Gå til innhold
Hundesonen.no

Å trekke

Huldra

Recommended Posts

Hvordan får jeg en hund til å like å trekke? Jeg har nettopp vært og hentet sparken hjemme hos foreldrene mine, og så sparket vi nedover hit igjen, ca 4-5 km. Litt gange, litt trav, og innimellom litt galopp. Men hun drar ikke så mye, og det virker ikke som om hun har noe behov for det heller, bortsett fra de siste to-tre hundre metrene hjem. :rolleyes:

Sånn til vanlig, bør jeg satse på en fast runde, for å etterhvert lære henne å skjønne at nå skal hun dra? I dag har jeg bare sagt Jaa! i et lyst og lett tonefall når hun har dratt, men det kan til tider distrahere henne litt, så jeg må være litt varsom med hvor morsom jeg selv virker akkurat da (ikke gøy at hunden bråsnur og vil ha mer ros og kos..) :)

Tok en liten ekstra runde når vi var kommet hjem, og hun var ikke anpusten verken da, eller før.. så jeg tror jeg må være ute en stund for å få litt kondistrening. Tips til lengde/intensitet?

Tar generelt imot tips til en "hobby-trekk-hund"! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå finnes det de her inne med mer kompetanse i forhold til trekkhunder enn meg, men kan nå svare utifra min egen hund. Han var (og er delvis litt) en håpløs trekkhund. Jeg var veldig heldig ifjor da de få ukene vi fikk sammen med snø (overtok han jo først i mars) hadde jeg også flere andre hunder som vi kunne jobbe sammen med. Disse trakk godt, og dermed hjalp det litt på Rex også.

Videre har jeg konsekvent rost, men ikke så mye lys stemme og "heiing" da jeg også opplevde at han ble distrahert av dette, hver gang han har trukket slik jeg vil. Har slitt en del med at han ikke vil trekke ved større motstand (f.eks oppoverbakker...) og dette har faktisk blitt mye bedre bare ved at vi har trent med bildekk (da blir det jo motvekt hele tiden).

Ingen mirakelkur, men dette ser ut til å ha virket godt her iallefall. Snart kommer jo det ordenlig skiføre, så da får jeg se om han faktisk har blitt bedre... Lykke til, trekkhund er gøy!

Da jeg var med å kjøre inn huskyvalper var det vi i hovedsak gjorde: rose når de trakk og gi på litt ekstra i bakker ol så de fortsatte å trekke. Men disse hundene har jo litt sterkere trekinnstinkt da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får jeg en hund til å like å trekke? Jeg har nettopp vært og hentet sparken hjemme hos foreldrene mine, og så sparket vi nedover hit igjen, ca 4-5 km. Litt gange, litt trav, og innimellom litt galopp. Men hun drar ikke så mye, og det virker ikke som om hun har noe behov for det heller, bortsett fra de siste to-tre hundre metrene hjem. :rolleyes:

Sånn til vanlig, bør jeg satse på en fast runde, for å etterhvert lære henne å skjønne at nå skal hun dra? I dag har jeg bare sagt Jaa! i et lyst og lett tonefall når hun har dratt, men det kan til tider distrahere henne litt, så jeg må være litt varsom med hvor morsom jeg selv virker akkurat da (ikke gøy at hunden bråsnur og vil ha mer ros og kos..) :)

Tok en liten ekstra runde når vi var kommet hjem, og hun var ikke anpusten verken da, eller før.. så jeg tror jeg må være ute en stund for å få litt kondistrening. Tips til lengde/intensitet?

Tar generelt imot tips til en "hobby-trekk-hund"! :)

Du kan jo låne Fenris som lokkemat forran sparken? :)

Neida, men du kan godt få prøve dekket vårt om du vil? Vi har flere dekk liggende om du vil lage et til Tulla også :D

Hun trekker jo som bare det når vi går sammen, så vi kunne prøvd å sparke en tur sammen også..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå finnes det de her inne med mer kompetanse i forhold til trekkhunder enn meg, men kan nå svare utifra min egen hund. Han var (og er delvis litt) en håpløs trekkhund. Jeg var veldig heldig ifjor da de få ukene vi fikk sammen med snø (overtok han jo først i mars) hadde jeg også flere andre hunder som vi kunne jobbe sammen med. Disse trakk godt, og dermed hjalp det litt på Rex også.

Videre har jeg konsekvent rost, men ikke så mye lys stemme og "heiing" da jeg også opplevde at han ble distrahert av dette, hver gang han har trukket slik jeg vil. Har slitt en del med at han ikke vil trekke ved større motstand (f.eks oppoverbakker...) og dette har faktisk blitt mye bedre bare ved at vi har trent med bildekk (da blir det jo motvekt hele tiden).

Ingen mirakelkur, men dette ser ut til å ha virket godt her iallefall. Snart kommer jo det ordenlig skiføre, så da får jeg se om han faktisk har blitt bedre... Lykke til, trekkhund er gøy!

Da jeg var med å kjøre inn huskyvalper var det vi i hovedsak gjorde: rose når de trakk og gi på litt ekstra i bakker ol så de fortsatte å trekke. Men disse hundene har jo litt sterkere trekinnstinkt da...

Bildekk er altså løsningen, i tillegg til flere hunder? I så fall passer det jo bra med Lines tips nedenfor:

Du kan jo låne Fenris som lokkemat forran sparken? :)

Neida, men du kan godt få prøve dekket vårt om du vil? Vi har flere dekk liggende om du vil lage et til Tulla også :)

Hun trekker jo som bare det når vi går sammen, så vi kunne prøvd å sparke en tur sammen også..?

Hehe, Fenris som lokkemat for Tulla..! Joda! :) Spesielt nå som hun har løpetid vil nok det fungere bra! Neida, nå tuller jeg, Fenris oppførte seg som en kastrert lydighetschampion han, så du har nok rett i at det kunne fungert. :D Kanskje jeg bare skal få en hund til, så om et par år, drar hun som en tulling! ;)

Sparke sammen er jeg helt med på (du hadde jo god unnskyldning i dag, hvordan er det med i morgen?). Å låne dekk er også bra, får prøve de vedskivene du nevnte først kanskje! :Laugh:

(Skulle ikke du skrive oppgave, da..? :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg har liten eraring på dette området, men jeg hadde altså en hund som ikke var glad i å trekke. Hvis jeg gikk på føttene eller syklet så gikk det greit, men så lenge det var snakk om spark/ski/kickbike så streika han.

Veninna mi er veldig flink når det gjelder trekkhunder, og hu hadde 2 hunder + en halv.(den halvhunden var fôrhund som hu brukte til løp osv) Jeg ble ofte med henne på turer og treninger med hennes hunder, både på kickbike, akebrett og slike ting. Syns det var veldig kjedelig uten hund å ha med selv, og vi bestemte oss for å begynne å trene trekk osv med han. Bildekk gikk greit, fordi da gikk jeg på siden av han. Begynte etterhvert med å la han trekke tyngre bildekk, men sammens med en Vorsteh. Det gikk greit, og de ble mer og mer samkjørte, så vi begynte med å koble de til kickbike hvor en av oss sto bak på kickbiken, og en av oss gikk foran og leide hundene. Det gikk bedre og bedre, og tilslutt så fikk vi på fart og helt tilslutt sto begge to bakpå, mens hundene løp sammen.

Merket at han ble mer og mer sikker når det gjaldt trekkinga hans, og jeg er, greit det høres kanskje dumt ut, ganske så sikker på at han fikk bedre selvtilitt av hele opplegget, og dermed begynte å trekke bedre alene siden han stolte mer på seg selv. Om dette stemmer vet jeg ikke helt, men noe hendte iallefall med han.

Etter mye trening med kickbiken så begynte jeg å kjøre litt med bare han, og det gikk faktisk veldig bra. Han trakk og det med iver! Han trekker faktisk mer på akebrett og ski også nå, og kickbiken er gull verdt for meg!

Akk, så mange minner jeg har fra den tiden jeg kjørte med kickbike flere ganger i uken, vi sleit ut bremsene x antall ganger, og hver gang etter kjøretur så kom vi inn gjørmete og med slitne hunder. Det jeg husker best er nok den gangen min hund trakk meg på kickbike bort fra de andre hundene, og det med iver.

Angående det shilamon nevnte med "heiiing", så har jeg samme erfaring. Det førte bare til at hunden sakket farten og snudde på hodet for å se på meg. Jeg gir han lystige kommandoer i starten, og underveis mens vi kjører så tier jeg, men roser han når han gjør det veldig bra. Gir jeg en kommando, som f.eks høyre/venstre/gå på osv, så er jeg konsekvent, og gir han et "braa" kjapt når han har utført kommandoen.

Godt mulig at dette innlgget bare ble rotete og merkelig, men spør hvis det er noe du ikke fårstår. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildekk er altså løsningen, i tillegg til flere hunder? I så fall passer det jo bra med Lines tips nedenfor:

Hehe, Fenris som lokkemat for Tulla..! Joda! :) Spesielt nå som hun har løpetid vil nok det fungere bra! Neida, nå tuller jeg, Fenris oppførte seg som en kastrert lydighetschampion han, så du har nok rett i at det kunne fungert. :) Kanskje jeg bare skal få en hund til, så om et par år, drar hun som en tulling! :D

Sparke sammen er jeg helt med på (du hadde jo god unnskyldning i dag, hvordan er det med i morgen?). Å låne dekk er også bra, får prøve de vedskivene du nevnte først kanskje! :Laugh:

(Skulle ikke du skrive oppgave, da..? ;))

Haha, kastrert lydighetschampion! :) Eh, ja, nå har jeg da snakka med mamma, og det står spark å venter på meg på Orkanger, så jeg er med på tur i morgen om du "har tid"? :P

kan gjøre et forsøk på å huske å ta med dekket også da, du må bare låne det en stund.

Skal vi melde oss på NM i gode unskyldninger? :P Æh, oppgave ja... men altså, jeg må bare, skal bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få hunden til å bli trygg på tingen den drar. Først bli vandt uten noe mostand. Så får du noen til å leie hunden mens du sitter/står bakom, så vil hunden bli mer vandt til det. Er ikke hunden like springeglad, kanskje få noen til å sykle, sparke på siden/foran hunden , så vil den kanskje få konkurranselyst og begynne å løpe. Og når den skjønner cluet, vil den nok begynne å løpe frivillig. Hvis ikke, er det ingen trekkhund, og man må bare innse det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, kastrert lydighetschampion! :) Eh, ja, nå har jeg da snakka med mamma, og det står spark å venter på meg på Orkanger, så jeg er med på tur i morgen om du "har tid"? :)

kan gjøre et forsøk på å huske å ta med dekket også da, du må bare låne det en stund.

Skal vi melde oss på NM i gode unskyldninger? :) Æh, oppgave ja... men altså, jeg må bare, skal bare...

Tid? Nei, jeg må nok lese til eksamen, gitt! Men som du vet, det kan man jo ikke gjøre uten å ha en sliten hund! Så joda, jeg er med! Sender deg pm eller noe. :D

Få hunden til å bli trygg på tingen den drar. Først bli vandt uten noe mostand. Så får du noen til å leie hunden mens du sitter/står bakom, så vil hunden bli mer vandt til det. Er ikke hunden like springeglad, kanskje få noen til å sykle, sparke på siden/foran hunden , så vil den kanskje få konkurranselyst og begynne å løpe. Og når den skjønner cluet, vil den nok begynne å løpe frivillig. Hvis ikke, er det ingen trekkhund, og man må bare innse det ;)

Nå må ikke du komme her og komme her og være nesevis! :P En springer er da vel så nærme trekkhund man kommer uten å gå den vanlige veien? :P

Tror hun liker litt konkurranse, siden det går bedre med Fenris sammen med henne. Og så må jeg vel bare innse at vi ikke akkurat har drevet så lenge med dette her: før skulle hun jo ikke trekke, så en ny verden holder på å åpne seg for henne. Merkelig nok skal hun skjønne forskjell på når jeg går med sko og syns det er greit at hun drar eller ikke vil hun skal dra, og når jeg har spark med og vil hun skal dra hele tiden.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klikkertrener gjør du ikke? (eller blander jeg deg og en annen nå? :) ) ? Klikk gradvis - begynn med at hunden ser fremover, går fremover uten å trekke, trekker litt, også videre. Bruk strategisk belønning - hiv godbiten (evt. leken) FORAN hunden etter klikket. Min hund tok dette med trekking rimelig raskt og egentlig uten innlæring, så har egentlig ikke trent dette inn selv, men du finner nok en løsning. Jeg bruker ordet "Hipp" for å gå frem/trekke, og jo flere ganger jeg sier det jo fortere går hun! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klikkertrener gjør du ikke? (eller blander jeg deg og en annen nå? :) ) ? Klikk gradvis - begynn med at hunden ser fremover, går fremover uten å trekke, trekker litt, også videre. Bruk strategisk belønning - hiv godbiten (evt. leken) FORAN hunden etter klikket. Min hund tok dette med trekking rimelig raskt og egentlig uten innlæring, så har egentlig ikke trent dette inn selv, men du finner nok en løsning. Jeg bruker ordet "Hipp" for å gå frem/trekke, og jo flere ganger jeg sier det jo fortere går hun! Lykke til!

Joda, jeg klikkertrener. :) Har vurdert å klikke, men hun blir da veldig lett fokusert på meg, og ikke på jobben..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg en fast komando på det når hunden skal trekke deg. Feks. KOM IGJEN YYEEEHAAAAYY! GOGOGO! :Laugh: Tror de skjønner fort forskjellen.hihi

Noe som kan til forveksling ligne på UUÆÆ! NEINEINEIIII! bomp-bomp-bomp-- :)

Lurer på om jeg skal være like lur som med Casper; da sa jeg bare "hvor er katt?" og poing! der løp han som en tullebukk! :) (Noen som har en katt til låns som jeg kan trene inn en kommando på..?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som kan til forveksling ligne på UUÆÆ! NEINEINEIIII! bomp-bomp-bomp-- :)

Lurer på om jeg skal være like lur som med Casper; da sa jeg bare "hvor er katt?" og poing! der løp han som en tullebukk! :) (Noen som har en katt til låns som jeg kan trene inn en kommando på..?)

Selvsagt... du kan låne Terror :icon_fun: Da tar jeg med katte, dekk, spark, dårlige unnskyldninger og... ja. :D Nei, Tulla kattegal får ikke låne pusene mine ;) jeg vil ha kattene mine hele. :)

Brukte faktisk "pus-pus-pus, hvor er puuuuus" for å lære Chaisy å trekke når jeg tenker meg om. Brukte den for å få opp farta i slalåmen også. Trakk som en gal etter hvert hun altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden jeg hadde før (belger) trakk egentlig helt av seg selv (nå var han håpløs å gå i bånd med også, han trakk da og... :blink:).

Men det som virkelig fikk fart på han var om en hund (han ELSKET andre hunder) løp foran han, han ble holdt igjen og så sluppet. DA fikk sparken fart kan du tro. Det samme om et familiemedlem løp foran og han ble holdt igjen (a la innkallingstrening).

Vi trengte jo aldri å bruke dette for å lære han å dra (gjorde det bare for gøy for å få ekstra fart), men om du har noe lignende hunden din vil springe etter (katt var jo nevnt, hehe, men helst noe som ikke blir så redd da kanksje) og legger kommandoord og roser for at han drar - kanskje de vil hjelpe?? :unsure:

Lykke til uansett! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden jeg hadde før (belger) trakk egentlig helt av seg selv (nå var han håpløs å gå i bånd med også, han trakk da og... ;) ).

Men det som virkelig fikk fart på han var om en hund (han ELSKET andre hunder) løp foran han, han ble holdt igjen og så sluppet. DA fikk sparken fart kan du tro. Det samme om et familiemedlem løp foran og han ble holdt igjen (a la innkallingstrening).

Vi trengte jo aldri å bruke dette for å lære han å dra (gjorde det bare for gøy for å få ekstra fart), men om du har noe lignende hunden din vil springe etter (katt var jo nevnt, hehe, men helst noe som ikke blir så redd da kanksje) og legger kommandoord og roser for at han drar - kanskje de vil hjelpe?? :unsure:

Lykke til uansett! ;)

Prøvde å ha typen foran i går, men han ble også litt redd.. ;)

Neida, det fungerte greit, han jogget foran, Tulla travet bak. Ble avstanden for stor var det full galopp for å nå han igjen. Jeg er egentlig ikke ute etter den aller største farten (selv om det er det som er morsomt), men jeg vil heller ha en hund som trekker jevnt og trutt i trav. Galopp på mer eller mindre harde eller myke veier på vinterstid liker jeg ikke så veldig mye av.. Skal prøve å få typen til å være med å jogge igjen, selv om jeg følte meg litt som en slavedriver i går; typen i fullt firsprang foran, en hesblesende bikkje bak, og jeg på spark, helt avslappet.. haha..! :blink:

(Ang katter, da Casper dro meg, hadde vi ikke en virkelig katt foran oss. Han kunne ordet "katt" og visste hva det var, så når jeg sa det ble han tullete og skulle løpe og finne den. Noe som førte til at han trakk. Har ikke tenkt å ha noen pus i snor foran sparken, men hadde vært greit om Tulla (som også liker å jage katter hvis hun får sjansen) hadde lært seg ordet katt. Hadde vært fint å kunne brukt det slik jeg gjorde med Casper..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig å ha hunder som har innebygde trekkgener, så det har ikke vært nødvendig å lære de dette. Men for mine hunder og også for alle andre hunder er det viktig å begynne i det små, ikke for lange distanser og med lite motstand og så øke etter hvert. De skal jo bygge opp muskulatur og utholdenhet. og begynner de for hardt kan de miste lysten til å trekke og få skader. Det er som med alle andre idrett utøvere. Og så er det viktig med konsekvente kommandoer slik at hunden forstå hva den skal gjøre og ikke blir usikker, som f.eks Gå- stooop, venstre-høøøyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke lettere å ta med hunden på en tur med sparken og la den løpe løs og etter hvert la hunden komme foran kjelka? Eller dra noe lett i starten for å venne hunden til at det henger noe bak der uansett. La hunden trekke et bildekk eller kjetting på turene f. eks og øke derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

jeg synes nesten du er litt heldig jeg ^_^

for min hun derimot er helt gæren ! jeg har prøvd å la henne dra meg på ski men da gikk det bare VELDIG fort og gærent.. så få sekunder senere hadde snoren røket og jeg lå der iskald, mens hun løp rundt..

så jeg har det omvendte problemet på en måte =/

hun er jo en blanding av vorster og shæfer, men litt for gal .. jaja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke all verdens trekkerfaring, men hunden min var en kløpper til å dra unger på akebrett og miniski i yngre dager. Til å begynne med sto det en person foran som kalte på hunden og hunden dro mot denne. Masse kos og ros når hunden kom fram, selvsagt. Så ble det satt på kommando, her brukte vi 'Gå!' og når hunden hørte det så trakk han rett frem. Hunden får ikke lov å trekke lenger, men kommandoen er fortsatt nyttig. Bl.a. hjelper han meg opp bratte og glatte skråninger. Jeg sier 'Gå' og hunden går konsentrert oppover med meg på stram line etter. Ved hjelp av dette så klarer jeg å gå opp skråninger på nesten 45 grader selv om de er fulle av is eller søle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

En liten oppdatering: før jul trente vi mye på å trekke, og fikk låne bildekk av ei venninne. Bildekket gikk bra etterhvert, hun måtte bare skjønne at det var best å holde det gående, og ikke stoppe opp ofte. Hun dro bra med det på. Så dro vi på juleferie, og etter det har det ikke blitt trening. Føles som om vi nettopp er kommet tilbake.. :rolleyes: Føret er ikke bra for verken spark eller ski eller sykkel eller dekk, og noen trekke-tur med meg på slep har det heller ikke blitt enda. Men det gikk jo veldig bra før jul, så jeg håper hun tar opp den gode tråden (selv om hun er innbilt nå, i den forstand at hun skal være lat hele tiden..)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...