Gå til innhold
Hundesonen.no

Shiloh schäfer og roman rottweiler


Rosin

Recommended Posts

Men jeg synes jo jeg ser det litt her hjemme også - i ønsket om å ha noe "sjeldent og annerledes". Golden retriever er kjedelig, border collie er kjedelig - dermed eksploderte det med tollere og aussier. Vanlig bullmastiff er så vanlig... la oss heller få boerboeler og bordeaux dogger, selv om man må avle på rubb og røte fordi det er så få av dem. Jack russell er blitt folkeeie, dermed tyter det opp dansk/svenske gårdshunder bak hver busk. Neida, kanskje det ikke er sånn - men det er påfallende hvordan "nye" raser (for Norge) brått blir oppdaget.

Men du kan jo også se det slik: De første som tar inn rasen, gjør et bevisst valg og har satt seg grundig inn i sterke og svake sider. De vet hvilke egenskaper de vil ha. De jobber mye med individet for å få frem det beste, man har jo tross alt et individ de fleste vil "se på". Disse første importene ligger gjerne litt over gjennomsnittet i rasen, både mht gemytt og eksteriør. Og er man da i tillegg så "dum" at man skryter av rasen (som forhåpentligvis er akkurat det man har drømt om), så er man med på å skape et marked. De fleste "nye" raser står uten raseklubb de første årene, og da er det fritt fram for useriøse oppdrettere!

Jeg mener... hva er gærnt med vanlig schäfer og vanlig rottweiler, når man kan få store eksemplarer av arten som er vettugt avlet og som har det meste i orden, bare man leter med møye og vet hva man vil ha, og har tid? Har vært borti noen store prakteksemplarer av begge raser, som er utrolig flotte, og som også er sunne og har hodet på rett plass.

Det som er gærnt med de, er vel at vi mennesker tukler de til. Jeg har hatt en del hunder, og de fleste har måttet ende sine liv på vet.benken før naturlig alderdom. Jeg har ALLTID (bortsett fra 1. gang) vært nøye med linjer og oppdrettere. Så for meg er Helse og Mentalitet alfa og omega. Min magefølelse sier at blandt de rasene som er sjeldne, finnes prosentvis flere "friske". MEN ser da helt bort fra "nylagde amerikanske motetrender". Disse har ofte et idealistisk skalkeskjul vedr. helse, men det viser seg ofte at det kun er eksteriøret som betyr noe.

Jeg har to "rare" hunder (rase/variant) sjøl - og folk får stjerner i blikket når de litt lett bevende i stemmen sier "å, jeg har aldri sett maken, den er vel veeeeldig sjelden den". "Ja, heldigvis", pleier jeg å svare - "de er jo ikke enkle hunder å ha med å gjøre" eller jeg sier like gjerne "det er blanding". Jeg sitter kanskje i glasshus, men jeg har nå valgt disse to på rasens mentale egenskaper - ikke på sjeldenhet, så jeg håper ikke glasshuset går i knas nå :P:P:o

Jeg skal iallefall ikke kaste den første stenen.... Jeg også har selvfølgelig tatt mitt valg basert på rasens egenskaper! :P

Men det du sier er viktig: Man skal ikke være så rask til å anbefale sitt eget prakteksemplar til Hvermannsen. Og så får vi jobbe med å gi folk et realitisk bilde av hva de trenger; en shiloh sheperd eller en ikea-hund i plysj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar
Nei, huff vanlige belgere er jo kjedelige! :tongue:

Jeg er heller ingen ekspert på avl, men når det gjelder størrelse vil de fleste valpene ligne enten på mor eller far, dvs man får ikke et kull som er midt i mellom hannhunden og tispa i størrelse.

Hm, åsså jeg som trodde det var sånn at hann-valpene ble lik far, og tispe-valpene lik mor.. :P

sånn er det i allfall i Lady og Landstrykeren :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige belgere er selvfølgelig kjedelige - dersom de ikke har fullstendig ukorrekte farger, naturligvis da! Blå belgere for eksempel... de grå som allerede dukker opp er nesten litt kjedelige snart de også.

Vi har alltids black and tan belger? Det er for kjedelig med de som bare er beige eller har for mye hvit på seg? En ordentlig grå hadde forøvrig vært en sensasjon, de skal være elghundgrå, men er som regel gule eller beige :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, huff vanlige belgere er jo kjedelige! :tongue:

Jeg er heller ingen ekspert på avl, men når det gjelder størrelse vil de fleste valpene ligne enten på mor eller far, dvs man får ikke et kull som er midt i mellom hannhunden og tispa i størrelse.

edit: vanlige belgere kan hormonbehandles.

Åh... men altså... Jeg har da virkelig hørt at slikt oppveier hverandre på skolen, som atte man setter en liten hannhund på tispa som er for stor, eller omvendt da. Ellers har du rett og slett knust Disneyideene mine. Nå bør jeg kanskje sette meg mer inn i dette før jeg uttaler meg videre.

Men vanlige belgere er kjedelige. Jeg liker de som er for store, med tannfeil og fullstendig skrullete i hodet sitt.

Hvite schäfere er det jo også noen av... eh, hva med tigrete? Eller med hengeører, siden alle de andre har ståører og de er jo sååå søte med hengeører, og kanskje litt lang pels også. Men man skal passe seg for å forkorte kroppen, for da blir det jo "bare" en hollender!

Akela da... det kalles langhåret schæfer det MED hengeører og de finner vi opptil flere av. Kjedelig! Dessuten selges de for halv pris. Nei vi må gjøre noe annerledes og kreativt! Hva med å avle frem en helt vanlig FRISK en??? Det hadde gjort seg det, tenker jeg. Kunne ha solgt til overpris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke på italiensk mynde at amerikanerne har bestemt at "de er kulere med hvitt på", og bare kjørt i vei?

Nånå, skal være enig i at amerikanerne har en lei tendens når det gjelder å "forbedre" hunderaser, men akkurat når det gjelder fargene på italieneren, er det faktisk de som har tatt vare på spekteret som opprinnelig fantes - i likhet med britene og australierne, som også godtar mer hvitt enn FCI-landene. Grunnen til at hvite tegninger plutselig ble uønsket på denne siden av dammen, var visstnok at en tonegivende oppdretter i Italia ikke likte det, og da ble det sånn. Amerikanere er gærne, men de er jammen ikke de eneste...

En annen sak er alle variantene av "opprinnelige" bulldog-varianter og "raser" som markedsføres. Jeg kan godt se at folk leter etter et alternativ til dagens showavlete engelske bulldoger, men at det kan være mulig å opprettholde livskraften i så mange "småstammer" av bulldog, stiller jeg meg tvilende til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen sak er alle variantene av "opprinnelige" bulldog-varianter og "raser" som markedsføres. Jeg kan godt se at folk leter etter et alternativ til dagens showavlete engelske bulldoger, men at det kan være mulig å opprettholde livskraften i så mange "småstammer" av bulldog, stiller jeg meg tvilende til.

Åh, du mener Olde English Bulldogge, Renascence Bulldogge TM (trademarked navn må vite...), Victorian Bulldog, Hermés Bulldogge, Banter Bulldog og mange mange flere? Alle er så mye friskere enn den engelske, men ingen helsetester. Alle er har så mye mer arbeidskapasitet, men ingen jobber med de. Alle har så mye mer funksjonelt ytre, men ingen stiller de. Men det tar seg fint ut på hjemmesiden da.

Og før noen tror jeg kaster stein i glassbrakka mi siden jeg har en Amerikansk Bulldog selv. :o Amerikansk Bulldog er så langt ifra en Engelsk som det går an. :P

1313035444_1d98436141.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snip*

Men jeg synes jo jeg ser det litt her hjemme også - i ønsket om å ha noe "sjeldent og annerledes". Golden retriever er kjedelig, border collie er kjedelig - dermed eksploderte det med tollere og aussier...

og nå som Aussien begynner å bli altfor vanlig, er plutselig Face rase blitt noe alle skal ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vanlige belgere er kjedelige. Jeg liker de som er for store, med tannfeil og fullstendig skrullete i hodet sitt.

*ler* Du skal ha en egen Emma, ja? Da må du nok vente til jeg har satt igang gigantbelger-prosjektet mitt :P

og nå som Aussien begynner å bli altfor vanlig, er plutselig Face rase blitt noe alle skal ha...

Nemlig! Poil long er kjedelig, det har jo vært her "lenge"?

Jeg kommer aldri til å gå lei av bordiser, aussier og face raser.. :o

Hvor mange face rase er det i Norge i dag? Er det så mange som 10?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange face rase er det i Norge i dag? Er det så mange som 10?

Nei, det er 6 stk.

Det at "alle skal ha", tar jeg mer som uttrykk for nysgjerrighet og interesse. På lik linje med andre "nye" raser. Når det endelige rasevalget skal taes, så passer kanskje ikke alle egenskapene likevel...

Edit: (Så spørsmålet ditt litt sent IW)

Face Rase er korthårsvarianten av de pyreneiske gjeterhundene. Det er både fysiske og mentale skiller mellom korthår og langhår (Poil Long). Det er 2 ulike rasestandarder, men så nært beslektet at de av og til krysses. Face Rase er ikke mye "bedre"! Den har bare litt andre egenskaper... for den det måtte passe for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Du skal ha en egen Emma, ja? Da må du nok vente til jeg har satt igang gigantbelger-prosjektet mitt :P

Nemlig! Poil long er kjedelig, det har jo vært her "lenge"?

Hvor mange face rase er det i Norge i dag? Er det så mange som 10?

Tror det er 6 face raser i Norge.

Hva er så mye "bedre" med en face race? Litt ukjent med begrepet her, så fint om noen forklarer meg sånn raskt :P

Det er vel egentlig bare en korthåret variant av Poil longen, men jeg leste et sted at Face rasen visstnok er lettere å sosialisere og vennlige. Men etter å ha hilst på flere virker det som tullprat. Det blir jo nesten som å si at langhårscollien er smartere enn korthårscollien :o

Men hvem vil ikke ha en Face rase? :P

Jeg har forresten lyst på en Labrador som er høyere, langhåret og med spissere snute, eller vent da har jeg en Flat? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det endelige rasevalget skal taes, så passer kanskje ikke alle egenskapene likevel...

Så enig, så enig...

Jeg kunne selv tenkt meg en face rase, og jeg har truffet en del etterhvert, men pr dags dato og til mitt bruk tror jeg ikke det er rette rasen, dvs at jeg har ikke sett de egenskapene jeg er ute etter i en face rase. Men den dagen jeg ser det, så kanskje... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her beveger jeg meg på tynn is, men må bare lure litt: kjedelige og " altfor vanlige" hunderaser???? Finnes det? Høres nesten ut som om det "går mote" i hunderaser! Men det kan vel ikke stemme...!

Har jeg en "kjedelig" hunderase mon tro? Åkke som, jeg blir nok ikke lei av mine Foxterriere med det første tror jeg! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får kaste litt stein i glasshus jeg og, siden jeg har en "uvanlig" rase. Utrolig nok så finnes det fremdeles "uvanlige" miniatyrraser under 6kg.

Det jeg syns er morsomt er at endel av de hundene som har blitt "motehunder" nå, som f.eks aussie og toller (ikke et vondt ord om de to herlige rasene) er raser jeg vurderte da jeg begynte jakten på hund nr to for 7 årsiden. Håper virkelig ikke at det går like stor "inflasjon"i petiten innen syv år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du med korthårsfox - det er jo nesten blitt "uvanlig" igjen, fordi det er jackene og de dansk-svenske som det er mye prat om på hundefora, i medier og som er litt "mote" eller hva man skal kalle det.

Kanskje du heller kan kalle det en "klassiker"? De har jo "alltid" vært her, men når jeg treffer en i parken så er det litt sånn "næææ, en korthåret foxterrier"! De har liksom sklidd litt ut til siden, man "glemmer" dem på en måte litt.

Ja, disse med kort eller lang pels i ansiktet ja - med navnene som eierne har artige uttaler på :D

Hmmm... hvis gemytt er avhengig av ansiktshårlengde... da skal jeg tipse et par eiere om at de burde barbere hundene sine i ansiktet. Nei, vent... inspirasjon - hva hvis man tok barbermaskinen fatt, gjorde artig klipp av en kjent rase og så hevdet at det var noe "nytt og spennende"... kunne DET være noe? Noen gode forslag til hunder som kunne klippes og "bli ny"?

Ellers synes jeg bulldoggverdenen er inne på noe, med varemerkebeskyttelse av navnet. Nå må 2ne sikre seg navnet på "sin" nye belgervariant raskest mulig, ellers stjeler noen ideen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, disse med kort eller lang pels i ansiktet ja - med navnene som eierne har artige uttaler på :D

He-he. Det er bare fordi vi liker å gjøre oss litt ekstra "importe", slik at vi kan få ekstra kredit for å ha noe Hvermannsen ikke skjønner bæra av! :D

Hmmm... hvis gemytt er avhengig av ansiktshårlengde... da skal jeg tipse et par eiere om at de burde barbere hundene sine i ansiktet. Nei, vent... inspirasjon - hva hvis man tok barbermaskinen fatt, gjorde artig klipp av en kjent rase og så hevdet at det var noe "nytt og spennende"... kunne DET være noe? Noen gode forslag til hunder som kunne klippes og "bli ny"?

Fantastisk idè!! Jeg har alltid vært litt fasinert av Nuffen. Barber den bakre halvdelen og man har en Kanadisk Vannhund! Eller om man foretrekker permanentruller; Kanuddel! Eller barber hele og få en Kanadisk Nakenhund! Og selvfølgelig kan man gå over den med skjeggtrimmeren og få en Kanadisk Mastiff!! Man bør jo kunne avle frem litt høyere og slankere linjer og lage Kanadisk Danois. Eller litt lavere og få Kanador. Mon tro om man napper pelsen... vil man få en Newschnauzer???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du med korthårsfox - det er jo nesten blitt "uvanlig" igjen, fordi det er jackene og de dansk-svenske som det er mye prat om på hundefora, i medier og som er litt "mote" eller hva man skal kalle det.

Kanskje du heller kan kalle det en "klassiker"? De har jo "alltid" vært her, men når jeg treffer en i parken så er det litt sånn "næææ, en korthåret foxterrier"! De har liksom sklidd litt ut til siden, man "glemmer" dem på en måte litt.

Ja, disse med kort eller lang pels i ansiktet ja - med navnene som eierne har artige uttaler på :D

Hmmm... hvis gemytt er avhengig av ansiktshårlengde... da skal jeg tipse et par eiere om at de burde barbere hundene sine i ansiktet. Nei, vent... inspirasjon - hva hvis man tok barbermaskinen fatt, gjorde artig klipp av en kjent rase og så hevdet at det var noe "nytt og spennende"... kunne DET være noe? Noen gode forslag til hunder som kunne klippes og "bli ny"?

Ja, disse korthårsfoxene har jo liksom alltid vært her, bare i veldig lite antall ? Husker naboen hadde en sånn.. Kjemeartig hund :D.

Jeg gikk engang rundt på utstilling med DENNE... da fikk jeg mange forundrede blikk og spørsmål om hvilken rase DETTE var *flir*. Han ble til og med stilt på spesialutstillingen vår i samme klipp (tror det var rett etter at dette bildet ble tatt) - og fikk ei blåsløyfe (men det var pga bittet hans)... og dommeren kommenterte: I have never seen them like this before *hehehe*. Nåvel - klippen var vel ikke så spesiell kanskje :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett barbert nuffe! Og ingen skjønner hva i huleste det er... en slags puselodden mastiffsak kanskje? Jeg tror det er mye å hente der!

En puselodden mastiffsak... YES!! Garantert inner-tier!!

Da mangler vi bare det utenlandske navnet med den litt fancy uttalen!

Og selvfølgelig har rasen MYE bedre helse enn den vanlige Nuffen... Man slipper all pels-plage! Våteksem er en saga blott. Og en ypperlig røytefri hund for alle støvfanatikere og pels-allergikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanerne er jo verdensmestre i å forandre ting.. Sheltiene derfra er jo bare forkastelige

SO96_BC.jpg

Nå kan det jo også være noe med pelsstellet som er litt annerledes der borte.... Ser det på min rase også at de er skikkelig fluffy og stæsjet - helt klart nybadet og fønet før de entrer ringen... Men de har gjerne de samme linjene som det vi har, så det har jo ikke foregått noen form for modifisering i forhold til avlen - det er bare stellet de har lagt litt mer arbeid i.

Forøvrig hadde jeg her i fjor høst en fransk vanngjeter med kort jakke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...