Gå til innhold
Hundesonen.no

Fysisk dressur, definisjon..bruk osv


Baldrick

Recommended Posts

Den skal neppe avbryte standen, så det må være for å få hunden til å holde seg i ro der den er av en eller annen grunn hvis man ikke har behov for/anledning til å kalle den inn. Men som du sier - du må få kontakt med hunden først, og da blir det litt mindre poeng i håndtegnet.

Edit: men dette hadde vi fått klarhet i nå...treghet er dumt.

Typisk eksempel på at noen ikke har peiling.

"Den skal neppe avbryte stande3n"!!LOL

"Så det må være for å holde hunden i ro av en eller annen grunn" LOL!

Neida, det er ikke for å få hunden til å holde seg i ro. TVERTIMOT, det er for å få hunden til å gå i den rettning JEG ønsker!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 126
  • Created
  • Siste svar
Hallooooo,

Tydligvis noen som tror de eier dette forumet og skal ha "valper" til å underkaste seg.

Jeg har merket meg at forum medlemmer med lang fartstid uttaler seg om saken og ferdig med det. Av det jeg har sett til nå i dette forumet er det noen som har peiling på hundehold og MANGE som ikke har, instruktør eller ikke.

Ikke vanskelig å bli instruktør. Det er bare å ta et kurs.

Faktisk hører jeg mer på ERFARNE hundefolk som ikke tar seg selv så høytidelig. Jeg VET at hvis 2-3 personer i dette forumet gir meg et tips kommer jeg til å prøve det.

Andre som derimot ikke gidder å lese tråden, vel de driter jeg i!

Typisk eksempel på at noen ikke har peiling.

"Den skal neppe avbryte stande3n"!LOL

"Så det må være for å holde hunden i ro av en eller annen grunn" LOL!

Neida, det er ikke for å få hunden til å holde seg i ro. TVERTIMOT, det er for å få hunden til å gå i den rettning JEG ønsker!

Jeg foreslår at du legger av deg den noe nedlatende tonen du har både i denne og andre tråder, da blir det lettere å svare deg på en hyggelig og saklig måte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du med disse spørsmålene om fysisk dressur mener tegn (armsignaler f.eks), så mener jeg følgende:

1. Jeg bruker det også ved jakttrening. Her bruker jeg det sammen med kommandoer, f.eks ved høyre/venstre strekker jeg hånden ut til siden og sier "så"! Så lenge hunden går rett ut i riktig retning følger jeg opp med støttende "ja, ja, ja". Hvis hun bryter av linjen, blåser jeg henne i sitt (med fløyte) og gir ny kommando. Her er vi veldig tidlig i fasen, så vi er mye nærmere enn at jeg hadde trengt å bruke armsignaler, men målet er at dette skal sitte på 150 meter og mer.

2. Skrev jeg vel egentlig over.. Jeg bruker det i jakttrening, og har armsignaler på både apport, dirigeringer (ut, høyre, venstre) og søk, i tillegg til ord.

3. Litt usikker på hva du mener med effekt.. Det har vel samme effekt som andre kommandoer jeg bruker.

4. Hunden takler det som verbale kommandoer. Det er her jeg begynner å lure på hva du mener med fysisk dressur.. Hvorfor skulle hunden takle det annerledes om kommandoene er verbale eller med signaler? Hvis ikke fysisk dressur betyr noe mer pressende/trykkende? Og jeg spør ikke om det fordi du har setter :( Men det var kanskje det som var utgangspunktet for tråden, og ikke om du skulle bruke håndsignaler i stedet for/i tillegg til verbale kommandoer.

5. Tror ikke det har noe å si for vårt forhold om jeg bruker armer (eller bein for den saks skyld) eller verbale kommandoer.

Når jeg hører ordet fysisk dressur, så tenker jeg mer i retning av sånn som de fikk den mastiffen til å sitte på hundeskolen på søndag (for de uinvidde, så satt fører oppe på baken på den, mens instruktør tok i forbena og la den ned) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk eksempel på at noen ikke har peiling.

"Den skal neppe avbryte stande3n"!LOL

"Så det må være for å holde hunden i ro av en eller annen grunn" LOL!

Neida, det er ikke for å få hunden til å holde seg i ro. TVERTIMOT, det er for å få hunden til å gå i den rettning JEG ønsker!

Du fikk med deg at det var spørsmål om håndtegn for DEKK i den sammenhengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg men herregud.

Skulle du i det hele tatt han hund? Jeg ber deg på mine knæår om å omplassere hunden din.

Jeg er villig til å betale for det!

Jøsses, hvilke tær tråkket jeg på nå? Hva mente du med dette innlegget? Her datt jeg av, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du legger av deg den noe nedlatende tonen du har både i denne og andre tråder, da blir det lettere å svare deg på en hyggelig og saklig måte..

Sorry om jeg har såret noen.

Fordi om du er engasjert betyr ikke det at du har peiling på hund.

Så derfor; Har du ikke noe konstruktivt å komme mfed kan du like godt holde kjeft! ENIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry om jeg har såret noen.

Fordi om du er engasjert betyr ikke det at du har peiling på hund.

Så derfor; Har du ikke noe konstruktivt å komme mfed kan du like godt holde kjeft! ENIG!

Såret noen har du neppe, men det er greiere å få ordentlige svar om man bare gidder å være forholdsvis høflig. Du skreiv ditt første innlegg her i går, og har alt klart å erte på deg en hel haug med folk, uvisst av hvilken grunn, kanskje du bare syns det er gøy å lage kvalm?

Skal innrømme at jeg ikke har større greie på fuglehund og jakt med slike, det var forøvrig JEG som dro inn håndtegn på DEKK på MIN hund - men det veit du kanskje alt, siden du er så flink til å lese hele tråden, slik du stadig oppfordrer andre til? For det virker ikke helt sånn siden du fnyser av andres kunnskap fordi "noen" dro inn dekk - denne noen var som nevnt meg, og jeg bruker det på min belgiske fårehund, og vi jakter ikke..

At jeg ikke kan stort om fuglehund og jakt, betyr derimot ikke at jeg ikke kan noe om HUND, slik du antyder, det er ikke bare settere som er hund, skjønner du, og den eneste riktige bruken av hund er ikke nødvendigvis jakt. Du har som sagt vært aktiv på forumet her i et drøyt døgn nå, og forteller i hytt og pine at folk ikke har peiling, ikke burde ha hund og latterliggjør de som prøver å svare deg - om du tror DET er veien å gå for å få en saklig debatt, har du bæsja deg på leggen og litt til, for å si det sånn..

Så, istedetfor å fnyse av andres - ifølge deg - uvitenhet og være ufin - slik du er med "sortedame", som faktisk svarer deg ordentlig - og foreslå at folk omplasserer bikkjene sine, så kan du jo prøve å heller presisere HVA du mener med "fysisk dressur", så slipper vi å få sånne misforståelser som kommer her - for jeg kan ikke skjønne HVORFOR sortedame bør omplassere hunden sin, eller hva som er så innmari konstruktivt med å (siterer:)

Unnskyld meg men herregud.

Skulle du i det hele tatt han hund? Jeg ber deg på mine knæår om å omplassere hunden din.

Jeg er villig til å betale for det!

Så kanskje de av oss som har peiling - vi er ganske mange skjønner du, selv om vi ikke alltid er enig med deg - faktisk gidder å diskutere konstruktivt MED deg?

Sånn, var det konstruktivt nok, eller skal jeg stave det for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit nok det.. mener hva du tror..

Du får sikkert rett.

Jeg har dessverre ikke tålmodighet med folk som tror de..

Jaja nok om det...

Menhe jeg har i hvertfall ett seriøst forhold til hunden min, ikke et på liksom forhold.

I grunnen har jeg allerede gitt opp dette forumet. LOL, etter 4 dager???

'

Jepp, for mange idioter her som aldri skulle hatt hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle, her var det mange fine tilbakemeldinger! :P

[...]

Godt å ha dette forumet, ser ut til at det er mange kloke hunde-eiere her. :)

Igjen takk til alle, jeg kommer til å benytte meg av flere av tipsene.

Takk.

I grunnen har jeg allerede gitt opp dette forumet. LOL, etter 4 dager???

'

Jepp, for mange idioter her som aldri skulle hatt hund.

Et døgn tok det, ikke fire :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såret noen har du neppe, men det er greiere å få ordentlige svar om man bare gidder å være forholdsvis høflig. Du skreiv ditt første innlegg her i går, og har alt klart å erte på deg en hel haug med folk, uvisst av hvilken grunn, kanskje du bare syns det er gøy å lage kvalm?

Skal innrømme at jeg ikke har større greie på fuglehund og jakt med slike, det var forøvrig JEG som dro inn håndtegn på DEKK på MIN hund - men det veit du kanskje alt, siden du er så flink til å lese hele tråden, slik du stadig oppfordrer andre til? For det virker ikke helt sånn siden du fnyser av andres kunnskap fordi "noen" dro inn dekk - denne noen var som nevnt meg, og jeg bruker det på min belgiske fårehund, og vi jakter ikke..

At jeg ikke kan stort om fuglehund og jakt, betyr derimot ikke at jeg ikke kan noe om HUND, slik du antyder, det er ikke bare settere som er hund, skjønner du, og den eneste riktige bruken av hund er ikke nødvendigvis jakt. Du har som sagt vært aktiv på forumet her i et drøyt døgn nå, og forteller i hytt og pine at folk ikke har peiling, ikke burde ha hund og latterliggjør de som prøver å svare deg - om du tror DET er veien å gå for å få en saklig debatt, har du bæsja deg på leggen og litt til, for å si det sånn..

Så, istedetfor å fnyse av andres - ifølge deg - uvitenhet og være ufin - slik du er med "sortedame", som faktisk svarer deg ordentlig - og foreslå at folk omplasserer bikkjene sine, så kan du jo prøve å heller presisere HVA du mener med "fysisk dressur", så slipper vi å få sånne misforståelser som kommer her - for jeg kan ikke skjønne HVORFOR sortedame bør omplassere hunden sin, eller hva som er så innmari konstruktivt med å (siterer:)

Unnskyld meg men herregud.

Skulle du i det hele tatt han hund? Jeg ber deg på mine knæår om å omplassere hunden din.

Jeg er villig til å betale for det!

Så kanskje de av oss som har peiling - vi er ganske mange skjønner du, selv om vi ikke alltid er enig med deg - faktisk gidder å diskutere konstruktivt MED deg?

Sånn, var det konstruktivt nok, eller skal jeg stave det for deg?

Det blir litt sånn; dekk!

OK jeg dekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I grunnen har jeg allerede gitt opp dette forumet. LOL, etter 4 dager???

'

Jepp, for mange idioter her som aldri skulle hatt hund.

Det var jo synd, særlig siden du i går skrøt opptil flere ganger av fine tips du hadde fått her inne i forhold til din irsk setter valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et døgn tok det, ikke fire :)

Javel, du har sikkert rett!

Nå kan du sikkert ha god samvittighet.

Sorry sam, synes synd på dere jeg.

Tisper er å blir noe drit!

Bare til å bruke til avl, noe annet kan de ikke. Synes jeg.

Glemte å si at jeg reiste meg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt sånn; dekk!

OK jeg dekker.

Siden jeg går ut fra at du diskuterer igjen :) så var det dette jeg skreiv ang bruk av håndkommando på dekk/ligg:

Jeg bruker dobbeltkommando på visse kommandoer sjøl, og jeg jakter ikke engang. Ligg, f.eks (som ikke er det samme som dekk, nei) går like mye på armbevegelsen som på selve ordet. Ligg bruker jeg når vesla her får løpekick og jakter på mora si som egentlig skulle ha vært på do og ikke (vesla, ikke mora) hører eller bryr seg om at jeg sier kutt ut, eller når vi er på løsslipp på jordet og hun vurderer om hun burde jakte på syklisten på veien 400 meter borte..

Nå tror jeg ikke 2ne mener at det er når hunden har stand jeg skal utføre noen kommando.

Han jakter ikke og vet vel ikke at hunden er "hinsides" når han har stand.

Menhe.... jeg har noen ganger "ønsket" at hunden skal forandre søkerettning når vi jakter. Hva er mest effektivt?

Kalle hunden inn for så å gi (muntlig) beskjed om å gå i den rettningen.! LOL

Eller bare plystre og rekke ut armen i den rettningen du vil hunden skal gå??

hehehe

Fy flate sier nå jeg...

Hallooooo,

Tydligvis noen som tror de eier dette forumet og skal ha "valper" til å underkaste seg.

Jeg har merket meg at forum medlemmer med lang fartstid uttaler seg om saken og ferdig med det. Av det jeg har sett til nå i dette forumet er det noen som har peiling på hundehold og MANGE som ikke har, instruktør eller ikke.

Ikke vanskelig å bli instruktør. Det er bare å ta et kurs.

Faktisk hører jeg mer på ERFARNE hundefolk som ikke tar seg selv så høytidelig. Jeg VET at hvis 2-3 personer i dette forumet gir meg et tips kommer jeg til å prøve det.

Andre som derimot ikke gidder å lese tråden, vel de driter jeg i!

Typisk eksempel på at noen ikke har peiling.

"Den skal neppe avbryte stande3n"!LOL

"Så det må være for å holde hunden i ro av en eller annen grunn" LOL!

Neida, det er ikke for å få hunden til å holde seg i ro. TVERTIMOT, det er for å få hunden til å gå i den rettning JEG ønsker!

Unnskyld meg men herregud.

Skulle du i det hele tatt han hund? Jeg ber deg på mine knæår om å omplassere hunden din.

Jeg er villig til å betale for det!

Sorry om jeg har såret noen.

Fordi om du er engasjert betyr ikke det at du har peiling på hund.

Så derfor; Har du ikke noe konstruktivt å komme mfed kan du like godt holde kjeft! ENIG!

greit nok det.. mener hva du tror..

Du får sikkert rett.

Jeg har dessverre ikke tålmodighet med folk som tror de..

Jaja nok om det...

Menhe jeg har i hvertfall ett seriøst forhold til hunden min, ikke et på liksom forhold.

I grunnen har jeg allerede gitt opp dette forumet. LOL, etter 4 dager???

'

Jepp, for mange idioter her som aldri skulle hatt hund.

Javel, du har sikkert rett!

Nå kan du sikkert ha god samvittighet.

Sorry sam, synes synd på dere jeg.

Tisper er å blir noe drit!

Bare til å bruke til avl, noe annet kan de ikke. Synes jeg.

Glemte å si at jeg reiste meg igjen.

Dette er hva du har skrevet bare i denne tråden i dag.. Du kan ikke seriøst tro at folk skal være høflige og svare ordentlig når de får svar ala dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter. Jeg ser at du sier noe om 2ne er hann eller tispe oppi her. Før jeg følger mitt eget forslag om å tie i hjel tråden, vil jeg minne deg på at 2ne er the bitch. For deg er hun miss bitch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

I en annen tråd i dette forumet ble begrepet "fysisk dressur" blannet inn i feil tråd. (Min feil kanskje)

Kunne tenke meg å høre i fra brukerne her om noen har benyttet "fysisk dressur".

Vi må vel kanskje bli enige om hva fysisk dressur er? Jeg har tre teorier. Den ene er "fysisk" i form av klapp og kos= positiv forsterkning(belønning) for ønsket atferd og den andre er fysisk straff ( rykk i bånd klyp i øret osv.) for uønsket atferd. Den tredje er å bruke hjelpere som å lede, hjelpe, føre hunden fysisk i rett atferd. Og så selvfølgelig en blanding av disse tre. Jeg har selv lang erfaring med alle varianter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være den samme Baldy som her?

http://www.catchgamer.no/?module=forum&amp...=12#reply276048

Siterer "Hadde det vært opp til meg hadde du vært banna i fra dette forumet også. Har til nå tilgode å se 1 possitivt innlegg i fra deg om noe som helst. Det eneste du tydligvis kan er å rakke ned på andre. Hva har du oppnådd?? Ikke en drit!"

Det ER noe med tonen...?

Før jeg tok det søket, holdt jeg også på å svare deg på alvor, og vise til at det er fullt mulig å klikkertrene en vorsteher til å få 1AK på lavlandsprøve, og at det finnes veldig greie måter å roe ned en vilter, uoppdratt unghund som din, eller - for den saks skyld - at en av de dyktigste IS-oppdretterne er en dame/tispe.

Men det blir litt "feil" tone her for meg, jeg lurer på om du VIL vite - eller om du er ute etter å tulle og ergre? Det er jo greit hvis du ønsker det siste, du får jo ditt pass påskrevet her! og får vel neppe napp noe mer utover denne tråden dersom ikke noe skjer med innfallsvinkelen din, men da føler jeg liksom ikke helt for å bruke tid på å ta det på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,

Jeg har dekket.

Det betyr ikke at jeg er død.

Jeg gidder ikke å diskutere fysisk dressur med folk som spør om å bevege armene er fysisk dressur. Eller andre fornærmende poster.

Er jeg usaklig? Å fytti katta. Er det bare jeg som er usaklig??

Hvem gir muntlig kommando på 400 meter?? INGEN spør du meg.

Hva om å ta en titt på seg selv?

Neida, for all del, jeg har rygg til å bære det jeg. Kall meg hva dere vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Ok,

Jeg har dekket.

Det betyr ikke at jeg er død.

Jeg gidder ikke å diskutere fysisk dressur med folk som spør om å bevege armene er fysisk dressur. Eller andre fornærmende poster.

Er jeg usaklig? Å fytti katta. Er det bare jeg som er usaklig??

Hvem gir muntlig kommando på 400 meter?? INGEN spør du meg.

Hva om å ta en titt på seg selv?

Neida, for all del, jeg har rygg til å bære det jeg. Kall meg hva dere vil.

Jeg syns du er såpas ufin i dine innlegg at jeg har rapportert deg. Håper du tar konsekvensene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem muntlig kommando på 400 meter?? INGEN spør du meg.

ok, jeg gir meg ikke. INGEN har sagt at de gjør det. Leser du ALLE innlegg NØYE så ser du at vi bruker FLØYTE. Jeg bruker IKKE stemme ELLER armer når jeg gjeter på så lang avstand, for hunden lytter ikke ser og det ønsker jeg at han skal fortsette å gjøre. Han skal ikke bryte eye (stirringen som gjør at sauen flytter seg) for å følge med på meg. Altså, jeg gjenntar: Ingen har sagt muntlig, les innlegg, så ser du at jeg sier fløyte

Følg med nå:

Utsending fra fører, muntlig

dekk på lang avstand: fløyte

indriv: fløyte

nærarbeid og kve: muntlig + fløyte.

Ble det klart nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...