Gå til innhold
Hundesonen.no

Blir så irritert. Folk som klapper hunder uten å spørre.


ipadda

Recommended Posts

Kommer hundene dine borti forbipasserende av og til? Og hvorfor er det i så fall lov at hunder berører mennesker, men ikke at mennesker berører hunder?
Skulle det være en svært trang passasje, så er det jo selvsagt mulig at hunden kom borti en forbipasserende men det er forskjell på det og "aktivt" ta kontakt.

Man skal ikke tafse på andres hunder, men å hilse på en hund som hilser må være akseptert. De eneste som tar skade av at hunden hilser på passerende er sjalu eiere :lol: For hunden er dette helt naturlig.

Det er slett ikke alle hunder som syns det er "naturlig" å hilse på alle mennesker den møter, eller kommer i kontakt med. Så det har nok lite med eierens "sjalusi" å gjøre men heller at eieren ønsker å beskytte både hunden og muligens den som ikke kan holde fingrene av fatet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Har ikke lest alle innleggene, men jeg har en liten historie angående det å klappe fremmede hunder uten å spørre først.

Min Groenendaelgutt var forferdelig usikker på fremmede og jeg passet bestandig på når vi møtte på mennesker på tur. Jeg gikk bestandig slik at jeg ble gående mellom hunden og de vi måtte møte på. Men så var det en gang da; vi var en hel gjeng med mange hunder som gikk tur i skogen også møtte vi på to ganske voksene damer. Vi tok hundene og gikk litt ut av stien slik at de kunne passere oss. Jeg skravlet i vei med ei av de andre og var ikke oppmerksomme på verken damene eller min hund. Trodde de bare ville gå forbi oss, men en av dem syns tydeligvis at min hund var veldig søt, så hun bøyde seg over han og klappet han over hode. Resultatet ble at han flekket tenner og bjeffet og var ordentlig sint. Damen utbryter: Neimen sånn skal vi da ikke gjøre! Da begynte jeg å stryke damen over håret og klappet henne på kinnet også spurte jeg henne: Syns du dette er greit? Hun så bare rart (og litt skyldsbetynget) på meg også gikk hun videre. Forhåpentligvis så spør hun neste gang hun møter på en hund som hun vil klappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Trodde de bare ville gå forbi oss, men en av dem syns tydeligvis at min hund var veldig søt, så hun bøyde seg over han og klappet han over hode. Resultatet ble at han flekket tenner og bjeffet og var ordentlig sint. Damen utbryter: Neimen sånn skal vi da ikke gjøre! Da begynte jeg å stryke damen over håret og klappet henne på kinnet også spurte jeg henne: Syns du dette er greit? Hun så bare rart (og litt skyldsbetynget) på meg også gikk hun videre. Forhåpentligvis så spør hun neste gang hun møter på en hund som hun vil klappe.
Utrolig bra "illustrasjon" på hvor lite "naturlig" det er å skal tafse på fremmede hunder! Og all heder til deg Bølle Bajas! Du taklet hendelsen på en flott måte og ikke minst, så LÆRTE forhåpentligvis damen noe!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo jeg forsåvidt en av disse "mest oversosiale, logrete rasene" (sitat fra tidligere i tråden), men min eldste passer meget dårlig inn under den beskrivelsen. Han vil gjerne slippe unna folk som skal hilse i tide og utide; kommer det folk hjem hit er det superstas, ellers bryr han seg døyten om andre mennesker enn meg når vi er ute. Han er ikke redd, men skvetter unna dersom fremmede oppsøker han på tur (uavhengig av om det er ordentlig hilsen eller et klapp på baken i forbifarten), rett og slett fordi han har null interesse av å hilse på dem. Jeg prøver derfor å skåne han for alle mulige hilsesituasjoner, rett og slett fordi han ikke liker det.

Dette er MIN jobb, man kan ikke forvente at alle i samfunnet vi lever i innehar verken høflighet eller fornuft. Det er kanskje synd, men alt ansvaret når det gjelder å skjerme hundene våre ligger faktisk på oss eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å gå unna folk, men av og til er det veldig vanskelig. Barn spør som regel, og da får de som oftes nei, men voksne derimot bare begynner å klappe på henne, og når jeg ber dem holde seg litt unna fordi hun er skeptisk mot fremmede og jeg ser hun misliker sitasjonen får jeg veldig ofte som svar ; "jammen jeg har hatt hund før, så jeg vet hvordan jeg oppfører meg!"

Mens de bøyer seg over henne og holder hodet hennes og rusker henne litt i nakkeskinnet.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk frustrerende hvis man f.eks er ute å trener og har lagt opp løype som ligger i treningen. Så skal folk absolutt bort å hilse. Spør de? Nope. Men er veldig vant med at folk skal hilse på mine dalmiser når jeg er ute. Dalmisene elsker jo dette, men de er vimsete av seg og hopper gjerne. Så nå har jeg begynt å stille meg foran hundene mine når folk kommer bort og skal hilse, da bruker de faktisk å spørre:P TRaf på en jeger like ved oss i høst. Var ute med mine dalmiser og han begynte å snakke med meg. Jeg holdt hundene slik at de ikke skullehoppe han ned. Han bare sa at la dem ha løst bånd, de mister fort interessen. Hundene hoppet på han og jeg fortvilt prøvde å unngå det. Ha sa bare la det være de gir seg. Jammen gav de seg fort. Da spurte han om han fikk lov å hilse. Ja jeg ble sjokkert på måten han behandlet mine hunder. Aldri tenkt på det på den måten:P Etter det har også dalmisene mine blitt litt mindre intressert i folk:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slett ikke alle hunder som syns det er "naturlig" å hilse på alle mennesker den møter, eller kommer i kontakt med. Så det har nok lite med eierens "sjalusi" å gjøre men heller at eieren ønsker å beskytte både hunden og muligens den som ikke kan holde fingrene av fatet..

Nå skrev ikke jeg alle hunder. Jeg begrenset det til en bestemt gruppe. At man ikke skal kunne klappe hunder som ønsker det fordi andre hunder ikke liker det er urimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mye rart å irritere seg over her i verden. Jeg er glad jeg har andre frustrasjoner enn at folk tar på hunden min i forbifarten, virkelig.

Frustrasjonen hadde kanskje vært større om du hadde sett ubehag hos hunden din...? Flott at enkelte har hunder som synes det er greit, men å skjære alle over en kam blir vel kanskje litt feil. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mye rart å irritere seg over her i verden. Jeg er glad jeg har andre frustrasjoner enn at folk tar på hunden min i forbifarten, virkelig.

Det er fryktelig frustrerende hvis man trener på å blir trygg på mennesker, også kommer det noen å klapper henne eller "koser" med henne, selv om jeg gir alle tegn på at vi ikke vil hilse...

Joda, jeg kunne vel holdt meg unna alt og alle, men det er gansk vanskelig. Nå går det egenbtlig ganske bra da, vi bare går unna, og jeg prøver å hindre at noen rører henne(hun kan bli skremt av det også hvis dete r en stressende situasjon) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frustrasjonen hadde kanskje vært større om du hadde sett ubehag hos hunden din...? Flott at enkelte har hunder som synes det er greit, men å skjære alle over en kam blir vel kanskje litt feil. Eller?

Hadde jeg sett ubehag hos hunden min så hadde jeg sviktet ett eller annet sted i oppveksten hennes. En ulvehund skal ikke få ubehag av at noen tar på den, den er jo en mynde og er ingen "retriever" i den forstand at den er begeistret for alle. Men selvfølgelig takler den jo at noen tar på den.. Og ja, for meg er det en selvfølge.

Jeg syns det er feil av deg å si at jeg skjærer alle over en kam; dette er et diskusjonsforum og jeg snakker for meg selv. Som antakelig de aller fleste her.. Og jeg tror egentlig at fler enn "enkelte" har hunder som syns det er greit. Det er vel kanskje mindretallet som har hunder som faktisk får ubehag av at noen stryker en hånd på dem mens de passerer?

Så tror jeg også det, at om en person som ikke har hund som ser en ustyrtelig glad hund som kommer mot seg, logrer, hopper og drar i båndet, vil ha veldig lett for å stikke ut hånda for å hilse på og kanskje stryke hunden i forbifarten. Nettopp fordi hunden "inviterer" dem til å hilse med sin glade atferd.

Irriterer man seg grønn over dette så kan man jo kanskje rope til folk på avstand da, bruke munnkurv så folk blir skeptiske, eller noe annet..? Når dere sier dere gir alle tegn på at dere ikke vil hilse, så kanskje det må sterkere skyts til når det skjer uansett. Folk som ikke kan lese at hunden er redd/skeptisk/småsint trenger sikkert enda mer klar beskjed om å la være å hilse, for de tror jo antakelig at det er greit, og vet ingenting om hvordan det er å ha en f. eks redd hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle innleggene, men jeg har en liten historie angående det å klappe fremmede hunder uten å spørre først.

Min Groenendaelgutt var forferdelig usikker på fremmede og jeg passet bestandig på når vi møtte på mennesker på tur. Jeg gikk bestandig slik at jeg ble gående mellom hunden og de vi måtte møte på. Men så var det en gang da; vi var en hel gjeng med mange hunder som gikk tur i skogen også møtte vi på to ganske voksene damer. Vi tok hundene og gikk litt ut av stien slik at de kunne passere oss. Jeg skravlet i vei med ei av de andre og var ikke oppmerksomme på verken damene eller min hund. Trodde de bare ville gå forbi oss, men en av dem syns tydeligvis at min hund var veldig søt, så hun bøyde seg over han og klappet han over hode. Resultatet ble at han flekket tenner og bjeffet og var ordentlig sint. Damen utbryter: Neimen sånn skal vi da ikke gjøre! Da begynte jeg å stryke damen over håret og klappet henne på kinnet også spurte jeg henne: Syns du dette er greit? Hun så bare rart (og litt skyldsbetynget) på meg også gikk hun videre. Forhåpentligvis så spør hun neste gang hun møter på en hund som hun vil klappe.

Haha.. Den likte jeg ;) ... Blir nesten som en fremmed skulle "klappe" en annen barns på hodet ;) .. Barnet ville nok rygget unna ja :P .

var noen som snakket om skifolk her.. Må si at jeg irriterer meg over syklister, som ikke har tid til å bremse på farten.. Bare sykler alt de kan i hver eneste sving.. Rart at det ikke blir kollisjoner snart. De tror de eier hele turstien.

Jeg flytter meg ALLTID når jeg går på tur... Irriterer meg sinnsykt over folk som ikke gidder å gå litt i siden.. men bare går på, slik at du må bykse deg ut i skauen for at dem ikke skal gå rett på deg :lol:

Så hater jeg folk som blander seg når man har bikkja løs, og den bare går fint i kanten og snuser omkring .. Har lert den at den skal gå inn i siden når det kommer folk...

Er veldig mye jeg irriterer meg over egentlig <_< :blink:

Må bare fortelle om den gangen en ikke helt frisk mann, som åpnet bildøra og skulle inn og hilse på hunden vår... Far min hadde han med i bilen, og skulle inn og hente noe. Plutselig hørte han VELDIG mye bjeffing.. Han mannen liker hunder, men han er redd dem. Hunder merker også om det er noe galt med folk, så han ble jo livredd.. Det der kunne jo gått riktig galt egentlig :D . Vi var jo heller ikke der til å passe på han ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mye rart å irritere seg over her i verden. Jeg er glad jeg har andre frustrasjoner enn at folk tar på hunden min i forbifarten, virkelig.

Nå betviler jeg jo at noen av de som har luftet sin irritasjon over folk som på død og liv skal tafse på fremmede hunder; går rundt og irriterer magesår på seg.. Som du sier i ett senere innlegg her, så er dette et diskusjonsforum..Så da må vel folk få lov til å lufte sin mening om saken, uten at du skal bli frustrert over det.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå betviler jeg jo at noen av de som har luftet sin irritasjon over folk som på død og liv skal tafse på fremmede hunder; går rundt og irriterer magesår på seg.. Som du sier i ett senere innlegg her, så er dette et diskusjonsforum..Så da må vel folk få lov til å lufte sin mening om saken, uten at du skal bli frustrert over det.. :rolleyes:

Aah, så denne tråden er kun for dem som irriterer seg?

Jeg blir ikke frustrert over at folk mener noe annet enn meg, jeg sa at jeg er glad for at jeg ikke har den samme irritasjonen over at folk klapper min hund i forbifarten.. For det var jo det tråden startet med, ikke engstelige hunder som blir overfalt av grusomme, hilsegale tanter på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller aller fleste er vel enige i at det er irriterende med folk som kommer rett bort til hunden for å hilse... man skal spørre først, og også respektere ett nei.

Men vi hundeeiere har da også litt ansvar, og i denne situasjonen (trådstarters) mener jeg at hun heller burde gått litt unna, enn å gå så nære at den forbipasserende bare kunne strekke ut armen for å ta på hunden. HVIS det er så krise at noen tar på hunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajo... Jeg selv bryr meg ikke stort.. Synes bare det er kjekt at noen liker hunden min jeg .. :rolleyes: ... Er ikke så ofte at slike hendelser skjer da ...

Jeg lar de fleste klappe han jeg :rooleyes: Han synes bare det er gøy å få litt oppmerksomhet ... :D ..

Jeg lar også folk klappe min hund :lol:

men, syns liksom det er fint hvis de spør først :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah, så denne tråden er kun for dem som irriterer seg?

Jeg blir ikke frustrert over at folk mener noe annet enn meg, jeg sa at jeg er glad for at jeg ikke har den samme irritasjonen over at folk klapper min hund i forbifarten.. For det var jo det tråden startet med, ikke engstelige hunder som blir overfalt av grusomme, hilsegale tanter på tur!

Tja, litt frustrert ble du jo tydeligvis..Siden du skrev et innlegg for å si at du var glad for at du "hadde andre ting å være frustrert over" (fritt gjengitt) :blink:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, litt frustrert ble du jo tydeligvis..Siden du skrev et innlegg for å si at du var glad for at du "hadde andre ting å være frustrert over" (fritt gjengitt) :blink:

Frustrert, nei. Glad for at jeg ikke frustrerer meg hver gang en person tar på hunden min? Ja :icon_fun:

Tenkte bare jeg skulle bidra til tråden jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han burde jo spurt ! Har dere merket av Barn er MYE Flinkere og spørre om det ! ;) Ingen voksne spørr meg, men alle barna gjør det ! ;) Hvorfor det ? Lurer jeg mer på !

Hmmm.... Et stort mysterium det der :icon_fun:

Ja.. Liker best at dem spør først :rolleyes: ... Synest alltid det ser så rart ut når dem plutselig begjunner å snakke med hunden :D .. Men han liker det jo, og oppsøker dem selv.. Så da er det liksom greit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har problem med at folk setter seg ned og roper på Felix jeg, men de roper "kom da hunden" det er skikkelig irreterende. Jeg syns det ødelegger litt av treningen min også. Jeg sa ifra til en dame og hun ble skikkelig sur og påsto at hun hadde rett til å rope til seg han. Så nå har jeg min i bånd og enda kommer folk bort og klapper han uten å spørre. Skikkelig irreterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

gah... gadd ikke lese alle postene bare halvparten så jeg beklager viss jeg gjentar noe.

Vel jeg har ikkje hatt noe serligt erfaring med annet enn vakt-hunder og de går en sjeldent på tur med :S

Så jeg har nok ikkje så mye jeg skulle sagt, mn jeg må jo si meg enig i att det er litt uhøffeligt å berøre en hund uten å spør.

Pga. Det kan vere en aggresiv hund, eller en halv-voksen valp som ikkje har lært seg manøver ennå og viss enn da skulle være så uheldig att hunden biter så må en jo både punge ut og på toppen av det kvitte seg med hunden.

(men jeg mener jo att folk med aggresive hunder bør være varsome)

Jeg må også si meg enig med en av den som posta att det går ann å lese hunden, mn det er alikevel litt frekt å klappe uten å spør. (hehe jeg er nok desverre litt frekk selv :D )

ps: beklager elendig rettskrivning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med at folk hilser på hunden min uten å spørre først

selv om det selvsagt ville vært mest høflig å spørre.

Om trådstarter irriterer seg over det så må hun da få lov til det.

Det er jo hennes hund.

Jeg har forresten alltid lyst til å hilse på andre hunder og spør alltid først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...