Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôrbytte

Aina&Kaizer

Recommended Posts

Helt uvanlig er det nok ikke. Enkelte hunder er mer følsomme for forbytte enn andre, da kan det være lurt å gradvis bytte for. Dvs. at du blander i det nye foret, over noen dager. Men det kan også være at hunden ikke tåler det nye foret, forer du kun på det foret du bruker for øyeblikket eller gir du annet i tillegg, som f.eks. matrester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er normalt om du går direkte over på nytt for. Du kan unngå det med å begynne litt forsiktig med det nye foret og blande det med det foret han har fra før. Eg gjer det i ca en uke før hunden får kun det nye foret. Om hunden din har fått løs mage, kan du prøve å regulere det med kokt ris i maten eller kefir evt.biola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden ikke er vant til variert kost i utgangspunktet, vil et fôrbytte oftere resultere i løs mage. Er hunden vant til å få alt mulig rart av godis og rester osv, så vil et fôrbytte medføre liten endring i magen. Da går det eventuelt på opptaket av det nye fôret kontra det gamle. Når hunder får variert kost, vedlikeholdes produksjonen av enzymer som er med på å bryte ned protein i maten. Får de protein kun av noen få typer fordi de bare får en type tørrfôr og lite annet, vil de slutte å produsere enzymer de ikke trenger (logisk nok). Når de da får tilført nye proteiner, som ved et fôrbytte, så mangler de enzymer for å bryte ned proteinet. Disse enzymene må de nå begynne å produsere, og inntil de har klart det, vil magen være mer eller mindre løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden ikke er vant til variert kost i utgangspunktet, vil et fôrbytte oftere resultere i løs mage. Er hunden vant til å få alt mulig rart av godis og rester osv, så vil et fôrbytte medføre liten endring i magen. Da går det eventuelt på opptaket av det nye fôret kontra det gamle. Når hunder får variert kost, vedlikeholdes produksjonen av enzymer som er med på å bryte ned protein i maten. Får de protein kun av noen få typer fordi de bare får en type tørrfôr og lite annet, vil de slutte å produsere enzymer de ikke trenger (logisk nok). Når de da får tilført nye proteiner, som ved et fôrbytte, så mangler de enzymer for å bryte ned proteinet. Disse enzymene må de nå begynne å produsere, og inntil de har klart det, vil magen være mer eller mindre løs.

Så du mener at jeg skal begynne å gi ham mer matrester..? Han får jo godbiter i tillegg da, men det går mest i ost og pølse, ikke akkurat kjempevariert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at jeg skal begynne å gi ham mer matrester..? Han får jo godbiter i tillegg da, men det går mest i ost og pølse, ikke akkurat kjempevariert.

Nei, ikke akkurat nå midt i fôrskiftet. Men sånn generelt vil jeg anbefale at hunder får variert kost; altså at de får smake på forskjellige ting med jevne mellomrom. At man ikke er så hysterisk og sier at hunden bare skal ha tørrfôret sitt. Hørt om skjørbuk? Det blir noe av det samme.

Hunden min får alt mulig rart, og i helgen da hun mente hun fortjente et pizzastykke til frokost, var det ingen endring i magen hennes overhodet. Hunder skal tåle litt, det er min mening. Og hvis de ikke gjør det, er det mest sannsynlig ensidig kosthold som er årsaken (hvis allergi osv er utelukket).

Hvis du vil begynne å variere litt, ville jeg begynt med å variert godbitene. Fiskepudding og fiskekaker, karbonader både vanlige og av kylling, blodpølse og lungemos, flere typer pølse, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke akkurat nå midt i fôrskiftet. Men sånn generelt vil jeg anbefale at hunder får variert kost; altså at de får smake på forskjellige ting med jevne mellomrom. At man ikke er så hysterisk og sier at hunden bare skal ha tørrfôret sitt. Hørt om skjørbuk? Det blir noe av det samme.

Hunden min får alt mulig rart, og i helgen da hun mente hun fortjente et pizzastykke til frokost, var det ingen endring i magen hennes overhodet. Hunder skal tåle litt, det er min mening. Og hvis de ikke gjør det, er det mest sannsynlig ensidig kosthold som er årsaken (hvis allergi osv er utelukket).

Hvis du vil begynne å variere litt, ville jeg begynt med å variert godbitene. Fiskepudding og fiskekaker, karbonader både vanlige og av kylling, blodpølse og lungemos, flere typer pølse, osv.

Okei, da får jeg prøve det. Takk skal du ha. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...