Gå til innhold
Hundesonen.no

Forsikring av hund - de mange alternativene...


Tom Espen

Recommended Posts

Opp gjennom tiden har vi hatt forsikring hos Gjensidige og nå i Agria.

Agria opererer nå med en modell som sier:

- egenandel 900,- (per skadetilfelle innenfor 3 mnd)

- egenandel 20 % av det som overskyter 900,-

- de dekker også medisinbruken

En sitter altså igjen med følgende ved en skade på 2000,-:

Skade: 2 000,-

- egenandel 900,-

- egenandel 1100*20%: 220,-

= En får tilbake ved en skade på 2000,-: 880,-

Inntreffer en ny skade innenfor samme 3 mnd, må en ut med ny egenandelspott.

Er dette godt nok? Nå har også prisen en selv må betale i året noe å si for hvilken forsikringsbeløp en får tilbake ved en skade. Hva slags erfaringer har dere, og hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Gjensidige på Bridie, og har alltid brukt det på Buffy...

Med Gjensidige på den saken du nevner her, hadde man fått tilbake 1000 kr, og ingen ny egenandel om hunden hadde vært til behandlingen de neste 60 dagene...

Der gjelder det jo 20% eller minimun 1000 kr, og en egenandels periode på 60 dager...

Jeg syns dette ble en meget dårlig avtale, siden de tidligere hadde 20% minimum 500 kr i egenandel, og egenandelsperiode på 100 dager, men når jeg ser til sammenligning med det du skriver ang Agria nå, så holder jeg meg til Gjensidige tror jeg.

Hvor mye betaler du i året for Coy?

Jeg betaler 1203 kr pr år for Bridie, men det hadde kommet rundt 400 kr ekstra om jeg skulle dekket medisiner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble veldig usikker på hva jeg betaler for Coyote. Ifølge historien i Skandiabanken har jeg betalte ca kr 1433,- for to aussier for et halvår, så det blir vel ca 1433 for en hund totalt et år. Det dekker medisin, ja.

Egentlig er jeg interessert i å betale mer årlig i forsikring for å slippe de høye egenandelene når skadene trår til! Rett og slett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Inntreffer en ny skade innenfor samme 3 mnd, må en ut med ny egenandelspott.

Er dette godt nok? Nå har også prisen en selv må betale i året noe å si for hvilken forsikringsbeløp en får tilbake ved en skade. Hva slags erfaringer har dere, og hva anbefaler dere?

Dette du sier her stemmer ikke, du har 100 dagers fri egenandelsperiode i Agria, dvs at uansett om det er samme eller ny skade som oppstår betaler du kun en egenandel innenfor 100 dager.

Jeg har aldri hørt at premien (kostnaden for forsikring pr år) er avhengig av utbetaling, men selvfølgelig så er det slik at livsforsikrer du en hund for 30.000 så er dette betraktelig dyrere enn en hund forsikret til en verdi av 6000kr. Det som avgjør premien din er rasen og evt bruksverdi forsikring i tillegg til en evt veterinær forsikring.

Jeg har 4 hunder, 3 hester og 1 katt forsikret i Agria og har aldri vært så fornøyd med noe annet selskap, det er utrolig god service både ved direkte kontakt, pr internett/mail og de har direkte oppgjør med veterinæren som gjør at jeg slipper å hoste opp 17.000kr som ved min hunds albueoperasjon, men bare måtte ut med egenandelen direkte til veterinær. Resten tok Agria seg av. I tillegg har de fra 2007 startet med egenandelsrefusjon ved "ubrukt" forsikring.

Jeg er ihvertfall en meget fornøyd kunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri i mitt liv til å forsikre hundene mine i Agria. ikke etter det de har gjort etter en av mine hunders død for 3 uker siden. Agria er dyrere enn Gjensidige, og de prøver alltid å lura seg unna så de slipper å betale forsikring. Andre gang de gjør dette for meg nå.

Gjensidige har billigere avtaler enn Agria, dessuten har også Gjensidige nesten 50% mindre i egenandel enn Agria. Så jeg vil anbefale Gjensidige. Bare det at Gjensidige ikke har så mye i forsikring for hund og heller ikke alle de forsikringene som Agria har. Men i det lange løp lønner det seg med Gjensidige. Det samme sa også vetrinæren og andre folk som jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agria dekker medfødte sykdomer så lenge hunden er forsikra før 16ukers alder. Det var hvertfall det jeg fikk beskjed om. På knøtta mi ble det like dyrt med den beste forsikringa til agria, som med gjensidige med medisindekning. Fordelen med agria er at de dekker en høyere sum 50 000 på den beste, mot 30 000 til gjensidige, og at forsikringen ikke opphører når hunden fyller 10 år.

Når det er sagt, så er dette første hunden jeg har agria på, så jeg kan ikke uttale meg om service. Hatt gjensidige på tre hunder og har vært godt fornøyd med de to jeg virkelig har fått brukt forsikringa på. Er dog en fare for at jeg blir svartelista der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også dette med forsikring.

Sophus var forsikret på foreldrene mine, da det var det som lønte seg da, i Sparebanken 1. Sparebanken 1 har vært supre, aldri noe tull, og den forsikringen ble mye brukt..

Selv har jeg alle forsikringene mine i If, noen som vet om de er noe bra på hund..? Jeg må jo forsikre valpen når den kommer.

Det hjelper lite om regelverket er enkelt og egenandelen kjempelav om forsikringselskapet er kranglete..

Har det forresten noe å si hva slags rase/hund en har?

Jeg har hørt mye dårlig om Agria og Vesta, men mye bra om Sparebanken 1, If har jeg ikke hørt noenting om..

Noen som vet?

Mvh LivB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den høyeste på agria er vel 45 000 og ikke 50 000??

jeg har i alle fall forsikret begge mine i gjensidige.. Den yngste her for 35 000 i året, samt medisiner og livsforsikring. Så om Milli dør nå, så får jeg tilbake 12 000 (som er kjøpepris) uansett grunn.. Hun måtte også operere ut en melketann som knakk sånn at det var splintrer igjen i tannkjøttet, og da fikk jeg kjappt tilbake pengene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også dette med forsikring.

Sophus var forsikret på foreldrene mine, da det var det som lønte seg da, i Sparebanken 1. Sparebanken 1 har vært supre, aldri noe tull, og den forsikringen ble mye brukt..

Selv har jeg alle forsikringene mine i If, noen som vet om de er noe bra på hund..? Jeg må jo forsikre valpen når den kommer.

Det hjelper lite om regelverket er enkelt og egenandelen kjempelav om forsikringselskapet er kranglete..

Har det forresten noe å si hva slags rase/hund en har?

Jeg har hørt mye dårlig om Agria og Vesta, men mye bra om Sparebanken 1, If har jeg ikke hørt noenting om..

Noen som vet?

Mvh LivB

Jeg har hatt to hunder i IF. Nirm og Bogar (Vida står i Agria av forskjellige årsaker).

IF har vært raske med utbetalinger. Kun en gang har jeg hatt problemer med utbetaling. Dvs en kvittering var blitt borte, men det var ikke verre enn å faxe den så fikk jeg pengene mine. De har dekka mye medisiner, og til og med behandling av lus. Begge hundene mine har brukt forsikringa MYE, og det har ikke vært noe problemer i det hele tatt. De har også slik ordning at du betaler kun egenandel hos veterinæren, og så overfører de penger til veterinæren i stede for deg.

Minuset med IF er at det blir veldig dyrt når hundene blir gamle da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn så jeg forsto det på min far han vi tenget en egen forsikring som kun dekker våre behov. ikke sånnet pakketilbud. Rett og slett fordi vi har hat en hest som ble påkjørt og sto til behandling 1 år og ble deretter avlivet.Og forsikringsselskapet sto på våres side (SA DE) men da pengene skulle utbetalest så fant de så mangen men for ikke å betale ut pengene.

eks: vi fikk kun det vi hadde betalt for hesten for 3 år siden, de dreit rett og slett oppi hva den egentli var vert fordi vi hadde kjøpt en hest som trengte opptrening og hadde en avtale med forje eier og derfor ble prisen som den var. Jeg hadde krav på oppreisning etter alt jeg var gjennom men jeg kunne ikke bevise hva jeg hadde vært igjennom så det fikk vi heller ikke. Alle medisinene fikk vi ikke dekket for de mente mye av det hun hadde fått trengte hun ikke +++++

så altså det ende med at vi satt igjen med et stoooort minus og det ble ikke ny hest for det hadde vi ikke råd til, men egentli hadde jeg krav på ny hest som var på det nivået jeg var mente dyrlegene.

så vi har rett og slett tegnet privat forsikring på hunden for vi fikk nok av alle disse men,men,men i alle disse pakkene de tilbudt. Er veldig surt og stå med en skadet hund og tro du får alt dekket og så få nei dette dekker vi ikke fordi ......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Gjensidige før, og byttet til Agria. Rett og slett fordi de dekker mer. Ellers er de like dyre å ha, og jeg har ikke hatt noe spesielt bra hos Gjensidige, mens hos Agria har jeg det beste. Agria dekker medfødte sykdommer/skader hvis hunden har vært forsikret før 16 uker, Tulla har også skjulte feil forsikring i Agria gjennom oppdretter. De dekker rehab, noe Gjendsidige ikke gjør, honoraret dekket de ikke da jeg brukte de, medisiner på resept dekket de ikke, medisinsk fôr dekket de heller ikke osv osv. Det var rett og slett for mange unntak for hva de dekket, til at jeg gadd å bruke de mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to hunder i IF. Nirm og Bogar (Vida står i Agria av forskjellige årsaker).

IF har vært raske med utbetalinger. Kun en gang har jeg hatt problemer med utbetaling. Dvs en kvittering var blitt borte, men det var ikke verre enn å faxe den så fikk jeg pengene mine. De har dekka mye medisiner, og til og med behandling av lus. Begge hundene mine har brukt forsikringa MYE, og det har ikke vært noe problemer i det hele tatt. De har også slik ordning at du betaler kun egenandel hos veterinæren, og så overfører de penger til veterinæren i stede for deg.

Minuset med IF er at det blir veldig dyrt når hundene blir gamle da.

Oki, takk for hjelp.

Jeg lurer fælt på hva jeg skal gjøre, så jeg har tatt kontakt med Sparebanken 1, If og Agria og nå skal de sende meg tilbud. Så får jeg se hva som ser best ut på papir. Min rase (dvergpuddel) lever jo usannsynelig lenge om den først er frisk, 14-15 er ikke uvanlig.. og da er det jo greit med en forsikring som dekker hunden hele livet i grunn.

Mvh LivB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er og har vært veldig fornøyd med Agria, de er kjappe og greie med utbetalinger. Det eneste jeg har å sette fingeren på er at dersom du må snakke med skadekontoret i Sverige, så bør man være flink til å notere navn på den man snakker med. Jeg er ikke alltid like fornøyd med ombudenes tilbakemelding, men om man går direkte via kontoret, og ikke via ombudene, så synes jeg det som regel går veldig greit. De har enkle og oversiktelige regler, og ikke mye som står med "liten skrift".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Gjensidige før, og byttet til Agria. Rett og slett fordi de dekker mer. Ellers er de like dyre å ha, og jeg har ikke hatt noe spesielt bra hos Gjensidige, mens hos Agria har jeg det beste. Agria dekker medfødte sykdommer/skader hvis hunden har vært forsikret før 16 uker, Tulla har også skjulte feil forsikring i Agria gjennom oppdretter. De dekker rehab, noe Gjendsidige ikke gjør, honoraret dekket de ikke da jeg brukte de, medisiner på resept dekket de ikke, medisinsk fôr dekket de heller ikke osv osv. Det var rett og slett for mange unntak for hva de dekket, til at jeg gadd å bruke de mer.

Jeg har fått dekket fem timer rehabilitering på to hunder av Gjensidige, så akkurat dette avhenger antageligvis av hvilken type forsikring du har der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dekket to tusen i alternativ behandling på Aro nå i sommer/vår jeg, hos gjensidige. Men fikk beskjed av vet. om at rehab. ikke ble dekket uten operasjon først, så jeg vet ikke helt hva det er de har definert som alternativ. Vi prøvde litt forskjellig. Sendte inn hele bunken med regninger, så får de ta jobben med å finne ut hva de dekker og ikke dekker. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agria dekker medfødte sykdomer så lenge hunden er forsikra før 16ukers alder.

Dette er ikke det jeg har fått servert.. Hvis en av hundene mine utvikler PL, som jo er arvelig, så vil ikke jeg få det dekket med mindre moren har avlsforsikring. Og hvis hun er avlsforsikret så vil de dekke arvelige sykdommer opp til det hunden er kjøpt for (i mitt tilfelle 20.000kr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste jeg faktisk ikke. Tror moren til min er avlsforsikra, så burde være trygg der. Men sånt er jo greit å vite. Vet de ikke dekker HD hvis ikke foreldra er røntga fri, så trodde det var noe av det samme på PL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...