Gå til innhold
Hundesonen.no

Portuguisisk vannhund


Anjanl

Recommended Posts

Samboeren og jeg ønsker å anskaffe portugisisk vannhund i familien. Samboeren er ekstremt allergisk, derfor skulle vi så gjerne ha vært på besøk hos noen som har en slik hund i nærheten av Oslo. Vi trenger bare 10 minutters tur for å sjekke om hunden gir ham astma.

Er det forresten noen som har erfaring med denne hunden? Er den virkelig helt allergifri?

Veldig takknemlig for svar!

Anja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen hunder er helt allergifrie..

helt ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor dere MÅ ha hund når han er ekstremt allergisk.. det vil mest sannsynlig ende med at dere må selge valpen etter noen mnd pga allergien utvikler seg..

Men det går jo an å håpe at det går bra!

Jeg selv er allergisk mot katt, moderat vil jeg si, og jeg ville aldri i livet gå til anskaffelse av katt, selv om det var av en "allergifri" rase.. Hadde rett og slett ikke turd, tenk å måtte selge den etter en stund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen raser er 100% sikre for allergikere. Men det er noen raser som er bedre egnet for allergikere fordi de ikke sprer om seg med allergener i like stor grad som andre raser. Men alle hunder avgir allergener, og enkelte allergikere reagerer også på de allergivennlige rasene. Jeg er selv allergisk, men reagerer ikke på mine havanaiser. Jeg tåler også pudler og vannhundrasene :)

Det er bra og viktig at dere skjekker ut skikkelig om samboeren din faktisk tåler hunden/rasen før dere går til anskaffelse av en selv. Hvis han er ekstremt allergisk, er det en viss fare for at han kan reagere også på portugiseren. Hvis han ikke reagerer umiddelbart, bør han tilbringe mer tid enn 10 minutter med rasen for å se om han reagerer eller ikke. Helst bør han treffe flere hunder av rasen over tid.

Jeg har ikke veldig mye direkte erfaring med portugisisk vannhund, men de jeg har møtt har vært veldig ålreite hunder. Jeg har forøvrig lest masse om rasen og det er en rase jeg syns er veldig fascinerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar!

Vi hørte nettopp om noen som har samme allergiproblem som oss, men som ikke reagerer overhodet på denne hunden, derfor ble vi håpefulle.

Anskaffelse av noen valp kommer ikke til å skje før vi har fått testet både en og fem ganger med flere hunder, og vi har god tid. Men reagerer han allerede etter første runde er det bare å slå det fra seg, reagerer han ikke første gang må vi heller teste over lengre tid for å se om det virkelig går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i alle dager da! Man kan vel prøve å finne ut om det er mulig å ha hund selv om man er allergisk? Dere kan jo teste ut portugisisk vannhund i flere omganger, kanskje også med "petal cleanse" også? (Shampo-ting til hunden som skal gjøre at man reagerer mindre på dem.)

Lykke til, håper dere finner ut av dette.

Hilsen fra allergiker med hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i alle dager da! Man kan vel prøve å finne ut om det er mulig å ha hund selv om man er allergisk? Dere kan jo teste ut portugisisk vannhund i flere omganger, kanskje også med "petal cleanse" også? (Shampo-ting til hunden som skal gjøre at man reagerer mindre på dem.)

Lykke til, håper dere finner ut av dette.

Hilsen fra allergiker med hund :)

selvfølgelig.. men om man er EKSTREMT ALLERGISK går det an å være litt realistisk :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Anskaffelse av noen valp kommer ikke til å skje før vi har fått testet både en og fem ganger med flere hunder, og vi har god tid. Men reagerer han allerede etter første runde er det bare å slå det fra seg, reagerer han ikke første gang må vi heller teste over lengre tid for å se om det virkelig går bra.

Det er veldig lurt av dere å teste ut flere ganger, og ikke bare med en voksen hund, men med valper og spesielt hannnunder. Valper har masse allergener, det har også hannhunder (mye fordi de kan markere litt og det blir tiss på fremlabber). Selv er jeg kjempeallergisk mot de aller fleste hunderaser, inkludert terriere/schnauzere (såkalt napperaser), men reagerer ikke på puddel. Jeg har aldri brukt "petal cleanse", det jeg har gjort er å styrke immunforsvaret gjennom homeopati og kosttilskudd, jeg kan forøvrig anbefale Balder klinikken. Jeg er 100% sikker på at det er takket være homopati at jeg kan ha hund.

Ang rasevalg så kjenner jeg ingen portiser personlig, men det er en facinerende rase. Jeg vil likefullt anbefale dere portisens kjekke fetter, storpuddelen. En leken, morsom, intelligent og førevar rase, som har mange positive kvaliteter under den flotte pelsen. :)

Mvh LivB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...