Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger litt hjelp til innstillinger (min fototråd)

Huldra

Recommended Posts

• Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Et alternativ kan jo være photoshop elements, jeg syns det har alt man trenger til fotoredigering o.l og så koster det ikke mer enn 700-1000 kr eller noe. Tror jeg har sett det billigere enn det også. Usikker på om det var fullversjonen og. Vi er i allefall fornøyde med det programmet :D Det er photoshop elements 5 vi har, men det har kommet en nyere versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på følelsen av at vi kan ha betalt akkurat like mye, jeg! :P

Det aaaaner meg at du kan ha rett *flir*.

Et alternativ kan jo være photoshop elements, jeg syns det har alt man trenger til fotoredigering o.l og så koster det ikke mer enn 700-1000 kr eller noe. Tror jeg har sett det billigere enn det også. Usikker på om det var fullversjonen og. Vi er i allefall fornøyde med det programmet :P Det er photoshop elements 5 vi har, men det har kommet en nyere versjon.

Jeg kom også på at Photoshop Elements jo er et utmerket alternativ til fullversjonen - har alt man egentlig har behov for faktisk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Jeg kom også på at Photoshop Elements jo er et utmerket alternativ til fullversjonen - har alt man egentlig har behov for faktisk :D

Jadda - jeg har Elements og noen andre betalgreier fra fhv Macromedia m fl. Sukk. Jeg får vel lære meg å bruke de dah :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda - jeg har Elements og noen andre betalgreier fra fhv Macromedia m fl. Sukk. Jeg får vel lære meg å bruke de dah :P

Gubber altså *flir*. Elements er jo genialt når man har det :D

Jeg er ikke helt sikker på om jeg har nevnt det før, men jeg DIGGER altså mitt nye kamera :rolleyes: Ett av bilde fra fotojakten i dag:

2008-02-10-Babs06.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Gubber altså *flir*. Elements er jo genialt når man har det :)

Jeg er ikke helt sikker på om jeg har nevnt det før, men jeg DIGGER altså mitt nye kamera :rolleyes: Ett av bilde fra fotojakten i dag: [--]

Sukk ;) Vemodig vakkkert.

Appropos: Nå har jeg studert manualen til 70s forfra og bakfra men finner ikke noe svar: Når jeg tar bilder hvor deler av motivet overeksponeres som f eks et hvitt ark på ei mørkere bordflate eller etellerannnet med solbelyst hvit snø som bakgrunn flasher det opp sorte felt i kameravinduet der hvor motivet er overeksponert. Vet du om det finns justeringer på kameraet som kompenserer for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk :) Vemodig vakkkert.

Appropos: Nå har jeg studert manualen til 70s forfra og bakfra men finner ikke noe svar: Når jeg tar bilder hvor deler av motivet overeksponeres som f eks et hvitt ark på ei mørkere bordflate eller etellerannnet med solbelyst hvit snø som bakgrunn flasher det opp sorte felt i kameravinduet der hvor motivet er overeksponert. Vet du om det finns justeringer på kameraet som kompenserer for dette?

Du vet å spørre vanskelig du... hehehehe, men ja, jeg tror du skal kunne fjerne dette, men er jammen meg ikke sikker på hvor... tror jeg må sjekke hvordan det er på det gamle kameraet hjemme - kanskje jeg kommer på hvilket ord det er jeg leter etter... ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha snille Siri :happy:

Sitter her og venter, jeg :)

Den som venter på noe godt... osv :rolleyes:

EDIT litt utpå ettermiddagen:

Det var selvsagt highlights jeg tenkte på... Jeg har sjekket brukermanualen på D300'n nå.

Om dette kan hjelpe vet jeg ikke, men here we go:

- i Display Mode kan du velge Highlights (høylys/bildehøylys) som gir omriss omkring de overeksponerte områdene i bildet. Dette kan slås av og på i Display Mode tydeligvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Tusen takk kjære Siri. Da skal jeg klare å få fjerna de irriterende blinkende svarte flekkene i displayet :)

Og så har jeg bestilt en ny versjon av Elements. den jeg hadde var uuuutgammel og når den kommer har jeg massevis av bilder som trenger en oppfriskning slik som dette fra idag som egentlig skulle vært kassert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk kjære Siri. Da skal jeg klare å få fjerna de irriterende blinkende svarte flekkene i displayet :)

Og så har jeg bestilt en ny versjon av Elements. den jeg hadde var uuuutgammel og når den kommer har jeg massevis av bilder som trenger en oppfriskning slik som dette fra idag som egentlig skulle vært kassert :P

Ååååå, men det bildet var jo faktisk veldig herlig, selv med skyggene ;). En ørliten lysning på hodet så blir bildet knall :P

Håper du fant ut av probbblemet ivaffal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Ååååå, men det bildet var jo faktisk veldig herlig, selv med skyggene :). En ørliten lysning på hodet så blir bildet knall :)

Håper du fant ut av probbblemet ivaffal ;)

Ikke nnå men med din og og raks sin hjelp finner jeg vel ut av det :P

Takk til dere begge.

--

PO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nnå men med din og og raks sin hjelp finner jeg vel ut av det :)

Takk til dere begge.

--

PO

Finner du noe om Highlights i stikkordregisteret ? Jeg måtte lete litt for å finne fram i bokji mi (det het liksom ikke highlights på dansk..hehehe). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Finner du noe om Highlights i stikkordregisteret ? Jeg måtte lete litt for å finne fram i bokji mi (det het liksom ikke highlights på dansk..hehehe). :)

Ikke på norsk heller - men nå vet jeg ivaffal hva jeg skal se etter så det ornær seg nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååå, men det bildet var jo faktisk veldig herlig, selv med skyggene :heart: . En ørliten lysning på hodet så blir bildet knall :D

Håper du fant ut av probbblemet ivaffal :D

Hvordan fjerner man skygger fra kun et avgrenset område som hodet? Jeg har hittil bare brukt highlights/shadow (var det riktig?) og så velger jeg en viss prosents lysning av bildet..men da blir jo selvsagt hele bildet lysere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fjerner man skygger fra kun et avgrenset område som hodet? Jeg har hittil bare brukt highlights/shadow (var det riktig?) og så velger jeg en viss prosents lysning av bildet..men da blir jo selvsagt hele bildet lysere..

Lysner du bare? Du gjør ikke highlights mørkere samtidig? For da får du lysnet motivet litt (bakgrunnen blir mørkere). Jeg vet ikke om det blir rett, men det er nå det jeg pleier å gjøre. Jeg syns motivet blir fremhevet mer da. Lighten shadows og darken highlights er den mest brukte funksjonen når jeg redigerer bilder av Buster som er helt sort hvertfall :D Da kommer han ofte litt mer frem i bildet, uten at bakgrunnen blir så forferdelig lys :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysner du bare? Du gjør ikke highlights mørkere samtidig? For da får du lysnet motivet litt (bakgrunnen blir mørkere). Jeg vet ikke om det blir rett, men det er nå det jeg pleier å gjøre. Jeg syns motivet blir fremhevet mer da. Lighten shadows og darken highlights er den mest brukte funksjonen når jeg redigerer bilder av Buster som er helt sort hvertfall :D Da kommer han ofte litt mer frem i bildet, uten at bakgrunnen blir så forferdelig lys :heart:

Joda, jeg vet hvordan jeg gjør det lyse mørkere, men det er ikke alltid det trengs syns jeg. Derimot er det ofte et parti rundt øynene hennes som blir så mørkt. Hadde vært kjekt å kunne lysne bare det litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...