Gå til innhold
Hundesonen.no

Malle?!


Capra

Recommended Posts

Hadde du solgt en malle til meg?Førstegang (egen)hundeeier men vet hva det vil si å ha hund.

Vil ha dyr til lydighet og brukssporter. En hund å sykle med, vaktinnstinkt. Lite pelsstell. Hvordan er malle som familiehund?

Det her sier jeg ikke for å være frekk, jeg er ikke interresert å få forslag på andre hunderaser i denne posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Jeg vil si nei.. skal du ha belger som førstegangshund får du mer enn nok belger blandt langhårsvariantene. Jeg har hatt hund i ti år og driver aktivt med belgeren jeg har nå (dvs vi trener organisert 3-4 ganger i uka med sikte på konkuranse), men jeg kunne aldri tenkt meg en malle til tross for at mange av de tiltaler meg mer utseendemessig enn svartingene. Vil du ha belger er det liten vits i å starte med turbovarianten, med tanke på at de fleste førstegangsbelgereiere sliter med å ligge i forkant av den vanlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor ikke liksom? En hund må jo være den første :D

Jeg har hatt Groenendael som førstehund sammen med familien, da var jeg 15 år. Mistet jo valpen min 7 mnd gammel, og fikk en ny som også døde altfor tidlig :D Men hun siste ble en SUPER hund. Lydig og kunne mye. Hadde aldri problemer :D

Må si meg litt enig i hun over.

Men så lenge du vet hva hunden krever og du føler at du kan gi den det, så er det sikkert rasen for deg :D

Men en Malle er vel litt mer krevende enn de andre belgerene?

Ser de er mye brukt som tjeneste hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du solgt en malle til meg?Førstegang (egen)hundeeier men vet hva det vil si å ha hund.

Vil ha dyr til lydighet og brukssporter. En hund å sykle med, vaktinnstinkt. Lite pelsstell. Hvordan er malle som familiehund?

Det her sier jeg ikke for å være frekk, jeg er ikke interresert å få forslag på andre hunderaser i denne posten.

Tja, det kommer jo an på hvor mye hundeerfaring du har fra før, og hvilken hundeerfaring. Skal du ha en malinois bør du være innstilt på, og faktisk jobbe en del med hunden, ikke bare tenke at du skal gjøre det. Malle fra brukslinjer (som er det man ser mest av i Norge) er tross alt MYE hund. Den fungerer nok godt som familiehund så lenge du vet å styre den, og har hundens drifter under kontroll. I tillegg MÅ den også få utløp for sin energi i form av målrettet riktig trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei bekjent av ei bekjent tenkte på malle som sin neste hund og chatet med ei anna som hadde flere maller. Det her er hva jeg fikk ut av meldingene deres, De har V8 motor,og den blir enda mer aktiv med mye trening.Det viktigste med en mallevalp/unghund er og blir sosialisering,og ro-trening!

Vil det si at en malle er hyper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei bekjent av ei bekjent tenkte på malle som sin neste hund og chatet med ei anna som hadde flere maller. Det her er hva jeg fikk ut av meldingene deres, De har V8 motor,og den blir enda mer aktiv med mye trening.Det viktigste med en mallevalp/unghund er og blir sosialisering,og ro-trening!

Vil det si at en malle er hyper?

En malle skal være hyper når du har bruk for det. Ro-trening er vel og bra det, man skal jo leve med det når man ikke trener også. Men som sagt en malinois skal være aktiv, den skal brukes, og den trenger arbeidsoppgaver, men det er du som må ta styringen. Hvis du hele tiden har tenkt å dempe hunden, så er det nok bedre å velge annen rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper og tror at det er vel ingen malle oppdretter som ville solgt en malle til en førstegangseier. Malle har slike drifter at du alltid må ha hunden i øyekroken snur du ryggen til så kan pelsen være på full jakt :D

Langline er vel nesten obligatorisk de første 12 mnd. Lettlærte er de. og gjør du feil under innlæring kreves det mengder av tid og trening og ikke minst kunnskap for å avlære mallen.

De fleste maller egner seg kun som tjenestehunder med noen få unntak som kan brukes i bl.a redning. Men uansett er det en ekstrem brukshund som krever en dyktig fører.

Var i kontakt med en oppdretter med tanke på malle valp for bruk i redning, men kullet var ikke særlig egnet til slik jobb og valpene havnet hos politiet etter råd fra oppdretter.

Så skulle du finne en oppdretter som vil selge til deg, så for all del rådfør deg med mennesker med kunnskap om rasen og også oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man holdt på med hund hele livet, men aldri eid egen, så er det jo greit å kjøpe seg en.. Men den krever jo mer enn bare turgåing i skogen, og det håper jeg Capra vet -siden hun skal ha seg denne rasen!

Skal man da kjøpe seg en annen hund og ha den i ti år før man kan kjøpe en Malle??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man holdt på med hund hele livet, men aldri eid egen, så er det jo greit å kjøpe seg en.. Men den krever jo mer enn bare turgåing i skogen, og det håper jeg Capra vet -siden hun skal ha seg denne rasen!

Skal man da kjøpe seg en annen hund og ha den i ti år før man kan kjøpe en Malle??

Personlig synes jeg at man bør ha ganske god erfaring med hunder ja, spesielt slike bruksraser. Malle er ikke en hund for hvem som helst mener nå jeg. Men bør vite hva man får liksom... og hvorfor ikke langhårsvarianten, den er hvertfall litt mildere, og "lettere" og styre driftene på vil jeg tenke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager ville jeg hatt en malle hvis jeg bare skulle gått tur med den i skogen ?!?

Jeg får høre at alle brukshunder har drifter jeg, hva nå i alle dager det er :D , men man må jo begynne et sted.

Men hadde jeg sagt at jeg hadde bodd sammens med schaefer hele livet, hadde det gjort noen forskjell? Schaefer er jo ikke tøffere en andre hunder egentlig, så hvordan det har med hvordan jeg hanskes med belger å gjøre skjønner jeg ikke...jeg er bare 22 så hele livet med hund for meg er bare 10 år som jeg faktisk har vært interesert i hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du solgt en malle til meg?Førstegang (egen)hundeeier men vet hva det vil si å ha hund.

Vil ha dyr til lydighet og brukssporter. En hund å sykle med, vaktinnstinkt. Lite pelsstell. Hvordan er malle som familiehund?

Det her sier jeg ikke for å være frekk, jeg er ikke interresert å få forslag på andre hunderaser i denne posten.

Da jeg kjøpte min første egne hund, trodde jeg at jeg kunne MYE om å ha hund, siden jeg hadde vokst opp med hunder hjemme som jeg hadde et rimelig stort ansvar for mht turgåing og trening. Det ble dog en helt annen verden da jeg kjøpte egen hund. Denne var av en helt annen og mer heftig rase enn dem jeg var vant til hjemmefra, og jeg kan vel med hånden på hjertet si at det IKKE ble spesielt vellykket, selv om jeg trente MYE med hunden, vi konkurrert og var riktig aktive. Likevel var jeg IKKE forberedt på hva jeg fikk i hus. Nå skal jeg ikke overføre mine begrensninger på deg her, men det er greit å tenke gjennom OM man virkelig har behov for å kjøre Ferrari til butikken...

Jeg har opp gjennom mine år som særdeles aktiv hundeeier hørt utrolig mange førstegangshundeeiere proklamere at de SKAL BEGYNNE med ditt og datt... man ser dem oftest ikke igjen... Det blir gjerne med snakket, man TROR man skal bli så aktiv, men så blir det ikke helt sånn likevel - også sitter man kanskje der med en turbohund som man bare har dårlig samvittighet for fordi den egentlig krever langt mer enn man kan gi den - kanskje har den utviklet seg til en problemhund fordi man ikke var helt forberedt på hva man fikk i hus, og man har ikke forutsetninger til å "se" hva ulike adferdstrekk kan utvikle seg til før det er for seint.

Jeg tror også - som en del andre her - at du vil bli mer enn nok fornøyd med en av de andre belgerrasene om det er belger du ønsker deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hadde jeg vært oppdretter ville jeg neppe solgt til deg - fordi jeg blir betenkt på grunn av noe av det du skriver.

Først at du faktisk skriver at du VIL ha vaktinstinkt. Det får meg til å tro at du neppe vet helt hva du snakker om, eller at du "tror" du vil ha det - for å føle deg trygg, for å passes på, hva vet jeg. Siden du har null erfaring med rasen, og bare har "familieerfaring" med schäfere som er MANGE hakk langsommere i forhold til en malinois og langt mindre skarpe i kantene, så risikerer du å trå feil der. Og en malinois som får LOV til å vakte og vokte... kan bli veldig galt.

Så vil du ha lite pelsstell? Det er ingen god grunn til å velge malinois på grunn av den korte pelsen... for å si det mildt. Sykle med? Det er nok av raser som tåler å sykles med, men som ikke har resten av pakka. Så er det dette at du baserer deg på noe en bekjent av en bekjent har hørt... og ikke selv har vært rundt i ulike miljøer og faktisk SETT malinoiser, sett hva du risikerer å få, selv snakket med folk om rasen etc, før du i det hele tatt danner deg et bilde. Hva fornøyde eiere skryter av på en chat, der de ikke "risikerer" å bli sett i levende live, det kan være nokså annerledes enn hva de som ikke er like fornøyde ville sagt. Innunder der kommer også dette med såkalt ro-trening... en malinois er en arbeidshund som kan jobbe i timesvis hver dag og gjerne vil mer, den er IKKE stresset nødvendigvis, men er klar hele tiden; du får ikke "endret" dette med rotrening.

Jeg er kanskje litt skarp her, men det skyldes det du har fortsatt med å skrive - det er noe med tonen... at du er litt verdensmester på forhånd "bare" fordi familien din har hatt hund, og det høyst sannsynlig ikke bruksschäfer heller? For da hadde du kanskje skrevet litt annerledes? En annen førstegangseier... ja, kanskje. Men en som VIL ha vakt i hunden sin, og så vil ha en slik rase... da ringer varselsklokkene hos meg. Noen ganger så samsvarer ikke "drømmehunden" med det stedet man selv er, og da er det egentlig best for alle parter - hund, eier, omgivelser - at man drøyer det til man er bedre rustet.

Har sett hvor ille galt det kan gå når en velmenende, men på endel punkter uforberedt, eier skaffer seg malinois - det er trist å se, det er en kanonhund og en eier som i teorien burde vært godt rustet, men som ikke EGENTLIG visste hva han gikk til; dette med å klare å være kjapp nok til å forutse endel atferd, til å se hvor det bærer hen (som når søte lille hvalpen vokter tingene sine), til å legge et solid grunnlag tidlig nok. Og han er mye eldre enn deg. Andre som har kjøpt litt ymse malinois, har vel endt opp med å måtte være nokså nøye med å skille barn og valp/unghund - selv om det har vært særs hundevante barn, så har det blitt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg at man bør ha ganske god erfaring med hunder ja, spesielt slike bruksraser. Malle er ikke en hund for hvem som helst mener nå jeg. Men bør vite hva man får liksom... og hvorfor ikke langhårsvarianten, den er hvertfall litt mildere, og "lettere" og styre driftene på vil jeg tenke meg.

Så du hadde mange år med erfaring før du skaffet deg border collie? (det er jo også en rase som krever mye, og heller ingen førstegangshund). Heller ingen hund for hvem som helst.

Mener her at alt er avhengig av lyst og vilje til den kommende kjøper. Har man satt seg godt nok inn i rasen, og er klar over at rasen er sånn og sånn, så ser jeg ikke helt problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hadde jeg vært oppdretter ville jeg neppe solgt til deg - fordi jeg blir betenkt på grunn av noe av det du skriver.

Først at du faktisk skriver at du VIL ha vaktinstinkt. Det får meg til å tro at du neppe vet helt hva du snakker om, eller at du "tror" du vil ha det - for å føle deg trygg, for å passes på, hva vet jeg. Siden du har null erfaring med rasen, og bare har "familieerfaring" med schäfere som er MANGE hakk langsommere i forhold til en malinois og langt mindre skarpe i kantene, så risikerer du å trå feil der. Og en malinois som får LOV til å vakte og vokte... kan bli veldig galt.

Jeg er kanskje litt skarp her, men det skyldes det du har fortsatt med å skrive - det er noe med tonen... at du er litt verdensmester på forhånd "bare" fordi familien din har hatt hund, og det høyst sannsynlig ikke bruksschäfer heller? For da hadde du kanskje skrevet litt annerledes? En annen førstegangseier... ja, kanskje. Men en som VIL ha vakt i hunden sin, og så vil ha en slik rase... da ringer varselsklokkene hos meg. Noen ganger så samsvarer ikke "drømmehunden" med det stedet man selv er, og da er det egentlig best for alle parter - hund, eier, omgivelser - at man drøyer det til man er bedre rustet.

Hvordan i alle dager får du ut av det lille jeg har skrevet at jeg er verdensmester?

At malinois er skarpere og raskere enn schaefer skjønner jeg jo, det er derfor jeg vil ha en kvikkere og skarpere hund også uansett hvilken rase det blir. Jeg mener heller ikke at hunden skal få lov til å stå og vokte, men jeg vil faktisk ha en hund som sier ifra.

Nei, jeg baserer meg ikke på hva andre en bekjent av en bekjent har chatet med sier, det er derfor jeg spurte hva det betydde.

Men ellers, flott at du vet hvilken erfaring jeg har med hund og hvor mye verdensmester jeg er uten at jeg har skrevet en spytt om det. Når det gjelder opp og fremadstormingen så er ikke det bare prat heller, den siste schaeferen var på papiret foreldrene mine sine mens jeg oppdro den og brukte den i sport. Så jeg vet hva jeg ikke vil ha. Det er så mye verdensmester jeg er.

Så da er det heller tonen du har i måten du leser andre på eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Takk Akela (igjen) for ett flott svar.

Jeg reagerte akkurat på samme måte.

Malle er ingen førstegangshund - punktum.

Når vi først er inne på sammenligning med bil (den med V8 var en sinnsykt dårlig sammenligning altså) så skal det sies at Mallen er hundeverdenens svar på Ferrarri - Schæfer er Volvo 240. En Volvo 240 er fin å lære å kjøre i, den er trygg, den går ikke fortest i verden, men den er stabil og virker i mange mange mange mil - du kan gjøre småfeil og likevel ha tid til å rette opp uten at man kjører av veien. En bil som er fin for en førstegangssjåfør.

Setter man samme sjåføren inn i en Ferrarri blir det straks risikosport. Bilen reagerer lynkjapt på absolutt alt og man har bare ikke rom for feilskjær i det hele tatt, en ørlitten feilvurdering og du forsvinner ut i det store intet og prisen for rette opp feilen er høy - svært høy - veldig ofte blir bilen kondemnert.

Ser du sammenligningen?

En Volvo (altså schæfer) kan du skakkjøre litt, øve deg på, gjøre feil på og lære masse med uten at den tar skade av det

En Ferrarri (altså mallen) har du ingen rom for feil, og dine feil blir ofte fatale for hunden (avlivning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Belgerpia!

Men nå er det sånn at jeg er ingen volvo type, og det har jeg i det minste nok erfaring til å si, samme hva dere tror om akkurat den saken. :D

NEI! Det har ingenting med verdensmesterskap å gjøre, for jeg kan ikke en dritt, men personligheten, om noen missforstår det (ikke gjør det) kan jeg ikke svare for det.

Edit: Ja, jeg så hvordan jeg skrev det, men det var ikke meningen å gi det utrykket da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke poenget med at du skal ha malle jeg, hva er det du skal med den som ikke du kan bruke f,eks terven til??

Terv er mer en nok på høygir og kvikk og rask, og jeg kan ikke komme på noe som du ikke kan bruke den til, så hva er det du egentlig er ute etter her??

Jeg har vokst opp med hunder fra jeg blei født, jobbet 3 år sammenhengende med hund, hatt ulike raser osv, og idag har vi to terver i huset, og det holder i massevis. Nå er det ikke akkurat store malleoppdrettet her til lands heller og med den holdningen din så trur jeg ikke du står øverst på valpelista for å få kjøpt malle.

Og nei jeg er ingen verdensmester selv jeg tiltross for at jeg har mye mere erfaring med det å ha egen hund enn deg, men det hele handler om å kjenne sine begrensinger, og folk stort sett trenger ikke en malle nemlig. jeg veit at jeg aldri skal ha malle, det er for mye hund. Så om du er ute etter en hund man kan bruke til det meste og som er kvikk og rask så syns jeg heller du skal gå for langhårsvarianten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i alle dager får du ut av det lille jeg har skrevet at jeg er verdensmester?

At malinois er skarpere og raskere enn schaefer skjønner jeg jo, det er derfor jeg vil ha en kvikkere og skarpere hund også uansett hvilken rase det blir. Jeg mener heller ikke at hunden skal få lov til å stå og vokte, men jeg vil faktisk ha en hund som sier ifra.

Nei, jeg baserer meg ikke på hva andre en bekjent av en bekjent har chatet med sier, det er derfor jeg spurte hva det betydde.

Men ellers, flott at du vet hvilken erfaring jeg har med hund og hvor mye verdensmester jeg er uten at jeg har skrevet en spytt om det. Når det gjelder opp og fremadstormingen så er ikke det bare prat heller, den siste schaeferen var på papiret foreldrene mine sine mens jeg oppdro den og brukte den i sport. Så jeg vet hva jeg ikke vil ha. Det er så mye verdensmester jeg er.

Så da er det heller tonen du har i måten du leser andre på eller?

Jeg forstår at det er lett å føle at folk ser på en "ovenfra og ned" og at man blir "nedvurdert" men prøv å lese f.eks. Akelas innlegg uten å bli forutinntatt. Det hun sier er nemlig svært fornuftig. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er men jeg kan bruke meg selv som eksempel; for tyve år siden, så "visste" jeg adskillig mer om hund, enn jeg gjør nå.. Nå, med erfaring fra adskillig flere hunder og mindre "ego", så innser jeg at man blir aldri utlært eller "ekspert". Det er noe som heter; "Jo mer man lærer, jo mer innser man at man egentlig ingenting kan" Det er faktisk MYE i det ordtaket..

Du skriver at du vil ha en "kvikkere og skarpere" hund, hvorfor? Akkurat det får også meg til å undres over hva du egentlig vil ha og om du vet hva du gir deg i kast med og hva resultatet kan bli?

At malinois er fantastisk flotte hunder er det ingen tvil om men det er vel også en grunn til at det er forholdsvis få som har rasen? Tenk deg godt om og snakk med så mange eiere og oppdrettere du kan, før du går "videre" med rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke poenget med at du skal ha malle jeg, hva er det du skal med den som ikke du kan bruke f,eks terven til??

Terv er mer en nok på høygir og kvikk og rask, og jeg kan ikke komme på noe som du ikke kan bruke den til, så hva er det du egentlig er ute etter her??

Jeg har vokst opp med hunder fra jeg blei født, jobbet 3 år sammenhengende med hund, hatt ulike raser osv, og idag har vi to terver i huset, og det holder i massevis. Nå er det ikke akkurat store malleoppdrettet her til lands heller og med den holdningen din så trur jeg ikke du står øverst på valpelista for å få kjøpt malle.

Og nei jeg er ingen verdensmester selv jeg tiltross for at jeg har mye mere erfaring med det å ha egen hund enn deg, men det hele handler om å kjenne sine begrensinger, og folk stort sett trenger ikke en malle nemlig. jeg veit at jeg aldri skal ha malle, det er for mye hund. Så om du er ute etter en hund man kan bruke til det meste og som er kvikk og rask så syns jeg heller du skal gå for langhårsvarianten..

Holdningen min? Takk, kan du fortelle meg hvilken holdning det er da, så jeg kan forbedre meg!

La meg presisere at jeg ikke er verdensmester hva enn noen måtte tro om det.

Er det holdningen om at schaefer er for treig for meg du reagerer på?

Eller at jeg svarer nå folk tillegger med egenskaper jeg slettes ikke har eller tar de ifra meg?

Hvorfor malle, kanskje jeg bare liker malle bedre en de langhårede, kanskje det er derfor jeg kommer hit og spør om malle først mon tro? :rolleyes:

Jeg forstår at det er lett å føle at folk ser på en "ovenfra og ned" og at man blir "nedvurdert" men prøv å lese f.eks. Akelas innlegg uten å bli forutinntatt. Det hun sier er nemlig svært fornuftig. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er men jeg kan bruke meg selv som eksempel; for tyve år siden, så "visste" jeg adskillig mer om hund, enn jeg gjør nå.. Nå, med erfaring fra adskillig flere hunder og mindre "ego", så innser jeg at man blir aldri utlært eller "ekspert". Det er noe som heter; "Jo mer man lærer, jo mer innser man at man egentlig ingenting kan" Det er faktisk MYE i det ordtaket..

Du skriver at du vil ha en "kvikkere og skarpere" hund, hvorfor? Akkurat det får også meg til å undres over hva du egentlig vil ha og om du vet hva du gir deg i kast med og hva resultatet kan bli?

At malinois er fantastisk flotte hunder er det ingen tvil om men det er vel også en grunn til at det er forholdsvis få som har rasen? Tenk deg godt om og snakk med så mange eiere og oppdrettere du kan, før du går "videre" med rasen.

Ja, jeg vet det hun sier er fornuftig, men det er litt vanskelig å si på riktig måte hva jeg mener når jeg føler jeg er blitt stemplet som bedreviter da. :rolleyes:

Men det jeg mente med alt jeg sa var akkurat det du sa, hvis du skjønner. Skjønner jo at det ikke er lett å forstå hva jeg mener også. logik.png

Dobbelpost, bruk siterings- og redigeringsfunksjonen. Mod Peers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men du.. du sier.. hva om jeg bare liker malle... eh ja og det skal gjøre det bedre??

Alle liker flere raser men de fleste (heldigvis) skjønner at alle raser passer ikke til dem??

Jeg syns at om du søker malleinfo så er ikke nødvendigvis dette det beste stedet å søke råd osv..?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men du.. du sier.. hva om jeg bare liker malle... eh ja og det skal gjøre det bedre??

Alle liker flere raser men de fleste (heldigvis) skjønner at alle raser passer ikke til dem??

Jeg syns at om du søker malleinfo så er ikke nødvendigvis dette det beste stedet å søke råd osv..?!

Neimen i alle dager da! Jeg må da få lov til å like malle og spørre rundt om hvordan de er før jeg tar noe som helst valg?

Hvorfor i alle dager hadde jeg giddi spørre noen som helst hvis jeg trodde at malle var 100% passe til meg da?

Jeg håper du ikke har møtt noen som bare spør på hundeforum om belgere hvis de har skaffet seg en? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh jo.. det finns nok av de som prater med folk på nett og leser også finner de oppdretter og plutselig skal ha Belger eller andre raser...

Det er jo du som var fast bestemt på at ingen skulle få nevne andre raser enn malle, med andre ord spørsmålet ditt gikk også utpå om noen ville solgt det til deg som førstegangs egeneide hund...:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh jo.. det finns nok av de som prater med folk på nett og leser også finner de oppdretter og plutselig skal ha Belger eller andre raser...

Det er jo du som var fast bestemt på at ingen skulle få nevne andre raser enn malle, med andre ord spørsmålet ditt gikk også utpå om noen ville solgt det til deg som førstegangs egeneide hund...:D

Jeg ville ikke ha noen forslag om andre raser fordi det var info om malle osv. fra noen her jeg var ute etter, ikke forslag om allverdens andre raser i denne posten. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel du har vel bare fått anbefalt langhårsvariantene om jeg ikke husker feil..

Men jøss skaff deg info om malle du.. men jeg er fortsatt ikke enig i at du skal ha en hehe

fordi jeg syns ikke du kan begrunne det godt nok... jeg spurte tidligere også hva du måtte ha en malle til som f.eks terven ikke kan??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du solgt en malle til meg?Førstegang (egen)hundeeier men vet hva det vil si å ha hund.

Vet ikke. Kanskje?

Det kommer an på hva du hadde svart på følgende spørsmål:

Hvorfor vil du ha malle? Hvilke andre raser har du vurdert? Hvor lenge har du tenkt? Hva vet du om rasen / linjer / bruksområde? Hvor mange maller har du hilst på og hvor mange eiere har du snakket med? Hvor mange og hvilke treninger har du deltatt på (som observatør med maller)? Hvor mange "mallehjem" har du vært i? Hvordan ser dine nærmeste år ut? Hvilke treningsforhold har du? Hva har du av erfaring? Samt helt sikkert en masse spørsmål til.

Så ville jeg vurdert deg utfra det...

Jo mer bakgrunnstoff du stiller med, jo sterkere står du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...