Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjeting


Oscar ll

Recommended Posts

Border collien min gjeter sykler og barn. Om syklene kommer fort fordi kan han finne på og løpe foran syklene og nappe syklisten i beinet. Han gjør det ikke hardt, men det er jo alikevell farlig. Har prøvd mye forskjellig, og det beste er vel egentlig å ha han løs. Det er bare det at han vimser så fært, og ser seg ikke for.

Om jeg sier at han må sitte når det kommer syklister eller unger på f.eks. scatebord, så kan han finne på og hoppe mot de uten at han viser noe tegn til det på forhånd. Eller om jeg prøver å snu og gå fort andre veien, blir det bare til at han drar i båndet, eller stresser seg opp enda mer.

ANer rett og slett ikke hva jeg skal gjøre for å få han til å slutte med å gjete sykler og unger?

Er det noen som har eller har hatt samme problem?

Er det noen som eventuelt har noen gode råd og tips som jeg kan prøve på han`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Dette kan ofte være en adferd på bc'er som ikke får utløp for sin "gjeter-trang" i andre tillatte former. Jeg ser av en annen tråd at du har meldt deg på ett gjeterkurs, snakk der med instruktøren din om tiltak for å jobbe med problematikken. Jeg ville også ha meldt meg på et hverdagslydighetskurs slik at du og hunden kan bli flinkere til å samarbeide med hverandre i mange situasjoner. I tillegg er det ingen ulempe at han får jobbe litt med hodet sitt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke hatt hund med dette problemet. Men det første som slår meg er at du som fører må følge mer med og forhindre at pelsen får mulighet til å gjete syklene eller barna. Altså, hvordan klarer hunden din å komme foran/ved en sykkel når den er i bånd? Her burde du ha hanket den inn for lenge siden og fått ryddet vekk muligheten for å utførelse.

Så, når det er sagt, så håper jeg at noen andre kan bidra til grunnleggende ideer om hvordan evt minimalisere adferden utover kort versjonen min :D

Lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det samme problemet men da var det i tillegg bilder.. men hun slutet med den etter kurs og trening..

men det som var rart at hun bare gjorde det når hun var i bånd..

Det samme er det med Oscar, han gjør det stortsett bare når han er i bånd, og hun når han går i kort bånd, ikke langline.

Jeg vet ikke hva min vil.. men han har utrolig lyst til å løpe etter barn og sykler!

Ser han er barn som springer står han å hopper og vil etter :S

Sånn har heldigvis ikke jeg det. Oscar bare løper frem og tilbake nesten på linje fordi han sakl asamle de :-P

Du kan kanskje se for deg han når jeg var med broren min på fotballtrening første gangen ? . Han får ikke

være med igjen før jeg vet at han IKKE gjeter unger. Hehe.

Dobbelpost mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

våres gjetet også alt.. busser og biler.. Hun låste opp døren med munnen og løp ut å gjetet.. :rolleyes:

Sluttet med det etter hvert når hun vokste seg til... Eneste hun gjeter nå, i en alder av 8, er hundene om vi er på hundetreff.. Hun ligger gjerne litt unna, i typisk gjeterstilling og bare ser på de andre hundene, og så samler hun dem inn om hun syns det blir for stor spredning i gruppen.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet egentlig ikke hva min kommer til å gjøre vist han får sjangsen til å springe etter unger/sykkel eller en jogger. Kanskje han bare vil hoppe opp og leke?

Han har sprunget etter nabogutten. Da hoppet han opp..

Han bjeffer og napper i typen min vist han jogger/løper eller i det hele tatt ikke er i nærheten av meg. Snåling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet egentlig ikke hva min kommer til å gjøre vist han får sjangsen til å springe etter unger/sykkel eller en jogger. Kanskje han bare vil hoppe opp og leke?

Han har sprunget etter nabogutten. Da hoppet han opp..

Han bjeffer og napper i typen min vist han jogger/løper eller i det hele tatt ikke er i nærheten av meg. Snåling!

hm. Det var merkelig :-P Hehe.

Oskar hoppa opp på fetterne mine på 3 og 6 igår, fordi de løp foran han . :-S Mamma sier han skal få lov, fordi fetterne mine gjøre det med vilje, fordi de syntes det er gøy å hidde han opp. Mamma sa han kommer til å bite litt hardt en dag, og at fetterne mine ikke kommer til å tulle med han lengre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm. Det var merkelig :-P Hehe.

Oskar hoppa opp på fetterne mine på 3 og 6 igår, fordi de løp foran han . :-S Mamma sier han skal få lov, fordi fetterne mine gjøre det med vilje, fordi de syntes det er gøy å hidde han opp. Mamma sa han kommer til å bite litt hardt en dag, og at fetterne mine ikke kommer til å tulle med han lengre da.

Meneh.. du burde kanskje advare din mor med at da får Oscar utført denne adferden og den trenger så absolutt ikke å bare begrense seg til fetterne dine.

Når det gjelder hunder og barn: hunden skal lære seg å oppføre seg rolig blant barn og barn skal oppføre seg rolig blant hunder.. hvis ikke, får man lett et problem (som ikke nødvendigvis er fullt så sjarmerende) når den er eldre OG større..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meneh.. du burde kanskje advare din mor med at da får Oscar utført denne adferden og den trenger så absolutt ikke å bare begrense seg til fetterne dine.

Når det gjelder hunder og barn: hunden skal lære seg å oppføre seg rolig blant barn og barn skal oppføre seg rolig blant hunder.. hvis ikke, får man lett et problem (som ikke nødvendigvis er fullt så sjarmerende) når den er eldre OG større..

Han hopper kun opp om de leker med han. Altså, igår plukket de opp stein og løp av gårde for å erte han. Jeg tok han jo ti meg når jeg så at han faktisk nappa etter dem for å få tak i steinen, men jeg syntes ikke det er riktig at han skal få kjeft fordi de leker med han og han leker tilbake. Men jeg ropte jo selvsagt på han, og passet på at han gikk ved meg og ikke hoppet opp flere ganger, i tillegg til at de fikk beskjed om å ikke leke.

Men altså, når de er klar over at hunden kan hoppe og nappe, så skal de jo ikke hisse han opp og terge/tulle med han bare fordi de er barn. De må jo lære at noen hunder er hissigere enn andre når de skal leke, og da vil de jo antakeligvis ikke leke sånn med han lenger, som de gjorde. Men er selvfølgelig veldig obs hver gang det kommer ett barn, og han løper ikke langt unna meg, og kommer alltid tilbake med en gang jeg roper. Så jeg har ikke noe problem hverken med andre hunder eller barn. :D Bortsett fra at han har en tendens til å gjete barn da, men da ligger han bare lavt frem og tilbake rundt meg, og venter på "klarsignal". Så han løper jo ikke mot dem eler napper dem eller noe sånt. Det er kun når folk leker med han. Og ungene fikk ikke lov heller, så de gjorde det jo bare på pur F rett og slett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hopper kun opp om de leker med han. Altså, igår plukket de opp stein og løp av gårde for å erte han. Jeg tok han jo ti meg når jeg så at han faktisk nappa etter dem for å få tak i steinen, men jeg syntes ikke det er riktig at han skal få kjeft fordi de leker med han og han leker tilbake. Men jeg ropte jo selvsagt på han, og passet på at han gikk ved meg og ikke hoppet opp flere ganger, i tillegg til at de fikk beskjed om å ikke leke.

Men altså, når de er klar over at hunden kan hoppe og nappe, så skal de jo ikke hisse han opp og terge/tulle med han bare fordi de er barn. De må jo lære at noen hunder er hissigere enn andre når de skal leke, og da vil de jo antakeligvis ikke leke sånn med han lenger, som de gjorde. Men er selvfølgelig veldig obs hver gang det kommer ett barn, og han løper ikke langt unna meg, og kommer alltid tilbake med en gang jeg roper. Så jeg har ikke noe problem hverken med andre hunder eller barn. :P Bortsett fra at han har en tendens til å gjete barn da, men da ligger han bare lavt frem og tilbake rundt meg, og venter på "klarsignal". Så han løper jo ikke mot dem eler napper dem eller noe sånt. Det er kun når folk leker med han. Og ungene fikk ikke lov heller, så de gjorde det jo bare på pur F rett og slett :P

Ok, da misforsto jeg deg litt. Jeg forsto det slik at dere/du ikke forsøkte å hverken moderere hunden eller barna jeg ;) Og jeg er enig i at han ikke skal ha kjeft, barn skal tross alt ikke fremstå som noe negativt for ham. Imidlertid, ville jeg forsøkt å få disse viltre fetrene dine litt mer under kontroll, slik at han ikke blir fristet til å hoppe så mye opp med napping og alt det kan medføre videre :D Men fettre i den alderen lar seg ikke alltid kontrollere like greit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...