Gå til innhold
Hundesonen.no

Langtur med hund


Aya

Recommended Posts

Neste sommer har jeg veldig lyst til å gå langtur med hund. Ca et par uker, gjerne litt utenfor de vanlige turistløpyene, sånn at man slipper å gå i kø. Hva er det viktig å huske på hvis man skal legge ut på noe sånt? Tar imot tips om alt fra planlegging til utførelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå vet jeg ikke hvor lange dagsetapper, hvordan terreng osv du tenker på, men sånn generelt om hva som er viktig å huske på med tanke på hunden:

At hunden er godt nok (og riktig) trent. Skal den bære kløv må den være trent til dette.

Pass på potene. Siden hunden selvfølgelig er godt trent før en sånn tur er sikkert potene ganske godt herda, men allikevel vil hundens poter bli slitt mer enn i hverdagen hjemme på en sånn tur og det er en del hunder som har dårlige poter. Så ha derfor med potesalve og masse potesokker. Vet du at hunden har dårlige poter, og på noen underlag, bør du forebygge med å la hunden gå med sokker hele tida, men husk å ta dem av i pauser (pga potene hovner litt opp når man stopper og da hindrer sokken blodgjennomstrømninga). Pluss potestell hver kveld.

Vann: Pass på at hunden får i seg nok vann. Når man går mange timer i rolig tempo i sommervarme kan det være lurt å vanne hunden med en slags kjøtt/vom/tørrfor suppe morgen og ved lunsjpause. Da får den i seg litt energi midt på dagen også, og du er sikra at den får i seg det den trenger av væske. La den gjerne avkjøle seg i vann også, men husk at på noen hunder kan kombinasjonen våt hund + kløv bety gnagsår.

For: Kommer selvfølgelig ann på hvor krevende tur dere skal på, men den vil uansett trenge mer mat enn hjemme siden den er i aktivitet mye flere timer hver dag. Hvor mye mer kommer selvfølgelig ann på hvor krevende turen er og hvor mye/om den skal bære kløv. Jeg syns å bløte opp en kombinasjon av tørrfor og frysetørka vom funker fint på tur sommerstid. Blir ikke dårlig og er lett.

Og kremt... ha god kunnskap om kart og kompas. Gjerne GPS også, men GPSen er bare et tilleggshjelpemiddel, man kan ikke stole 100% på elektroniske dingser.

Lurte du på hva man må tenke på sånn ellers også, eller var det bare med tanke på hund og langtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg vil også :P ...... Bare snakk i vei dere :rolleys:

Disse potesokkene.. Hvordan ser disse ut ??

Potesokker finnes det mange varianter av. Alt fra dritdyre dårlige i dyrebutikken/nettbutikk til dritdyre bra i dyrebutikken/nettbutikk til billige sokker av typen hundekjørere bruker som er tynne enkle, som er såpass billige i innkjøp at de kan kastes når de slites eller mistes.

Jeg sverger til siste varianten, men jeg har bare erfaring med dem og en type dyre, dårlige fra dyrebutikk. Hvilke typer sokker som er best egna kommer ann på hva de skal brukes til osv. Det finnes flere diskusjoner her på forumet om potesokker og potesalver, så det er bare å søke så finner du sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tenk så gøy da.. Gå fra hytte til hytte .. høres ut som drømmeferien. :P .

Noen folk ønsker seg dyre sydenturer som forurenser EKSTREMT mye i bare flyet... Har egentlig aldri vært et stort fan av sånne sydenturer :P

http://www.turistforeningen.no/turplanlegg...3&ca_id=181

Turplanlegger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på hytte til hytte:

Hundene bør være vant til å være alene i flere ulike sammenhenger. Jobebr selv på en turisthytte og da bor hundene i et bur i vedskjulet. Hunder som bjeffer og bråker er ikke særlig populært...

Er også ikke alle hytter som godtar hunder og Oslo og omegns sine selvbetjente turisthytter tar som oftest ikke hund. Verdt å undersøke før turen;) Ellers er jo telt og åpen himmel fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig tar man med førstehjelpsutstyr på fjellturer, spesielt på langturer. Her er førstehjelpsskrinen alltid med på tur, det er like selvfølgelig som bilbelte i bil og søvn om natten. Man vet aldri når det skjer noe hvor det krever at du utfører førstehjelp, det være seg kuttskader eller brudd. Sokker og potesalve kan også være greit å ha med for å forebygge slitasje på potene, for min del gjelder dette mest på lengre turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Pleier du alltid å ta med first aid utstyr, potevoks og sokker med på fjelltur/langtur?

Bare lurer :P

Nå var det ikke meg du spurte, men svarer allikevel jeg. Jeg tar selvfølgelig alltid med førstehjelpsutstyr på lengere turer. Hva tenker du på med fjelltur/langtur? Når jeg sier langtur mener jeg overnattingsturer ihvertfall, og ja, da har jeg alltid med sokker og potevoks også. På en lang god fjelltur uten overnattinger gidder jeg ikke å ta med salva, men prøver å huske førstehjelpsskrin og sokker.

Jeg har forresten ikke noe ekstra førstehjelpsskrin til hund (hva er poenget med det?), men et lite til mennesker med enkeltmannspakke, bandasje, sterile kompresser, desinfiserende osv. Og det skal vel innrømmes at det har blitt mer brukt til folk enn hunder...

Edit: det glemte jeg å skrive på lista mi i første innlegget, men tar førstehjelpsutstyr som en selvfølge på langtur. Også må man selvfølgelig vite hvordan det brukes, kunne litt grunnleggende førstehjelp (tenker på to ukersturen til Aya)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har vært heldig med poter og sår på mine turer. For her har det ikke vært såre poter eller sår på potene. Ellers så gjelder det å ha hunden i form. Dem jeg har hatt med meg i fjellet elsker å bære kløv. Skal du gå fra hytte til hytte så må du sjekke på hver hytte hva slags regler som gjelder. Min hund har liggi i alt fra skistall til kjøkken på sommeren. Så jeg foretrekker å dra med meg telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier du alltid å ta med first aid utstyr, potevoks og sokker med på fjelltur/langtur?

Bare lurer :P

Det var heller ikke meg du spurte, men her også er førstehjelpsutstyr alltid med i sekken. En vet aldri når uhellet er ute og det er ikke alltid du er på steder der det er lett å få hjelp dersom uhellet er ute. Ville i grunn anbefalt alle som skal på langtur å lese litt om førstehjelp på hund i forkant om det er noe de ikke har gjort før. Greit å vite litt om hva en bør passe på dersom noe skulle skje!

Forøvrig tror jeg kanskje jeg og Mikey også må på langtur til sommeren! Etter å ha lest på linker og sånt i denne tråden fristet det skikkelig! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det ikke meg du spurte, men svarer allikevel jeg. Jeg tar selvfølgelig alltid med førstehjelpsutstyr på lengere turer. Hva tenker du på med fjelltur/langtur? Når jeg sier langtur mener jeg overnattingsturer ihvertfall, og ja, da har jeg alltid med sokker og potevoks også. På en lang god fjelltur uten overnattinger gidder jeg ikke å ta med salva, men prøver å huske førstehjelpsskrin og sokker.

Jeg har forresten ikke noe ekstra førstehjelpsskrin til hund (hva er poenget med det?), men et lite til mennesker med enkeltmannspakke, bandasje, sterile kompresser, desinfiserende osv. Og det skal vel innrømmes at det har blitt mer brukt til folk enn hunder...

Edit: det glemte jeg å skrive på lista mi i første innlegget, men tar førstehjelpsutstyr som en selvfølge på langtur. Også må man selvfølgelig vite hvordan det brukes, kunne litt grunnleggende førstehjelp (tenker på to ukersturen til Aya)

Åja :blink: Med langtur tenker jeg på en hel dag oppi fjeller og sånt, trenger ikke være inkludert overnatting. Trodde man måtte ha med alskens utstyr med til hundene bare for å gå en fjelltur. Personlig tar jeg bare med vann. Potesokker har jeg ikke. Han prøvd å kle på hunden min sokker, men da ser han ut som en elgkalv som nettopp har lært seg å gå. Førstehjelpsskrin har jeg heller ikke, ikke til meg selv engang. Jeg tåler en trøkk uten å plastre meg. Dersom hunden min blir skadet, snur vi og går hjem (får noen til å komme oss i møte selvfølgelig). Ved eventuelle huggormbitt er det ikke så veldig mye å gjøre, bortsett bra å suge giften ut og hindre giften i å gå videre. Selv om det ikke er så lett å gjøre på en hund som muligens blir redd og sint på grunn av smertene. Hunden min biter hardt om han blir redd. Er heller ikke så lett for en jente som meg å bære en så stor hund. Klarer ikke å løfte ham opp på undersøkelsesbordet til dyrelegen. Dersom sår og skader oppstår, skyller jeg med vann. Pleier å planlegge litt hvor man kan gå for ikke å risikere skader på hunden. Vil ikke risikere noe. Bortsett fra litt dårlig kondis og en rund mage, er hunden min frisk :poke: Tenker litt på såkalte sterile kompresser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved eventuelle huggormbitt er det ikke så veldig mye å gjøre, bortsett bra å suge giften ut og hindre giften i å gå videre.

Dette er ikke så anbefalt. Se:

http://www.alternativetdyreklinikk.no/spms...rt=1&mid=12

Bruken av Prednisol er vel til en viss grad omstridt. Det alle er enige om, er at man skal holde hunden i ro (gjerne bære hvis man kan) og komme seg til dyrlege fortest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Noen som har forslag til flotte "Turveier" i Rogaland?? Mener da å gå fra hytte til hytte????

Jeg er ikke kjent i Rogaland i det hele tatt, men turistforeningens turplanlegger er jo et fint sted å begynne hvis det er hytter du er interessert i.

Ellers, litt sånn på sidelinja, vil jeg absolutt anbefalle telttur også. Du har en mye større frihet til impulsivitet og til å gå hvor og hvor langt du vil enn om du skal bo på turisthytter. Det er ingen risiko for at det er fult og du slipper å dele hytte med masse ukjente. Det kan jo være koselig det også, for all del, men jeg syns det er noe eget ved friheten i å vandre rundt med telt og alt du trenger på ryggen. En flott måte å være på tur på! Også slipper du problemet med at bikkja må ligge ute eller i et skur alene og bjeffe (for de som ikke er vandt til å sove ute alene). Hehe det var dagens teltpropaganda :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting til som jeg ikke kunne se når jeg leste igjennom debatten:

På lengre turer kan det være kjekt å ha med seg en klotang, om noe skulle skje med neglen kan det være greit å ha. Selv har jeg en hund som av og til fliser neglene sine og da er det greit med en klotang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
en ting til som jeg ikke kunne se når jeg leste igjennom debatten:

På lengre turer kan det være kjekt å ha med seg en klotang, om noe skulle skje med neglen kan det være greit å ha. Selv har jeg en hund som av og til fliser neglene sine og da er det greit med en klotang.

Det har jeg faktisk aldri tenkt på, men jeg har ikke vært på tur med hunder som har problemer med dette heller da. Og på sommerturer slites klørne naturlig gjennom mye gåing hver dag og vinterturen skal være ganske mange uker før klørne er så lange at det blir noe problem. Jeg tror nok ikke klotang kommer til å bli særlig høyt prioritert i fremtida heller pga vekt (jada, den veier ikke mye, men alle de tingene som ikke veier mer enn et par-trehundre gram blir en del til sammen). Men har du en hund som er plaga med oppflisa klør, så er det kanskje ikke så dumt.

Når vi først er inne på dette med klør; når klør sprekker er det jo mange som rett og slett limer sammen igjen (ofte med sytrådsurring). Noen som har gjort det? Hvordan funker det? Jeg har aldri hatt problemer med det heller, men hvis det skulle skje, hvordan lim funker? Må det være tokomponent? Funker f.eks. aqasure?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...