Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôrbytte

Aina&Kaizer

Recommended Posts

Skrevet

Helt uvanlig er det nok ikke. Enkelte hunder er mer følsomme for forbytte enn andre, da kan det være lurt å gradvis bytte for. Dvs. at du blander i det nye foret, over noen dager. Men det kan også være at hunden ikke tåler det nye foret, forer du kun på det foret du bruker for øyeblikket eller gir du annet i tillegg, som f.eks. matrester?

Skrevet

Ja det er normalt om du går direkte over på nytt for. Du kan unngå det med å begynne litt forsiktig med det nye foret og blande det med det foret han har fra før. Eg gjer det i ca en uke før hunden får kun det nye foret. Om hunden din har fått løs mage, kan du prøve å regulere det med kokt ris i maten eller kefir evt.biola.

Skrevet

Okei, jeg byttet bare fôr direkte, det var visst ikke så lurt.. Han får ikke matrester, nei, eller han fikk en bitteliten kyllingbit i går men det er alt. Tusen takk for svar begge to. :blink:

Skrevet

Hvis hunden ikke er vant til variert kost i utgangspunktet, vil et fôrbytte oftere resultere i løs mage. Er hunden vant til å få alt mulig rart av godis og rester osv, så vil et fôrbytte medføre liten endring i magen. Da går det eventuelt på opptaket av det nye fôret kontra det gamle. Når hunder får variert kost, vedlikeholdes produksjonen av enzymer som er med på å bryte ned protein i maten. Får de protein kun av noen få typer fordi de bare får en type tørrfôr og lite annet, vil de slutte å produsere enzymer de ikke trenger (logisk nok). Når de da får tilført nye proteiner, som ved et fôrbytte, så mangler de enzymer for å bryte ned proteinet. Disse enzymene må de nå begynne å produsere, og inntil de har klart det, vil magen være mer eller mindre løs.

Skrevet

Royal Canin anbefalte meg sjudagersregelen. To dager med 25% nytt for, så to med 50% og så to med 75% og den sjuende dagen er det bare nytt.

Tror det var det jeg ble forklart idag.. Mye rart jeg har hørt nå.

Skrevet
Hvis hunden ikke er vant til variert kost i utgangspunktet, vil et fôrbytte oftere resultere i løs mage. Er hunden vant til å få alt mulig rart av godis og rester osv, så vil et fôrbytte medføre liten endring i magen. Da går det eventuelt på opptaket av det nye fôret kontra det gamle. Når hunder får variert kost, vedlikeholdes produksjonen av enzymer som er med på å bryte ned protein i maten. Får de protein kun av noen få typer fordi de bare får en type tørrfôr og lite annet, vil de slutte å produsere enzymer de ikke trenger (logisk nok). Når de da får tilført nye proteiner, som ved et fôrbytte, så mangler de enzymer for å bryte ned proteinet. Disse enzymene må de nå begynne å produsere, og inntil de har klart det, vil magen være mer eller mindre løs.

Så du mener at jeg skal begynne å gi ham mer matrester..? Han får jo godbiter i tillegg da, men det går mest i ost og pølse, ikke akkurat kjempevariert.

Skrevet
Så du mener at jeg skal begynne å gi ham mer matrester..? Han får jo godbiter i tillegg da, men det går mest i ost og pølse, ikke akkurat kjempevariert.

Nei, ikke akkurat nå midt i fôrskiftet. Men sånn generelt vil jeg anbefale at hunder får variert kost; altså at de får smake på forskjellige ting med jevne mellomrom. At man ikke er så hysterisk og sier at hunden bare skal ha tørrfôret sitt. Hørt om skjørbuk? Det blir noe av det samme.

Hunden min får alt mulig rart, og i helgen da hun mente hun fortjente et pizzastykke til frokost, var det ingen endring i magen hennes overhodet. Hunder skal tåle litt, det er min mening. Og hvis de ikke gjør det, er det mest sannsynlig ensidig kosthold som er årsaken (hvis allergi osv er utelukket).

Hvis du vil begynne å variere litt, ville jeg begynt med å variert godbitene. Fiskepudding og fiskekaker, karbonader både vanlige og av kylling, blodpølse og lungemos, flere typer pølse, osv.

Skrevet
Nei, ikke akkurat nå midt i fôrskiftet. Men sånn generelt vil jeg anbefale at hunder får variert kost; altså at de får smake på forskjellige ting med jevne mellomrom. At man ikke er så hysterisk og sier at hunden bare skal ha tørrfôret sitt. Hørt om skjørbuk? Det blir noe av det samme.

Hunden min får alt mulig rart, og i helgen da hun mente hun fortjente et pizzastykke til frokost, var det ingen endring i magen hennes overhodet. Hunder skal tåle litt, det er min mening. Og hvis de ikke gjør det, er det mest sannsynlig ensidig kosthold som er årsaken (hvis allergi osv er utelukket).

Hvis du vil begynne å variere litt, ville jeg begynt med å variert godbitene. Fiskepudding og fiskekaker, karbonader både vanlige og av kylling, blodpølse og lungemos, flere typer pølse, osv.

Okei, da får jeg prøve det. Takk skal du ha. :wub:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kontakt raseklubben eller NKK for veiledning om dette. Det er ikke veldig vanlig, men det skjer at en oppdretter "leier" en tispe for et kull. De betaler da selvfølgelig alle utgifter i forbindelse med kullet,  men jeg er usikker på om de betaler noe mer enn det til eier, jeg mistenker det er tilsvarende prisen av en valp, evt. en av valpene. 
    • Spør for en jeg kjenner. Oppdretter ønsker at kjøper står som eier. Men vil ha ett kull på tispa. For vil ha genene videre. Hvordan foregår dette vs. forvert? Er ikke forvertavtale. Enten at kjøper har ett kull eller at oppdretter har kull der?
    • Ja, jeg «liker» jo å tro alderen har en stor rolle. Det sies jo at en bc trenger ett år på hvert bein, og ett for hode for å bli voksen. Vi gir oss ikke, men rimelig frustrende å se hvordan oppførselen hans har blitt, når jeg vet at han i bunn og grunn er helt super på alt annet.  Vi var blant annet på ferie ett par dager i sommer. Mye hunder å møte her og der, men ingen hilsing. Og det var ikke noe problem. Han lå fint ved siden av meg å så hunder og folk på 10-20 meters avstand, ingen reaksjon. Det er jo sånn sosialisering bør være. Bare se og observere, uten noe mer. Samme når han er med på jobb. Men det er vel som du sier at mye av det vil vel skinne igjennom da han får landet litt. 
    • Det høres ut som et bra hundeliv. For å svare direkte på spørsmålet så tenker jeg nok at alderen spiller en rolle for at det oppleves verre, men det kan gå begge veier avhengig av hva man gjør med det. Generelt er det greit å tanke at all adferd som hunden får erfaring med blir den bedre på. Hvis hovedregelen blir å utagere på andre hunder som passerer så vil det henge igjen når hunden modner og blir voksen. Hvis dere trener på å ha kontakt og slappe av rundt andre hunder så vil det etterhvert bryte gjennom hormontåka. Lykke til!
    • Mulig jeg formulerte meg litt feil. Men nei, han har nok ikke øvd på det i 18 mnd. Det har gått fint frem til 16-17 mnd alderen. Vi har også gått tur å kommet rett i ett hundestevne, da var det veldig mye hunder, men han brøy seg ikke merkeverdig da heller. Da gikk han bare å snuste. Mulig fordi det ikke var en enkelt hund å henge seg oppi. Han er ganske aktiv i form av søk, og vi trekker og sykler. Verken overstimulert eller understimulert vil jeg tro. Rolig og fin rundt baby på 4 mnd også.    Jeg er klar over at vi må trene passeringer med større avstand for å ha kontakt. Har lest en hel haug om det. Bare nysgjerrig på mer med tanke på alderen hans osv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...