hva han hadde. Gjett om jeg ble overrasket da, han har nemlig aldri vist tegn til noe bytteforsvar ellers. Jeg vil helst ikke bli overrasket av noe verre, uansett hvor snill han er. Kattene får han aldri være alene med, han bykser nemlig på dem og ligger pal oppå uansett hvor mye de sier ifra, så da må jeg gripe inn... Aldri om jeg lar Kaizer være alene med en unge, de kan jo i tillegg finne på de rareste ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...