Gå til innhold
Hundesonen.no

Fototips

HildeM

Recommended Posts

Jeg vet det finnes en lignende tråd, men der var det mest linker til andre sider..

Jeg kunne godt tenkt meg en tråd der vi kunne dele fototips med hverandre! Jeg er helt sikker på at det finnes mange dyktige fotografer her inne!

Grunnen til at jeg lager denne tråden er fordi jeg skal få meg kamera nå til jul!

Kanskje vi skal holde oss litt unna slike superavanserte innstillinger (f.eks. slike som ofte finnes på speilrefleks), for denne tråden skal være for alle typer fotografer med alle typer kameraer!

La oss si slikt som:

I stedet for å plassere personer rett ved f.eks. en stor bygning, la personene stå nærmere deg. Da får du med hele bygningen og du kan fortsatt se personene tydelig.

Si ifra om jeg skal forklare nærmere/kunne formulert meg bedre!

Det var mitt fototips. Har du noen? Fortell!

Vi kan jo evt oppsummere etterhvert slik at det blir en fin og oversiktelig liste ^_^

Det kan jo selvsagt også postes nyttige linker, som www.fototips.no

(håper det finnes potensiale for en slik tråd..)

...det er visst ikke potensiale like vel :o

sorry dobbeltposten..

*Dobbelpost, mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det er visst ikke potensiale like vel :D

sorry dobbeltposten..

Kommer ikke på noen supergode tips her og nå, men tråden har jo bare ligget ute siden i går, så det kan jo hende at noen kommer med gode tips etter hvert?

Når det gjelder tips så er det generelt viktig å huske på bakgrunnen når du f.eks. tar bilde av hunden din. Det er ikke så fint med en uryddig bakgrunn. Forsøk å ha en rolig bakgrunn. En bakgrunn hvor du ser det ligger masse ting er rotete, og trekker ned på bildets helhetsinntrykk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ta litt fancy bilder av lys, så kan du ta lang lukkertid, og zoome ut og inn mens bildet blir tatt. Da får du feks slike bilder:

IMG_3757.jpg

IMG_3760.jpg

og det siste: http://i223.photobucket.com/albums/dd304/B...oy/IMG_3765.jpg

(jeg misliker photobucket sterkt nå)

Edit, det her er forresten farga julelys. :D

NABOEN sine. (Jeg liker ikke sånne så godt. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er:

- kom dere UT og TA MASSE BILDER :D. Jo oftere og flere bilder, jo mer lærer man forhåpentligvis :D.

- holder med MrsPowers... tenk på bakgrunnen når du tar bilder av hund. Jo roligere jo bedre - gjerne med litt kontrast til hunden.

- gå så nærme det du skal ta bilde av som mulig. Ikke forsøk å få med flest mulig eller mest mulig i ett bilde. Ta da heller flere bilder.

- eksperimenter med lys og motlys.

- ikke ta hundebilder INNE. Det blir sjelden særlig bra om du ikke har et studio :D.

PS Mushroom: kuuuule bilder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Tenk på linjer i bildet. F. eks horisonten (det kan være linjen på et fjell, en skog, bakketoppen på et jorde osv) bør helst ikke gå "gjennom" hodet på personen eller hunden du skal ta bilde av. Ikke at det er noen megakrise, men prøv å unngå det. F. eks dette bildet er feil (siden linja går gjennom hodet hennes) :

Som sagt ingen krise, men det er sånt som fotografer gidder pirke på om du viser dem bildene dine ^_^

- Tar du bilder av mennesker så må du jobbe med å gi av deg selv. Det holder ikke å bare si "smil", det er svært få som klarer å presse frem et naturlig smil da. Bruk heller triks som "Har du ingen tenner du da? :blink: " eller lignende. Er det barn så fungerer faktisk prompehumor utrolig godt, særlig på de i barnehagealder!

..og man trenger ikke få smil på bilder for at de skal være fine.

- Tør å eksperimentere med svarthvitt-bilder og kontrast i bildene. Lite er mer kjedelig enn "grå" SH-bilder!

Skal poste mer seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du som fotograf IW?? Kanskje du kan si meg hvor mye du tjener :blink: OT men jeg lurer på hva jeg skal bli og dette er et av yrkene jeg står mellom.

Et tips. Jeg hater at bildene av hunder er tatt over fra. Sitt deg ned i hunden sin høyde da blir det mer spennende. Jeg elsker bilder i hundens høyde! I tillegg så syns i alle fall jeg når du tar bilder av både dyr og mennesker at det er viktig å få med øynene fordi det syns ihverfall jeg at er det viktigste momente til et bilde av dyr og mennesker. Så om du tar bilder ovenfra og hunden ikke ser opp så får du ikke med øynene og da er det bedre å ta det i hunden sin høyde.

Eks bilder:

Gadd ikke leite så lenge så det er ikke det værste bilde, men her ser du ikke øynene så godt.

i133396586_21672_2.jpg

Her derimot får du med deg hvordan hunden ser ting i livet og du får med øynene dens. Det liker i alle fall jeg!

Desember2007%20147.JPG-for-web-large.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyne er jo helt klart en viktig del av et bilde, spesielt på portrettbilder (uansett om det gjelder mennesker, dyr eller insekter..). Et bilde med døde øyne kan jo ta futten ut av et egentlig stilig bilde. Dersom man etterbehandler litt er det også kjekt å stille litt forskjellige knapper slik at øynene kommer bedre frem. Ikke overdrevent, men det er viktig med fine øyne.

Jeg er ikke fotograf nei, men lærling.. Det er dårlig lønn som lærling, og dersom du tenker på å jobbe på fotostudio som f. eks tar menneskebilder, så vil du ikke tjene ekstremt bra med mindre du har eget studio og kan bestemme alt av priser og kunder selv (og det tar jo noen år før du kommer dit hen at du har godt nok rykte på deg til å kunne plukke ut akkurat de jobbene du vil ha). Husk at du faktisk er avhengig av inntektene for å kunne leve og jobbe videre, og da må du kanskje av og til ta på deg noen jobber som innebærer stiler du ikke liker, eller folk du ikke tåler trynet på..

Noen tjener ekstremt bra, andre tjener normalt. Det kommer an på hvor god du er og hva du driver med, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, takk for svar!

Så du har tenkt å bli fotograf eller? Jobber du en jobb ved siden av også?

Jeg holder jo på nå å prøve å holde på seriøst med fotografering for å få en tidlig start. Har hørt om en skole fotograf som vi har som tjener skikkelig mye. Men hva vil du tjene mest på egentlig? Å være studio fotograf med mennesker og sånt eller være kunst fotograf? Eller kanskje være presse fotograf? Eller reklame fotograf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være ekkel eller noe altså, men jeg tviler på at greia er å velge det som gir best betalt. For meg er en god fotograf en som har det lille ekstra, kall det gjerne kjærlighet for jobben, og det får man ikke om man velger kun utifra pegner.

Finn ut hva som er din "lidenskap" innen foto, og utvikl deg der og se hvor det ender...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg syns det er like gøyt å ta bilder av alt egentlig. Eller jeg har ikke prøvd så mye å ta bilde av mennesker egentlig, men det virker skikkelig gøyt. Jeg kan jo heller ikke bli fotograf også tjener jeg så pass lite at etter at jeg har jobbet som fotograf i noen timer en dag så må jeg rett på rema 1000 for å jobbe og tjene mer penger liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke velg fotograf som yrke dersom målet ditt er å tjene penger på det :blink: For det er ikke bare kjempegøy hele tiden, som sagt er du nødt til å ta på deg oppdrag som av og til kan få deg til å revurdere yrkesvalget. Som jeg også sa, det er ikke sånn at "den og den" retningen innenfor foto gir mer penger enn den andre, det avhenger totalt av ditt talent og bildene du klarer å ta! Uten øye for gode bilder er man ingenting, da hjelper det lite med utstyr til 40 000!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel.. Blir ikke akkuratt så mye klokere på dette. Jeg vil jo velge yrke fordi jeg har lidenskap for det, men jeg har lidenskap for det andre yrke også som jeg forøvrig står mellom (som da er kokk). Og når jeg liker disse 2 yrkene like godt så vil jeg finne negative og posetive sider med yrkene og da er jo lønn en ting som må vurderes. Om jeg ikke kan leve på det å jobbe som fotograf så vil jeg vell heller ha det som hobby.. Jeg har jo ikke lyst til at min lidenskap skal bli ødelagt fordi jeg ikke har råd til å jobbe som det mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at du kommer til å tjene under 10 000 som fotograf, men det virket på innleggene dine som om du kanskje forventet å tjene ganske godt på det. Derfor ville jeg bare si at det kan være en tøff vei, og du må være veldig, veldig god for å kunne ligge i "toppen" og surfe på akkurat de jobben du vil ha og samtidig tjene MYE på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vis jeg begynner nå å lære meg fotografering skikkelig, kan jeg nå langt da? Jeg er 15 år nå og en mann jeg var hos i går som har vunnet masse gull medaljer og bronse i NM eller VM (husker virkelig ikke hva det var) som sa at jeg kunne mye og at han trodde jeg kom til å komme langt fordi han så det på meg eller noe sånt når jeg klarer å finne på å lage et motiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foto-tips:

- Beskjær bildene om det er ting du ikke vil ha med osv, men pass på at formen på bildet holder seg ca. slik det skal være. Kvadratiske bilder er skjeldent pent.

- Pass på at bakgrunnen ikke er rotete, eller har elementer som trekker oppmerksomheten vekk fra det du tar bilde av.

- Strømgjerder, strømkabler og reflekser tar seg ofte ikke veldig bra ut på bilder.

- Om du fotograferer hunder, hester osv ; Få med eks. hele hodet. Ikke kutt av to cm av ørene, snuten eller mulen. Dette gjelder også bein, labber og hover.

- Om du har en "quick fix" o.l løsning på redigeringspogramet ditt, bruk den og se om du synns bildet ble bedre. Det blir ofte det :D

- og til slutt, bilder av modeller i action, enten det er dyr eller mennesker er mer innteresant enn oppstilte bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Pass på at trær eller telefon stolper o.l ikke vokser opp av hodet.. Ser litt rart ut :D

Helt samme ridebane men fotografen har stilt seg på forsjellige steder. Du kan kanskje se hvem som er finest?

Tipsene er hentet fra; http://www.ponnistallen.com/fototips.htm

Det ligger mange flere tips der også :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...