Gå til innhold
Hundesonen.no

Puddelerfaringer

H&M

Recommended Posts

Skrevet

Jeg og min kone vurderer å skaffe oss en hund nummer 2 om 2-3 år og har derfor vært inne på tanken om å skaffe oss en mellom-puddel. Men jeg er lurer litt på hvordan de pleier å være. De pudlene jeg har møtt har vært ganske så forskjellige. 2 av dem har vært i thailand, der en var en veldig koslig dverg. Den andre var en menneskefientlig mellompuddel som tilhørte eieren av resturanten vi spiste på. Ellers er det en gneldrte miniatyr på byggefeltet vårt. Og en annen flott kongepuddel som vi har møtt på tur.

Er det store forskjeller på gemyttet innad i rasen? Jeg går ut i fra at det er en del forskjeller mellom variantene, men kan f.eks mellom puddel som vi er ute etter, ha store forskjeller i sitt gemytt. Vi ønsker oss en hann.

Har lest en del rasebeskrivelser, men kommer ikke frem til et entydig inntrykk av de få pudlene jeg har møtt. Vi får vel se å hilse på noen på utstillinger frem over, men om noen puddeleiere/kjennere vil dele sine erfaringer mottas dette med takk.

Skrevet

For et godt rasevalg! :)

Jeg er oppvokste med mellompudler i familien og frem til i høst eide jeg en helt spesiell storpuddelgutt. Nå venter jeg på en dvergpuddelgutt, og det er ingen tvil om at jeg ha funnet "min" rase.

(Jeg har skrevet en del om puddel tidligere, så her blir det litt klipping og liming..)

Puddel er en leken, intelligent, førervar hund med egen meninger.

En puddel skal være "puddel" uansett størrelse. Når det er sagt så skiller det likevel noe i gemytt fra storpuddel til mellom, dverg og toy. Storpuddelen er mye roligere i lynnet, rolig inne, men veldig aktiv ute. De mindre variantene er "kvikkere" og mer energiske hele tiden synes jeg. Det er også betraktelig mer lyd i de mindre variantene. En storpuddel er mer "SVK" (store vennlig kjempe) ifh til de mindre energibuntene.

En puddel blir fort "rampete" og egenrådig om den ikke får brukt hode og kropp hver dag. Den krever aktivisering, men pga mye egenvilje og stor intelligens kjeder den seg lett og er ikke en hund som du kan trene veldig repetativt med. Det er en veldig smart rase og det krever også sitt fra eier. Det er mye pelsstell med en puddel, jo mer jo større hund, valg av frisyre har også mye å si. Enkelte linjer har mye jakt i seg, spesielt på storpuddel.

Min oppdretter sa alltid at "Puddelen er som poteten - kan brukes til alt", og det stemmer. :) Selv har jeg trent lydighet og agility med min hund, og jeg vet om stor og mellompudler(!) som brukes til ryperjakt. Andre aktiviteter som også er topp for en puddel er blodspor, freestyle, snørekjøring, kløving, vannapportering, rundering osv..

Slik jeg opplever forskjellen mellom storpuddel og mellompuddelen er at de har samme kapasitet, men ikke samme drivet etter fysisk forstring, slik som storpuddelen har. Mellompuddelene jeg kjenner blir lettere tilfreds om de bare får være med, de trenger ikke å løpe/strekke ut sånn som storpuddelen gjør. Storpuddelen er like selskapelig anlagt som de mindre variantene, men bærer med seg en arv som vannapporterende fuglehund. Jeg kjenner knapt en storpuddel som ikke vil jage, og (min) Sophus hadde et velutviklet jaktinstinkt og en utholdenhet som jeg ikke har sett maken til hos de mindre variantene, og det reflekteres i større behov for mosjon. Gemyttmessig er det hannhundaggressivitet og hyperseksualitet relativt mer vanlig på storpuddel, men det er ikke et problem på mellompuddel, slik jeg kjenner rasen.

Med tanke på mannevonde gneldrende mellompudler så har jeg kjent et par av de, det var tisper og det dreide seg nok mye mer om manglende oppdragelse og eiers forhold til hund. Puddelen er en selskapshund og elsker familien sin, men kan bli en gneldrende enmannshund om eier ikke er obs, men det er mer et problem for enslige hundeeire slik jeg ser det. Har puddelen er "flokk" å forholde seg til, blir det ikke så enemannshund. En typisk puddel er reservert mot fremmede, og med reservert mener jeg ikke redd for fremmede, men uinteressert i fremmede, en viktig forskjell. Det å være reservert er et rasetrekk og slik jeg opplever det bare positivt, eksempelvis; gjester på besøk blir ikke "overfalt" på labradorvis, men heller snust på og oversett.., med mindre det er et kjært familiemedlem som kommer hjem.. :).

Jeg sender deg en PM også som kan peke deg i retning av noen puddeltreff om du er interessert. :)

Mvh LivB

Skrevet

Første bud!

* Hils alltid på moren og faren til valpen før du bestemmer deg.

Det kan gi deg peil på hva du får!

Pudler er egentlig noe av det herligste du kan få deg når det gjelder gemytt og helse.

Puddelen blir veldig glad i eieren sin og setter veldig stor pris på å sove under dyna!

Puddelen er som oftest rolig inne og hyper ute(den trenger å få løpt litt fra seg)

Jeg angrer ikke på valget mitt og har i dag Zelda(mellompuddel) og vurderer en til :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk! Vi har vurdert Toller, Flatcoated Retriever og husky faktisk! Synes selv at huskyer er så fantastiske, men ville ha noe litt mer førerorientert. Tror selv at en flat og belgisk fårehund blir for mye hund igjen. Men tusen takk for gode tips! Og når det kommer til røyting har vi tatt dette i betraktning ja! Fordelen med husky er jo at de har røyte perioder! Så satser på at robotstøvsugeren vår får kjørt seg!
    • Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...