Gå til innhold
Hundesonen.no

Klarer ikke gå!


Martine

Recommended Posts

Da jeg og pappa kom hjem i 17-tiden i går var det ingen hund som møtte oss i døren. Da vi kom inn i stuen, lå den 9 år gamle collien Doffen nede på gulvet, og reiste seg sakte opp og møtte oss.

Han så veldig slapp ut, og klarte så vidt å gå. Når han la seg ned, bare datt han sammen, på en måte.

Vi prøvde å ta oss med han ut på en bitteliten tur, for å se om han klarte å "gå det av seg", og det gjorde han nesten. Ute begynte han nesten å løpe, men han haltet fortsatt på alle beina, så det ut som. Han ble litt bedre av det, men i dag er det akkurat det samme.

Da jeg var ute med hundene i 14-tiden merket jeg ingenting til det, han var helt normal. I noen perioder halter han litt, spesielt på høyre forbein, men da virker det nesten som om beinet hans har sovnet.

Vi oppdaget at avføringen hans var litt myk/bløt i går, og tenker at han kanskje har fått i seg noe? Han er ikke den hunden som spiser alt han finner, så det er litt rart det også...

Har også tenkt at det kanskje er kink?

Han har forresten en kul i "armhulen", akkurat der "nervesentralen" er. Den har vi sjekket hos dyrlegen, og det har ikke blitt noen forandring så han regner med at det er en fettkul. Siden denne sitter der det er masse nerver, kan det hende han har en nerve i klem?

Er bekymret nå, han orker absolutt ikke å reise seg opp. Dyrlegen åpner 9.30, så da ringer vi dit med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått time hos veterinæren 16.15, på Nordberg dyreklinikk. Noen som har noen erfaring med de? Har vært der en del ganger, for vaksiner og utslett, og syns de er ganske flinke. Har ikke vært hos andre, så har kun erfaring med Nordberg.

Blir nok ikke noe skole i dag, nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg gjøre.

Da jeg ringte pappa i stad og sa at Doffen lå og kastet opp, så begynte jeg å gråte...Og da Doffen merket det, begynte han å bjeffe, og logret med halen. Akkurat som om han sa at "dette går fint!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk greit, på vei til veterinæren klarte han faktisk å gå igjen.

Dyrlegen sjekket alle ledd i alle bein, rygg og nakke, sjekket øynene, prostata, og kjente på magen. Så tok hun blodprøver av han, og tenkte over at symptomene var de samme som det er i hjernehinnebetennelse.

De tok røntgen for å sjekke både rygg og mage, og de viste ingenting galt.

Blodprøvene var også helt fine, bortsett fra at de hvite blodlegemene var det litt mange av, men ikke mer enn normalt høyt.

Han hadde forresten 40.5 i feber, så er ikke så rart at han var slapp...

Skal gi han antibiotika og no' pastagreier (medisin), og ringe de om han fortsetter å kaste opp.

Nå er han omtrent helt frisk, kun littegranne slapp innimellom. Gjett om jeg er glad! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...