Gå til innhold
Hundesonen.no

Bivirkninger av bactrim?


KaLe

Recommended Posts

Jeg har en 3 år gammel dverg schnauzer. På lille julaften oppdaget vi en kul i baken på han og dette viste seg å være en tett og betent analkjertel. Dyrlegen måtte snitte for å tømme betennelsesbyllen i tillegg til at analkjertelen ble tømt. Han fikk deretter utskrevet Bactrim som vi skal gi han to ganger om dagen. Dette skjedde julaften. Fra og med 2. juledag ble bikkja i litt tufs form, virker rett og slett forkjølet og det virker som han har feber. Han har tørr og varm snute, er slapp, men ikke kraftløs. Han spiser, ikke mye, men litt og drikker greit. Men, det virker som om han blir slappere og slappere.

1. Noen som vet om dette kan være bivirkinger av medisinen og i så fall om vi bør avslutte eller bare forsette kuren?

2. Hva er feber hos hund, altså hvor mange grader på temp måleren for at det skal være feber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg har en 3 år gammel dverg schnauzer. På lille julaften oppdaget vi en kul i baken på han og dette viste seg å være en tett og betent analkjertel. Dyrlegen måtte snitte for å tømme betennelsesbyllen i tillegg til at analkjertelen ble tømt. Han fikk deretter utskrevet Bactrim som vi skal gi han to ganger om dagen. Dette skjedde julaften. Fra og med 2. juledag ble bikkja i litt tufs form, virker rett og slett forkjølet og det virker som han har feber. Han har tørr og varm snute, er slapp, men ikke kraftløs. Han spiser, ikke mye, men litt og drikker greit. Men, det virker som om han blir slappere og slappere.

1. Noen som vet om dette kan være bivirkinger av medisinen og i så fall om vi bør avslutte eller bare forsette kuren?

2. Hva er feber hos hund, altså hvor mange grader på temp måleren for at det skal være feber?

1. Det at hunden virker tufs og slapp med nedsatt allmenntilstand kan være en reaksjon på medisin, men man skal aldri slutte (eller starte) med medisin uten å ha rådført seg med behandlende veterinær først.

2. Alt over 39 grader er feber på hund. Husk at en hunds nese(tørr, varm, våt, kald ) er ikke en indikasjon på feber eller ei. Kun termometer som måles i baken, kan fastslå om hunden har feber. Hunder skal ikke ha febernedsettende tabletter beregnet til mennesker (paracet etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bactrim er et antibiotikum som brukes mot infeksjoner. Brukes vanligvis mot urinveisinfeksjoner hos mennesker. Men også hos dyr med infeksksjoner (står ikke oppført i veterinærkatalogen) men da sikkert i mindre doser. De vanligste bivirkningene er kvalme, diare og feber, så det kan være årsaken til at hunden din virker litt tufs, ved siden av infeksjonen da. Det er endel andre bivirkninger også som er mindre vanlige. Antibiotikakurer skal brukes helt opp, selv om hunden/menneske virker bedre før det. Dette for ikke å utvikle resistente bakterier. Men er det noe du er i tvil om bør du kontakte veterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ble veldig usikker på dette med å gi han mer medisin for det virker som han blir mer og mer tufs. Vetrinæren får jeg jo ikke tak i før mandagsmorgen, så jeg får vel rett og slett forsette å gi han medisinen. Har kjøpt termometer slik at jeg får tatt tempen på han og følger med på det. Så får jeg vurdere fortløpende om jeg må kontakte vetrinærvakta nå i helgen. Men, enn så lenge så spiser han (selv om det er betydelig mindre enn vanlig) og han har ork til å gå korte små turer sånn at han får gjort fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...