Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp!


h_bjerve

Recommended Posts

Det behøves ikke at være en tulletråd.

Desværre er forholdene sådan i Kina, så hvalpe ikke altid får lov at blive hos deres mor :)

de er desværre bare en handels vare, eller et unødvendigt onde de vil af med, så desværre får de færeste små hundehvalpe lov til at blive hos deres mor til de er 8 uger gamle.

Har selv set hundebiler på læsset med hvalpe og unghunde til slakting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næringstilskudd til spedvalper

Dersom tispa har for lite melk må valpene tilleggsfores. Sammensetningen av dette foret er viktig, fordi tispemelken er rik på både proteiner og energi. Verken kumelk eller geitemelk er godt nok som erstatning, men geitemelk kan brukes som et tilskudd.

Oppskrift på melkeblanding til valp:

*

0,8 l helmelk

*

0,2 l husholdningsfløte (12 % fett)

*

1 eggeplomme

*

1 barneskje sanasol

*

6 g kalsiumlaktat + kalsiumfosfat

Dette blandes godt og tilsettes 1 ss 20 % sitronsyre. Dette surgjør melken, den skiller seg og blir finfnokket.

Oppbevares i kjøleskap i maks et døgn. Varmes til kroppstemperatur før bruk. Gis med tåteflaske. Til helt små valper kan man bruke en pipette som man får på apoteket.

Dersom tispa ikke har melk i det hele tatt gis dette hver 4. time = 6 ganger i døgnet. De første 10- 14 dagene, og deretter 4- 5 ganger i døgnet samtidig som man gradvis går over til fast føde. Denne faste føden kan være tørrfor beregnet på valper av små raser (uansett rase, men dette er det kraftigste foret til valp) som moses eller males på hurtigmikser og blandes med melken slik at det blir en grøt. Litt barnegrøt kan også tilsettes de første dagene. Slik blanding kan altså begynne å gis allerede fra 2 ukers alder. Mengden valpen får må vurderes etter valpens trivsel og tilvekst. Dersom magen kjennes god og full, avføringen er normal og valpen virker fornøyd har den fått nok mat.

Mengde melkeblanding i % av kroppsvekten per dag dersom den ikke får noe morsmelk: (NB veiledende!)

*

0-3 dager: 15-20

*

7 dager: 22-25

*

14 dager: 30-32

*

21 dager: 35-40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næringstilskudd til spedvalper

Dersom tispa har for lite melk må valpene tilleggsfores. Sammensetningen av dette foret er viktig, fordi tispemelken er rik på både proteiner og energi. Verken kumelk eller geitemelk er godt nok som erstatning, men geitemelk kan brukes som et tilskudd.

Oppskrift på melkeblanding til valp:

*

0,8 l helmelk

*

0,2 l husholdningsfløte (12 % fett)

*

1 eggeplomme

*

1 barneskje sanasol

*

6 g kalsiumlaktat + kalsiumfosfat

Dette blandes godt og tilsettes 1 ss 20 % sitronsyre. Dette surgjør melken, den skiller seg og blir finfnokket.

Oppbevares i kjøleskap i maks et døgn. Varmes til kroppstemperatur før bruk. Gis med tåteflaske. Til helt små valper kan man bruke en pipette som man får på apoteket.

Dersom tispa ikke har melk i det hele tatt gis dette hver 4. time = 6 ganger i døgnet. De første 10- 14 dagene, og deretter 4- 5 ganger i døgnet samtidig som man gradvis går over til fast føde. Denne faste føden kan være tørrfor beregnet på valper av små raser (uansett rase, men dette er det kraftigste foret til valp) som moses eller males på hurtigmikser og blandes med melken slik at det blir en grøt. Litt barnegrøt kan også tilsettes de første dagene. Slik blanding kan altså begynne å gis allerede fra 2 ukers alder. Mengden valpen får må vurderes etter valpens trivsel og tilvekst. Dersom magen kjennes god og full, avføringen er normal og valpen virker fornøyd har den fått nok mat.

Mengde melkeblanding i % av kroppsvekten per dag dersom den ikke får noe morsmelk: (NB veiledende!)

*

0-3 dager: 15-20

*

7 dager: 22-25

*

14 dager: 30-32

*

21 dager: 35-40

Må bare få si, IKKE BRUK KUMELK! bruk geitemelk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd og tips. Litt vanskelig å finne geitemelk i Kina, men vi leter. Vi skal til vetrinær i morgen, og kanskje får vi vite rase da. I Kina blir gjerne valpene tatt bort fra moren sin når de er så små som tre uker. Når man ser hvordan de blir behandlet på gata av selgerene, kastet rundt og dopet ned, er det vanskelig å gå forbi uten å bry seg. Det er kanskje ikke veldig smart å kjøpe valp uten å vite rase, men det er vanskelig å bare gå forbi når vi vet hva de har i vente. Igjen, tusen takk for gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

3 Uker gammel ?

Pass på å hold den varm, ja ! Å du burde kontakte en veterinær for råd ! Det vet best om hvodan en skal behandle en 3 uker gammel valp som er splittet fra moren sin ! :)

Så ikke at det stod at dere skulle til veterinær i morgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...