Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få han til å å pent i bånd?


MariaN

Recommended Posts

Min lille gutt er nå ikke så liten lenger med sine 30 kg. :P

I det siste har han begynt å dratt så fælt i båndet :P

Har dere noen tips for å få han til å gå fint.

Har prøvd litt forskjellig, men han går fint i fem min. så drar han av meg armene igjen.

Hvordan lærte du hunden din å gå fint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei MariaN :P

Min hund er bare få Kilo, og drar ikke så mye i båndet enda !

Men min Tantes kraftige dalmantiner, dra forerdelig, og det gjør vont i armene når jeg går med han.

Jeg bruke jallefall disse ''Triksene'' :

- Strammet inn båndet, så han ikke kunne gå i fra meg.

- Ga han en god bit når han gikk pent.

- Hvis han dro veldig, stoppet jeg og gå, fikk han til å sette seg, og når han var rolig gikk jeg videre.

Ja.. Husker ikke helt, hva jeg gjor jeg men, dette hjalp iallefall på han :P

Lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund på 10 mnd er kjempeflink til å gå i bånd nå. Jeg har vært veldig konsekvent med å stoppe når hun drar, og vente til hun slakker båndet. Helt siden første tur. Ungene er instruert i det samme, og hun går stort sett veldig fint med dem også.

I tillegg til å stoppe, klikker jeg eller sier bra og belønner med godbit innimellom når hun går pent. Sier " gå pent" før klikk. Noen ganger roser jeg bare, særlig nå som hun har forstått hva hun skal gjøre. Dessuten; hver gang hun ser på meg, får hun alltid klikk og godbit. Vel, så godt som alltid. Utover på turen gir jeg ikke godbit for hvert blikk, men at hun må se på meg noen sekunder først.

Det er min "oppskrift"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å stoppe når han drar, og når han slakker båndet blir det belønning! Men det hjelper i tre minutter..

Har også trent mye kontakt med han :P

I det siste er han helt forferdelig å gå tur med.. Men han går bedre til typen :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er vel ikke så gammel enda så vidt jeg har skjønt? Min hund ble ikke flink å gå i halsbånd før hun var over året, kanskje nærmere to. Før den tid brukte vi sele, og da fikk hun gå som hun ville. Når man skal gå tur og kanskje mosjonere hunden, så er det lite effektivt å trene på å gå pent i bånd samtidig. Derfor skiller jeg mellom trening og turgåing, ved å bruke halsbånd når vi trener, og sele når hun får gå som hun vil. Etterhvert bruker jeg halsbåndet oftere, og på vanskeligere steder. I starten trente jeg på enkle steder (for oss vil det si de første 200m på vei hjemmefra, for andre vil det ofte si de siste 200m hjem). ikke bruk flexibånd når du skal trene, og vær konsekvent og stopp når han drar. Begynn å rygg noen skritt tilbake hvis han ikke slakker opp båndet raskt nok. Du kan også lage din egen faste treningsrunde, noe jeg har god erfaring med. Morgenturen vår var en sånn; den var kort, ca ti minutter, og vi gikk den hver dag. Når hun ble flink og gikk pent der, begynte jeg å gå andre steder. Hvis du vil trene på å gå pent i løpet aven tur, så bruker du selen når du ikke trener, og klipser på båndet på halsbåndet når dere skal trene. Jeg brukte ikke noe annet enn å fortsette fremover når hun ikke dro, som belønning. Godbit bruker vi når hun skal gå fot. Ros har liten funksjon, da målet for hunden er å komme seg fremover, så det bruker jeg heller ikke.

Hvis du ikke har sele til ha, så kjøp det. Jeg har brukt sele på mine to hunder, for å la de gå som de vil, og min erfaring er at de faktisk går penere i sele enn i halsbånd, sånn helt uten videre! En annen ting er at du kan tenke litt på hvilket halsbånd du har. Hunder kan dra for å slippe unna noe ubehagelig, som fx et tynt, stramt bånd. Bruker du et bredt mykt et, så kan bare det hjelpe! Det merker jeg i alle fall; de få gangene jeg har prøvd retrieverbånd, så drar Tulla som verst. Bruker jeg det bredeste, mykeste båndet jeg har, går hun penere. Bruker jeg et av samme type som det brede, bare litt trangere, går hun dårligere. I sele går hun kjempefint. Så det er absolutt noe å tenke på! (Sånn i tillegg til at det ikke er bra for hunder å dra i halsbånd, mtp skader og muskelspenninger.)

Jeg har en teori om at det er tre årsaker til at hunden drar i båndet:

1. Den drar for å komme bort fra noe ubehagelig, når man bytter til sele eller et mykere og bredere halsbånd blir ting litt bedre.

2. Den drar for å komme frem til noe, den ser noen eller skal frem til en luktflekk. Det hjelper å stoppe, og først gå fremover når hunden går pent, så den ikke lærer seg at den må dra for å komme frem, men faktisk gå pent.

3. Den drar fordi den tror den må dra! Den tror at dette er den eneste rette måten å gå tur på, nettopp fordi den "alltid" har gått sånn, og fordi den tross alt som oftest har kommet seg frem på den måten. Det hjelper å stoppe når hunden drar, og ikke gå frem før den slakker båndet selv. Den må lære at man ikke kommer noen vei når båndet er stramt, og at den bare kommer seg fremover når båndet er slakt. (Personlig synes jeg mange fuglehunder er sånn..)

Ofte er det en kombinasjon av disse.

En siste ting; når man trener på å gå pent, så blir man kanskje ofte slapp med å rose når det går bra. Men så drar hunden litt, vi stopper, og DA roser vi! Det hunden da kan lære, er at den må dra, for så å slakke opp båndet, for da får den ros og kanskje godis. Den baklengskjeder det, rett og slett! (Og det er min grunn til ikke å bruke noe annet enn å gå fremover som belønning. Faktisk "trente" Tulla meg til å gi henne godis på den måten i to uker før jeg skjønte hva som foregikk.. :blink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at sele IKKE er noe særlig, om man skal hunden til å gå fint?

Har en sele jeg bruker til han noen ganger, men han har vokst så fælt i det siste at den er snart for liten.hehe.

Hvorfor ikke? Og hva skader det å prøve? Du kjenner mine argumenter, så jeg har vel ikke så mye nytt å komme med, bortsett fra at jeg ville prøvd sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg har hørt at sele IKKE er noe særlig, om man skal hunden til å gå fint?

Har en sele jeg bruker til han noen ganger, men han har vokst så fælt i det siste at den er snart for liten.hehe.

Bare tenk over om du noen gang vil bruke han til trekk. Skal du snørekjøre el. er det veldig dumt å lære han at sela betyr ikke dra. Men er du sikker på at du ikke skal det skader det jo ikke å teste ut selvfølgelig, selv om jeg personlig ikke tror grunnen til at en hund drar er at den har halsbånd.

Jeg mener det rett og slett er en treningssak, du må lære hunden at den ikke skal trekke i båndet, uavhengig av om det er med sele eller halsbånd. Noen hunder er selvfølgelig vanskeligere å være å ikke dra enn andre, men i hovedsak tror jeg det gjelder å finne en metode som gjør at du klarer å være 100 % konsekvent. Hadde jeg vært deg ville jeg lært hunden å gå pent i halsbånd med f.eks. å stoppe eller rygge hver gang den strammer kobbelet. Også ville jeg brukt en sele når du ikke orker eller har tid til å trene gå pent (i starten kan man bruke veldig lang tid på 100 meter...). Det at du ikke trenger trene gå pent hele turen tror jeg gjør at det blir lettere for deg å gjennomføre. Men du må selvfølgelig ha mange økter hver dag hvor hunden er koblet i halsbåndet og må gå pent for at den skal forstå forskjellen og for at treningen skal ha noen effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...