Gå til innhold
Hundesonen.no

Glukosamin


Guest Snusmumrikk

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Hva er egentlig glukosamin? Vet at det er et kosttilskudd som kan hjelpe hunder med f.eks. forkalkninger, men hvordan virker det, og hva inneholder det? Er det noe som kan brukes sammen med Rimadyl? Vil det ha noen hensikt å bruke i tillegg til Rimadyl? Noen risikoer for at virkningen av de to er en dårlig kombinasjon?

Jeg kan selvfølgelig snakke med veterinæren eller søke rundt på nettet, men lenge leve latskapen sånn i første omgang :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimadyl er vel ett betennelses dempende og smertestillende preparat som ikke bygger opp noe nytt men demper en betennelse og en iritasjon som kommer av feks en slitasje eller forkalkning samt ulike skader.

Glukosamin er vel ett mer naturlig stoff sm virker mer oppbyggende og mer forebyggende. Dette er nok ikke ett middel som det har noen vits i og gi den ene dagen hunden er stiv og har plager slik Rimadyl kan men kan vel med fordel brukes over lengre tid for gjenoppbygging og "smøring" av ledd.

Tror trygt du kan bruke begge deler samtidig. Jeg hadde en hund som ble opperert for ett korsbånd. Han fikk begge deler som han skulle gå på noen mnd til han hdde fått trent seg opp igjen.

Det er også noen for som inneholder litt Glukosamin. Dette er ofte for som er beregnet på større hunder som kan ha plager med bein og ledd. Kanskje det kan være en ide og prøve? Er nok langt mindre dose en hva du kan gi som tabletter men koster heller ikke noe, mat må jo hunden ha uansett

Her er forresten litt om Glukosamin som gjelder folk:

Glukosamin (C6H13NO5) er et amino-sukker og brukes i behandlingen av artrose. Artrose er en sykdom som bryter ned et eller flere ledds brusk, ofte kalt «slitasjegikt». Den rammer først og fremst eldre. Glukosamin var tidligere et populært produkt fritt til salgs i helsekostbutikker i Norge, men det ble omklassifisert av legemiddelverket i 1994. I Sverige ble det omklassifisert i 2002. Etter at det ble registrert legemiddel i Norge kreves resept fra lege. Merkene Gluxine, Movere, Samin, Donacom og Glucosamin har markedsføringstillatelse i Norge. Godkjenningen bygger på rent bibliografisk dokumentasjon, dvs. at den er basert på gjennomgang av publiserte studier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Takk for svar Pål Inge! Da skulle jeg tro det ikke er noe farlig å bruke de sammen (vil evt snakke med vet først), men vil det kunne ha noen hensikt? Du nevner jo at det er mer egnet til forebygging, og det er jeg delvis enig, men vil det ikke også kunne ha en hensikt når hunden allerede har forkalninger ved at den hjelper til å hindre videre forkalkninger (selv om den selvfølgelig ikke vil fjerne det som er)? Hva syns dere? Noen flere som har erfaringer med Glukosamin? Gjerne i sammenheng med Rimadyl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg bruker ganske høye doser med Glucosamine sammen med Rimadyl og det går veldig bra på min hund :lol:

Har du prøvd å bruke bare rimadyl og merker du noen forskjell med begge deler? Jeg tror nesten jeg skal prøve med glukosamin og se om det har noen virkning. Rimadylen har ihvertfall virket, men rimadyl er jo bare smertestillende og betennelsesdempende...

Hvor får man kjøpt glukosamin og hva koster det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To forskjellige preparater. Rimadyl demper smerter og betennelse mens Glukosamin hjelper leddene med å produsere mer leddvæske. Selv bruker jeg omega3 (betennelsesdempende) og glukosamine. På sikt må jeg også vurdere rimadyl, men foretrekker å la være så lenge det går. (Prøvde det ut i to uker og hunden responderte positivt, men sluttet ikke å halte.) Problemet med rimadyl er at det tar på de indre organene. Selv er jeg skeptisk til naturmedisin generelt, men glukosamin har jeg tro på. Som en kollega sa: "De bruker det på hester!" Og eiere av trav- og galopphester er ikke akkurat kjent for å bruke unødvendige midler på hestene sine!

Du kan kjøpe glukosamine via internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville pratet med dyrlegen min om dette, jeg ville ikke kuttet ut Rimadyl dersom den er satt på det, Glycosamine er IKKE smertestillende, jeg hadde gått for begge deler en periode, men som sagt hør med dyrlegen din :lol:

Jeg bruker en god blanding til bena hennes, hun står på pr idag HILLS j/d, Glycosamnine og Chondroitinsulfat tilskudd, c-vitaminer, magnesium og omega3, dette fungerer perfekt for hun, men er ikke sikkert det vil passe for andre hunder, så man må nesten høre med fagfolk når det gjelder oppsett av hva og hvor mye osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Takk for svar Torunns og Renate A!

Det er snakk om en gammel hund som har fått forkalkninger og det er ikke aktuelt å kutte ut Rimadyl. Hun skal ha det så godt som mulig og så lite smerte som mulig den tiden hun har igjen. Og på en gammel hund er vel ikke langtidsvirkningene det jeg tenker mest på. Men ja, det er hardt på indre organer. Alternativene er enten bare rimadyl som hun går på nå med positiv effekt eller begge deler. Ja, skal snakke med veterinæren etter hvert.

Trounns: Betennelsesdempende omega 3?? Vil det si at omega3en er tilsatt noe betennelsesdempende? Hehe ble litt nysgjerrig nå, men for meg blir det å holde seg til rimadylen som betennelsesdempende og smertestillende (selv om hun ikke viser at hun har vondt enda så stiv hun er i bakbeina, glad og like aktiv som før).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gå over til HILLS j/d på den gamle?

Det er et utrolig bra fôr, Chicka ble mye bedre etter at vi begynte på det.

Klippet fra Hills siden:

F. Hur fungerar fodret?

S. Canine j/d är sammansatt med höga halter av eikosapentaensyra (EPA), en omega-3-fettsyra som finns i fiskolja. Denna viktiga olja hjälper till att bibehålla fungerande leder. Dessutom innehåller j/d glukosamin och kondroitinsulfat som ger byggstenar för ett friskt brosk samt L-karnitin, ett vitamin som bidrar till att förebygga viktökning.

Det er dette som skjer når du gir hunden omega3 også, men HILLS j/d har høyt innhold av EPA :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg har ikke så mye peiling, men min mor har problemer med hoftene sine.

Det var en periode der ho ikke fikk så mye søvn om natten pga smerter.

Og ho begynte på Glucosamin, og etter noen uker så kunne ho gå turer

og sove godt om natten.

Så det funker.

Jeg ville ivertfall forsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omega 3 er i seg selv betennelsesdempende. Jeg sørger selv for min daglige dose for å holde psoriasis i sjakk og merker forskjell fra når jeg tar det og ikke. Hunden får de samme kapslene som jeg tar. Det er forkalkninger min hund sliter med også og forkalkninger fører til betennelser. (RenateA har massert ham og kjenner til stivheten hans.) Forkalkningen sitter i en albu, men stivheten finnes i hele kroppen fordi han belaster kroppen feil. Fortsatt klarer han seg ganske bra, men jeg merket i dag at turen ble litt for lang (2 timer) så nå vurderer jeg å ha rimadyl tilgjengelig for slike dager som i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken nettside kjøper du glucosamin på?

Jeg mener at Glukosamin har kommet på listen over legemiddler og ikke regnes som kosttilskudd eller helskost lenger. Detfor tror jeg du skal være litt forsiktig med og bestille dette fra nettet eller kjøpe det fra utlandet. Tror faktisk du må ha resept for og få kjøpt dette på apoteket

Du har ikke vurdert og kjøpe for som er tilsatt glukosamin da? Det er ve ikke like store mengder i det men det skader iallefall ikke og prøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Guest Snusmumrikk

Vi har nå prøvd HILLS j/d en stund, og hun virker bedre, men å si om det er foret som gjør det er jo vanskelig. Jeg tror at foret har hjulpet på, selv om det ikke akkurat er noen vidundermedisin. Når vi var hos veterinæren sist spurte vi hva hun syns om dette foret. Jo, det var mange som hadde hatt gode erfaringer med det og hun anbefalte det. Men det hadde hun ikke sakt noe om noen av de andre gangene vi var der. Hehe skal ihvertfall ha for at hun ikke prøver å prakke på folk eget for, men de solgte det jo der, så et lite tips hadde jo ikke skada :) Forøvrig en veldig flink vet altså. Ute er gamlefrøkna egentlig veldig fin. Gode gamle glade voffsen. Problemet er inne på parkettgulvet. Det er plutselig blitt for glatt for henne. Men jeg ser at hun har mista en del muskler også, så det kan jo også ha noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå prøvd HILLS j/d en stund, og hun virker bedre, men å si om det er foret som gjør det er jo vanskelig. Jeg tror at foret har hjulpet på, selv om det ikke akkurat er noen vidundermedisin. Når vi var hos veterinæren sist spurte vi hva hun syns om dette foret. Jo, det var mange som hadde hatt gode erfaringer med det og hun anbefalte det. Men det hadde hun ikke sakt noe om noen av de andre gangene vi var der. Hehe skal ihvertfall ha for at hun ikke prøver å prakke på folk eget for, men de solgte det jo der, så et lite tips hadde jo ikke skada :) Forøvrig en veldig flink vet altså. Ute er gamlefrøkna egentlig veldig fin. Gode gamle glade voffsen. Problemet er inne på parkettgulvet. Det er plutselig blitt for glatt for henne. Men jeg ser at hun har mista en del muskler også, så det kan jo også ha noe med saken å gjøre.

Er dette ett for spesielt for forkalkninger/leddproblemer?.

Bessie har forøvrig fått samme problem på parketgulvet. Har klipt klør og pels under labbene mange ganger selv om det ikke trengs . Til og med smurt henne på potene men hun ser fremdeles ut som Bambi på isen noen ganger.

Tror det er derfor hun ikke vil gå opp trappa også. Hun sklir bare.

Da kommer det vel antageligvis av stivheten i hoftene da........

Hun har blitt verre igjen nå så det er nok på`n igjen med Rimadylen.

Stakkars gamle hundene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått Rimadyl og samtidig også anbefalt Cosequin el.l. til en hund jeg hadde av veterinær.

Glucosaminene skader ikke, og vitsen er vel også at de skal "holde ting i sjakk".

Rimadyl ER jo et reinspikka legemiddel, som tildels kan ha store bivirkninger hvis man har uflaks - og kanskje også langtidsvirkninger. Det finnes jo preparater som "ligner", som iallfall virker smertelindrende uten at jeg kjenner så mye til dem; Zubrin, Metacam etc. Kjenner til en hund som etter en tid reagerte på Rimadyl (måtte tisse mye, ble påkjent), og som funket på Zubrin; dette var relativt korttidsbruk.

Er det en gammel hund, så handler det jo om balansen mellom et godt rest-liv men at den heller ikke skal klappe sammen av lever/nyreproblemer. Kanskje ta en test av det siste, se hvordan ståa er, så du slipper å lure? Ser prøven grei ut, har du jo endel å gå på.

Jeg har linoleum, god gammeldags linoleum, på noen av gulvene i leiligheten - siden jeg ikke gadd ny runde med nedsliping av gamle gulv da jeg flyttet. Vurderte parkett, men etter diverse besøk hos venner med hundene mine, så ser jeg hvor uvurderlig mye bedre linoleum er i forhold til sklisikring! Nå er jo mine rene ungdommer som herjer og leker, men der er linoleumen både relativt stille og også sklisikker.

Ellers sier jeg bare: Matter. Sklisikre matter. Ikke så pent, men er man hundevennlig så hadde jeg tenkt på det - hundene blir jo også "reddere" for å skli, når de først merker at de er utsatt på grunn av alderdom/sviktende muskler/ustødighet.

Vi har en felles "nå er det tid for tabletter" hver kveld her, vi. Seloljekapslene skal ned, og dyrene sitter forventningsfulle og venter på inntak - her følges tablettsvelging av en dose leverpostei, så det er populært. Etter å ha bedrevet dette en stund, så innså jeg at jeg glemte meg sjøl! Så nå har jeg begynt å hive innpå også, og forventer sterk bedring av alt :)

Forøvrig har en storvokst kompis av meg "skrekkryggrad" med gamle skader og problemer også med skuldre/nakke/ut i armene. Han sparer seg jo ikke, og har aldri gjort det, så ymse behandlere er litt oppgitt. Han kjøpte med seg et glucosaminpreparat fra USA og spiser i vei, og sier at det helt klart hjelper! Og han er ikke spesielt... eh... alternativ, for å si det mildt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Er dette ett for spesielt for forkalkninger/leddproblemer?.

Bessie har forøvrig fått samme problem på parketgulvet. Har klipt klør og pels under labbene mange ganger selv om det ikke trengs . Til og med smurt henne på potene men hun ser fremdeles ut som Bambi på isen noen ganger.

Tror det er derfor hun ikke vil gå opp trappa også. Hun sklir bare.

Da kommer det vel antageligvis av stivheten i hoftene da........

Hun har blitt verre igjen nå så det er nok på`n igjen med Rimadylen.

Stakkars gamle hundene våre.

Ja, Hills j/d er et for beregnet på hunder med forkalkninger eller kanskje mest for å hindre ytterligere forkalkninger. Hunden min har blitt litt bedre i det siste, men om det er foret er jo vanskelig å si. Men mat må jo dyret ha, og da syns jeg det var greit å prøve et som flere har gode erfaringer med på forkalkninger o.l. (takk Renate A for tipset). Her er en link til en side om foret.

Ja, jeg tror skliinga kommer av en stivhet i hofter/rygg i kombinasjon med tap av muskler. Vi har lagt ut et stort teppe på gulvet, og hun er smart nok til å velge å legge seg der, for der sklir hun ikke.

Jeg har fått Rimadyl og samtidig også anbefalt Cosequin el.l. til en hund jeg hadde av veterinær.

Glucosaminene skader ikke, og vitsen er vel også at de skal "holde ting i sjakk".

Rimadyl ER jo et reinspikka legemiddel, som tildels kan ha store bivirkninger hvis man har uflaks - og kanskje også langtidsvirkninger. Det finnes jo preparater som "ligner", som iallfall virker smertelindrende uten at jeg kjenner så mye til dem; Zubrin, Metacam etc. Kjenner til en hund som etter en tid reagerte på Rimadyl (måtte tisse mye, ble påkjent), og som funket på Zubrin; dette var relativt korttidsbruk.

Er det en gammel hund, så handler det jo om balansen mellom et godt rest-liv men at den heller ikke skal klappe sammen av lever/nyreproblemer. Kanskje ta en test av det siste, se hvordan ståa er, så du slipper å lure? Ser prøven grei ut, har du jo endel å gå på.

Det er jo det da, prøvene hennes er ikke veldig bra. Vi prøver litt forskjellig og hun har gått en stund på kortison faktisk (som jo heller ikke er spesielt bra). Men, dette er en gammel hund jeg vil skal ha det bra den siste tida. Jeg foretrekker livskvalitet fremfor livskvatitet. Foreløpig er hun veldig fin ute og fortsatt den glade hoppende hunden hun alltid har vært, og det er godt å se.

Jeg har linoleum, god gammeldags linoleum, på noen av gulvene i leiligheten - siden jeg ikke gadd ny runde med nedsliping av gamle gulv da jeg flyttet. Vurderte parkett, men etter diverse besøk hos venner med hundene mine, så ser jeg hvor uvurderlig mye bedre linoleum er i forhold til sklisikring! Nå er jo mine rene ungdommer som herjer og leker, men der er linoleumen både relativt stille og også sklisikker.

Ellers sier jeg bare: Matter. Sklisikre matter. Ikke så pent, men er man hundevennlig så hadde jeg tenkt på det - hundene blir jo også "reddere" for å skli, når de først merker at de er utsatt på grunn av alderdom/sviktende muskler/ustødighet.

M'm det blir nok linoleum neste gang både fordi det er mindre glatt og fordi det tåler slitasje bedre enn parkett. Nei, matter er ikke mye pent, men det overlever vi. Løsningen for oss har vært å legge et stort teppe i stua, og selv om hun alltid har ligget rett på gulvet før, foretrekker hun nå å ligge på teppe så hun får tak til å komme opp. Smarte hunden min det :heart:

Vi har en felles "nå er det tid for tabletter" hver kveld her, vi. Seloljekapslene skal ned, og dyrene sitter forventningsfulle og venter på inntak - her følges tablettsvelging av en dose leverpostei, så det er populært. Etter å ha bedrevet dette en stund, så innså jeg at jeg glemte meg sjøl! Så nå har jeg begynt å hive innpå også, og forventer sterk bedring av alt :D

Pillestund er dagens høydepunkt, for da får man pille pakka inn i leverpostei! Sier jeg "skal du ha pille" eller rasler med en pilleboks kommer hun i full fart. Om det stikker fult piller ut av leverposteibiten er ikke så farlig. Ikke akkurat vanskelig å få piller i det dyret. Vi fikk rimadyl tyggetabletter med leversmak, men det skulle hun ikke ha noe av. De måtte pakkes inn i leverpostei de også. Eller brunost. Veldig populært, men kanskje ikke så veldig sundt at det gjør no. Hehe søte gamle dama :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle damer SKAL kose seg :heart:

Jeg hadde en gang en hund som nok fikk en tidligere død på grunn av cortison (nyrene begynte å svikte, og en medfødt hjertetilstand ble utløst som dels følge, men da var hun tross alt 11 år, og til å være av en stor rase var ikke det så galt), men du milde som hun hygget seg siste halvannet året.

Må man så må man, og cortisonen gjorde at hun fungerte utmerket med sine forkalkede albuer (hun var veldig steil i skuldrene, ikke helt velkonstruert), og vi prioriterte masse tur og kos og bading i skogsvann. Heller det enn å ha en halvdårlig hund et år lenger, er jeg enig i. Dette er en del år siden, før alskens kosttilskudd og fôr ble kjent og Rimadyl oppfunnet...

Husker sånn vagt, og ikke navn på preparat lenger, også et medikament som skulle øke blodgjennomstrømning. Karsivan var det vel. Noen som bruker det/har erfaring?

http://www.dyreklinikk.no/artikkel/ut_print.php?ID=85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel se om jeg får slengt inn ett par matter :heart:

Nå er ikke Bessie noen akrobat inne uansett da. En veldig rolig hund.

Er veldig enig med deg angående livskvalitet fremfor kvantitet Tijon.

Hun har heldigvis helt fine nyre og lever verdier og ikke vist noe tegn til andre bivirkninger.

Hun er snart 8 år nå og Leonbergerene har normal levealder mellom 7 og 9 år.

Kan vel si at hun er en gammel dame da.

Det er forresten veldig flaut men må si at jeg ikke visste hvor gammel hun ble før

dette med hoftene skjedde.

Visste ikke at levealderen var så lav.

Hadde lest til krampa tok meg om Leonbergere før vi fikk henne men har ikke fått med meg det.

Trodde vi skulle ha Bessie til hun ble 12-15 år jeg så jeg må innrømme at jeg felt noen tårer den kvelden jeg fant det ut.

Vondt å tenke på at hun kanskje er borte innen ett par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min vovve som har HD E får hills j/d reduced calories og Cosequin DS .Når han halter og har vondt får han Mobic.Mobic er som rimadyl betennelses dempende OG smertestillende.Ble anbefalt av kirurg på vet.høyskolen. Merker lite til virkningen av Consequin men mulig den holder han i sjakk.For han oppfører seg ikke som en hund med den alvorlige graden av HD.

Han er nå 3.5 år og vi fikk beskjed om at han sansynligvis ville ha sterker smerter som 3åring og ha problemer med å gå

Slik han er pr.idag kan det virke som han har svak grad av hd og ikke E..Vetrinæren vi går til sier han virker i fin form og ikke særlig plaget av hd'n

Uff Bessie ikke snakk slik..Våre hunder blir ikke veldig gamle nei..sukk vil ikke tenke på slikt jeg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...