Gå til innhold
Hundesonen.no

Feil på valp, prisreduksjon - hva teller?


SFX

Recommended Posts

Jeg tilbakebetaler gjerne for eventuelle feil JEG måtte ha gjort, og forholder meg til Norsk lov. Og det står ingenting i Norsk lov om at en kan bytte og få refundert kroner og øre i hytt og pine...selv om enklete tror det.

Ikke mange oppdrettere innrømmer direkte at de har gjort en "feil" vel? Det er her kjøpsloven er kjekk å ha da. I tillegg til det fåtall oppdrettere som faktisk ønsker gode hunder ut til gode valpekjøpere. At enkelte oppdrettere tilsynelatende gir garantier, er ikke helt det samme som at du møter en velvillig oppdretter OM det skulle skje at hunden fra denne skulle utvikle en eller annen graverende feil som avviker fra standarden inkl. sykdom og gemytt.

Hvis en først gir garantier, så er det vell ikke så ****** smart å prøve seg på noe etterpå, er det vell? ;)

Kan du vennligst vise til hvem av de du diskuterer med her som driver med avl for å pusse opp huset eller betale service på bil?

Min verden foregår stort sett utenfor dette forumet, oppdrettere finnes også utenfor denne diskusjonen.. Bare for å ha sagt det, kjenner oppdrettere som gladelig går i tap for å få gode hunder også.

Det er for såvidt greit nok, men når du nevner det i denne sammenheng og samtidig hevder at det bare er 1 seriøs oppdretter her inne, så nytter det ikke å begynne med innblanding av utenforstående etterpå! :D

Det kan jeg love deg at en seriøs oppdretter gjør. Men valpekjøpere som ikke gidder å lese rasestandard - men baserer sitt kjøp av hund ut i fra bildene på finn.no har jeg j*vlig lite til overs for!

Men disse avfeier du vel høflig, eller gir de en sjanse til å lære seg alt om din rase, så de vet hva de kan forvente av en slik hund, annet enn at de ser slik og sånn ut? Det er jo du som skal være en god informant og læremester om din rase, og vet da vel også hvordan du kan sile ut ikke-egnede interesserte?

Det er ikke nødvendigvis så enkelt å luke ut alle de udugelige valpekjøperne...det er vell omplasseringssidene på finn.no et meget godt eksempel på.... :rolleyes:

Tror kanskje ikke du har lest så mange av mine innlegg Er det noen av de utallige sykdommene en hund kan utvikkle jeg er opptatt av - så er det vell nettopp AD/HD Jeg stiller vell strengt tatt en del strenger krav en det loven sier til meg selv, og det har jeg inntrykk av at de fleste her inne av oppdrettere også gjør!

Joda, har lest det meste av både hva du og andre har skrevet om oppdrett og sykdommer og garantier/eventuelt ikke garantier, men det forteller ikke meg annet enn at dere syns at dere har strenge krav til dere selv og gode vilkår, det som er det avgjørende er vel hvordan dere stiller dere NÅR noen har fått en vare de er misfornøyd med?

Hvis en tar utgangspunkt i HD da, som var det vi diskuterte, forholder jeg meg til kjøpsloven ift FCI sine avls - regler. Men kommer det noen med en 10 kg for tung unghund til meg med HD grad - D, så kan de bare se langt etter noen refusjon, og jeg vil personlig sørge for at de ikke får kjøpt noen ny hund av oppdrettere jeg har dialog med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 114
  • Created
  • Siste svar
Ikke mange oppdrettere innrømmer direkte at de har gjort en "feil" vel?

Det er jo dette som er så absurd. INGEN trenger å HA GJORT en feil for at en hund ikke skal utvikle seg til det valpekjøper eller oppdretter hadde ønsket seg. INGEN må nødvendigvis ha vært kyniske, inkompetente, pengegriske, lemfeldige, kjipe eller teite for at en hund skal bli for stor eller liten, mangle en tann, få flate ribber eller kort hale - eller en hjertefeil eller levershunt, for den saks skyld. Det er faktisk forskjell på å produsere biler, vaskemaskiner og brødristere og det å lage levende liv - enten det dreier seg om hunder, gullfisk eller menneskebarn. Er det så vanskelig å ta inn?

Det er her kjøpsloven er kjekk å ha da. I tillegg til det fåtall oppdrettere som faktisk ønsker gode hunder ut til gode valpekjøpere.

Jeg skjønner at du kommer fra et annet miljø og en annen hundeverden enn meg - takk og pris. Hvis det er slik blant brukshundfolk som dere gir uttrykk for i denne tråden - at det er et fåtall oppdrettere som FAKTISK ønsker gode hunder til gode valpekjøpere - så forstår jeg hvorfor dere er så kyniske og kategoriske i denne saken.

Det var den snille måten å si det på... For min personlige oppfatning, basert på erfaringer gjennom snart 30 år som aktiv i hunderiet, er likevel at du er nedlatende og fordømmende på grensen til det sjikanøse i den måten du omtaler hundeoppdrettere på i generelle vendinger. Jeg kjenner INGEN - og da mener jeg INGEN - som driver oppdrett uten å ønske flest mulig bra hunder, eller som driver med oppdrett for å tjene penger - og jeg kjenner INGEN som ikke har et brennende og levende engasjement for hund - som gidder å bruke fritida si på å ha kull. Heldigvis.

At enkelte oppdrettere tilsynelatende gir garantier, er ikke helt det samme som at du møter en velvillig oppdretter OM det skulle skje at hunden fra denne skulle utvikle en eller annen graverende feil som avviker fra standarden inkl. sykdom og gemytt.

Det er sikkert "betryggende" å ha en "garanti" på papiret - JEG ville mye heller forholdt meg til en oppdretter som var velvillig og imøtekommende når det kommer til krita, enn en som hadde noen få punkter med garantier på kontrakten og som ga f i resten...

Og fortsatt - HVEM kan avgjøre hva som er graverende avvik fra standarden (ikke du antaglig som ikke har så stor erfaring med venstre-varvare?) - og HVEM kan avgjøre hvem sitt ansvar eller skyld det er at disse avvikene har oppstått? Du?

Min verden foregår stort sett utenfor dette forumet, oppdrettere finnes også utenfor denne diskusjonen.. Bare for å ha sagt det, kjenner oppdrettere som gladelig går i tap for å få gode hunder også.

Igjen - jeg er uendelig takknemlig for at vi ikke beveger oss i de samme kretser - hurra for venstresvingene!

Men disse avfeier du vel høflig, eller gir de en sjanse til å lære seg alt om din rase, så de vet hva de kan forvente av en slik hund, annet enn at de ser slik og sånn ut? Det er jo du som skal være en god informant og læremester om din rase, og vet da vel også hvordan du kan sile ut ikke-egnede interesserte?

Nå var det faktisk rasestandarden det spurtes etter her - så da mener du at en oppdretter skal ha en "standardtest" på alle valpespekulanter de møter? En slags rasestandardeksamen? Eller at standarden skal gås gjennom i detalj med dyptpløyende diskusjoner om avviksgrader, typer og dommerpreferanser? Eller?

Kan det tenkes at det jeg forsøker å formidle og fortelle om rasetypisk temperament, bevegelser, atferd og utvikling ikke er det samme som en uerfaren mann fra gata vil forstå når han hører det? Eller er det oppdretters skyld uansett hvor åndsforlatt valpekjøper er?

Joda, har lest det meste av både hva du og andre har skrevet om oppdrett og sykdommer og garantier/eventuelt ikke garantier, men det forteller ikke meg annet enn at dere syns at dere har strenge krav til dere selv og gode vilkår, det som er det avgjørende er vel hvordan dere stiller dere NÅR noen har fått en vare de er misfornøyd med?

Øh? Gidder du? Er det prosentsatser, kronebeløp, hente-/bringeavtale, "billigkroken" eller bytte- og returvilkårene du er ute etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du kommer fra et annet miljø og en annen hundeverden enn meg - takk og pris. Hvis det er slik blant brukshundfolk som dere gir uttrykk for i denne tråden - at det er et fåtall oppdrettere som FAKTISK ønsker gode hunder til gode valpekjøpere - så forstår jeg hvorfor dere er så kyniske og kategoriske i denne saken.

Jeg syns det er du som er kynisk og kategorisk i denne saken.

Det var den snille måten å si det på... For min personlige oppfatning, basert på erfaringer gjennom snart 30 år som aktiv i hunderiet, er likevel at du er nedlatende og fordømmende på grensen til det sjikanøse i den måten du omtaler hundeoppdrettere på i generelle vendinger. Jeg kjenner INGEN - og da mener jeg INGEN - som driver oppdrett uten å ønske flest mulig bra hunder, eller som driver med oppdrett for å tjene penger - og jeg kjenner INGEN som ikke har et brennende og levende engasjement for hund - som gidder å bruke fritida si på å ha kull. Heldigvis.

Tror ikke jeg er den som blir sett på som den "nedlatende og fordømmende på grensen til det sjikanøse" i denne diskusjonen heller.

Det er sikkert "betryggende" å ha en "garanti" på papiret - JEG ville mye heller forholdt meg til en oppdretter som var velvillig og imøtekommende når det kommer til krita, enn en som hadde noen få punkter med garantier på kontrakten og som ga f i resten...

Det er jo nettopp dette jeg og flere har prøvd å få fram her, så om vi er enige, hva blåser du deg så ille opp for? Ah ja, nå forstår jeg - at DU forventer en velvillig og imøtekommende oppdretter, mens du som oppdretter ikke behøver å være så velvillig i ditt oppdrett, for det er jo tross alt ikke DIN feil om det skulle oppstå "feil"?

Og fortsatt - HVEM kan avgjøre hva som er graverende avvik fra standarden (ikke du antaglig som ikke har så stor erfaring med venstre-varvare?) - og HVEM kan avgjøre hvem sitt ansvar eller skyld det er at disse avvikene har oppstått? Du?

Her er vi igjen inne på hva en velvillig og imøtekommende oppdretter er, og selvsagt en valpekjøper som har visse krav og vet sine rettigheter, om de er interessert i det. Jeg gjentar; for de aller fleste av oss går faktisk ikke rundt og bytter hunder. Greia er at vi aller fleste strekker oss langt for den hunden vi har fått mellom hendene. Det ser man jo på mange av diskusjonene i bl. annet dette forumet.

Igjen - jeg er uendelig takknemlig for at vi ikke beveger oss i de samme kretser - hurra for venstresvingene!

Vet hvor de aller fleste hunder ville vært om de kunne velge, og det er ikke i utstillingsringen. Gjør dere annet, siden det er det du sier hurra for?

Nå var det faktisk rasestandarden det spurtes etter her - så da mener du at en oppdretter skal ha en "standardtest" på alle valpespekulanter de møter? En slags rasestandardeksamen? Eller at standarden skal gås gjennom i detalj med dyptpløyende diskusjoner om avviksgrader, typer og dommerpreferanser? Eller?

Du har et lite hyggelig syn på valpekjøpere, eller valpespekulanter som du tydeligvis ønsker å kalle valpekjøpere i dine kretser.

Kan det tenkes at det jeg forsøker å formidle og fortelle om rasetypisk temperament, bevegelser, atferd og utvikling ikke er det samme som en uerfaren mann fra gata vil forstå når han hører det? Eller er det oppdretters skyld uansett hvor åndsforlatt valpekjøper er?

Du og visse andre oppdrettere som er så store menneskekjennere burde absolutt ikke ha problemer med å sile ut alle de åndsforlatte valpespekulanter, en annen ting er vel at det er de åndsforlatte som antagelig aldri kommer og klager i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er du som er kynisk og kategorisk i denne saken.

Kategorisk - definitivt.

Kynisk - hvordan får du det til?

Tror ikke jeg er den som blir sett på som den "nedlatende og fordømmende på grensen til det sjikanøse" i denne diskusjonen heller.

Neivel. Du kommer med ubegrunnede og stigmatiserende uttalelser om "hundeoppdrettere" over en lav sko, you do the math.

Det er jo nettopp dette jeg og flere har prøvd å få fram her, så om vi er enige, hva blåser du deg så ille opp for?

Du gikk dessverre glipp av ironien.

Ah ja, nå forstår jeg - at DU forventer en velvillig og imøtekommende oppdretter,

Nei - jeg forventer ingenting - jeg gjør leksa mi på forhånd - og vet av erfaring at velvilje og innsikt er langt mer "lønnsomt" for meg som valpekjøper enn et papirark med noen punkter på og et par signaturer.

mens du som oppdretter ikke behøver å være så velvillig i ditt oppdrett, for det er jo tross alt ikke DIN feil om det skulle oppstå "feil"?

Jeg har et ganske velkjent rykte som "velvillig" oppdretter - men gir altså ingen "garantier" i kontrakter. Jeg er ikke dum.

Her er vi igjen inne på hva en velvillig og imøtekommende oppdretter er, og selvsagt en valpekjøper som har visse krav og vet sine rettigheter, om de er interessert i det. Jeg gjentar; for de aller fleste av oss går faktisk ikke rundt og bytter hunder. Greia er at vi aller fleste strekker oss langt for den hunden vi har fått mellom hendene. Det ser man jo på mange av diskusjonene i bl. annet dette forumet.

Nei - det handler ikke om hvor velvillig og imøtekommende oppdretter er - det handler om hva dere mener kjøpsloven dekker. Jeg har fortsatt ikke fått svar.

Vet hvor de aller fleste hunder ville vært om de kunne velge, og det er ikke i utstillingsringen. Gjør dere annet, siden det er det du sier hurra for?

"Dette er en teskje": Jeg sier hurra og priser meg lykkelig fordi jeg ikke har de samme erfaringene med hverken valpekjøpere eller oppdrettere som dere i brukshundkretser angivelig har. Jeg misliker bruk og kast-attityden, jeg misliker praksisen dere har mellom oppdretter og valpekjøper, jeg misliker at dere (hvis man skal tro deg som vandrer i de kretser) har en bråte useriøse oppdrettere som lurer valpekjøpere for å få råd til å pusse opp huset - og jeg misliker den totale kunnskapsløsheten.

Du har et lite hyggelig syn på valpekjøpere, eller valpespekulanter som du tydeligvis ønsker å kalle valpekjøpere i dine kretser.

Ordet valpespekulant - til din orientering - er hentet fra svensk og betyr folk som er interessert i å kjøpe hund eller orienterer seg i markedet for dette. Disse du vet, som vi som er ute etter å tjene noen raske penger på på enkleste vis, skal lære opp, mentalundersøke, sjekke økonomi og livssyn til FØR de får kjøpe hund av oss. Langt fra alle valpeSPEKULANTER som henvender seg til meg, f eks, ender opp som valpeKJØPER.

Du og visse andre oppdrettere som er så store menneskekjennere burde absolutt ikke ha problemer med å sile ut alle de åndsforlatte valpespekulanter, en annen ting er vel at det er de åndsforlatte som antagelig aldri kommer og klager i ettertid.

Nå har jeg aldri utgitt meg for å være noen stor menneskekjenner, snarere tvert i mot. Og at jeg IKKE er det, er et av de største handicapene jeg har hatt som oppdretter... Men du finner kanskje et sted hvor jeg gir uttrykk for å være god på slikt? I så fall er jeg svært interessert i å lese hva jeg har sagt om saken :wub:

Vær du sikker, jo mindre begavelse - jo større økonomisk sans - og jo større frekkhet. Kombinasjonen fornekter seg aldri.

Ha en fortsatt strålende kveld.

"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært en løsning på (ihvertfall deler av) problemet, å skille mellom utstillings/avlshunder og familiehunder? Altså gi valpekjøpere tilbud om å kjøpe en utstillings/avlhund til en høyere pris, men med garantier.

Familiehund koster feks 10 000, utstillings/avlshund koster 15 000. Dersom avlshunden ikke når opp til avlskravene til raseklubb/NKK, tilbakebetales 5000, for utstillingshund kunne kravet settes til 1. premie. Dette er vel noe brukt i enkelte steder i utlandet?

For meg blir det litt feil å skulle kreve tilbake penger dersom min hund hadde fått hengeører. Hunden lider ikke, den kan fint brukes til det den er kjøpt som (familiehund). Så lenge dette ikke er noe vanlig problem for rasen eller på disse linjene, så har jo ikke oppdretter noen mulighet for å forutse dette. Selvfølgelig hadde det vært synd hvis jeg hadde lyst til å stille den ut, men sånn er livet! Selvfølgelig må man kunne stille ut/avle på hunder som er kjøpt som familiehunder dersom de er gode nok. Men hvis man skal ha garantier, så betaler man for det.

Det er lite sannsynlig at alle valpene i et kull egner seg til feks avl, når kun "den beste halvparten av rasen" bør brukes. Sånn som det er nå, så har vel ca 50% av valpekjøperne krav på pengene tilbake (hvis avl er "normal" bruk av familiehunden...)?

Når det gjelder arvelige/medfødte sykdommer er det ihvertfall i "mitt" miljø helt vanlig å få tilbake deler av kjøpesummen. Men jeg syns det er forskjell på å kreve en frisk hund og en "perfekt" hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, oppdretter kan ikke vite dette ved salgstidspunktet. Men det er visst slik at en valpekjøper kan kreve prisavslag når det viser seg at hunden har mangler sett i forhold til standarden, fordi utstilling er "normal" bruk av familiehunden. Ved å spesifisere i kontrakten hvilket formål hunden er solgt til, kan det vel være enklere å bestemme hva som faktisk er en mangel. Har man betalt 5000 mer for en utstillingshund, så får man det tilbake om den ikke egner seg. Jeg klarer ikke å se at en hund med eksteriøre feil (som ikke går ut over helse) synker så veldig mye i verdi. Men dersom avgjørelser i forbrukertvistutvalget (?) stadig viser at de gjør det, så spiller det ingen rolle hva jeg mener.

Mao vil man ha garantier, så får man betale for det. Vil man ikke betale, kan man heller ikke komme etterpå å kreve penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk etter å ha snakket med X antall "Hvermansen"-hundeeiere, er IKKE at avl og utstilling er "vanlig bruk" for hund. Folk blir jo dødsens imponert over at eldstemann her er champion, som om det var en høythengende og vanskelig greie å få (min bestefar f.eks var kjempefornøyd med HP'en han fikk på sin dunker, der henger til og med diplomet oppe på veggen, så når han hørte at Dinersen her hadde en hel haug med cert før hun ble gammel nok til championatet, var det nesten så han falt i nesegrus beundring - det er helt utrolig hvor vakker en hund blir når folk bare veit at det er en "utstillingsstjerne" de har foran seg liksom, selv om de ikke syns hunden var spesielt pen i utgangspunktet :rolleyes: ). Når vi snakker om avl så er visst det en big deal og, at hun går i avl, så at utstilling og avl skal være "vanlig bruk" for "vanlige hundeeiere" skjønner jeg ikke hvordan noen har kommet frem til - og det er "vanlige hunder" til "vanlige hundeeiere" det selges mest av i Norge.

De samme folkene skjønner forøvrig ikke hvorfor 2 manglende tenner skal være en stor sak på yngstemann, man går visst nesten automatisk ut fra at når både moren og faren er champions og avlshunder (jeg skjønner ikke helt logikken i det), burde hun bli det og. De samme menneskene blir imponert over at vi trener bruks - som de knapt har hørt om - og syns det er storveis at "vanlige folk" kan lære "vanlige hunder" å gå spor og markere på pinner OG konkurrere i det.

Og bare for å slenge på det og, disse folkene (som jeg har møtt en hel del av) ser ikke poenget med å HD/AA-røntge en hund eller øyenlyse bare for å se om den er frisk, oppfører den seg som om den er frisk, så er den frisk. Prøver man å nevne at oppdretterene har god nytte av sånn kunnskap, får man gjerne en kommentar om hvor grådige og rare og eksentriske oppdrettere er - gjerne av de samme menneskene som nettopp har blitt imponert over eldstetispas status som champion og avlsdyr..

Så jeg veit ikke helt jeg, har virkelig forbrukerrådet eller hva nå det var, klassifisert avl og oppdrett som "vanlig bruk" av hund? For det ER ikke vanlig bruk av hund - heldigvis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk etter å ha snakket med X antall "Hvermansen"-hundeeiere, er IKKE at avl og utstilling er "vanlig bruk" for hund. Folk blir jo dødsens imponert over at eldstemann her er champion, som om det var en høythengende og vanskelig greie å få (min bestefar f.eks var kjempefornøyd med HP'en han fikk på sin dunker, der henger til og med diplomet oppe på veggen, så når han hørte at Dinersen her hadde en hel haug med cert før hun ble gammel nok til championatet, var det nesten så han falt i nesegrus beundring - det er helt utrolig hvor vakker en hund blir når folk bare veit at det er en "utstillingsstjerne" de har foran seg liksom, selv om de ikke syns hunden var spesielt pen i utgangspunktet :rolleyes: ). Når vi snakker om avl så er visst det en big deal og, at hun går i avl, så at utstilling og avl skal være "vanlig bruk" for "vanlige hundeeiere" skjønner jeg ikke hvordan noen har kommet frem til - og det er "vanlige hunder" til "vanlige hundeeiere" det selges mest av i Norge.

De samme folkene skjønner forøvrig ikke hvorfor 2 manglende tenner skal være en stor sak på yngstemann, man går visst nesten automatisk ut fra at når både moren og faren er champions og avlshunder (jeg skjønner ikke helt logikken i det), burde hun bli det og. De samme menneskene blir imponert over at vi trener bruks - som de knapt har hørt om - og syns det er storveis at "vanlige folk" kan lære "vanlige hunder" å gå spor og markere på pinner OG konkurrere i det.

Og bare for å slenge på det og, disse folkene (som jeg har møtt en hel del av) ser ikke poenget med å HD/AA-røntge en hund eller øyenlyse bare for å se om den er frisk, oppfører den seg som om den er frisk, så er den frisk. Prøver man å nevne at oppdretterene har god nytte av sånn kunnskap, får man gjerne en kommentar om hvor grådige og rare og eksentriske oppdrettere er - gjerne av de samme menneskene som nettopp har blitt imponert over eldstetispas status som champion og avlsdyr..

Så jeg veit ikke helt jeg, har virkelig forbrukerrådet eller hva nå det var, klassifisert avl og oppdrett som "vanlig bruk" av hund? For det ER ikke vanlig bruk av hund - heldigvis..

Signeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hva som kan regnes som "normal bruk" av hunden, står det i innlegg nr 88 i denne tråden at dette er fastslått i forbrukertvistutvalget. Regner med at dette er riktig? Dessuten viser vel tråden om HD at en del valpekjøpere forventer å få prisreduksjon når "familiehunden" ikke kan brukes til avl?

Og LinKr, du har antagligvis rett. Men ved å ha en "todelt" pris, så har vel de som kjøper familiehund på en måte fått et prisavslag? Er det allikevel å avtale dårligere vilkår?

Jeg syns det er tull at man skal kunne kreve tilbakebetaling for eksteriøre "mangler" som ikke påvirker helse, når man har kjøpt familiehund. Hunder er svært sjelden perfekte, de aller fleste (om ikke alle) har mangler. Sånn sett i forhold til biler og gensere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hva som kan regnes som "normal bruk" av hunden, står det i innlegg nr 88 i denne tråden at dette er fastslått i forbrukertvistutvalget. Regner med at dette er riktig? Dessuten viser vel tråden om HD at en del valpekjøpere forventer å få prisreduksjon når "familiehunden" ikke kan brukes til avl?

Ja - det er jo dette vi diskuterer?

Og LinKr, du har antagligvis rett. Men ved å ha en "todelt" pris, så har vel de som kjøper familiehund på en måte fått et prisavslag? Er det allikevel å avtale dårligere vilkår?

Mitt poeng er jo nettopp dette når jeg forsøker (fånyttes :D) å si at det ikke finnes noen "full pris" eller "normalpris" for en hund. Jeg mener at man pr definisjon (om ikke annet framgår i kjøpsavtalen) betaler for en FAMIILEHUND - og da er det det man kjøper. Skal man ha kvalitetsgarantier som tilsier at varen skal være avls-/utstillingsdyr så koster den "mer" - uansett hva utgangspunktet måtte være. (Og JA, jeg vet at forbrukertvistutvalget har en annen oppfatning.)

Jeg syns det er tull at man skal kunne kreve tilbakebetaling for eksteriøre "mangler" som ikke påvirker helse, når man har kjøpt familiehund. Hunder er svært sjelden perfekte, de aller fleste (om ikke alle) har mangler. Sånn sett i forhold til biler og gensere...

Jeg har en stående oppfordring til alle jeg kjenner i hunderiet om å kontakte meg når de kommer over den perfekte hund - DEN vil jeg nemlig gjerne se!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en stående oppfordring til alle jeg kjenner i hunderiet om å kontakte meg når de kommer over den perfekte hund - DEN vil jeg nemlig gjerne se!

Ta en titt på min hjemmeside: www.fredheimboerboels.piczo.com, der ser du "den perfekte" go - gutt... :rolleyes:

Fra spøk til alvor, signerer siste innlegg! :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kommentar, angående kjøpsloven og 'normal bruk'.

Normal bruk er et ganske ullent begrep men slik jeg har forstått det er det ikke nødvendigvis definert ut i fra hva majoriteten bruker produktet til men også hva produktet er normert til å skulle tåle. (Dette vil vel stort sett bety det samme, men noen forskjeller kan tenkes?)

For eksempel, hvis en soffa under 'normalt bruk' skal tåle at man tar av trekket og vasker det på 60 grader for å bli kvitt en gjennstridig flekk er det ikke sikkert majoriteten faktisk søler så mye i soffaen sin og det holder med 30 grader. Men hvis det skulle bli behov skal trekket tåle 60 graders vask...

Dette er på ingen måte relatert til hvorvidt avl er normal bruk av hund - kun en kommentar på begepet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...