Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil begynne med bruksspor!

C.J

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har en flat-tispe på litt over 2 år. Jeg synes det ser så vanvittig artig ut med spor og har kjempelyst å lære meg dette. Vi har prøvd blodspor men hunden er redd lukten.. Det går kanskje over av seg selv etter noen ganger, men jeg vil ikke være avhengig av blod for å trene søksøvelser. Så derfor vil vi lære oss å søke opp mennesker!

Har ingen planer om noe konkurranserettet trening, mest for morro. Men vil jo gjøre det så riktig som mulig da. Hunden min er glad i å lete opp folk, og vi gjemmer oss ofte i skogen, men hun løper jo egentlig bare rundt og leter (bruker syn og hørsel), prøver altså ikke å snuse i bakken.

Så har dere tips til hvordan begynne? Hunden har en god sele (Ruffwear Webmaster) og vi har en sporline på 15 meter som glir lett i terrenget.

Fant denne linken i en tråd lenger nede: http://www.renolen.no/birgit/bruks/bruks.htm - hvilken metode tenker dere er passende å begynne med?

• 4 weeks later...
Skrevet

Hei.

Det finnes mange måter å begynne innlæring av spor på. Man må se litt ann hunden og typen. Siden det her er snakk om en flat, går jeg ut fra at den er som falter flest og er et lite matvrak. Så da ville jeg nok ha begynt med godbit spor. Funnet noen riktig lekkerbisker som hun virkelig er helt vill etter. Ikke gi de godbitene i det heletatt ellers, utenom sporingen.

Vil egentlig anbefale deg å gå på kurs. Da får du en personlig oppfølging. Man må nesten kjenne hunden for å finne den perfekte innlæringsmetoden. Jeg mener at ikke alle metoder passer for alle hunder. Man må finne den metoden som passer for den hunden. Er hunden lite intressert i mat, men har en stor jaktlyst, ville jeg i stede begynt med slepespor.

Er hunden sktrem sosial og glad i mennesker ville jeg ha lagt det hele opp på en helt annen måte, hvor man benytter den egenskapen. Eller kanskje bruker en kombinasjon av flere innlæringsmetoder.

Det å løpe å hjemme seg i skogen som du beskriver hvor hun har høy nese, og stor fart minner mer om en slags form for rundering. Som også er en super øvelse som jeg kan anbefale på det varmeste.

To år er jo en super alder, hvor hunden er begynt å bli mer moden, og også klarer å konsentere seg over tid. Så spor er også et en super aktivitet.

Men egentlig er det en aktivitet som man kan begynne med i alle aldere.

Ønsker deg lykke til.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...