Gå til innhold
Hundesonen.no

Lammegryte?

Aya

Recommended Posts

Skrevet

Nå er det jo høst.. Og jeg lurer på om noen har noen gode oppskrifter på f.eks lammegryte? Med poteter? Er det ikke noe som heter det?

Guest Gråtass
Skrevet

Nå kupper jeg tråden litt for jeg syns nemlig at lam smaker som våt ull, dessuten har lambi ett søtt uttrykk ( men er dum som en sau) som gjør det vanskelig for meg å spise dem, MEN hønsefrikasse er noe helt annet. Det er nemlig det beste jeg vet, så er det noen der ute som har oppskrift på en god hønsefrikasse som ikke er veldig komplisert for en kjøkken-analfabet å koke sammen, blir det mottatt med strålende takknemlighet.

Skrevet
Nå kupper jeg tråden litt for jeg syns nemlig at lam smaker som våt ull, dessuten har lambi ett søtt uttrykk ( men er dum som en sau) som gjør det vanskelig for meg å spise dem, MEN hønsefrikasse er noe helt annet. Det er nemlig det beste jeg vet, så er det noen der ute som har oppskrift på en god hønsefrikasse som ikke er veldig komplisert for en kjøkken-analfabet å koke sammen, blir det mottatt med strålende takknemlighet.

Jeg er SÅÅ enig med deg... lam smaker ull!

Ja til kylling!

Skrevet

det er fedtet på lamme- og fåre-kød der får det til at smage af uld, værst er det med fårekød, men hvis maden er krydret rigtigt og det meste fedt skåret fra, er bismagen af uld helt væk :)

Skrevet

Jeg er SÅÅ enig med deg... lam smaker ull!

Ja til kylling!

Hvordan smaker ull, egentlig? Har dere knasket i dere noen hg ull for å smake liksom?

Guest Gråtass
Skrevet
Hvordan smaker ull, egentlig? Har dere knasket i dere noen hg ull for å smake liksom?

La meg presisere, lam smaker som våt ull lukter..

Skrevet

Den beste høstmaten er: 1 løk, 1 haug med kantareller, en pk bacon, noen loffterninger. Stek løken blank i litt smør først, Så steker du baconbiter, så steker du kantarellene i baconfettet. Supplèr med litt smør. Hiv oppi noen loffbiter (1x1 cm. Ikke skorpe). Krydre med salt og pepper.Bland alt for en siste oppvarming og hiv en diger haug på et par brødskiver. Mmmmm :whistle:

Veldig OT, da lammet er totalt frværende. Strikk genser av ulla!

Skrevet

Mumbai Curry 2 pers.

Ingredienser: 400 g. Lammebov

200 g. Tomater

2 Løg

5 Hvidløg

1 Rød chili

2 Grønne chili

1 tsk. Garam Masala

4 tsk. Karry

3 dl. Lammebouillon

Salt

peber

Hak tomater, løg, hvidløg og chili fint. Steg det ved god varme i olie indtil det er reduceret til en grødet masse(ca. 20 min!). Hellere for længe end for lidt.

Lammekødet skæres i passende stykker, og afpuds + evt. knogler koges med vand. Kødet kommes i tomatmassen sammen med Garam Masala og en god karry. Kødet steges 5-10 min. hvorefter 3 dl lammefond tilsættes og retten simre til kødet er mørt.

Retten kan evt. jævnes hvis man synes, men det er næsten synd. Som retten er, kan man skelne de enkelte krydderier i retten, og opnår en raffineret smagsoplevelse.

Aloo Gobi 2 pers.

Ingredienser: 1 Blomkål

4 Kartofler

1/4 c Olie

1 tsk. Spidskommen frø

Ingefær fersk 1"

3 Hvidløgsfed

3/4 tsk. Gurkemeje

1 tsk. Røde Chili Pulver

3 Tomater

1 tsk. Garam Masala

2 tsk. Koriander pulver

Snit blomkål ind i buketter. Kuber kartofler. Varme olie og svits spidskommen cirka en minut. Tilsæt hvidløg og ingefær, støj og tilsæt kartofler. Steg, tilsæt gurkemeje og chili pulver, og steg igen. Tilsæt tomater og småkoge cirka 5 minutter. Tilsæt blomkål og højdepunkt varme cirka 1 minut. Skru ned for varme, læg låg på og småkog cirka 15 minutter

Skrevet

Nam, det så kjempegodt ut! Det ble svinestek i dag, men jeg sparer på oppskriften:D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...