Gå til innhold
Hundesonen.no

Stor vs Liten


MariaN

Recommended Posts

Jeg har et beist av en gutt på ni mnd, som blir litt større med tiden ;)

Jeg har så sykt lyst på Chihuahua, eller en annen liten rase, det har jeg hatt lyst på siden jeg var lita.. men det ble Groenendael, fordi det er rase nr 1 i mitt hjerte. Men disse små knøttene smelter hjertet mitt.

Det blir til sommer/neste høst isåfall, altså om ett år. (Da er Diesel 1,5 år).

Har noen erfaringer med store unghunder, og ny liten valp i hus?

Jeg er så redd for at han rett og slett skal knerte den -med et uhell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En chihuahua har et punkt i hodeskallen sin som er veldig "kjert" og hvis den får noe hardt akkurat der, som ei tann eller ligende, så kan den lille dø på flekken. Ellers er det jo ikke til å legge under en stol at de små er mye mer utsatt for brudd og andre vonder pga sin lille størrelse. Beina er små og tynne, ryggen er liten og ikke så sterk..

Vi har en dalmatiner i hus nå, han er svær og sterk, og vi MÅ gå inn å styre han litt av og til. Men denne karen er veldig grei egentlig, han tar de fleste signaler fra Emma på at det er nok med største alvor og trekker seg tilbake. De leker ganske heftig nå etter noen uker, har drakamp med hverandre og herjer rundt - men de klarer for det meste å gjøre det uten at det blir "gråting" ;) Men for to dager siden kræsja de i hverandre ute på tur. Det var mørkt, begge var nettopp sluppet løse og sprang rundt som tullinger begge to - og plutselig sprang de rett i hverandre. Emma hylte og man så tydelig at hun fikk seg en god smell, men 6min. etterpå sprang hun rundt og hoppet som hun alltid gjør. Men det kunne gått mye værre, og det er litt ekkelt å tenke på.

Skal du få en liten valp av liten rase, så burde du være 100% sikker på at du har "stålkontroll" på den store hunden din. Mange store hunder er kjempe glad i små hunder, men ikke alle er like klare over at de har tunge labber og at den lille fort kan synes det blir litt for mye. I tillegg burde kanskje den store ha kommet helt over "hoppetisprett hormonalderen" - hvor nå enn det blir med belgere? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken liten hun har du sammen med din?

Som neste hund står valget mellom mange.. For jeg vil ha ALLE hundene i hele verden.. hehe.

Borzoi er jo en av mine favoritter, uten tvil! Men de blir litt for store. hehe. Typen er ikke fan av Saluki, så den kan jeg heller ikke ha.

Så da står jeg igjen med Groenendael og Chihuahua. Det skal ikke være en liten Chi på en kg, men en stor.

Ellers så er jo Border Collie en hund på lista. men den må være hvit (skiller seg ut).

Diesel elsker jo små hunder !!

Bestevenninna er en Yorkievalp på 6 mnd. Men jeg har øyene i nakken, og de er IKKE løse ute sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da står jeg igjen med Groenendael og Chihuahua. Det skal ikke være en liten Chi på en kg, men en stor.

Hva mener du med "stor chi"? Er verdens minste rase da..

Rasestandard sier 500gram-3 kilo, over 3 kilo er den diskvalifisert. 1,5 - 2,5 kilo er foretrukket, og også mest vanlig.

Som en over her nevnte, så har de fleste chi åpen fontanell i større eller mindre grad og er derfor et ganske svakt punkt. En oppdretter fikk for ikke så lenge siden, ene hannhunden sin drept under lek med en av sine aussie, dette var et uhell under lek og overhodet ikke noe agressivitet innblandet. Og det viser at det er veldig viktig å passe på...

Men dette tilhører heldigvis sjeldenhetene da. Som oftest går det veldig fint, de store hundene tilpasser seg ganske bra og skjønner av kropsspråket når de må være mer forsiktig.

Hvis man tar forholdsregler så skal det ikke være noe problem. Kjenner flere som har både GD, staff, dalmatinere, aussier osv sammen med chi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg chi, men en dvergpinsher som var 1,2 kg ved 8 uker. Twinki er ei blandingstispe(24 kg) som var omtrent 2 år, og fortsatt hyper når Blomst kom i hus. Men det gikk over all forventning!

De leker kjempegodt sammen! Blomst vet at hvis Twinki får raptus og løper tulling er det best å passe seg, da hiver hun seg under nærmeste bord/tre/sofa.

De første ukene kunne Blomst hyle litt til når leken ble for voldsom, men nå leker de seg så fint at.

Går som regel helt fint! Går jo an å skille dem hvis leken blir litt for heftig.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke at alle små raser er veldig sjøre.. Dvergpinscher er ikke en sjør rase, den tåler MYE, og knekker ikke beina lett..

Men jeg syns en del små raser virker som dem tåler veldig lite, f.eks en del Chi, Papillon, Yorkshire Terrier osv..

Men når det er sagt så går det kjempe fint å ha store og små hunder sammen.. De små er flinke til å ta forhåndregler, og de store er flinke til å være forsiktigere med de små.. ;) I valpetiden, når man har en liten knøtt på under kiloet, må man selvfølgelig passe ekstra på!

Selvfølgelig, om man ser en stor hund leke alt for røfft med en mini en, går det jo an å roe litt ned!

Min Dvergpinscher er nå 1 år og veier 4,5 kg.. Hun er veeeldig flink til å si ifra om leken blir for røff.. Da hyler hun som en liten gris, og løper som en gal fra de store hundene.. Jeg har en så kjapp hund at ingen av dem henger med, hun løper rundt dem som oftest.. Eeeelsker å jage dem, men når jakten blir snudd om er det ikke så gøy lenger syns hun.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonia:

Jeg skal ikke ha en Chi på en kg, men en på to tre (ikke over grensa, da jeg vil prøve meg på utstilling).

Dvergpincher skal jeg hvertfall IKKE ha. Jeg syns de er de minst fine miniatyrene. Ikke drep meg Helle..

Har dere forslag til en liten robust hunderase? Ikke terrier.

Mulig det blir noe større enn Chi, det er tross alt verdens minste hunderase! Har falt veldig for Sheltien og <3

Nei søren meg ikke lett.. Det skal være en rase jeg liker, og i tillegg må rasen passe sammen med min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke at alle små raser er veldig sjøre.. Dvergpinscher er ikke en sjør rase, den tåler MYE, og knekker ikke beina lett..

Det samme gjelder dvergdachsen til mamma. Hun er ei beintøff rype som holder god kustus på beardisen vår.

Han er stor og ganske barnslig. Før var han litt voldsom under lek, men han roet seg ned da dachsen ble litt eldre og begynte å ta "kontrollen"

Kanskje Chien får den andre hunden til å roe seg nedpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det virker veldig slit med en stor og en liten sammen jeg. Når vennina mi sin labrador er sammen med min papillon så er det hele tiden kjefting fordi labradoren hennes på 1,5 år er helt vill og vil leke og hopper over Blondie osv. Da må vi liksom hele tiden passe på og hele tiden kjefte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo igrunnen ikke så forferdelig vanskelig å få to hunder til å la hverandre være, men er en av de valp kan det fort bli værre! ;) Kompostgrinder er en fin ting. Også kan man jo se an situasjonen.. Hvem av de er det som "styrer" mest? Hvis jeg vil ha ro i stua og hundene begynner å leke, jeg snur meg også ser jeg Emma stå i trynet på dalmisen med en leke i munnen.. Da går jeg bort og tar ifra Emma leken og ber begge to gå på plassen sin også får de en godbit for å bli der. ;)

Maria, hvorfor ikke terrier da?? Der har du robuste tøffe hunder som også kommer i små størrelser..

Ellers er jo sheltien kanskje et ekstra godt valg? Du har jo belger fra førav liksom, de begge er gjeterhunder og vil antagelig passe sammen som hånd i hanske. Sheltien er ikke så veldig liten heller, og de tåler mer enn papillon, chihuahua osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at man bør velge en rase som passer til den hunden man allerede har. Om man ikke kan la hundene være alene sammen pga. at de kan skade hverandre, eller om man hele tiden må passe på, så synes jeg det er bedre å velge en rase som går godt sammen med hunden man har i utgangspunktet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt pomeranian sammen med flere store hunder, gått finfint det, men man må såklart være obs og ikke la dem være alene sammen med mindre man er 110% trygg på dem. 2 vs 25 kg blir liksom aldri rettferdig. For hundenes del tror jeg det er mye bedre å ha to av rimelig samme type, hva er vitsen med å ha to om de overhode ikke har noen glede av hverandre/får/kan være sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at man bør velge en rase som passer til den hunden man allerede har. Om man ikke kan la hundene være alene sammen pga. at de kan skade hverandre, eller om man hele tiden må passe på, så synes jeg det er bedre å velge en rase som går godt sammen med hunden man har i utgangspunktet...

Så fordi jeg har en liten hund, så skal jeg ikke kunne velge en større hund? Såklart må man passe på, legge inn god lydighet på de begge og lære dem regler for oppførsel innendørs og mot hverandre. Men en liten hund er fremdeles en hund, samme med en stor - og det er faktisk ganske utrolig å se hvor godt hunder kan forstå hverandre og hvor godt de kan gå overens på tross av stor størrelsesforskjell!

De aller, aller fleste hunder min hund har truffet iløped av livet sitt har vært store. Sånn er det bare. De fleste hunder ER store.

Jeg finner ikke det jeg ønsker meg nå i en liten hund, så det hadde igrunnen blitt vanskelig..

Man kan fint ha hunder med stor størrelsesforsjell, men man burde kanskje ikke det hvis man ikke er innstilt på å jobbe mye med begge hundene for å få et godt forhold dem imellom.

Har en svææær dalmatinerhann hos oss nå, og tøtta mi veier 3kg.. De leker sammen, sover sammen, herjer sammen, snuser på samme lukteflekker.. De leker med lekene som ligger strødd rundt her, dalmatineren stjeler det Emma har og Emma stjeler det dalmatineren har. Eller så har de drakamp. Så lenge dalmatineren ikke er for høy i hodet sitt så går det bare fint. Når han blir for gira han han bruke labbene sine litt for mye, og da må jeg gå inn å styre han hvis ikke Emma sier ifra selv noe hun som oftest gjør. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hatt stor og liten sammen, bare en kort periode desverre. Men det gikk rimelig kjapt å lære valpen at inne herjer vi ikke med mindre jeg styrer. (Aro kunne jo dette fra før selvsagt) Og knøttis lært veldig fort at når Aro fikk raptus ute så kom hun løpende opp i fanget mitt.

Men jeg har også baksiden da, knøtta mi har en eller annen gang fått seg en trøkk i ryggen, og sliter nå med det. Så selv om hundene virker hardføre til tross for størrelsen, så skal det ikke så mye til før det kan gå galt. Det er noe man faktisk må tenke på selv om "alle" har god erfaring med liten og stor sammen.

Er man villig til å behandle den lille som en liten hund (misforstå meg riktig her, det er en hund like mye som den store, men den er LITEN og det må faktisk tas hensyn til.) så er det strengt tatt ikke noe problem, men det er jo helt klart å anbefale at man har god kontroll og kontakt med hunden man har fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en labrador blanding på 8 år og 38 kg,, og jeg kjøpte i påsken en chihuahua på 9 mnd og 1 kilo,, han har nå blitt 2,6 kg..

de to har hatt det bra sammen fra første dag. Nå har labradoren vært vledig leken i alle år, og han tror fortsatt at han er en valp. men de leker og har stortrives sammen.

goliat(som er chien) lærte seg også fort at dersom leken ble litt for voldsom så løper han under puffen, der "Tassen" (labradoren) ikke kommer til. og om den minste blir for innpå sliten så sier han store i fra med et knurr, og da får han være alene.

så jeg synes det har gått over all forventning, og ikke minst fordi at Tassen er eldst og en skulle tro at han ville være ekstra på passelig med å vikte sitt "revir".

Men vi ser så godt at de har godt av hverandre, og bare men passer på å gi den første hunden like mye oppmerksomhet, slik at den ikke vil bli sjalu på den "nye", så tror jeg det vil gå veldig bra.

Men det er jo klart... du har jo en unghund, som fortsatt krever MYE trening og oppfølging, og som i tillegg er mye mer aktiv enn en "liksom valp" på 8 år..

Men jeg ønsker deg i hvertfall lykke til! og venter spent på åssen det går...

post-2894-1194051634_thumb.jpg

Mine to øyenstener!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonia:

Jeg skal ikke ha en Chi på en kg, men en på to tre (ikke over grensa, da jeg vil prøve meg på utstilling).

Dvergpincher skal jeg hvertfall IKKE ha. Jeg syns de er de minst fine miniatyrene. Ikke drep meg Helle..

Har dere forslag til en liten robust hunderase? Ikke terrier.

Mulig det blir noe større enn Chi, det er tross alt verdens minste hunderase! Har falt veldig for Sheltien og <3

Nei søren meg ikke lett.. Det skal være en rase jeg liker, og i tillegg må rasen passe sammen med min.

haha, skal ikke drepe deg, smaken er som baken vettu ;) Var egentlig heller ikke meningen å anbefale deg dvergpinscher heller, men skulle bare si at ikke alle småhunder var skjøre ;)

Sheltien er i alle fall en robus rase.. Men såå liten er den jo ikke, kalles vel ikke miniatyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria, hvorfor ikke terrier da?? Der har du robuste tøffe hunder som også kommer i små størrelser..

Ellers er jo sheltien kanskje et ekstra godt valg? Du har jo belger fra førav liksom, de begge er gjeterhunder og vil antagelig passe sammen som hånd i hanske. Sheltien er ikke så veldig liten heller, og de tåler mer enn papillon, chihuahua osv.

Jeg liker ikke terriere. hehe. Søte hunder, men det er ikke min type.

Jeg liker glatt og langhåret, gjerne spiss snute (Sheltie som du nevner har jo alt dette og er så absolutt et alternativ).

Som Jill skriver over her, jeg har jo en unghund som nå er 30 kg og livlig.

Det blir ikke tatt noen avgjørelse om hund før til neste år en gang, da jeg er veldig usikker på rase og om vi i det hele tatt skal ha en hund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Papillon? Jeg vet at den i kanskje større grad enn chi har et mye mer likt "lynne" som gjetergærningene, og vet om flere som har f.eks aussie/papillon og bc/papillon sammen. Det er jo ekstra fint når hundene "forstår" hverandre litt og. Ellers ville jeg gått for Sheltie, som er superfantastiske småtroll. Jeg vurderer sterkt kombinasjonen sheltie/bc eller papillon/bc selv, faktisk!

(P.S. Må bare kommentere dette med BC.. At dersom kravet ditt til en BC er at den skal være hvit (og da ikke godkjent iflg rasestandard, så er det kanskje greiest å velge en annen rase:p BC er ikke en rase man velger etter utseendet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt stor hund, men hundene mine har flere hundevenner med litt størrelse på. Mitt inntrykk er at store og små voksne hunder som er vant til å omgås hverandre, lærer seg å behandle hverandre ordentlig. Men store valper har ikke alltid like god oversikt over hvor de deiser ned labbene sine, og da bør man passe godt på. Hvis du venter til den store hunden din er skikkelig voksen, burde det gå greit med en liten hund i tillegg.

Hvis du syns det er greit med pelsstell og vil ha en liten, men robust hund som ikke er terrier, kan du jo se litt nærmere på bichonrasene ;) Shetland sheepdog høres jo også ut som et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Papillon? Jeg vet at den i kanskje større grad enn chi har et mye mer likt "lynne" som gjetergærningene, og vet om flere som har f.eks aussie/papillon og bc/papillon sammen. Det er jo ekstra fint når hundene "forstår" hverandre litt og. Ellers ville jeg gått for Sheltie, som er superfantastiske småtroll. Jeg vurderer sterkt kombinasjonen sheltie/bc eller papillon/bc selv, faktisk!

(P.S. Må bare kommentere dette med BC.. At dersom kravet ditt til en BC er at den skal være hvit (og da ikke godkjent iflg rasestandard, så er det kanskje greiest å velge en annen rase:p BC er ikke en rase man velger etter utseendet).

Å søren.. :/ Hehe, jeg vet det ikke er en rase man velger etter utseende, men om vi først skal ha en, så skal den være mest mulig hvit ;)

Jeg skal ikke ha pincher, terrier, eller bichon eller langhårede raser (Malteser osv).

Papillon/Phalene er jo nydelige! Men har ingen erfaring med rasen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... ikke lett dette her.. først sier du at du liker langhåret og så sier du at du ikke liker langhåret :kiss: ? Men hva er du egentlig ute etter i forhold til gemytt? Skal man velge en rase kan det være greit å sette opp en liste med de egenskapene man vil at hunden skal ha, så kan man eliminere seg frem til en som passer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at jeg ikke vil ha langhåret mente jeg som feks Malteser.(som jeg også skrev i parantes). Altså en liten rase med mye pelsstell.

Det finnes mange langhårede hunder.. og det er mange av de jeg overhode ikke liker.

Jeg har en liste over hunder jeg vil ha inni hodet mitt.. Og noen av de passer sammen med min type hund :kiss: Så jeg går ikke bare etter det JEG vil ha. må tenke litt på han jeg har fra før og hans behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...