Gå til innhold
Hundesonen.no

Mulig HD - men kanskje noe annet?


belgerac

Recommended Posts

Har fulgt med på tråden til Loke under her, og har merket meg det som blir sagt om MR og verdien av en slik undersøkelse. Litt ymse erfaringer, skjønner jeg.

Tidlig i høst var jeg hos veterinær som gikk generelt gjennom hundens helse/fysikk. I utgangspunktet var dette en enkel konsultasjon hvor jeg bare hadde noen spørsmål om sterilisering. Hunden har mao ikke vist noen symptomer/smerter som jeg har lagt spesielt merke til (men fantasien har jo nå fått næring, og når jeg tenker tilbake så er det jo alltids småting som burde ha fått ei bjelle til å ringe liksom <_< )

Veterinæren bøyde og strekte og klemte. Jeg gjengir utdrag fra journalen (om noen forstår seg på slikt):

Hunden beveger seg med noe krum rygg og litt kort bakbeinsteg med lite bøyning i kne. Eier har også observert det korte steget. Hun er stram rundt skulderblad, kraniale kant av skulderbladet kan ikke palperes, ikke berøringsøm. Stram mellom skulderblad. Latissimus dorsi er øm bilateralt. Ryggen er fleksibel, og det er ingen spesielle smerteraksjoner ved palpasjon av virvler. Øm i gluteus. Nedsatt ekstensjon i hofte bilateralt

Det ble spurt om hunden var HD-røntget. Noe hun ikke er. Jeg antar at veterinær kan ha en mulig HD-lidelse i tankene..?

Jeg ble anmodet om å massere og kjenne mye på hunden, og å stretche bakbeina hennes. Skulle se an utviklingen over tid før jeg gikk videre med undersøkelser/behandlinger. Hun er fortsatt noe stram over ryggtavla, og trekker til seg venstre bakbein når jeg prøver å strekke det ut. Men jeg er ikke så veldig flink til å følge opp daglig med skikkelig massering. Det blir mest kosemassasje og ta-og-klemme-på

Så er det det at jeg har vurdert å få henne MR-scannet først som sist. Ikke bare røntge, for siden å evt likevel måtte ta steget videre til MR.

Men kanskje jeg likevel skulle vurdere røntging i første omgang? Eller?

Hva slags andre lidelser enn HD kan det være snakk om med en slik beskrivelse av hundens fysikk? Noe man kan finne på MR?

Dette er også en Svarting, men foreløpig uten vondt`er som Loke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som om du ser spøkelser på høylys dag... Det er MANGE hunder som pga dårlig konstruksjon beveger seg med krum rygg og kort steg.

Vi har vel alle litt "vondter" innimellom, har vi ikke, uten at det trenger å være noe seriøst galt ? SER hunden ut til å ha vondt ? Virker den hemmet i sin livsutfoldelse ? Virker den stiv og støl når den reiser seg ? Du sier jo selv at du IKKE har lagt merke til noe galt, så hvorfor bekymre seg ?

Hvilken undersøkelse har veterinæren gjort egentlig ? Klemmer man hardt nok et sted, så vil man jo få vondt liksom, så det i seg selv er iallefall ikke noe nødvendig tegn på at det er noe galt. De fleste hunder vil også trekke beina til seg om de blir strukket ut om de ikke er vant til slik behandling, så det trenger vel heller ikke å være tegn på at noe er galt.

Jeg synes du skal få gjennomført en helt normal HD-røntgen på hunden din, bare for å få status på det, og ikke engang TENKE på å ta noe som helst MR-undersøkelse så lenge du ikke har noe å undersøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...