Gå til innhold
Hundesonen.no

King Shepherd


Gjest

Recommended Posts

Hei..

På let etter nytt familie medlem fortsatt, kom over noe som jeg ikke har sett før en King Shepherd. Det var lettere sagt en teddy shafer i forvokst format. har søkt litt rundt og det er dårlig med info på kennele i norge denne gangen også.

Er det noen på forumet som vet om en kennel eller privat persjon som har denne rasen?? Blir glad for all info jeg kan få

Jeg er også intresert i Kaukasisk Ovtcharka denne vet jeg blir avlet i norge har du et kull eller vet om noen som har så må du gjerne si i fra :D..

m.v.h

Mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med valig schäfer eller hvit gjeterhund?

Eller må du ha en rase som ikke er så utbredt? :D

hehe jeg har en schafer nå, han er 18 md så sharfer har jeg. Det er en kjempe enkel hunderase og håntere!, har hatt samojed før og det syntes jeg var ganske greit og hantere tok litt tid med dresuer men helt ok.

Men i dag skal jeg inrøme at en samojed er at stabeist i forhold til en schafer med glede, det jeg savner hos en schafer er litt kroppsbygging (polar hund). Og ønsker også en ikke så utbret og inavlet rase, har opplevd en del hd, grå stær og div på hunder vi har at som da skal komme fra et "bra" stamtre. Hunden blir som et barn og det er veldig leit og avlive på grund av slitasjeskader, jeg driver ikke proff innen for noen sport med hunder og har derfor ikke hjerte til og lever tilbake valpene når de i noen tilfeller har skavanker som er fatale for levealder og ytelse .

Derfor har jeg et håp om og finne en fløfy bamse med maskulin bygging og lyne til en schafer :D må være litt sær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mhm men huskyen er liten i forhold til de vi har sett på og det er en vis sjarm med store hunder, innen for vise grenser da så klart. Vi er to, derfor er dette litt vanskelig jeg kunne godt tenke med en saarlos wolfhound men det vil jo ikke den andre :D så da må vi næye oss med Midel ground og det er noe rundt en King Shepherd eller KO. Men KO har vi litt dårlig erfaring med en oppdtreter som virket veldig useriøs, desvere så er det denne oppdretteren som har hatt kull i det siste som vi har greid og finne da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hei..

På let etter nytt familie medlem fortsatt, kom over noe som jeg ikke har sett før en King Shepherd. Det var lettere sagt en teddy shafer i forvokst format. har søkt litt rundt og det er dårlig med info på kennele i norge denne gangen også.

Er det noen på forumet som vet om en kennel eller privat persjon som har denne rasen?? Blir glad for all info jeg kan få

Dette er ikke en FCI godkjent rase og derfor heller ikke en utbredt rase. I utgangspunktet er dette en blandingshund. Den har nok stort sett utbrdelse i USA, jeg har aldri hørt at denne rasen finnes i Europa, men mulig at det er noen eksemplarer der ute et sted..

Jeg er også intresert i Kaukasisk Ovtcharka denne vet jeg blir avlet i norge har du et kull eller vet om noen som har så må du gjerne si i fra :D..

Her på sonen kan du evt kontakte Breeze, h*n driver med K.O så vidt meg bekjent..

mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tak for infoen om K O, King shepherden er en blaning mellom Schafer, Alaska malamuter og pyrenèerhund.

Så den er en skikkelig blanding men den har vel også et bra grundlag vil jeg vel nesten tørre og påstå.

Nei alt jeg har lyst på av raser er enten forbudt i en eller annen side paragraf eller ikke utbret i europa, men jeg skal kontakten Breeze angående k o. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Jeg er også intresert i Kaukasisk Ovtcharka denne vet jeg blir avlet i norge men heter du xx så ikke ta kontakt, heter du ikke det og har et kull eller vet om noen som har så må du gjerne si i fra :D.. m.v.h
Det er vel ikke helt pent å "henge ut" oppdrettere på et offentlig forum, er det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke helt pent å "henge ut" oppdrettere på et offentlig forum, er det?

Kremt** nei det er ikke det men som oppdretter så har du et ansvar, og noen ting er skrevet i stein som oppdretter at man ikke gjør. Jeg sier ikke mere og jeg mener oppriktig at JEG har at dårlig erfaring. Som oppdreter driver du tros alt en form for viksomhet.

Og jeg skal ikke henge ut jeg sier at jeg har at dårlig erfaring.. Det er ikke ment som noen uthenging "Per Olav".

Hva med Alaska malamut?

Mhm enig med du i det. :D

*Dobbelpost, mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal jeg være ærlig, så liker jeg best den normale schæferen :D .. Men det er jo smak og behag :D ... Lykke til med rasevalg i alle fall :( .. Hvite schæfere er jo nydelige da :P ...

Ja.. Om hvite schæfere kan brukes til utstilling og sånn.. Er de sånn FCI godkjente her i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe det er det merkligste jeg tror jeg har sett krysning mellom schafer og golden retriver med bleket pels det der..

Den liggerner faktisk veldig på hvit elghund.

Skjønner ikke hvordan du får elghund opp i det her :D ... Men jaja.. jeg synes i alle fall den er pen :D .. Finnes både korthårs og langhårsvarianter av den :( ... Men ja.. Smak og behag som dem sier...

EDIT: Synes heller den ligner på en langhåret schæfer. Så minner den meg om terv/groenendael på en måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hvite schæfere er jo nydelige da :D ...

Ja.. Om hvite schæfere kan brukes til utstilling og sånn.. Er de sånn FCI godkjente her i Norge?

Det er ingenting som heter hvit schäfer. Det heter (tysk) hvit gjeterhund. Hvit schäfer er en feilfarget schäfer og skal ikke avles på. Det er også feil med langhår uansett hvor "nusselige" folk syns de er..

Bare til info..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ønsker også en ikke så utbret og inavlet rase,

Nå er vel faren større for å få en innavlet hund dersom du velger en rase med få individer - såkalt sjelden rase, så var jeg deg ville jeg heller sett meg om etter en litt mer vanlig rase som er utbredt med kjente egenskaper. Jeg synes alaskan malamute høres ut til å være en bra rase for deg: stor og kraftig, gode trekk-egenskaper, bamsete og robust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nesten ut som Am. Akita kunne vært et alternativ for deg. Robuste, du får litt av polarpreget (pels) og en porsjon personlighet (og mye mer) :)

Ellers er jo Malaumuten en herlig rase, mye av det samme som AA, men for meg blir det litt for mye akitivitet. Etter å ha hatt Huskeyer er det fortreffelig med normalt aktivitetsnivå. Men man skal lete lenge etter noe vakrere enn de polare rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du være så "sikker" som du kan på å få en sunn og frisk hund, så bør du kanskje lande på en rase som det finnes en del av - og der man ikke avler på "alt", fordi de er sjeldne.

Ei heller disse blandingsrasene som de finner et kult navn til, som den "rasen" du først nevnte - der har det nylig gått en annen tråd her (het noe med "Shiloh schäfer og... tror det var Roman rottweiler" i overskriften), der det blir pekt på hvor mye "skrik og lite ull" det er i slike mikseraser - hvor ETT menneske bestemmer seg for å lage sin egen rase, og parrer i hytt og pine uten særlig helsemessig eller mental dokumentasjon, og skryter så hemningsløst og kritikkløst at man kan bli flau på deres vegne...

Jo mer utbredt en rase er, jo mer har du å velge mellom - og muligheten til å finne en som driver nøye avl. Sunnhet VIL variere fra rase til rase, noen er "heldigere" enn andre rett og slett fra utgangspunktet av - uansett hvor seriøst oppdrettere av de mer "uheldige" kan prøve, så vil det alltid dukke opp individer som sliter med rasens "svøpe" sykdomsmessig.

Men hvis du liker schäfer og atferd, så er nok akita et langt skritt i en helt annen retning - det er nok K.O. også. Så jeg hadde kanskje sett litt på hva du VIL ha som gemytt og trenbarhet, og så sjekke ut raser du liker utseendet på etter det. Hvor viktig er det for eksempel for deg å ha en hund som kan gå løs i skog og mark, og som du kan få en rimelig god innkalling på? Der har vi ulike forventninger, og der er noen raser verre å få til enn andre, for å si det mildt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...