Gå til innhold
Hundesonen.no

Fysisk dressur, definisjon..bruk osv

Baldrick

Recommended Posts

Min påstand: den som hevder hunden gjør noe bare for ikke å få straff eller å oppnå noe, den personen er idiot i forhold til hundehold.

Ok, hvorfor mener du at hunden gjør noe? Om den ikke gjør det kun for å unngå straff eller oppnå ett gode.

Nå spør jeg for å få penset diskusjonen inn på noe fornuftig igjen og vil gjerne vite hva du tenker om den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 126
  • Created
  • Siste svar
Guest Gråtass
Min påstand: den som hevder hunden gjør noe bare for ikke å få straff eller å oppnå noe, den personen er idiot i forhold til hundehold.

Da foreslår jeg at du finner deg et annet forum å trolle på, for de fleste her er nok idioter etter din definisjon..

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ber nok en gang om å roe ned gemyttene. Har man ikke argumenter for sin sak nytter det ikke med personangrep.

Følges ikke reglene vil tråden bli stengt.

Med vennlig hilsen

Moderator Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke å diskutere fysisk dressur med folk som spør om å bevege armene er fysisk dressur. Eller andre fornærmende poster.

Tipper denne var til meg.. Grunnen til at jeg spurte om du med fysisk dressur mente tegn, var på basis av tidligere innlegg i tråden:

Jeg bruker hele meg når jeg kommuniserer med hunden. At lydighetsfolk mener jeg driver "dobbeltkommunikasjon" gir jeg blaffen i.

Hvorpå du svarer:

Jepp, jeg bruker også "dobbeltkommunikasjon", gir blaffen i hva andre synes. På en fuglehund er det nødvendig.

Har håndtegn for sitt, dekk, bli og rettning vi skal gå. Bruker det konsekvent. Funker bra på min hund i hvertfall.

Det var altså grunnlaget for å gå videre med hvordan jeg bruker håndtegn. Jeg skriver vel også i slutten av mitt innlegg at for meg er fysisk trening noe helt annet.

Bare for å oppklare det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hvorfor mener du at hunden gjør noe? Om den ikke gjør det kun for å unngå straff eller oppnå ett gode.

Nå spør jeg for å få penset diskusjonen inn på noe fornuftig igjen og vil gjerne vite hva du tenker om den saken.

Skal jeg ta deg på alvor eller??

Ok,

Jeg er høvding i flokken, de fleste hunde-eiere anser at de er sjef.

De fleste hunder er NEDERST på rangstigen i en familie.

Eller de burde være det.

Når jeg legger en sjokoladebit på snuten til Charlie og han ikke tar den før jeg sier JA, da gjør han det for å få noe.

Når jeg plystrer på hunden under jakt og kommanderer med armsignal å søke i en annen rettning da gjør han det for at jeg skal være fornøyd. Ikke for å få noe, han er ikke redd for straff når han er 150 meter unna meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"ok" O' store Baldy - det ENESTE mennesket her på forumet med peiling på HUND! Jeg legger meg i støvet!

Jeg lurer nå på om VI skal ta DEG seriøst.

Hva har rangstige med dobbeltkommandoer og håndsignaler å gjøre? Hvorfor lurer du på om du skal ta sortedame seriøst, for så å begynne å bable om rangstige, sjef og lederskap?

Du tror ikke muligens hunden din hører på deg under jakt, gjør som du ber om (med armsignalene dine) fordi det er en jakthund som har instinktene sine langt uti huden - en hund som elsker å jakte, og at "jakta" i seg selv kan være forsterkende - akkurat slik som sauer er for gjeterhunder? Å få fortsette å styre sauen blir belønning for gjeterhunder. Å bli fjernet fra sauen kan være straff. Kan det være at hunden din hører på deg for å få fortsette med det morsomme sammen med deg? Hvis du mener oppriktig at hunden din ikke arbeider for å unngå straff...

Men nei, ikke hør på meg - jeg er en idiot for jeg mener jo at hunder faktisk gjør ting for å oppnå noe kult - eller for å unngå noe ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg ta deg på alvor eller??

Ok,

Eller de burde være det.

Når jeg legger en sjokoladebit på snuten til Charlie og han ikke tar den før jeg sier JA, da gjør han det for å få noe.

Når jeg plystrer på hunden under jakt og kommanderer med armsignal å søke i en annen rettning da gjør han det for at jeg skal være fornøyd. Ikke for å få noe, han er ikke redd for straff når han er 150 meter unna meg.

Litt OT: Sjokolade er giftig for hunder.

Hvorfor vil hunden din at du skal være fornøyd da? Eller, hva skjer mellom deg og hunden din når du er fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slettet flere innlegg med kritikk for moderators mangel på deltagelse i tråden. Vi mottok ikke raporter på denne tråden før nå nylig og gikk med en gang inn i tråden for å fikse.

Husk på at vi ikke kan være overalt på en gang, og at dere kan hjelpe oss med å raportere innlegg dere syns går over streken.

Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden.

Med vennlig hilsen

Moderator Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Vårherrefriogbevare :):D

2ne og Margrete - minns dere diskusjoner som gikk noen år tilbake på ei helt anna gruppe :P

Helt OT: Jada, vi husker de med gruglede.. Ingenting er som å blåse ut litt damp, synd det er så lite konstruktivt å bruke dampen til.. Det mangler en katalysator her.. Kanskje det er deg PO?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Helt OT: Jada, vi husker de med gruglede.. Ingenting er som å blåse ut litt damp, synd det er så lite konstruktivt å bruke dampen til.. Det mangler en katalysator her.. Kanskje det er deg PO?

Meg nei. Jeg bare sitter og ler hysterisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller de burde være det.

Det er en del grunnleggende feil i det du sier her, men jeg tror ikke at du selv er klar over det. Men vi kan jo prøve å roe gemyttene litt og se litt på på de faktiske forhold. Her er noen fakta:

Hund er et pattedyr på linje med alle andre pattedyr, inkludert menneske. Og allt med ryggrad her på jorden har atferd som baserer seg på kun to ting. Enten å oppnå noe eller å unngå noe. Så alt hunden din og du har av atferder er basert på dette enkle og logiske prinsipp. Så det er ikke helt galt når du sier at den gjør det fordi du da blir fornøyd. Og grunnen er jo klar.. Den oppnår noe den vil ha mer av når du er fornøyd.. Og det kan være noe så basalt som unngåelse av straff eller oppnåelse av et gode. Det koker altså ned til hva som den selv får ut av det. Unngå eller oppnå. Kom gjerne med inspill med vær saklig er du snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... det er tydligvis over nå, beklager :) Jeg ble lei popcorn og pepsi til slutt, så egentlig helt ok for meg.

Ja, var det ikke likt seg... søren også - alltid for seint ute... Men sånn er det vel når man har kommet i gruppen for de mellom 40-60 når man skal svare på slike spørreskjema *hrmpf*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker nok som de fleste at hunder er generelt forholdsvis enkle vesner...som tenker nokså svart/hvit ift til hvordan en kan oppnå goder eller unngå straff...det er vell en nokså aksepert måte å forstå hunden på, og positiv forsterkning - en annen nokså akseptert måte å forstå sosialisering og trening på, bygger nettopp på de overnevnte måtene å tenke på.

Bare ett lite tips...dobbel - kommunikasjon og dobbel - kommando er 2 vidt forskjellige ting... :rolleyes:

Dobbel - kommunikasjon er en forvirrende måte å kommunisere på, mens dobbel - kommando er en forsterkende måte å kommunisere på...så kan en vell avgjøre selv hvilken som er positiv og negativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del grunnleggende feil i det du sier her, men jeg tror ikke at du selv er klar over det. Men vi kan jo prøve å roe gemyttene litt og se litt på på de faktiske forhold. Her er noen fakta:

Hund er et pattedyr på linje med alle andre pattedyr, inkludert menneske. Og allt med ryggrad her på jorden har atferd som baserer seg på kun to ting. Enten å oppnå noe eller å unngå noe. Så alt hunden din og du har av atferder er basert på dette enkle og logiske prinsipp. Så det er ikke helt galt når du sier at den gjør det fordi du da blir fornøyd. Og grunnen er jo klar.. Den oppnår noe den vil ha mer av når du er fornøyd.. Og det kan være noe så basalt som unngåelse av straff eller oppnåelse av et gode. Det koker altså ned til hva som den selv får ut av det. Unngå eller oppnå. Kom gjerne med inspill med vær saklig er du snill.

Ja man kan vel si at er jeg fornøyd opplever hunden det som noe possitivt. Den får skryt og klapp og/eller en godbit.

Jeg har ikke anelse på hva som rører seg inni hodet på en fuglehund når den er på jakt. Jeg vet bare at jeg lett kan kommandere den med armbevegelser til f.eks å skifte søkerettning. Eller til sitt/dekk. Ved å utføre kommandoen ser den bort i fra sine instinkter, som jeg antar er å rase videre rundt for å finne fugl, det koker da ned til at den utfører kommandoen fordi JEG vil. For å sette det på spissen; den hadde ikke satt seg hvis jeg ikke var der å ga kommando.

Om den gjør dette, i en jaktsituasjon, fordi den ønsker å oppnå noe vet jeg ikke om jeg er enig i. Den må i såfall vente med påskjønnelsen til vi har nærkontakt igjen. Da må den altså pr. def. vite at om en stund får jeg en påskjønnelse. Hunder lever i nuet mener nå jeg og mange med meg.

Bare ett lite tips...dobbel - kommunikasjon og dobbel - kommando er 2 vidt forskjellige ting... :rolleyes:

Dobbel - kommunikasjon er en forvirrende måte å kommunisere på, mens dobbel - kommando er en forsterkende måte å kommunisere på...så kan en vell avgjøre selv hvilken som er positiv og negativ :whistle:

Tror du skjønnte hva vi mente! :lol:

:rolleyes:

*Dobbelpost, mod. Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man kan vel si at er jeg fornøyd opplever hunden det som noe possitivt. Den får skryt og klapp og/eller en godbit.

Jeg har ikke anelse på hva som rører seg inni hodet på en fuglehund når den er på jakt. Jeg vet bare at jeg lett kan kommandere den med armbevegelser til f.eks å skifte søkerettning. Eller til sitt/dekk. Ved å utføre kommandoen ser den bort i fra sine instinkter, som jeg antar er å rase videre rundt for å finne fugl, det koker da ned til at den utfører kommandoen fordi JEG vil. For å sette det på spissen; den hadde ikke satt seg hvis jeg ikke var der å ga kommando.

Om den gjør dette, i en jaktsituasjon, fordi den ønsker å oppnå noe vet jeg ikke om jeg er enig i. Den må i såfall vente med påskjønnelsen til vi har nærkontakt igjen. Da må den altså pr. def. vite at om en stund får jeg en påskjønnelse. Hunder lever i nuet mener nå jeg og mange med meg.

Ta RIOS, hunden er et stykke unna deg, tar stand, du kommer nærmere, får hunden til å reise fuglen, kommanderer sitt. Hva er grunnen til at hunden setter seg? Det kan være fordi den er redd for å få støt igjen, et rykk i lina osv. Eller kanskje den vet at hvis den setter seg nå og er rolig, får den hente fuglen når du (forhåpentligvis) har klart å skutt den. Eller kanskje den får positiv oppmerksomhet av deg, eller den får fortsette å jakte... Det å jakte er jo ofte veeeldig forsterkende i seg selv, så at hunden av og til må sitte eller gjøre andre ting du kommanderer, for å få lov til å fortsette, kan jo sikkert la seg gjøre å lære hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å jakte er jo ofte veeeldig forsterkende i seg selv, så at hunden av og til må sitte eller gjøre andre ting du kommanderer, for å få lov til å fortsette, kan jo sikkert la seg gjøre å lære hunden?

Ja, definitivt. Det å utrede (altså undersøke området der fuglen har sittet) er en kjempeforsterker som er en av tingene vi bruker for å belønne RIOS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...