Gå til innhold
Hundesonen.no

Dette var triste greier..

Emi

Recommended Posts

Jeg anbefaler kanskje at man leser det som står om disse hundene, som står litt ned i saken: De kan visstnok ALDRI slippes, siden de fleste stikker sin vei, og man vet heller ikke hvordan de er mot barn, siden barn kan ha vært slemme mot dem i Spania.

Jeg vet ikke helt hva jeg synes om å få potensielt fullstendig usosialiserte, kanskje mishandlede hetsjakthunder omplasssert til velmenende, men kanskje litt uforberedte hjem her på berget? Første betingelsen må faktisk være at man har tilgang til inngjerdede områder, for eksempel - disse hundene er skapt til å løpe, vant til å løpe, og da må man være klar over det.

Jeg skjønner godt at det er ille å se hvordan hunder - dyr - behandles i Spania. Kjenner folk som har bodd der, og som blir helt sjokkskadd over hvor grusomme spanjolene kan være mot dyr; det er noe helt merkelig i et europeisk land, sier de. Men at disse hundene skal eksporteres rundt baut i Europa.... tja, da hadde jeg heller villet støtte en veterinærtjeneste på stedet som tilbød gratis og human avlivning eller så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler kanskje at man leser det som står om disse hundene, som står litt ned i saken: De kan visstnok ALDRI slippes, siden de fleste stikker sin vei, og man vet heller ikke hvordan de er mot barn, siden barn kan ha vært slemme mot dem i Spania.

Jeg vet ikke helt hva jeg synes om å få potensielt fullstendig usosialiserte, kanskje mishandlede hetsjakthunder omplasssert til velmenende, men kanskje litt uforberedte hjem her på berget? Første betingelsen må faktisk være at man har tilgang til inngjerdede områder, for eksempel - disse hundene er skapt til å løpe, vant til å løpe, og da må man være klar over det.

Jeg skjønner godt at det er ille å se hvordan hunder - dyr - behandles i Spania. Kjenner folk som har bodd der, og som blir helt sjokkskadd over hvor grusomme spanjolene kan være mot dyr; det er noe helt merkelig i et europeisk land, sier de. Men at disse hundene skal eksporteres rundt baut i Europa.... tja, da hadde jeg heller villet støtte en veterinærtjeneste på stedet som tilbød gratis og human avlivning eller så.

Jeg maa si at jeg reagerer paa dette innlegget. At hunder- dyr -generellt behandles ille i Spania stemmer ikke overens med min virkelighetsoppfatning. Naa har jeg spansk samboer, venner og svigerfamilie, og oppholder meg mye i landet, saa jeg mener aa kunne uttale meg om dette. Resten av innlegget velger jeg rett og slett aa ikke kommentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev "kan" - og ja, de jeg refererer til har bodd i Spania i årevis og jobbet med dyr der. De forteller også om mange utlendinger, ofte engelske, som blir så medfølende at de setter igang dyrehjem og omplasseringstjenester.

For det er vel få andre europeiske land som avliver jakthunder ved å HENGE dem?

http://observer.guardian.co.uk/internation...1676226,00.html.

Dette er en av Storbritannias mest seriøse aviser... og de gjengir påstander fra dyrevernere om at spanjolene henger, drukner eller forgifter 50.000 "dårlige" myndehunder hvert år. Det er nettopp en redningsgruppe for galgoer, SOS Galgos, som refereres... og det er altså en "ekte spanjol", veterinæren Albert Sorde, som forteller hvordan de henger hundene i tau som gjør at de ikke dør med en gang, ikke før de ikke orker å stå på bakbeina lenger:

"It is a punishment they save for greyhounds that are deemed to have humiliated or embarrassed their owners".

De gode jakthundene, som likevel er avdanket, blir hengt på en måte som gjør at de dør kjapt...

Han sier forøvrig også: "'Some are so scared of human beings that they can't really be expected to walk down a city street, or be adopted by people who don't have a garden or other dogs for them to be with,' he said. 'We often send those dogs to people in the United States."

På organisasjonens hjemmeside, www.sosgalgos.com, fastslås det at Spania ligger langt bak europeiske land ellers: "Barcelona is situated in the region of Catalunya in the north east of Spain. Catalunya is often the pioneer in laws and although it is still well behind other European countries in animal welfare standards, due to the economic revenue brought by the bullfighting and hunting industries which are preventing laws from being passed, Catalunya has much political influence over the rest of Spain, thus pulling the region of Madrid to follow, Madrid being the capital and where the leading political party - the PP (pronounced Pepe) - is based". (for at du skal se sammenhengen)

Avisen fastslår dessuten at Spania "har et rykte for grusomhet mot dyr" som gjorde at regjeringen innførte en dyrevernslov i 2005:

"Spain's reputation for cruelty to animals led the government to introduce a law banning mistreatment of pets last year. Fighting bulls and farm animals were excluded from the law but it is still unclear whether hunting greyhounds count."

I 2002, før det fantes en dyrevernlov i Spania, så var det verdens dyrevernforbund som tok for seg det samme:

"MADRID (Spain) — When Greyhound racing season ends in Spain, the trees take on a particularly gruesome burden. Each year, thousands of Spanish Greyhounds (gaigos) are unceremoniously taken into the woods and hung, according to last month's shocking discovery by the World Society for the Protection of Animals (WSPA).

The WSPA learned that "dogs that have raced badly are typically hung low in a slow death known as 'the piano player' due to the frantic scrabbling of their legs in a vain attempt to touch the ground. Those who have raced well are hung high, resulting in a quicker death." (see the WSPA's full report here)." Dette er en internasjonal organisasjon som ifølge hjemmesiden har en rekke spanske medlemsforeninger.

Men dette er kanskje ukjent? Søk litt på nettet... Men altså: Dette er landet med tyrefekting, med festivaler der geiter kastes ut fra kirketårnet, etc - kanskje med et ekstra stort spenn mellom grusomhet hos noen, og humanitet hos andre? Husker da jeg var i et arabisk land der det var mange løshunder, som ble stygt behandlet, hvor fortvilet de sanne dyrevennene var der - over sine landsmenn også. Men å benekte det... er kanskje litt bakpå?

Det er vel en grunn for at hjelpegrupper fortvilt prøver å berge disse jakthundene? Det har liksom ikke vært tilsvarende behov for SOS Harehundredning i Norge liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjemmes over å være et menneske når jeg hører hvor følelsesløs vår dyreart er.

Synes ikke vi er så kloke,jeg. Av kjærlighet kommer visdom. Det samme gjelder mot dyr. Disse menneskene som henger, forgifter og drukner hundene side fordi hundene har skuffet dem, er ikke lengre mennesker. De har ett gen som hindrer dem i å kalle seg Homo sapiens sapiens- menneske. Jeg ville heller kalt dem "Monstrus sapiens sapiens"

Høres useriøst ut, men folk som gjør slikt mot dyr, barn og andre voksne folk, er ikke mye mennesker -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv lest saken. Ettersom jeg er så tilhenger av mynder så har jeg kontaktet disse personene og spurt og gravd om dissehundene. Jeg har også hatt konakt med personer som har en slik omplasseringshund. Noen har opplevd nedturer med sine hunder andre har bare positive tilbakemeldinger. Så jeg venter nå på svar ang noen av disse hundene. Jeg har vel mer eller mindre satt himmel og helvette i bevegelse for disse dyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...