Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og eier

siljestokka

Recommended Posts

Skrevet
Kan ikke folk legge ut bilder også, av seg og hunden? Vil se likhetstrekk ved utseende

Ja, du ser barten er nesten den samme!

070903046.jpg

juliesh.jpg

- Sover lenge

- Ganske late og trenger god motivasjon ^_^

- Kan være litt frekk med andre

Skrevet

Jeg skreiv litt i bloggen om det her om dagen, så jeg bare limer det inn derfra jeg..

Vi er ganske like, Dina og jeg.. Hun er småsær og bortskjemt, kan være litt purkete i omgang med andre, men søt mot de hun liker (og som meg, så liker hun noen få). Litt avholden i forhold til menn - Dina syns ikke vi trenger en sånn en på fast basis, selv om de er greie nok til sitt bruk *kremt*. Hun kan godt være sosial, men trenger det ikke - ikke med mange og ikke lenge om gangen. Litt konfliktsky (jo, jeg er faktisk det, selv om jeg ikke er redd for å ta en konflikt om jeg MÅ). Litt forsiktig med nye ting - det går galt til det motsatte er bevist, må vite! Men samtidig så gjør vi ting uten videre, bare fordi at vi gjør det sånn, liksom.. Vi er litt vaktbikkjer begge to, liker å bjeffe litt om vi syns vi må det.. Ingen av oss er spesielt glade i at det forventes ting av oss, selv om vi kan gjøre de tingene uten større problemer - så sant det ikke forventes av oss, selvsagt :wink: Og vi kan godt slappe av stort sett hele tiden, det ække noe stress med noen av oss, egentlig ^_^

- I motsetning til meg, så er Dina veldig glad i all slags mat - jeg er kresen. Hun liker også å kose hele dagen, jeg trenger vel strengt tatt ikke like stor dose kroppskontakt.

Med Emma så er det ikke mange likhetstrekkene tror jeg, bortsett fra at vi er ukonsentrerte og ufokuserte begge to, hvilket er en dårlig kombinasjon når man egentlig har ambisjoner om å konkurrere :rolleyes: Sånn bortsett fra det så er hun overdrevent sosial og glad i folk, hun skjønner ikke konseptet "sur", hun er alltid engasjert og interessert i alt mulig rart, syns menn med skjegg og gamle damer er supermoro, og hun liker å løpe. Jeg er hverken overdrevent sosial eller glad i folk, oppfant konseptet "sur", uengasjert og uinteressert i det meste, er ikke overdrevent glad i menn og forholdsvis likegyldig til gamle damer, og kan ikke fordra å løpe..

Skrevet

Ja den der "som eier som hund" har jeg alltid syntes var veldig oppskrytt - ihvertfall når jeg har hatt tisper med løpetid og stått og betraktet deres forsøk på å voldta mer eller mindre engstelige små hannhunder.. :glare:

Basenjien og jeg har 2 ting felles - det er rynkene og sangstemmen! Skulle gjerne hatt mer felles - hun har et veldig intenst, glødende mørkt blikk ut av øyne som har en perfelt lagt kajal-rand.. og langbent er hun, stortsett slank (såfremt vi greier å dosere tyroksinen hennes riktig) - spretten og lett på tå (undertegnede stiller mer i "dampveivals-kategori" - ingen stille sniking gjennom skogen her i gården!), så noen av hennes fysiske attributter kunne jeg godt tenkt meg.. Mentalt - nei - tror ikke det!

Og flat-tomsingen.. vel.. kremt.. nei takk, håper vi ikke har så mye felles - jeg har intet ønske om å hoppe i skrittet på alle jeg møter (det ønsker han veldig - må alltid be han "hilse pent" for at han ikke skal bli mer intim enn ønskelig er), ikke er jeg så glad i å løpe som han, og kaster man en ball så greier jeg å huske at vi holder på med ball selv om ballen er kastet mer enn 2 meter (tomsingen elsker å løpe etter ball forsåvidt, men kaster man ballen for langt så glemmer han på veien at han løper etter ball..). Allikevel har han en voldsom sjarm, uvisst av hvilken grunn.. kanskje det at han synes så håpløst kørka og ufokusert at den inderlige vennligheten og gleden kommer frem som det mest fremtredende!

Skrevet

Vet ikke helt jeg... Tror jeg og Blaze er ganske like. Vi er enten 110% på eller fullstendig av :) Vi har begge ett høyt utviklet konkurranse instinkt (vi liker det faktisk og vi liker applaus og vinne. ;) ). Syns iblandt at det er unødvendig å være sosialt med alt og alle vi kommer over.

Vi liker å se på tv.

Jeg er ikke like gutte mongo som hun blir under løpetiden (Dog begynner jeg å få tendensene ;) ) Blaze liker å stå forann kamera, jeg liker meg best bak.

Så lille Talli da... Jeg er ikke like glad i folk som hun er. Men vi liker å ligge hode mot hode å kooooose. Hun er like nyfiken som meg da... klatre oppå ting og finne ut hva ting er å slikt.

Ser at det er flere som har ungehunder som liksom ikke er lik seg selv enda. Tror dem blir formet slik som vi vil etterhvert jeg :P

Skrevet

Tja...

- Vi er like lettstressa, og kjefter og smeller om vi mister kontrollen eller er litt uttafor

- Vi bruker mye lyd, vet ikke om det er jeg eller bikkja som er værst der.

- Vi er litt reserverte, og slett ikke veldig sosiale om vi ikke kjenner personen eller hunden.

- Vi liker å være litt alene, trenger ikke å ha boen sammen med oss 24/7.

- Vi trives veldig godt ute, og elsker snø og varme sommerdager. (ikke for varme)

- Vi er like nysgjerrige.

- Vi kan ikke fordra å gjøre ting vi ikke får til eller ting som er kjedelige.

Ulikheter har vi også:

- Jeg er mer "lydig" enn Ask, han gir ofte F, mens jeg hører etter de fleste.

- Han har ett langt større markeringsbehov, på flere måter.

- Ask skulle gjerne sett at det skjer noe hele tiden, jeg er litt mer "ta ting med ro"

- Jeg er brunette, han er blond.

Skrevet

Tinka og jeg er bedagelig anlagt begge to, i grunn. Vi er glade i god mat (Tinka er dessuten glad i mat som ikke smaker noe godt), og i tillegg til at vi begge er litt barnslige av oss, er vi også nokså egosentriske.

I utseende håper jeg inderlig at vi ikke ligner, i alle fall ikke når det gjelder bitt og hårvekst. :)

tinkaingvild.jpg

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...