Gå til innhold
Hundesonen.no

Gruppe 2


xxx12345

Recommended Posts

Men hvilke raser i 2 synes dere ikke skal være med i gruppe 2 - Pinscher, schnauzer, sennen- og molosserhunder, da?

Og hvor burde de ha vært?

Den kunne rett og slett vært delt i to; schnauzer og pinchere i en gruppe og molosser og sennen i en gruppe.

Også fordi det er en svært tallrik gruppe med store hunder. De fleste kan vel se ulempene med 25 hunder fra gruppe 2 i en liten rasering på en liten utstilling. Man blir stående så sammenklemt at det er vanskelig å få vist fram hunden - spesielt om den er så liten at den forsvinner bak halen til hunden foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sheltien er jo en pelshund da, som får mye oppmerksomhet fordi den er så pen.. Dessuten er den ikke såå liten.. Jeg har intrykk av at det ofte er pelshunder, eller hunder med STOR størrelse eller andre sånne rariteter, som vinner utstillinger..

Værre for dvergpinscher, som er korthårsrase, og kanskje en litt litt kjedelig rase for en dommer som også skal dømme GD og svære Molossere, som er 30 ganger så stor som en DP.. :)

Corgien derimot, er ikke en pelshund, men vinner da stadig likevel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kunne rett og slett vært delt i to; schnauzer og pinchere i en gruppe og molosser og sennen i en gruppe.

Også fordi det er en svært tallrik gruppe med store hunder. De fleste kan vel se ulempene med 25 hunder fra gruppe 2 i en liten rasering på en liten utstilling. Man blir stående så sammenklemt at det er vanskelig å få vist fram hunden - spesielt om den er så liten at den forsvinner bak halen til hunden foran.

Med fare for å kverulere, men en del av å vise hunden sin er da også å plassere den til sitt fortrinn i ringen - noe oppunder en st. bernhardshale vel ikke er. Tror du det er fordi de slurver, når enkelte står en meter lenger inn i ringen enn de siden av seg? Det er jo for å framheve sin hund, synliggjøre og tydeliggjøre den.

Jeg sørger alltid for å ha rom mellom meg og hunden foran, og er ikke redd for å be de bak meg om å trekke bakover. For det første vet man aldri hvordan hundene foran og bak er i gemyttet/atferd (jeg tenker ikke i raseringen, da kjenner jeg hundene bedre, men er likevel obs når jeg stiller hannhund), for det andre vil jeg ha nok plass til å få vist min hund. Jeg betaler for dette, og vil gi full innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Corgien derimot, er ikke en pelshund, men vinner da stadig likevel? :)

mente ikke bare pelshunder, men pelshunder eller hunder som ser "rare" ut.. Og sist jeg sjekket så hadde corgien unormalt lang rygg :)

Med fare for å kverulere, men en del av å vise hunden sin er da også å plassere den til sitt fortrinn i ringen - noe oppunder en st. bernhardshale vel ikke er. Tror du det er fordi de slurver, når enkelte står en meter lenger inn i ringen enn de siden av seg? Det er jo for å framheve sin hund, synliggjøre og tydeliggjøre den.

Jeg sørger alltid for å ha rom mellom meg og hunden foran, og er ikke redd for å be de bak meg om å trekke bakover. For det første vet man aldri hvordan hundene foran og bak er i gemyttet/atferd (jeg tenker ikke i raseringen, da kjenner jeg hundene bedre, men er likevel obs når jeg stiller hannhund), for det andre vil jeg ha nok plass til å få vist min hund. Jeg betaler for dette, og vil gi full innsats.

dette er nok veldig lurt... Jeg huser på bjerke, da var Milli temmelig lei når det skulle gåes beste tispe i raseringen.. Og jeg ba dem bak om å være så snill å holde litt avstand.. Hvem var det ikke som klarte å stoppe sånn ca en halv meter bak meg da... :blink

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalieren syns jeg heller ikke hører hjemme blant alle puddlene, og de andre pelshundene. Syns heller den burde vært i gruppe 8 sammen med de andre spanielene.

Er ikke puddel opprinnelig en apporterende vannhund? Er ikke nettopp det en stor splid i rasemiljøet i forhold til fokus på pels og utstilling versus bruks og funksjonalitet (for å sette polariseringen på spissen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Jeg hadde syntes det var mer naturlig å delt inn schnauzer og pinchere i en gruppe, molossere i en gruppe osv. De har jo ikke annet til felles enn at de er brukshunder (opprinnelig i alle fall, nå er jo ikke alle det heller). Når man går igjennom gruppeplasseringene på NKK's utstillinger ser man at det uten unntak er store hunder som er gruppevinnere. En og annen dvergschnauzer og affenpincher plasserer seg i gruppa innimellom, men dvergpincher har ikke plassert seg i en eneste gruppe i år.

Bortsett fra at de har fire bein, snute i den ene enden og hale i den andre er det ikke mange likheter mellom mange av de store og de små rasene i denne gruppa. Desverre viser det seg at det er de små rasene som har problemer med å nå opp i gruppa, og jeg har vanskelig for å tro at kvaliteten på de små er så dårlig at de aldri har fortjent plasseringer.

Ja det er noe i det du sier.

De fleste små rasene i gruppe 2 er bortimot usynlig i gruppebedømningene.

Har selv Dansk / Svensk gårdshund som har oppnådd 6 CERT i år.

Synes det er umotiverende å tilhøre en gruppe med ymse raser, og ha en usynlig hund.

At dette er en liten og forholdsvis ukjent rase hjelåper ikke akkurat på.

Til sammenligning har jeg en Shiba.

Han er riktignok ikke så gammel, og har stort sett bare stilt som valp.

Men han har alltid blitt plassert i gruppa de gangene han har blitt BIR valp, og jeg ser det samme blandt de voksne shibaene, rett som det er at de plasserer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...