Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpt meg en 64 liter, trenger forslag på miljø/fisk osv..


Sissi

Recommended Posts

Da har jeg kjøpt meg et akvarie, fant et på åpnings salg til 300 kr så klarte ikke dy meg :rolleyes:

Det er ikke så stort,bare 64 liter, men et sted må man jo begynne :icon_redface:

Det fulgte med varmekolbe og lysamatur, så syntes jo ikke det var så verst til den prisen! :P

SKal få handlet inn det andre også., som pumpe osv. Også må jeg finne ut av slags miljø jeg skal lage inni der... Jeg vil ikke bare hive noe nedi på måfå.

Men så er da jeg trenger forslag fra dere mer erfarende akvarister :) hva kan passer nedi en 64 liters og som ikke er så aller verst og skape mest mulig naturlig miljø for på såpass få litere ?

Jeg vil nok ha noe større etterhvert, men vil først prøve meg på det i det små og se om int vokser ;) selv om det sikkert er ofte lettere og få til akvariene jo større dem er`?

Så neste uke (venter på lønning) så skal jeg kjøpe inn det andre nødvendige og starte herligheten opp.. og ja vet jeg skal la det stå noen uker først så vannkvalitet osv blir bra før fiskene blir sluppet nedi :P

Men noen forslag fra dere hva slags fisk,planeter osv som passer sammen og som er greit og ha i 64 liter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjøpt meg et akvarie, fant et på åpnings salg til 300 kr så klarte ikke dy meg :rolleyes:

Det er ikke så stort,bare 64 liter, men et sted må man jo begynne :icon_redface:

Det fulgte med varmekolbe og lysamatur, så syntes jo ikke det var så verst til den prisen! :P

SKal få handlet inn det andre også., som pumpe osv. Også må jeg finne ut av slags miljø jeg skal lage inni der... Jeg vil ikke bare hive noe nedi på måfå.

Men så er da jeg trenger forslag fra dere mer erfarende akvarister :) hva kan passer nedi en 64 liters og som ikke er så aller verst og skape mest mulig naturlig miljø for på såpass få litere ?

Jeg vil nok ha noe større etterhvert, men vil først prøve meg på det i det små og se om int vokser ;) selv om det sikkert er ofte lettere og få til akvariene jo større dem er`?

Så neste uke (venter på lønning) så skal jeg kjøpe inn det andre nødvendige og starte herligheten opp.. og ja vet jeg skal la det stå noen uker først så vannkvalitet osv blir bra før fiskene blir sluppet nedi :P

Men noen forslag fra dere hva slags fisk,planeter osv som passer sammen og som er greit og ha i 64 liter?

Gratulerer med ditt første kar da! Og lykke til med litersyken.. (som du etterhvert vil få):P

Jeg har også en 64 liter. Men der bor det kun et par dvergciklider (Ap. Macmasteri). Jeg har sansen for biotop-akvarier, og liker å etterligne miljøet fiskene kommer fra slik at det blir så naturlig og "virkelig" som mulig. Da må man også ta hensyn til at fiskene man velger ut lever sammen også i naturen og at til og med plantene kommer derfra. Så det krever litt planlegging, men er VELDIG gøy, og ikke minst interessant. Men uansett om du velger artskar (kun én art), biotopkar eller "fiskesuppe" (selskapskar), så er det viktigste du må tenke på at fiskene du velger krever omtrent like vannverdier og at personligheten deres passer sammen (ikke barber sammen med scalare f.eks, siden barber er notoriske finnenappere og scalarer har lange finner..). En annen ting å tenke på er å velge fisk fra ulike "sjikt". Noen fisker lever i øvre del av karet, noen i midtre og andre på bunnen. Ikke kjøp fisker kun fra midtresjikt f.eks, siden det da vil bli litt fullt der. "Befisk" alle sjiktene! :P

Her finner du en fiskedatabase hvor du kan søke på ulike fisker og finne ut hvilke vannverdier de krever, i hvilket sjikt de oppholder seg, hva de spiser, hvor de kommer fra osv.

LYKKE TIL! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :icon_redface: ja jeg har vurdert et arts akvarie egentlig.. siden da er det lettere og sette seg inn i nøyaktig hva fisken krever. Det aller viktigste syntes jeg er at det skal bli mest mulig naturlig miljø for fisken, er jo det som er morro! Driver jo med div. terrarie dyr( taranteller) og poenget med hobbien er jo netopp det samme :)

Og har egentlig ikke så mye lyst på fiskesuppe? vil det si godt og blandet arter som egentlig ikke lever sammen i naturlig tilstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og har egentlig ikke så mye lyst på fiskesuppe? vil det si godt og blandet arter som egentlig ikke lever sammen i naturlig tilstand?
Ja - og svært mange begynner med nettopp det. Jeg jobber i dyrebutikk og har jobbet der i et halvt år. Fisker er det vi selger mest av når det kommer til dyr og jeg har ikke vært utfor én eneste person som har vært like opptatt av akvarie som meg. Og de aller fleste vet ikke engang hva fiskene de allerede har heter.. Og få skjønner bæret når jeg nevner vannverider.. Men dersom du blir hektet, så begynner du rimelig fort å eksperimentere. Jeg har sittet på dataen i flere timer i strekk for å finne ut så mye som mulig når det gjelder biotop o.l.! Så nå har jeg tre biotopkar!

Kan anbefale en eller annen dvergciklide-art. Det finnes mange spennende apistogramma-arter. Disse legger egg i huler og mange lever i harem (flere hunner per hann). Også skal de ha finkornet sand (Biltema har billig blåsesand som kan brukes i akvarie) da de siler sand gjennom gjellene på jakt etter mat. Virkelig interessante fisker å observere. Noen mer aggressive enn andre. Stort sett flotte farger - spesielt hannen, og hunnen når den er i lek (dvs. når den har egg/yngel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden de fleste dvergciklilder er sør-amerikanske passer det utmerket med en liten stimfisk (som vil stime relativt bra i karet pga cikllidene) og en gruppe corydoras på bunnen - også har du en del fine og lettstelte planter fra sør-amerika.

Hvis du vil ha sør-amerikans biotop da vel og merke.

Ellers har du jo div. afrikanske dverger og tetraer som og en fin ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden de fleste dvergciklilder er sør-amerikanske passer det utmerket med en liten stimfisk (som vil stime relativt bra i karet pga cikllidene) og en gruppe corydoras på bunnen - også har du en del fine og lettstelte planter fra sør-amerika.

Hvis du vil ha sør-amerikans biotop da vel og merke.

Ellers har du jo div. afrikanske dverger og tetraer som og en fin ide.

Jeg ville ikke anbefalt corydoras sammen med dvergciklider (da hovedsaklig apistogramma) på såpass liten plass, da dvergciklider under lek kan bli ganske aggressive og la det gå utover coryene (som gjerne prøver å stjele egg). Har hørt om tilfeller der coryer har fått bitt av seg øyne.. Og dette rådet har jeg fått fra en som har mye erfaring innen cory og apistogramma. Men hun sa også at det KAN fungere dersom du velger en dvergciklideart som ikke er så veldig aggressiv og så lenge coryene ikke er for mange (det burde holde med 6 stk). Coryene er kjappe og kan nok klare å unnslippe, men jeg vil tro det blir litt stressende for fiskene.. En passe stor stim ville nok vært nok tror jeg. Men jeg har ikke prøvd å ha coryer sammen med dvergciklider selv, så det er jo bare å prøve! :icon_redface: Coryer er utrolig sjarmerende..

Vanlig sverdplante er en Sør-Amerikansk plante som blir rundt 40-50 cm. høy, og er lite krevende. Passer kjempefint i de fleste akvarier og er fin til å skjule innvendige pumper med. Mangrove- eller redmoor-røtter passer veldig bra i et Sør-Amerikansk biotop. Men nå vet jeg ikke hva du hadde i tankene? Jeg er hektet på Sør-Amerika - er så vanvittig mange interessante arter å velge mellom, og jeg har laget biotop fra Lower Amazonas, Rio Meta og Rio Madeira.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et kar har jeg et lekspar med thomasiciklider og flagghalecory og det går helt fint - vist blir de jaget litt men ingen sår eller mye stress.

I et annet kar kar jeg sommerfuglciklider og c.agassizii og ingen problemer der heller.

I et tredje kar har jeg palettciklider (afrikansk) og c.adolfoi og ingen problemer.

Tror og mener at mye av dette kan reduseres/forhindres med nøye gjennomtenkt innredning av karet slik at begge artes behov ivaretas og som gir coryene noen "friområder" fra lekende og voktende ciklider.

Vallisneria er og en flott sør-amerikans plante som du får i fire utgaver, alt fra små og spinkle til gigantutgave. Disse plantene sprer seg også svært godt utover i karet ved hjelp av "løpende" røtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et kar har jeg et lekspar med thomasiciklider og flagghalecory og det går helt fint - vist blir de jaget litt men ingen sår eller mye stress.

I et annet kar kar jeg sommerfuglciklider og c.agassizii og ingen problemer der heller.

I et tredje kar har jeg palettciklider (afrikansk) og c.adolfoi og ingen problemer.

Tror og mener at mye av dette kan reduseres/forhindres med nøye gjennomtenkt innredning av karet slik at begge artes behov ivaretas og som gir coryene noen "friområder" fra lekende og voktende ciklider.

Så bra at det fungerer hos deg! :icon_redface:

Vallisneria er og en flott sør-amerikans plante som du får i fire utgaver, alt fra små og spinkle til gigantutgave. Disse plantene sprer seg også svært godt utover i karet ved hjelp av "løpende" røtter.
Eneste vallisneria-arten som finnes i Sør-Amerika er vanlig skruvallisneria - de andre er asiatiske/australske.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for mange innspill og tips/råd... er enda veeeeeeeeeldig usikker på hva jeg vil gå for. Kikker og leser og studerer som bare det her hehe. Akkurat nå skulle jeg virkelig ønske jeg skulle innrede ett 200 liters :rolleyes: og ikke bare et lite 64.. hihi er så mye mer mulighet med større. men et sted må man vel begynne :icon_redface:

*litt senere og mange timers surfing* :rolleyes:

Jeg har falt litt for disse Tanganyika, sneglehuslekerne :) noen av dere som har erfaring med disse? og kan man evt ha noe annet levende sammen med en gruppe av disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...