Gå til innhold
Hundesonen.no

Feil på valp, prisreduksjon - hva teller?

SFX

Recommended Posts

Guest Gråtass
Altså - er det hunder som skal brukes i offentlig tjeneste så er det jo en selvfølge at hundene omplasseres hvis det viser seg at de ikke fungerer.
Hva mener du med offentlig tjeneste? Det er mange tjenstehunder som er meget samfunnsnyttige som ikke er ansatt i staten. Redningshunder f.eks. Hvis hunden ikke duger til dette, skal man sitte på hunden til den dør av alderdom og da skaffe seg en ny? Det er faktisk ikke alle som har kapasitet til å ha to hunder samtidig.

Men det er veldig langt derfra til at jeg som privatperson som driver med bruks kommer tilbake med ei bikkje som ikke passer min hobby når den har vokst seg til, enten det nå er pga manglende arbeidslyst eller sykdom - det er bruk og kast. Da mener jeg man bør finne seg en hobby som ikke inkluderer levende vesen.

Da driver veldig mange bruksfolk som konkurerer på høyt plan med bruk og kast, det er greit for meg.. Men jeg skulle kanskje heller ha drevet med origami..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 114
  • Created
  • Siste svar
Hva mener du med offentlig tjeneste? Det er mange tjenstehunder som er meget samfunnsnyttige som ikke er ansatt i staten. Redningshunder f.eks. Hvis hunden ikke duger til dette, skal man sitte på hunden til den dør av alderdom og da skaffe seg en ny? Det er faktisk ikke alle som har kapasitet til å ha to hunder samtidig.

Da mener jeg man bør ta seg av den man har og ikke kaste den ut fordi den ikke holder mål. Det er det samme som om en kassedame på Rema skulle få sparken fordi hun ikke ekspederte kundene raskt nok. Å skalte og valte slik med levende vesen er en uting.

Da driver veldig mange bruksfolk som konkurerer på høyt plan med bruk og kast, det er greit for meg.. Men jeg skulle kanskje heller ha drevet med origami..

Du mener det ikke er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet heller da kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Da mener jeg man bør ta seg av den man har og ikke kaste den ut fordi den ikke holder mål. Det er det samme som om en kassedame på Rema skulle få sparken fordi hun ikke ekspederte kundene raskt nok. Å skalte og valte slik med levende vesen er en uting.

Du mener det ikke er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet heller da kanskje?

Vel, det er vel der vi er uenige da. Jeg syns det er viktig å ha hunder i tjeneste, både som vekterhunder, redningshunder, ettersøkshunder eller gjeterhunder selv om det går på bekostning av en og annen hund som ikke er egnet til oppgaven, som omplasseres. Men det må være fint å leve i en enkel sort/hvit verden uten gråsoner.

Det er du som kapper hoder her, ikke meg.. Det er du som sier at hunder ikke må selges eller få en annen jobb.. Jeg mener at det er seriøst av en oppdretter, du er uenig..

Forøvrig får kassadamer på rema en annen jobb hvis de er for treige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå holder jeg tjenestehunder og hobbyhunder adskilt jeg da. Jeg kan godt gjenta siden du tydeligvis hoppet over den linjen: er det hunder som skal brukes i offentlig tjeneste så er det jo en selvfølge at hundene omplasseres hvis det viser seg at de ikke fungerer. Tjeneste omfatter da selvfølgelig både polititjeneste, redningstjeneste osv. Men hvor mange hunder er det egentlig snakk om?

Men når noen kasserer en hund fordi den ikke gjør det så bra i konkurranse som forventet blir jeg kvalm. Det er tross alt en hobby - eller hur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Men nå holder jeg tjenestehunder og hobbyhunder adskilt jeg da.

Ja det er jo klart at alle tjenestehund emnene kommer fra tjenestehund kennelen og ikke fra "privat personer" som driver oppdrett :icon_clapping:

Jeg kan godt gjenta siden du tydeligvis hoppet over den linjen: er det hunder som skal brukes i offentlig tjeneste så er det jo en selvfølge at hundene omplasseres hvis det viser seg at de ikke fungerer. Tjeneste omfatter da selvfølgelig både polititjeneste, redningstjeneste osv. Men hvor mange hunder er det egentlig snakk om?

Nå var alle de jobbehundene jeg refererte til privathunder som gjør en jobb, fortsatt ikke "offentlige tjenestehunder". Det var du som skrev at man skulle beholde en hund om den ikke holdt mål f.eks som redningshund ellers så skulle man drive med noe som ikke involverte levende dyr om jeg husker rett.. Fortsatt konstaterer jeg at vi snakker om to forskjellige verdener. For å illustrere hvor mange hunder det dreier seg om, så går 10-15% av testede hunder gjennom godkjent test i politiet, derifra blir ca 50% av disse godkjente politihunder (ifølge PHS). Så det er litt mer enn ett par i året liksom.

Men når noen kasserer en hund fordi den ikke gjør det så bra i konkurranse som forventet blir jeg kvalm. Det er tross alt en hobby - eller hur?

Sikkert, men folk har forskjellig ambisjoner og mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skiller tydeligvis på forskjellige ting. Jeg skiller jobbehunder fra hobbyhunder. Men når du skal være så usaklig og insinuere at jeg tror tjenestehunder kommer fra tjenestehundkennelen så er det rimelig fåfengt å prøve og diskutere noe som helst med deg. Det er uredelig debatteknikk og det burde du holde deg for god til. "Oohh, jeg driver med brukshund og vet så mye mer enn dere andre..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som ikke løper venstresvinger (les: går på utstillinger) men som er opptatt av at hundene skal bevare sitt rasetypiske temperament og bruksegenskaper, så syns jeg saken er veldig enkel: er du ikke fornøyd med hunden uansett årsak, lever den tilbake og få pengene igjen evt få en ny valp.
Jeg må si at jeg reagerer på en slik måte å se på hunder(eller andre levende vesener for den del) på.. Forstår jeg deg rett, så er det bare å levere tilbake hunden til oppdretter, hvis den ikke oppfyller de krav eller mål man har satt for den.. Bruk og kast mentalitet finner jeg usmakelig når det kommer til levende dyr.

En hvalpekjøper med en slik holdning, hadde aldri fått kjøpe en valp hos meg, ikke fordi jeg var redd for å måtte ta tilbake hunden men jeg selger ikke hvalper til en person som ser på dyr som en vare, som man bare kvitter seg med, hvis den ikke holder mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg må si at jeg reagerer på en slik måte å se på hunder(eller andre levende vesener for den del) på.. Forstår jeg deg rett, så er det bare å levere tilbake hunden til oppdretter, hvis den ikke oppfyller de krav eller mål man har satt for den.. Bruk og kast mentalitet finner jeg usmakelig når det kommer til levende dyr.

En hvalpekjøper med en slik holdning, hadde aldri fått kjøpe en valp hos meg, ikke fordi jeg var redd for å måtte ta tilbake hunden men jeg selger ikke hvalper til en person som ser på dyr som en vare, som man bare kvitter seg med, hvis den ikke holder mål.

Les resten av innleggende mine, så kanskje du får ett annet inntrykk.. Nå er dette "garantien" oppdrettere gir, ikke den jeg "krever".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du ikke gidder eller klarer å trene bikkja di 2ne, det er kun din sak, men hvis det er feil ved hunden som gjør at dere ikke får det til så er saken litt anderledes. Dette må jo også skje innen rimelig tid, syns nå jeg. Hadde min hund fått kreft nå (gud forby) i en alder av 5 år syns jeg det er noget urimelig å be oppdretter om penger, men jeg vet at min oppdretter hadde da tilbudt meg en ny hund fra sitt neste kull til redusert pris, så er det opptil meg om jeg aksepterer det eller vil kjøpe ett annet sted.

Dette var det DU som skrev:

For meg som ikke løper venstresvinger (les: går på utstillinger) men som er opptatt av at hundene skal bevare sitt rasetypiske temperament og bruksegenskaper, så syns jeg saken er veldig enkel: er du ikke fornøyd med hunden uansett årsak, lever den tilbake og få pengene igjen evt få en ny valp. Det er garantien..

Og bare for å presisere det først, så er jeg ikke misfornøyd med hunden min, og det er ikke aktuelt å "reklamere" på henne, jeg bare fortsetter å spørre sånn for diskusjonens skyld:

Vi gikk for en måneds tid siden MH, en heller overraskende en, det viser seg at hun hverken er sosial (som jeg har trodd), har lite/ingen drifter OG hun fikk 4 på skudd. I tillegg mangler hun 2 p2, og siden jeg sånn i utgangspunktet ønsket meg en hund jeg kunne stille ut litt og konkurrere i bruks med, så mener du at jeg har reklamasjonsrett på henne? En MH skal ikke ha så veldig mye med min evne til å trene hund på, så vidt jeg veit? Og selvsagt ville det vært enklere å trene henne om hun faktisk hadde litt kamplyst og litt jaktlyst, og det er skudd på både fellesdekk og under budføring litt høyere opp i klassene (og da må jeg vel skyte inn at hverken far eller mor er skuddredde, ifølge deres mentale beskrivelser, så vidt jeg veit - hun har heller ikke reagert på skudd når vi har trent eller vært på tur i nærheten av skytebanene i Trandumskogene)

Det blir litt for enkelt i mine øyne. Ja, hun er anskaffet i håp om å kunne konkurrere, men når man kjøper valp så er det et sjansespill man bør være klar over. Skal man ha noe man er 100 % sikker på at duger til det man vil bruke den til, så bør man kjøpe seg en voksen som er ferdig testa og sjekka og stilt ut.. Og nei, jeg hverken har eller har bedt om en slik garanti fra oppdretteren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg skjønner ikke helt hvorfor alle skal høgge huet av meg i denne tråden fordi jeg kjenner oppdrettere som gir garantier som sier at er du ikke fornøyd med hunden etter rimelig tid (mellom 2 og 3 år, varierer litt) så får du pengene tilbake eller ny hund. Jeg syns det er en fin garanti som jeg kommer til å gi mine evt valpekjøpere. At dere ikke liker det eller syns det er kynisk forundrer meg litt med tanke på hvor mange krav enkelte hadde til en oppdretter her i en annen tråd. Men det er tydelig at man skifter hatter etter forgodtbefinnende. Jeg liker det, jeg syns det er betryggende. Andre får gjøre som de vil, det er deres sak. Det er faktisk noen oppdrettere som selger hunder med ett litt annet bruksformål enn at de, om de har en eier som gidder, klarer å hangle seg igjennom ett D-spor..

EOD for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt å la være å undre meg over: Hvordan kommer valpekjøperne til å reagere når jeg kommer for å krever ekstrabetaling, hos de som har fått ekstra gode utstilling - og bruksresultater ?:icon_clapping:

Til dere som krever refusjon for småfeil i hytt og pine, selv om det ofte er ens egen mangel på kunnskap eller vilje/evne til å gidde å studere ulike linjer osv;

Hva gjør dere den dagen adoptiv - barnet deres fra Colombia viser seg å ha tilknyttnings forstyrrelser, HIV eller arvelig kreft?

Går dere da til adopsjonsbyrådet og krever pengene tilbake og et nytt barn? Kanskje dere til og med leverer barnet tilbake til Colombianske myndigheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert, men folk har forskjellig ambisjoner og mål.

De har også forskjellige evner og kunnskaper (hvilket naturlig nok vil ha betydning for de resultatene de oppnår med hundene sine.) Kanskje de skulle gå til mamma og pappa og kreve erstatning for egne dårlige egenskaper som hundetrenere, manglende tålmodighet og ansvarsfølelse?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor alle skal høgge huet av meg i denne tråden fordi jeg kjenner oppdrettere som gir garantier som sier at er du ikke fornøyd med hunden etter rimelig tid (mellom 2 og 3 år, varierer litt) så får du pengene tilbake eller ny hund.

Du tror ikke det kan være fordi vi er hoppende uenige med deg, kanskje?

Jeg syns det er en fin garanti som jeg kommer til å gi mine evt valpekjøpere.

For sjuogstruttiende gang ser vi en "ikke-oppdretter" som har store tanker om hvor enkelt og greit det er å selge valper - og som øyensynlig tror at avl og genetikk er som den lille multiplikasjonstabellen, og bare man røntger og tester nok i forkant av parringen så vil man kunne garantere for resultatet...

Jeg lurer på hvem du synes dette er en fin garanti for? For hunden som skal behandles som en vare og byttes ut etter eiers forgodtbefinnende? For deg som oppdretter som kan risikere å sitte med 9 returnerte hunder i 2 års alder, eller for EIER som slipper å ta ansvaret for det livet han har anskaffet seg? For hunderiet i sin store alminnelighet som skal leve med at flere og flere folk behandler bikkjer etter (mis)bruk og kast-prinsippet? Eller?

At dere ikke liker det eller syns det er kynisk forundrer meg litt med tanke på hvor mange krav enkelte hadde til en oppdretter her i en annen tråd.

Nå vet ikke jeg hvilken annen tråd du snakker om - men jeg har ALDRI antydet at jeg mener noe annet enn det jeg gir uttrykk for her.

Men det er tydelig at man skifter hatter etter forgodtbefinnende.

Å?

Jeg liker det, jeg syns det er betryggende. Andre får gjøre som de vil, det er deres sak. Det er faktisk noen oppdrettere som selger hunder med ett litt annet bruksformål enn at de, om de har en eier som gidder, klarer å hangle seg igjennom ett D-spor..

OK - så hvis min valpekjøper etter å ha hatt hunden sin i 2 år plutselig fatter interesse for lurecoursing og hunden av en eller annen grunn ikke klarer å "hangle seg til en" LC-lisens - så skal jeg betale hvor mye i erstatning, synes du?

EOD for min del.

Praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lagt merke til at det kun er EN oppdretter i denne diskusjonen som opptrer seriøst nok til på kunne gi kompensasjon for mangler eventuelt en valp fra henne måtte ha. Kun denne ENE oppdretteren driver med en rase som skal være funksjonell til "ALT". Mye kan gå galt med en all-round rase i forhold til hva valpekjøper måtte ønske, men likevel er hun seriøs nok til å "innrømme" at denne kombinasjonen kanskje ikke gikk som det burde. Tror også mye ligger i det arbeidet hun gjør med valpekjøper. Det er faktisk lov å sile valpekjøpere, passer denne rasen deg? Passer tispe? Hann? Mål og ambisjoner. Hvilken valp til hvilken kjøper. Det er lov å stille valpekjøpere oppetter veggen, da slipper man høyst sannsynlig "ubegrunnede" tilbakeleveringer. Samtidig - skulle det skje at hunden ikke er frisk (fysisk/mentalt), så vet oppdretter at kjøper er egnet, men hunden har mangler/defekter. Jeg snakker altså her om oppdretter som gjør jobben sin. Og syns at dere andre oppdrettere/ framtidige oppdrettere bør ta litt lærdom av dette. Det skinner ofte gjennom at et kull blir til for å finansiere oppussing av et rom, service på bilen o.l.

"Til dere som krever refusjon for småfeil i hytt og pine, selv om det ofte er ens egen mangel på kunnskap eller vilje/evne til å gidde å studere ulike linjer osv;" Dette burde da seriøse oppdrettere allerede ha gjort??

Vi som "bare" kjøper, tror dessverre som oftest at dere oppdretter kan og vet hva dere driver med, og det burde dere også kunne, og også innrømme at "produktet" deres til tider slår feil. Det syns jeg er synd at dere ikke er villig til å gjøre.

Det ble sagt: "Det er uredelig debatteknikk og det burde du holde deg for god til. "Oohh, jeg driver med brukshund og vet så mye mer enn dere andre..."" Det er som oftest sånn at "vi som driver med brukshunder" vet hva vi vil ha, og krever en hund som kan brukes. Dette vet seriøse oppdretter av bruksraser og gjør så godt de kan både med tanke på friske hunder og seriøse kjøpere. Ja, jeg tror "vi med brukshunder" vet mer hva en frisk, funksjonell og mentalt oppegående hund er, i forhold til mange venstre-varvare. Seriøse oppdrettere jobber for rasens beste, rasen som helhet. Dessverre er det ofte hvor vakker den er i utstillingsringen som er det avgjørende for mange raser.. Samme om den har LITT HD/AA bare den er vakker nok.. Urovekkende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lagt merke til at det kun er EN oppdretter i denne diskusjonen som opptrer seriøst nok til på kunne gi kompensasjon for mangler eventuelt en valp fra henne måtte ha.

Hvilken oppdretter er det?

Kun denne ENE oppdretteren driver med en rase som skal være funksjonell til "ALT". Mye kan gå galt med en all-round rase i forhold til hva valpekjøper måtte ønske, men likevel er hun seriøs nok til å "innrømme" at denne kombinasjonen kanskje ikke gikk som det burde. Tror også mye ligger i det arbeidet hun gjør med valpekjøper. Det er faktisk lov å sile valpekjøpere, passer denne rasen deg? Passer tispe? Hann? Mål og ambisjoner. Hvilken valp til hvilken kjøper. Det er lov å stille valpekjøpere oppetter veggen, da slipper man høyst sannsynlig "ubegrunnede" tilbakeleveringer.

He, he - oppdretter er du ihvertfall IKKE! (For du tror vel ikke bare at det er uærlige, inkompetente, løgnaktige og svikefulle OPPDRETTERE i verden - jeg kan underskrive på - any time - at det finnes uendelige hauger med valpespekulanter i NØYAKTIG samme kategorier...

Samtidig - skulle det skje at hunden ikke er frisk (fysisk/mentalt), så vet oppdretter at kjøper er egnet, men hunden har mangler/defekter. Jeg snakker altså her om oppdretter som gjør jobben sin. Og syns at dere andre oppdrettere/ framtidige oppdrettere bør ta litt lærdom av dette. Det skinner ofte gjennom at et kull blir til for å finansiere oppussing av et rom, service på bilen o.l.

Gudbevaremegvel så lei jeg er av å lese og høre sånt. For det første så snakker vi her om refusjon i hht "mangler" i forhold til en skrevet rasestandard, og skjulte defekter som oppdretter burde vite om (som hd-genet, vet du :blink: ) - og for det andre, hvis du tror det er lettjente penger å ha kull, så foreslår jeg at du snart setter i gang som hundeoppdretter - Røkke kommer til å ryke ned av rikeste-mann-i-Norge-lista før du vet ordet av det... Ikke er det noen ni til fire-jobb heller, variert erfaring får man, man blir kjent med en haug mer eller mindre begavede mennesker, kan jobbe hjemme og vet aldri hva som venter rundt neste sving. Løp og kjøp deg en avlshund, du!

"Til dere som krever refusjon for småfeil i hytt og pine, selv om det ofte er ens egen mangel på kunnskap eller vilje/evne til å gidde å studere ulike linjer osv;" Dette burde da seriøse oppdrettere allerede ha gjort??

Jippi! Poenget er jo nettopp at seriøse oppdrettere HAR studert ulike hunder, blodslinjer, raseproblematikk, har en plan med det de gjør - og i blant vil de måtte velge en hund med flat overlinje for å få bedre sidebevegelser, i blant dukker det opp sykdommer og "feil" som man ikke har hatt før eller kjenner i rasen, fordi man gjør en ny og uprøvd kombinasjon, og i blant så er det rett og slett valpekjøper som skusler bort det materialet han har mellom hendene. Hvorfor tror du de fleste gode hunder dukker opp hos storoppdretterne eller dem som har holdt på med dette hele livet?

Vi som "bare" kjøper, tror dessverre som oftest at dere oppdretter kan og vet hva dere driver med, og det burde dere også kunne, og også innrømme at "produktet" deres til tider slår feil. Det syns jeg er synd at dere ikke er villig til å gjøre.

Vel, hvis dere er så naive at dere tror at oppdrettere er synske eller har løst alle medisinske gåter, genetikkens uransakelige veier eller at det er mulig å gi garantier på at et nyfødt individ (uansett art) vil utvikle seg til en superfeilfrikanonrepresentant for sorten uansett hva dere gjør med den - så skjønner jeg at vi alle har problemer. Og burde ikke "folk" (dvs DERE) snart lære at det er forskjell på oppdrettere også???

Det ble sagt: "Det er uredelig debatteknikk og det burde du holde deg for god til. "Oohh, jeg driver med brukshund og vet så mye mer enn dere andre..."" Det er som oftest sånn at "vi som driver med brukshunder" vet hva vi vil ha, og krever en hund som kan brukes. Dette vet seriøse oppdretter av bruksraser og gjør så godt de kan både med tanke på friske hunder og seriøse kjøpere. Ja, jeg tror "vi med brukshunder" vet mer hva en frisk, funksjonell og mentalt oppegående hund er, i forhold til mange venstre-varvare.

Jaha, så hvis dere vet så godt hva dere holder på med - hvordan kan det ha seg at det er blitt kutyme innen deres raser at dere får levere tilbake bikkjene dere feiler med? Det burde jo være en kurant sak å velge riktig valp så smarte som dere er???

Seriøse oppdrettere jobber for rasens beste, rasen som helhet. Dessverre er det ofte hvor vakker den er i utstillingsringen som er det avgjørende for mange raser.. Samme om den har LITT HD/AA bare den er vakker nok.. Urovekkende!

Og når ble det til en rases beste at dens beskyttere og fans kvitter seg med bikkjene sine når de ikke "passer lenger"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les resten av innleggende mine, så kanskje du får ett annet inntrykk.. Nå er dette "garantien" oppdrettere gir, ikke den jeg "krever".

Vel..du skriver alltså; er du ikke fornøyd med hvalpen uansett årsak, så er det bare å levere den tilbake.. Siden du bifaller denne praksisen og i tillegg er ett "bruksmenneske", så går jeg ut fra at evt. "mangler" , ikke manifesterer seg før det har gått noen måneder..Og da har du alltså ingen som helst problemer med å levere tilbake en hund, som du har hatt i kanskje ett år? Ok, folk er forskjellige, men for meg blir det bruk og kast.. Hva skjer forresten med disse hundene som ikke holder "mål"? Etter at oppdretteren har tatt de tilbake? Og disse som så foraktelig vil ha både i "pose og sekk", det kan ikke være for at de muligens har knyttet seg til hunden og bryr seg om den? Selv om den ikke innfridde alle krav...

For meg som ikke løper venstresvinger (les: går på utstillinger) men som er opptatt av at hundene skal bevare sitt rasetypiske temperament og bruksegenskaper, så syns jeg saken er veldig enkel: er du ikke fornøyd med hunden uansett årsak, lever den tilbake og få pengene igjen evt få en ny valp. Det er garantien.. . Er du fornøyd med hunden: Flott. Er du ikke det så returner hunden og du får pengene igjen, enkelt og greit. VAlpekjøpere som vil ha både pose og sekk (beholde hunden OG penger igjen) får kjøpe hund ett annet sted.. .
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du maler om det samme hele tiden jeg, Lotta.

Til og med "vi andre" som ikke er oppdrettere, skjønner at man ikke kan garantere for noe som helst, men "vi andre" har lov å sette krav til oppdrettere. Og "vi andre" som ikke KAN alt det DERE oppdrettere kan og vet, vi greier stort sett likevel å velge ut de oppdrettere vi anser som best egnet til å avle friske individer av en rase vi ønsker å leve med i forhåpentligvis mange år. Altså, vi som tør - og vil sette krav. Dessverre er det mange valpekjøpere som "tar det de får" og det er disse oppdrettere ofte vil ha som kjøpere, men det er ikke disse som gjør rasen friskere/riktigere. (Vi snakker her ikke-bruksraser). Det er dere, dagens oppdrettere som forvalter rasenes framtid, i samarbeid med oss kjøpere (eller forbrukere!). At noen av dere syns det er ille at kjøper kan kreve kompensasjon, eller tilbakelevering, av en "dårlig vare", er urovekkende. Det er nå tross alt ikke vi som skal sitte med risikoen for at oppdrettere driver eventuelt dårlig sjanseoppdrett? Hadde ikke oppdrettere vært så umåtelig fristet til å mette markedet med "raske løsninger og dårlige varer", så hadde vi kanskje vært foruten mange sykdommer og "ræva" gemytt vi har i dag på hunder, hvertfall i mye mindre skala?

Jeg ser ingen grunn til at en hund med f.eks. AA skal gå i avel fordi den har så "******" bra gemytt o.l. Synes det er synd at oppdrettere tenker sånn.

"Jaha, så hvis dere vet så godt hva dere holder på med - hvordan kan det ha seg at det er blitt kutyme innen deres raser at dere får levere tilbake bikkjene dere feiler med? Det burde jo være en kurant sak å velge riktig valp så smarte som dere er???"

Her er vi inne på det at oppdretter og kjøper SAMMEN gjør noe for rasen. Og det har nok ikke noe med at vi feiler med hunden, men at hunden har en mangel (f.eks HD, AA, dårlig gemytt o.l.). Og det er verken i rasens, oppdretters eller kjøpers interesse at det ikke gis en kompensasjon for det? Verden er litt mer enn svart/hvit, også for oss som har bruksraser. Ville f.eks aldri krevd penger tilbake for at min bruksmalle aldri kommer til å bli utstillingschamp. Men et "ufordragelig" medfødt feilgemytt (uansett hva slags hund man har) ville jeg da ikke leve med.

Jeg kjøper en rase, hvor jeg kan forvente et visst utseende, et visst gemytt, og et visst bruksområde, og best mulig helse. Hvor jeg vet at oppdretter har gjort sitt, oppdretter vet hva jeg vil ha. Er ikke hunden hva jeg og oppdretter minimum forventer, er det en "feilvare". Og det kan da ikke være så ille at jeg da forventer at jeg ikke betaler full pris for en "feilvare"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnitaW, har du egentlig lest tråden og det som skrives? Det er da ingen som sier at man ikke skal ha kompensasjon men derfra til å bytte ut bikkja i en ny fordi den ikke oppnådde topp resultater i konkurranse er milevid forskjell. Det vi sier her er at denne bytte-ut-bikkja-omdenikkeholder-mål-politikken er en bruk og kastmenatlitet vi synes er forkastelig.

Det blir det samme som om jeg som venter en valp på nyåret skulle krevd ny valp av oppdretter dersom den ikke hadde blitt nuch innen tre år, at hunden da ikke hadde vært god nok for meg. Det er usmakelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnitaW, har du egentlig lest tråden og det som skrives? Det er da ingen som sier at man ikke skal ha kompensasjon men derfra til å bytte ut bikkja i en ny fordi den ikke oppnådde topp resultater i konkurranse er milevid forskjell. Det vi sier her er at denne bytte-ut-bikkja-omdenikkeholder-mål-politikken er en bruk og kastmenatlitet vi synes er forkastelig.

Det blir det samme som om jeg som venter en valp på nyåret skulle krevd ny valp av oppdretter dersom den ikke hadde blitt nuch innen tre år, at hunden da ikke hadde vært god nok for meg. Det er usmakelig.

Javisst, har nok fått med meg det mest essensielle, jeg. Og her har da ingen sagt de "bytter-ut-bikkja-omdenikkeholder-mål" såvidt jeg har fått med meg. Alle her er nok helt enig i at det er forkastelig "hundehold". Men - visse minstekrav må vi ha, ikke sant? Men ingen seriøs oppdretter, eller kjøper, bytter hunder fram og tilbake sånn helt uten videre, skjønner du.. Som sagt, verden er litt mer enn svart/hvit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst, har nok fått med meg det mest essensielle, jeg. Og her har da ingen sagt de "bytter-ut-bikkja-omdenikkeholder-mål" såvidt jeg har fått med meg.
Ikke? Da foreslår jeg at du leser innlegg nr.42 i denne debatten..

Alle her er nok helt enig i at det er forkastelig "hundehold". Men - visse minstekrav må vi ha, ikke sant? Men ingen seriøs oppdretter, eller kjøper, bytter hunder fram og tilbake sånn helt uten videre, skjønner du..
Ikke det? Nei , da har vel vi "andre" fått feil inntrykk da.. :glare:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli ganske kynisk etterhvert jeg, er ikke interessert i å ha hund som ikke fungerer helsemessig eller mentalt som en normal raserepresentant skal fungere, og hadde levert tilbake valpen på dagen om jeg mente at det var noe alvorlig galt der som oppdretter burde forutsett. Og hadde ikke sagt neitakk til å få penger tilbake i raser der det var vanlig om hunden fikk HD ol. Men det kunne aldri ramle meg inn å be oppdretter om kompensasjon fordi hunden min antakeligvis ikke vil bli den vakreste på utstilling, selv om hun så lovende ut da jeg kjøpte henne.

Jeg syns det er en urettferdig slutning at det bare er "brukshundfolk" som er nøye på at hunden skal fungere og dermed vet hva de snakker om. Er mange folk som vet hva de ser etter, selv om kanskje ikke rundering eller redningshund er målet. Man vil jo ha en hund som passer det livet man har tiltenkt og de som har litt peiling velger en hund med de beste forutsetningene for det livet man kan og vil tilby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her har da ingen sagt de "bytter-ut-bikkja-omdenikkeholder-mål" såvidt jeg har fått med meg. Alle her er nok helt enig i at det er forkastelig "hundehold". Men - visse minstekrav må vi ha, ikke sant? Men ingen seriøs oppdretter, eller kjøper, bytter hunder fram og tilbake sånn helt uten videre, skjønner du.. Som sagt, verden er litt mer enn svart/hvit..

Det er jo nettopp det diskusjonen har handlet om den siste siden og kommer som en respons på dette:

For meg som ikke løper venstresvinger (les: går på utstillinger) men som er opptatt av at hundene skal bevare sitt rasetypiske temperament og bruksegenskaper, så syns jeg saken er veldig enkel: er du ikke fornøyd med hunden uansett årsak, lever den tilbake og få pengene igjen evt få en ny valp. Det er garantien.. Andre feil og mangler vil ikke jeg gradere utifra en kjøpssum. Skal fru pettersen som kjøpte hunden med svak HD få igjen mer eller mindre penger enn fru olsen som kjøpte valpen som utviklet PRA i en alder av fem år? Dette blir helt umulig syns jeg. Er du fornøyd med hunden: Flott. Er du ikke det så returner hunden og du får pengene igjen, enkelt og greit. VAlpekjøpere som vil ha både pose og sekk (beholde hunden OG penger igjen) får kjøpe hund ett annet sted.. Men nå tar ikke jeg hensyn til eksteriør i større grad enn at hunden skal være funksjonell og se sånn nogenlunde rasetypisk ut.

Det er dette vi hevder er bruk og kastmentalitet, noe vi synes er usmakelig. En bruk og kastmentalitet som selvfølgelig er like usmakelig om det gjelder bruks, utstilling eller annet. Kjøp dere for pokker voksne bikkjer om dere trenger en garanti.

Edit: innleggene i en tråd er nummererte. Å finne innlegg #42 er bare å lese i øverste høyre hjørnepå innleggene. F eks er dette trådens innlegg #75...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...