Gå til innhold
Hundesonen.no

Utdannelse til hundetrener o.l


Vilma

Recommended Posts

Jeg tror kanskje man skal prøve å huske at folk flest er ikke interessert i hvordan og hvorfor og hvisomatte hundetrening når de melder på kurs - det er ihvertfall ikke min erfaring. De melder seg gjerne på for å få inn en viss grunnlydighet, og da trenger man ikke å vite så masse om læringsteori eller forskjellite metoder, de trenger egentlig bare å vite at om du gjør a med hunden din, så vil den gjøre b - og selv DET kan bli for avansert for herr Hvermansen og Fido.

Når det er sagt, så har jeg gått instruktørkurs for en av de større kommersielle hundeskolene, og vi hadde ganske mye om læringsteori og pedagogikk. Men, det er ikke HUND man trener når man er instruktør, det er EIER.. Det er kanskje fort gjort å glemme det og, for oss geekene som går sånne kurs uten å ha det minste lille snev av lyst til å være instruktør?

Syns forøvrig at denne nedlatende holdningen mot alle andre metoder enn klikkertrening, begynner å bli noe gammelt. At man ikke har Svartdalens store bok om læringsteori stående i bokhylla, betyr ikke at man aldri har hørt om positiv forsterker og de fire kriterierne og ulempene ved bruke av positiv straff (det er jo bare å søke her på forumet, så skulle man få nok treff til å kunne danne seg et bilde, om ikke noe annet?)

Hvis det siste avsnittet var myntet på meg, så må jeg bare få si først at instruktøren min i spesialsøk (som jeg dro frem som eksempel) ikke er noen klikkertrener, så det å anta at jeg tror det er kun klikkertrenere som har peiling, stemmer ikke. Jeg er fullstendig klar over at andre også kan fram og bak på læringsteori.

Og for å kommentere de øverste avsnittene; innlegget jeg skrev var skrevet av meg. Og det er mine meninger. Jeg tror slettes ikke alle er like interessert i hvorfor en hund gjør som den gjør (les: læringsteori). Faktisk tror jeg de færreste er interessert i det, men nå er det nå engang slik at jeg stort sett snakker for meg selv. Noe jeg gjorde i det nevnte innlegget. :innocent: Og ja, man jobber med mennesker, man trener ikke hund som instruktør, men eiere. Av og til demonstrerer man kanskje med en kursdeltakers hund, men ellers er den hundetreningen man driver med som instruktør, trening av sin egen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Sitter med en god kopp te, leser og smiler. Ser bort i bokhylla der ironisk nok den feiteste psykologiboka står side om side med den ene klikkertreningsboka. Og ingen av de har dyttet hverandre ut av bokhylla enda... hmm...

Skal snart på jobb og "trene" hundeeiere i å forstå sin hund, så de får et godt, harmonisk og langt liv sammen.

Hva , hvorfor, hvordan, pedagogikk, bjeffing, etologi, logring, psykologi, latter, vannskåler, pølsebiter, langliner, armer, ben, labber, pels.... alt blir blandet i en fin smørje.

På slutten av kvelden er alle slitne og husker nesten verken hva, hvorfor eller hvordan. Men de har kommet et skritt videre i å forstå hverandre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det siste avsnittet var myntet på meg, så må jeg bare få si først at instruktøren min i spesialsøk (som jeg dro frem som eksempel) ikke er noen klikkertrener, så det å anta at jeg tror det er kun klikkertrenere som har peiling, stemmer ikke. Jeg er fullstendig klar over at andre også kan fram og bak på læringsteori.

Og for å kommentere de øverste avsnittene; innlegget jeg skrev var skrevet av meg. Og det er mine meninger. Jeg tror slettes ikke alle er like interessert i hvorfor en hund gjør som den gjør (les: læringsteori). Faktisk tror jeg de færreste er interessert i det, men nå er det nå engang slik at jeg stort sett snakker for meg selv. Noe jeg gjorde i det nevnte innlegget. :innocent: Og ja, man jobber med mennesker, man trener ikke hund som instruktør, men eiere. Av og til demonstrerer man kanskje med en kursdeltakers hund, men ellers er den hundetreningen man driver med som instruktør, trening av sin egen hund.

Å endre mening er bra... men om du leser dine egne innlegg må vel du også gå med på at det virker som at du i dine første innlegg ser ut til å mene at de hundeskoler osm ikke underviser i læringsteori ikke er så bra? (uansett om det er klikker eller nordenstam...). Hvem som bestemmer innholdet av et innlegg er jo dessverre mottakeren, og ikke den som skriver det. Og det er utifra dette jeg ialelfall har tolket dine bidrag i denne debatten til at du mener læringsteori er viktig (hvorvidt det er klikker eller ei, har du vel igrunn ikke sagt så mye om i denne debatten nei:) Men nå skal jeg prøve å pensle det vekk fra person og inn på debatt. (beklager om det ble litt mye på person akkurat nå).

Jeg synes 2ne i sitt første avsnitt oppsummerer det ganske så fint.. nettopp det at det for hvermannsen ikke er så viktig med alle mulige bakgrunner og årsaker til alt mulig. Jeg kjenner hauger av dyktige hundefolk som får flotte, lykkelige og velfungerende hunder. Dette på tross av at de aldri har vært borti en eneste læringsteori.

MEN TILBAKE TIL DEN OPPRINNELIGE DEBATTEN (nå er jeg lei diskusjon om læringsteori.. viktig eller ikke?):

Mitt beste tips til deg Vilma må være å skaffe deg bred kunnskap og erfaring, gå gjerne kurs hos ulike skoler. Finn din metode og lær mer om denne. Spør, grav les og lær. Du kan også prøve å tenke deg ut et totaltkonsept for hund. Da gir du større bredde til ditt produkt og sjangsen for å lykkes med å ha dette som arbeid økes. Men som Akela påpekte, så kan det jo være hevrt å tenkte på alternative måter å bedrive hobbien sin på:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå aner jeg ikke hvilket nivå du ønsker å være hundetrener på. Dersom det er type vanlige hverdagslydighetskurs, valpekurs etc, så er det tydelig at det eneste som trengs i flere hundeskoler/hundeklubber, er å eie en hund og ta et instruktørkurs. Men vil du ha noe å tilby til litt flere (dvs de som er interessert i konkurranser også), så må du faktisk ha litt å vise til resultatmessig og. Få i min omgangskrets hadde meldt seg på kurs i konkurranselydighet hos en instruktør som ikke har annet å vise til enn å ha hatt en hund et par-tre år, og kanskje starta i en eller annen konkurranse noen ganger i de laveste klassene.

Start med din egen hund. Gå kurser selv. Finn ut hvilke metoder du foretrekker etc. Det er en forskjell mellom instruktører og de virkelig GODE instruktørene. De sistnevnte har ofte veldig mye kunnskap innabors, både med tanke på hva de har gjort med egen hund og utdannelser/kursing utover bare et instruktørkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT. Hundeklubben min har tenkt og arangere Nkk trinn 1(grunnkurs) nå i 2008. Ser Nkk har 18års aldersgrense, men har hørt om ungdsoms instruktører. Alså, at personer fra 16år og oppover kan utdannes gjennom Nkk. Har jeg lest fullstendig feil, eller er dette riktig? isåfall, har noen link? :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg har vært hos flere instruktører som har lært bort hvordan man skal trene, men trakk frem spesialsøksinstruktøren min som et eksempel. Hvorfor du blir så hårsår derimot, skjønner jeg ikke? (Aner meg at du muligens lærer din elever såkalt "metodikk"..?) Jeg har ikke skrevet noe til/mot deg, men generelt.

For det første så aner du helt feil. Jeg trener ikke hverken egne eller andres hunder utifra denne såkallte "metodikken".

Jeg blir ikke hårsår, men provosert av en ovenfra og nedad holdning som ikke bare du har men mange soniser, caniser og andre hundefolk har. At det er "oss" (inneforstått de som har fattet det) og "dem" (les: Idiotene som "bare" har hund) og nei, det er ikke bare rettet mot deg, men generelt.

Jeg mener ikke at alle andre instruktører er idioter, men at alle "idioter" (les: alle mennesker) klarer å lære en hund å sitte. Man trenger ikke å gå på kurs for å få det til. Det man trenger å lære på kurs, er hvordan man skal trene, og hva som funker, og hvorfor. Jeg har opplevd å spurt instruktører om hvordan jeg evt skulle trene ditt og datt når jeg kom hjem, og fått det svaret at det måtte jeg lære på et annet kurs, eller så måtte jeg gjøre sånn og sånn. Men det fordrer jo at hunden følger boken, og det er det ikke alltid de gjør. Derfor er det fint å kunne litt teori, sånn at man kan tenke litt selv hvis det oppstår uventete situasjoner i treningen.

Der har vi det igjen ja, alle idiotene som faktisk må gå på kurs for å lære hunden sin noe.. Vel, jeg går utifra at da du startet på dine kurs så var vel det også for å lære hunden din noe den ikke kunne, som du ikke hadde forutsetninger for å lære den? Tanken har ikke slått deg at det hender man holder igjen litt spesielt på folk med unge flinke hunder, slik at de ikke skal gå for fort fram i forhold til hundens forutsetninger.. Bare en liten tanke. Så vidt meg bekjent så er det fortsatt lov til å tenke selv og oppsøke kunnskap fra andre kilder, selv om man går på kurs.

Jeg påstår ikke at man ikke kan lære hunder flest noe ved å følge en fast oppskrift for hvordan de forskjellige øvelsene skal trenes inn, men at det ikke er det jeg er ute etter å lære på et kurs. Og hva det har med generalisering og høye hester å gjøre, skjønner ikke jeg. Min mening er nettopp det; min mening. Om andre syns det er flott å måtte komme tilbake på kurs etter kurs, og de fremdeles ikke kan en døyt om å trene andre ting enn det som er gjennomgått på kurset, så er det flott for dem. Men sånn er ikke jeg, og det var det som var mitt poeng. Jeg har vel ikke skrevet noe i det forrige innlegget at det kunne tolkes som om jeg snakket for resten av verden?

Jeg tolker deg ikke som representant for hele verden, bare som en smule arrogant..

Og for å svare på spørsmålet ditt om hvor mange instruktører jeg har gått for; så vet jeg ikke. Det er flere enn ti, men mindre enn 50. :D Hvor mange har du gått for?

Det var et retorisk spørsmål i forhold til problemstillingen om hvor mange instruktører som var representative i forhold til dine anmerkninger. Du fremstiller det som at kun en instruktør du har gått på kurs med har hatt en annen holdning, men det modererte du jo i ditt neste innlegg.. Men jeg har gått på kurs for flere enn ti og sikkert færre enn femti. Hvorfor er det relevant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men om du leser dine egne innlegg må vel du også gå med på at det virker som at du i dine første innlegg ser ut til å mene at de hundeskoler osm ikke underviser i læringsteori ikke er så bra?
Jeg skal ikke svare for andre, men trådstarter Vilma spurte om utdannelse til hundetrener/instruktør og i den forbindelse er vel en hundeskole uten pedagogikk og læringsteori som ett av hovedemnene ganske umulig vil jeg tro? Om det utelukkes eller minimaliseres i en instuktørutdannelse, så vet jeg faktisk ikke hva jeg skal kalle det..i alle fall ikke bra..En kjent instruktør og dommer sa til meg en gang.." Gi meg en god pedagog, så skal jeg alltids klare å lære vedkommende nok om hund til å lage en topp instruktør"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke svare for andre, men trådstarter Vilma spurte om utdannelse til hundetrener/instruktør og i den forbindelse er vel en hundeskole uten pedagogikk og læringsteori som ett av hovedemnene ganske umulig vil jeg tro? Om det utelukkes eller minimaliseres i en instuktørutdannelse, så vet jeg faktisk ikke hva jeg skal kalle det..i alle fall ikke bra..En kjent instruktør og dommer sa til meg en gang.." Gi meg en god pedagog, så skal jeg alltids klare å lære vedkommende nok om hund til å lage en topp instruktør"

I forhold til utdannelse som instruktør er nok pedagogikk og læringsteorier viktig. Det jeg rettet innlegget mitt mot var når denne ferdigutdannede instruktøren skulle lære bort til folk, da kan metode være vel så viktig som teori i mitt hode...

Men en instruktørutdannelse uten læringsteori vil jeg påstå at er en ganske "tom" utdannelse, hvordan skal man klare å lære bort om man ikke vet hvordan det gjøres? He he, men akkurat der tror jeg vi er enige... (herlig, føler vi har hatt våre uenigheter i tidligere debatter. Bra vi kan enes om noe:P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til utdannelse som instruktør er nok pedagogikk og læringsteorier viktig. Det jeg rettet innlegget mitt mot var når denne ferdigutdannede instruktøren skulle lære bort til folk, da kan metode være vel så viktig som teori i mitt hode...

Men en instruktørutdannelse uten læringsteori vil jeg påstå at er en ganske "tom" utdannelse, hvordan skal man klare å lære bort om man ikke vet hvordan det gjøres? He he, men akkurat der tror jeg vi er enige... (herlig, føler vi har hatt våre uenigheter i tidligere debatter. Bra vi kan enes om noe:P)

Ja ikke sant? Jeg syns i alle fall det er et paradoks at så mange instruktører som er utdannet ved en rekke hundeskoler her i landet selv ikke kjenner til grunnleggende læringsteori fordi de har ikke hatt det som pensum. De har lært og kjenner til ulike teknikker for å få hunden til å sette seg osv .Er flinke på etologi, rang, flokk og slikt men spør du om hvorfor det virker? Da blir det litt utsvevende og gjerne noe ala hunden setter seg fordi jeg er sjefen og fordi den ønsker å gjøre eieren til lags og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg vært igjennom læringspsykologi o.l. i min egen utdannelse. Jeg må si at dersom jeg hadde fått presentert dette stoff og med forklaringer om hva positiv straff/forsterkning, negativ straff/forsterkning, ulike aggresjonstyper, Pavlov og u name it på et vanlig hundekurs da jeg hadde min første hund, på eks. valp- og grunnkurs - da er det mulig at dette hadde blitt for mye.

Den vanlig hundeeier har nok å forholde seg til med å kunne motivere, gi en kommando og belønne i form av ros/godbiter/leke og få kontakt. Og nå mener jeg ikke å undervurdere noen, men snakker ut i fra den vanlige familie med hund på kurs. Disse ønsker stort sett å få en lydig hund uten for mange innviklede forklaringer med flotte ord og uttrykk. På vanlige kurs eks. valp og grunnkurs, ønsker de fleste en enkel forklaring på hvordan lærer hunden, eks. lærer ved repetisjon, hva som lønner seg, motivasjon o.l. Og for mange er dette tilfredsstillende. Men dersom en og annen på kurs ønsker å vite mer om teorien, så er det vel bare å spørre instruktøren før/etter kurs. Og DA bør instruktøren kunne svare for seg og gi det denne eieren trenger.

Nå kunne dette innlegg inneholdt flere eksempler og gått mer i dybden, men jeg tror de fleste forstår min mening rundt dette.

Og Ingar, hvordan tenker du at markedet skal fylles med instruktører med din egen kunnskap? Avholder du instruktørkurs for en billig penge som dekker alt hva en instruktør bør kunne av teori og praktisk erfaring? I så fall så melder jeg meg herved på kurs hos deg... Hva skulle vi gjort uten alle de "smale" (dine ord) instruktører som nå forsøker å dekke etterspørsel på kunnskap fra alle hundelskende mennesker som forsøker å lære mer om trening av egen hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke sant? Jeg syns i alle fall det er et paradoks at så mange instruktører som er utdannet ved en rekke hundeskoler her i landet selv ikke kjenner til grunnleggende læringsteori fordi de har ikke hatt det som pensum. De har lært og kjenner til ulike teknikker for å få hunden til å sette seg osv .Er flinke på etologi, rang, flokk og slikt men spør du om hvorfor det virker? Da blir det litt utsvevende og gjerne noe ala hunden setter seg fordi jeg er sjefen og fordi den ønsker å gjøre eieren til lags og slikt.

Nå er jeg litt nysgjerrig, hvilken "rekke av hundeskoler her i landet" er det som utdanner instruktører uten å lære de noe om læringsteori? Har du tatt instruktørkurs hos disse "rekkene av hundeskoler" selv, siden du uttaler deg om hva man ikke lærer der? Og om det blir for mange i denne "rekken av hundeskoler" til at du vil ramse de opp, kan du jo kanskje nevne de som faktisk har læringsteori som pensum i sine instruktørutdannelser da? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt nysgjerrig, hvilken "rekke av hundeskoler her i landet" er det som utdanner instruktører uten å lære de noe om læringsteori? Har du tatt instruktørkurs hos disse "rekkene av hundeskoler" selv, siden du uttaler deg om hva man ikke lærer der? Og om det blir for mange i denne "rekken av hundeskoler" til at du vil ramse de opp, kan du jo kanskje nevne de som faktisk har læringsteori som pensum i sine instruktørutdannelser da? :)
Nei jeg skal ikke navngi noen men jeg bare forteller om mine egne observasjoner og de er at både hundeskoleledelse, instruktører og deres elever i for stor grad etter min mening, ikke kjenner til grunnleggende læringsteori. Jeg tror Gry`s spørsmål om kongene på haugen, er på rett plass egentlig og et rimlig greit spørsmål å stille.. Men dette er bare mine meninger og jeg kan jo ta feil men tror det ikke. Men om du sitter inne med annen informasjon så kan du jo opplyse meg. Ellers blir det bare hva vi mener og da får vi heller mene det da.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har oversikt over er det ca 10 hundeskoler som tilbyr instruktørutdannelse i Norge.

Noen av disse underviser alt selv, og andre leier inn eksterne foredragsholdere og de hundeskolene har en eller flere av de samme foredragsholderne - de søker kanskje etter folk med spisskompetanse innen sitt fagfelt, og Norge er et lite land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg skal ikke navngi noen men jeg bare forteller om mine egne observasjoner og de er at både hundeskoleledelse, instruktører og deres elever i for stor grad etter min mening, ikke kjenner til grunnleggende læringsteori. Jeg tror Gry`s spørsmål om kongene på haugen, er på rett plass egentlig og et rimlig greit spørsmål å stille.. Men dette er bare mine meninger og jeg kan jo ta feil men tror det ikke. Men om du sitter inne med annen informasjon så kan du jo opplyse meg. Ellers blir det bare hva vi mener og da får vi heller mene det da.

Det er du som sier at hundeskolene ikke lærer instruktørene sine noe om læringsteori, ikke jeg. Da bør det vel være et ganske enkelt spørsmål å svare på, hvem hundeskoler har du tatt instruktørutdannelse hos, som ikke har lært deg om læringsteori? For jeg antar at du snakker av erfaring?

Så vidt jeg har oversikt over er det ca 10 hundeskoler som tilbyr instruktørutdannelse i Norge.

Noen av disse underviser alt selv, og andre leier inn eksterne foredragsholdere og de hundeskolene har en eller flere av de samme foredragsholderne - de søker kanskje etter folk med spisskompetanse innen sitt fagfelt, og Norge er et lite land.

Ja? Er ikke helt sikker på hva eller hvem du svarer på nå, jeg forstår det sånn at du er enig med Ingar? Isåfall vil jeg spørre deg om det samme som jeg spurte han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som sier at hundeskolene ikke lærer instruktørene sine noe om læringsteori, ikke jeg.
Det er vel en del hundeskoler som fokuserer mer på læringsteori enn andre. Så du får bare ta det for hva det er..rett og slett hva jeg mener. Jeg har også selv hatt en del elever med instruktørutdannelse og forbausende mange av dem var omtrent helt ukjent med atferd og læringspsykologi. Men landskapet er i endring..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Personlig synes jeg det er imponerende dersom instruktøren har læringsteorien som grunnlag, men videreformidler denne på en kortfattet, morsom og forståelig måte - uten å måtte si hæ?. På en slik måte at det ikke blir fagutrykk, men på et vis som enhver kan forstå. Dette er ofte vanskeligere enn å forklare med fagtermer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...