Gå til innhold
Hundesonen.no

Chihuahua tannfelling


MarieThoring

Recommended Posts

Vår lille nydelige chihuahua tispe ved navnet Bella er nå 6 månder og har ennå ikke mistet melke tennene sine. Hun Har begynt å få Voksentenner (både oppe og nede) og har derfor dubbelt opp med tenner. Lurer på hva vi burde gjøre med dette? Hun biter en del for tiden og er veldig opptatt av å bruke tennene til ting , så det virker som hun vil bli kvitt dem. Hva burde vi gjøre?

Mvh Marie Thoring (Og Familien)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De -aller fleste- chi må trekke tenner, og da helst hjørnetennene. På enkelte hunder så faller alle ut, på andre ingen..

Har selv en hund jeg måtte trekke 16 tenner på, en jeg måtte trekke 7 tenner på, og en jeg ikke har trukket noen tenner på, alle sammen er chi :D

Hvis du skal bruke hunden til utstilling/avl og hunden har korrekt bitt nå, ville jeg ha bestilt time ganske snart hvis hunden har dobbelt tannsett.

hvis du ikke skal bruke hunden i utst/avl, så kan du gjerne se det an til hunden er 8-9 mnd så sant tennene ser noenlunde bra ut og det ikke ser ut til å gi noen problemer.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som veit hvor mye det koster å trekke en tann? Ikke meninga å ta oer tråden altså. Håper det går greit med et spørsmål :D

Etter det jeg har erfart så tar de en minimumspris og deretter går det på tid..

På klinikken jeg pleier å bruke har de 795 som minimumspris, og deretter så og så mye på hvert kvarter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TREKK DEM! Å få skevt bitt på små hunder kan skje over natten. Jeg trakk Twiggy sine hjørnetenner før de nye var kommet lengre enn at de såvidt var synlige.

Jeg betalte nærmere 1700 kr for å trekke 4 hjørnetenner. Men det er hos skikkelig proffe folk på en ordentlig klinikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sier jeg også, Trekk dem!!

Og så lurer jeg på hvorfor ikke oppdretter har sagt no til deg??

Jeg ble bedt om å passe nøye på tennene, og trekke når andre såvidt var synlig, og om ikke tannen viste noe som helst tegn på å løsne.. Nå har ikke min rase samme problemer med tenner og sånt som pomme og chi (altså tennene sitter ikke så godt liksom, og DP har mye lengre kjever og munn).. Men uansett, jeg trakk alle fire hjørnetennene.. Og de satt godt.. De nede brukte han lang tid på, han sa han heller brukte en halvtime lenger enn å ta i så hardt att kjeven knakk.. De satt nemlig veeeeeeldig godt fast. Voksentennene nede begynnte å vokse opp på innsiden av melketennene, og jeg var redd hun skulle på tenner som vokste inn i overkjeven.. Heldigvis ordnet det seg i dag, og hun har perfekt bitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det gjelder med hjørnetennene for alle miniatyr raser, men spesielt pomme og chi er vel kjent for at alle melketennene kan sitte ganske hardt.. Er jo ikke alle som må trekke da selvsagt, men man bør være obs på det.

Har f.eks ikke hørt om en Dvergpinscher eller en annen miniatyr enn dem ovenfor som har måttet trekke andre tenner enn hjørnetennene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...