Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger litt hjelp til innstillinger (min fototråd)


Huldra

Recommended Posts

Hva skal jeg stille inn lukkertiden og blenderen på, når jeg vil ha sylskarpe bilder av hunder i fart? Kan jeg bruke serieopptak (holde knappen nede) for å satse på et blinkskudd av mange bilder, eller blir resultatet best hvis jeg venter til det rette tidspunktet og har zoomen og autofokus klar (noe som er sinnsykt vanskelig..)? Jeg vil gjerne prøve å ta et skarpt bilde av flere hunder som kommer løpende mot meg, hvor avstanden mellom hundene kan variere noe. Trenger derfor god dybdeskarphet og kjapp lukkertid, men da er jeg jo avhengig av temmelig godt lys, eller? Prøver liksom å sette meg inn i dette, men føler ikke jeg kommer så langt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Kommer an på hvor lyssterkt objektiv du har.. Større blenderåpning (lave tall som 2.8 og slikt) tar inn mer lys, men da får du som du selv nevner en lavere dybdeskarphet. Så det blir vanskeligere å treffe med fokus på hodet, spesielt om de kommer i stor fart (prøvd mange ganger, det krever trening).

Lukkertid burde være på minst 400. Husk at når du zoomer så vil antakelig blenderen senke seg ett hakk slik at bildet blir mørkere, om ikke du har et objektiv hvor det er fast blender gjennom hele brennvidden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste setningen skjønte jeg ikke så mye av, men ellers skjønte jeg hva du mente! *føler meg så grønn* :P Dette er jo helt nytt for meg, speilrefleks er jo totalt forskjellig fra vanlig digitalkamera, men det var litt betryggende å høre at det var et vanskelig prosjekt.. :) Jeg tror faktisk ikke jeg kommer så langt ned som 2.8, tror den laveste blenderen er 4.0 Har bare kit-linse, men store planer om å kjøpe ny linse med litt bedre zoom. (Forslag?) Kameraet er jo ikke en uke gammelt engang, men jeg merker allerede nå at jeg skulle ønske jeg hadde annen linse. :rolleyes:

Anyways; tusen takk for hjelpen; får prøve så godt jeg kan med den linsen jeg foreløpig har! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brennvidde; f. eks på mitt teleobjektiv har jeg en brennvidde på 70-300mm. Det er tall som sier noe om hva slags objektiv det er, og hvordan ting ser ut gjennom objektivet. Veldig enkelt forklart. Dersom du titter inn i et objektiv som starter på 70mm (70 og opp blir ofte kalt for teleobjektiv) så ser du at du kommer "nærmere" det du ser på.

Mens titter du gjennom et objektiv på 50mm (et såkalt normalobjektiv), ser ting mer normalt ut - altså du vil se ting på omtrent samme avstand som om hvis du flytter kameraet og bare ser med øynene.

Hver gang du zoomer endrer du brennvidden. Mange kameraer er slik at de klarer ikke holde f. eks den største blenderen (på ditt objektiv 4.0) gjennom hele brennvidden på objektivet. Altså: Du sikter deg inn på det du skal ta bilde av, stiller blender på 4.0 og zoomer - hva skjer? Jo, blenderen endrer seg antakeligvis, fordi du zoomer (akkurat HVORFOR det skjer, kan jeg ikke forklare, for det er ingen som har forklart meg akkkurat det, men sånn er det nå hvertfall).

Skjønte du mer nå? :P

Jeg kjøpte meg et teleobjektiv som første objektiv (den nevnte 70-300mm), men jeg angrer egentlig litt nå.. Ja, det er veldig praktisk på kurs, utstillinger og slikt, men ikke så særlig mye annet. Jo, du har tur og trening og sånt da. Men det er nesten ubrukelig inne fordi du kommer så tett innpå ting (laveste brennvidde er jo 70, sant :) )! Så skal du ta portretter med det objektivet må du jo et stykke unna da. For meg som jobber mye med mennesker er ikke det så fryktelig praktisk å måtte stå 7 meter unna dem jeg skal ta bilder av, hehe..

Så tenk litt over hva slags brennvidde du trenger og hva du klarer deg med...

Puh! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Jeg skjønte jo mer! :) Takk!

Jeg har jo kit-linse nå, og den er på 18-55mm, og den er fin-fin til portrett syns jeg. Jeg kommer jo ikke til å kaste den om jeg får meg en ny, og hadde egentlig tenkt på 70-300mm, så da får jeg bare spare i vei! Det kommer nok flere spørsmål, men tusen takk for hjelpen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt spørsmål: jeg er klar over at jeg trenger ny linse, men til jeg får den, så vil jeg jo ta best mulig bilder. Det jeg sliter med nå, er at bildene blir for mørke. Er det fordi kit-linsen (som er den jeg har) er for lite lyssterk? Evt, hva betyr det at en linse er lyssterk? I dag fx, så var jeg ute i vanlig dagslys, jeg skulle ta bilder av Tulla som både satt og løp og rørte på seg, underlaget er for det meste snø, trær stikker opp av bakken og er ikke dekket av snø. Bildene ble mørke uansett hvilken lukkertid jeg brukte (prøvde alt fra 640 til 4. Litt forskjell var det jo. ISO var innstilt på 1600, noe mindre og bildene var heelt mørke. Dette var ikke i skogen med høye trær, men på en myr med småtrær på knapt en meter, så ingenting skygget lyset på den måten. Er det "feil lys", eller hva kan jeg gjøre for å få bedre bilder, med det utstyret jeg har? Skjønner jo det er mye jeg kan fikse på i photoshop, men det må da gå an å få bra bilder, eller i alle fall lyse nok bilder, uten datahjelp? Tiden fremover kommer jo ikke akkurat til å være preget av mindre snø, så jeg føler et stort behov for å lære meg å ta gode bilder før sommeren kommer.. (Kan legge inn et bilde hvis det er interesse for det, men ikke med en gang, siden vi skal på besøk snart. :cool: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt blits, jo..! Har prøvd blits, men da blir det "feil" lys, typisk blits-lys. Prøvde blits inne i skogen i dag, og da ble det merkelig nok mørkt. Det VAR mørkt der også, og prøvde ikke uten, for da hørte jeg plutselig en elg eller noe, så jeg gikk, hehe..

Ang blenderen så har jeg stilt den så lavt jeg har fått det til, etter tips fra IW her, men som sagt får jeg den ikke større enn 4.0, og det varierer også, i dag fikk jeg den ikke større enn 4.5, og noen ganger ikke større enn 5.6. Hvorfor det egentlig? :lol: Trodde manuell var manuell, jeg..? Uansett; har prøvd med mindre blender også, men det ser ikke ut til å påvirke saken noe særlig. Har ikke fått sett på bildene på pc enda, så jeg vet ikke om de ble skarpere/mindre skarpe, men dette mørket som brer seg over bildet forsvinner i alle fall ikke. Kornete blir de selvsagt også med så høy ISO som 1600. Har jeg den på 400 eller lavere, er bildene helt svarte.

Var som sagt på besøk i dag, til foreldrene mine, og faren min er en gammel naturfotograf, med gammelt utstyr. Han mente det kunne ha noe med hvitbalansen å gjøre? At jeg bør stille inn den automatisk siden jeg fotograferer i snø..? Kan det virkelig ha så mye med saken å gjøre? (Det må jo finnes noen her som har prøvd å ta bilder i snø og opplevd det samme som meg..?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra: Ettersom jeg har samme kamera som deg...

Hvor stiller du blendertallet? :closedeyes:

Når du har kameraet på manuell (M), så har du et hjul som du stiller lukkertiden med. Bruk det samme hjulet, men press inn en pitteliten knapp rett til høyre for søkeren (det hullet du kikker i), den øverste av de to som er der.

Akkurat nå syns jeg det er litt tungvindt, men jeg håper jeg får det mer inn i fingrene snart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke dette så godt, men på M må du vel stille alt manuelt? Hvis du bruker et av programmene i stedet (de halvautomatiske), har du mulighet til å bare stille f.eks. blenderåpning og så stiller kamerat inn lukkertid eller omvendt. Du bruker da det samme lille hjulet til å stille med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre eksempelbilder fra i går:

Et mørkt et:

KopiavIMG_1002.jpgInfo: lukkertid: 640, blender 6.3 ISO 1600

Og et lyst et:

KopiavIMG_1041.jpg Info: lukkertid 80, blender 5.6, ISO 1600

Og et med blits:

KopiavIMG_1127.jpg Info: lukkertid: 200, blender 5.6, ISO 1600

Det andre bildet viser noenlunde faktiske lysforhold, mens på det første bildet ser det ut som om vi er ute i skumringen.. Det siste bildet har feil lys, typisk blitslys, i forhold til nr to, som har mer korrekt lys. Har ikke redigert disse nå selvsagt, selv om jeg håper å kunne gjøre litt spesielt med det første. Og så er jeg ikke blitt så flink å forandre på innstillingene mellom hvert bilde/forhold, noen ganger husker jeg på å endre lukkertid, andre ganger glemmer jeg det. Kunne kanskje ha satt ned ISOen på det siste, men sånt glemmer en nybegynner i farta..! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloyher...

forskjellen på 640 og 80 er jo 8 ganger så rask lukkertid... ""8 ganger så mørkt bilde""

hold deg på 40-100... Men det går ikke å ta actionbilder med slik lukkertid... Action er forbeholdt skikkelig dagslys...

snø+direke sol= lukkertid på 1/2000, det er morro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloyher...

forskjellen på 640 og 80 er jo 8 ganger så rask lukkertid... ""8 ganger så mørkt bilde""

hold deg på 40-100... Men det går ikke å ta actionbilder med slik lukkertid... Action er forbeholdt skikkelig dagslys...

snø+direke sol= lukkertid på 1/2000, det er morro...

Søren og, kunne tenke meg det var noe sånt! :glare: Jeg vil få til skikkelige tøffe skarpe bilder i vanlig dagslys, jo.. :icon_redface: Men kan jeg ikke få bedre bilder ved å stille hvitbalansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren og, kunne tenke meg det var noe sånt! :glare: Jeg vil få til skikkelige tøffe skarpe bilder i vanlig dagslys, jo.. ;) Men kan jeg ikke få bedre bilder ved å stille hvitbalansen?

Hvitbalansen har ingenting med lysheten i bildene å gjøre - den går mer på fargen i bildet den... Lyset som er om vinteren blir ofte litt blålig, og det kan man muligens justere med hvitbalansen, men ikke om bildet blir lyst eller mørkt - her er det blenderåpning og lukkertid som gjelder.

På en vanlig, overskyet dag i Trøndelag på denne tida av året kan man nesten bare glemme å ta actionbilder av hundene. Det er nesten dømt til å mislykkes :icon_redface:. Og i skog blir det enda verre. Trærne suger lys, så om du ønsker deg artige løpebilder av hunden, bør du finne deg en åpen plass som slipper til maks lys (stor gressplen, stubbåker etc), og dra dit på en skyfri dag klokka 12 når sola er på sitt sterkeste :lol:. DA skal du se du får artige bilder :lol:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitbalansen har ingenting med lysheten i bildene å gjøre - den går mer på fargen i bildet den... Lyset som er om vinteren blir ofte litt blålig, og det kan man muligens justere med hvitbalansen, men ikke om bildet blir lyst eller mørkt - her er det blenderåpning og lukkertid som gjelder.

På en vanlig, overskyet dag i Trøndelag på denne tida av året kan man nesten bare glemme å ta actionbilder av hundene. Det er nesten dømt til å mislykkes ;) . Og i skog blir det enda verre. Trærne suger lys, så om du ønsker deg artige løpebilder av hunden, bør du finne deg en åpen plass som slipper til maks lys (stor gressplen, stubbåker etc), og dra dit på en skyfri dag klokka 12 når sola er på sitt sterkeste :P . DA skal du se du får artige bilder :icon_redface: .

Fryktelig dårlig tidspunkt å få kamera på, med andre ord.. <_< Og jeg som trodde Bergen var ille.. :rolleyes: Men takk for opplysningen, det gjør på en måte saken litt bedre! Da vet jeg liksom at det ikke er meg eller kameraet det kommer så an på.. :lol: Får bare håpe på en strålende fin vinter med masse sol og fri kl 12. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig dårlig tidspunkt å få kamera på, med andre ord.. <_< Og jeg som trodde Bergen var ille.. :rolleyes: Men takk for opplysningen, det gjør på en måte saken litt bedre! Da vet jeg liksom at det ikke er meg eller kameraet det kommer så an på.. :icon_redface: Får bare håpe på en strålende fin vinter med masse sol og fri kl 12. ;)

*Flir*... Som trøst kan jeg jo fortelle at det er ikke så himla mye bedre her nede (Romerike) i tåkehavet heller :lol:.

Vi får krysse fingrene for sol og perfekt fotovær (skjønt sol egentlig gir litt skarpt lys igjen da - blir jo aldri perfekt må vite.. hehehehe...) - og en snill sjef som skjønner problemet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Flir*... Som trøst kan jeg jo fortelle at det er ikke så himla mye bedre her nede (Romerike) i tåkehavet heller :no: .

Vi får krysse fingrene for sol og perfekt fotovær (skjønt sol egentlig gir litt skarpt lys igjen da - blir jo aldri perfekt må vite.. hehehehe...) - og en snill sjef som skjønner problemet :)

Hmm.. sjansen er vel større for fint fotovær, enn en snill sjef.. :glare: Men det er godt å høre at jeg ikke hjelper å flytte lengre sør (dog ikke Bergen), håper dere får litt opplett av tåke, evt får du bli skikkelig god til å ta bilder AV tåken.. :icon_cry:

Fikk tatt noen bilder i dag; rakk ut innen solen hadde sluttet å skinne. Oppsøkte åkre og enger, og troor det ble ok bilder. Må vente til batteriet er ladet sånn at jeg får lagt de inn på datan, men krysser fingre for noen blinkskudd! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. sjansen er vel større for fint fotovær, enn en snill sjef.. :glare: Men det er godt å høre at jeg ikke hjelper å flytte lengre sør (dog ikke Bergen), håper dere får litt opplett av tåke, evt får du bli skikkelig god til å ta bilder AV tåken.. :icon_cry:

Fikk tatt noen bilder i dag; rakk ut innen solen hadde sluttet å skinne. Oppsøkte åkre og enger, og troor det ble ok bilder. Må vente til batteriet er ladet sånn at jeg får lagt de inn på datan, men krysser fingre for noen blinkskudd! ;)

Tåkebilder er jo faktisk ganske kult det også :no:. Spesielt om natta... med litt måneskinn... og litt ekstra hjelpemidler.. :). Da kan man jo få sånne bilder f eks:

2007-10-24-Holter08.jpg

Du får legge inn blinkskuddene så får vi se :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåkebilder er jo faktisk ganske kult det også :icon_cry: . Spesielt om natta... med litt måneskinn... og litt ekstra hjelpemidler.. :no: . Da kan man jo få sånne bilder f eks:

2007-10-24-Holter08.jpg

Du får legge inn blinkskuddene så får vi se :) .

Ooo! Det var jo råstilig! :D Håper jeg kan lære meg å ta slike bilder en gang! Holder på å legge inn bildene nå, og er det noe jeg har å klage på, så er det at programvaren som fulgte med kameraet for å overføre bilder til pc er utrolig treig.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen uredigerte bilder fra gårsdagen:

KopiavIMG_1389.jpg

KopiavIMG_1404.jpg

KopiavIMG_1340.jpg

KopiavIMG_1344.jpg

Ble jo myye bedre med en gang vi var på en eng, så dette lover jo bra! Kunne vært bedre, det skjønner jeg jo, men har så alt for mange ting å skylde på enda til at noe sånt skal kunne kreves! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å legge inn bildene nå, og er det noe jeg har å klage på, så er det at programvaren som fulgte med kameraet for å overføre bilder til pc er utrolig treig.. <_<

Kjøp deg minnekortleser.! 2-300kr

Trenger du ikke vente på å ladde batterier før du får sett bildene, trenger ikke starte egene programmer for å overføre bildene til pcn, går mye kjappere med kortleser kun hastigheten på minnekortet som setter grensen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble jo veldig bra ! Den siste finishen tar du i Photoshop sånn at du får prikken over i'en også :icon_clapping:.

Det er bare å øve og øve - både på hvordan du best holder kamera, være kjapp på innstillingene, sikte riktig etc :). Eksperimenter litt med lyssettingen også - motlys, medlys, høy sol, lav sol etc. De beste bildene blir oftes dem som har en rolig og ryddig bakgrunn også (slik du hadde på de bildene du la ut nå).

P.s.... jeg har lassevis av sånne bilder som det siste du la ut forresten :thumbs:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble jo veldig bra ! Den siste finishen tar du i Photoshop sånn at du får prikken over i'en også :) .

Det er bare å øve og øve - både på hvordan du best holder kamera, være kjapp på innstillingene, sikte riktig etc :icon_clapping: . Eksperimenter litt med lyssettingen også - motlys, medlys, høy sol, lav sol etc. De beste bildene blir oftes dem som har en rolig og ryddig bakgrunn også (slik du hadde på de bildene du la ut nå).

P.s.... jeg har lassevis av sånne bilder som det siste du la ut forresten :thumbs: .

Hehe, jeg har lassevis av de fleste bilder..! :D Tar liksom en hel haug og håper på at jeg skal klare å treffe skikkelig bra på i alle fall ett av de, med tanke på både skarphet og hvordan hunden generelt ser ut. På det siste bildet løper hun mot meg, men det ser jo nesten ikke sånn ut! Men det ble rimelig skarpt, og hun hadde et noe uvanlig uttrykk. Kjedelig bakgrunn er jeg med på!

Men ang photoshop, prøver å spørre her, for jeg får ikke noe svar i den andre tråden min: "Jeg satt og knotet med photoshop her en dag, og kom da borti en funksjon som gjorde at det la seg et slags nett over bilde, og da kunne jeg holde inne musen på det, og dra opp og ned, noe som førte til at bildet ble zoomet inn på, eller ut. Nå finner jeg den ikke igjen, noen som vet hva jeg mener, og hvor den ligger/hva funksjonen heter?"

Hva vil du anbefale at jeg prøver å gjøre med de bildene jeg la ut her, portrettbildene fx? Det eneste jeg kan komme på, er at jeg synes skyggen på den siden av ansiktet hennes som er vendt vekk fra solen (lyskilden) er litt for mørk, kanskje ikke så ille på disse to bildene, men har som sagt flere og der er problemet større. Men det vet jeg ikke hvordan jeg fikser..

Kjøp deg minnekortleser.! 2-300kr

Trenger du ikke vente på å ladde batterier før du får sett bildene, trenger ikke starte egene programmer for å overføre bildene til pcn, går mye kjappere med kortleser kun hastigheten på minnekortet som setter grensen...

Jeg vet, jeg vet.. :rolleyes: Men uansett så er Nikons programvare myyye raskere til vårt kompakte kamera, og også windows versjon for overføring av bilder (har bare prøvd det på kompaktkameraet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...