Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil bare få en del hjelp om kaninene..


LizzieDog

Recommended Posts

Ja, og Ops..

Har ikke jeg, den Unge Dyreelskeren fått nytt dyr i sikte?

Ja, og denne gangen måtte det jo bli kaniner! Huff a meg, har jeg lyst på et dyr, ender det med at jeg tilslutt får et dyr.. Sefølgelig setter jeg meg ned og leser kaninbøker, men det gjorde jeg med hamsteren min, og mine fisker,, som jeg føler er littegran kjedelige dyr.. (Man kan jo bare dulle med hamsteren, ikke gå på utstilling og slikt,, man kan jo ikke en gang dulle med fisk x) ) :glare: Ikke frekt ment, jeg elsker de små krapatene mine, men jeg er litt usikker, kommer det samme til og skje med kaniner? Noen spørsmål, og litt fortellende settninger.

1. Ja, Første spørsmål er jo om jeg burde få meg kanin? (Vil helst ha to i samme bur) Jeg er en Elleveåring, og lurer på om dette er lurt, for unge meg? Som da er Dyreelsker, og kan IKKE gå en meter bort fra dyr..

Jeg liker nye utfordringer, og vil ha et lite dyr (Som kaninen) som jeg da kan holde på med litt.. (Man kan jo ikke gå turer, gå på agilty osv.. med hamster og fisk!) Hund har jeg, Veldig kjekt, men har Blindt øye, så kan ikke gå på utstilling, og karen er for lat til agilty, og å gå tur med han er.. Passe, alt han gjør er og gå.. (Redd for baller og slikt..) Men jeg elsker den lille BovveVovven miin :lol: Pluss, jeg har skilte foreldre, så det blir et lite proplem, blir det ikke? Jeg kan ha kaninene min hos faren min, (Siden stooooor hage, og fordi jeg er mest hos han i ukene) Kan dette gå alikavell? Har jo akvariet hos faren min og, og det går bra, når jeg er hos moren min, mater ham dem.. Men han trenger vell bare og mate dem en gang til dagen? Og Se til dem,,? Går det da?

2. Og så lurer jeg på om jeg må ha to bur? har laget en tegning på et kanin-utebur med To rom slik at kaninene har soveplass og spise plass, og en uthenging og et bitteliten uthenging :o Kanskje kan jeg jo lage et stort uthenging, som de kan være i når det er fint vær?

3. Og så er det jo noe annet også, jeg har lyst på to kaniner, Hvilken rase og kjønn bør det være og slikt? Hvil helst Ikke skille kaninene, og ikke sterilisere noen eller kastrere noen.. Og, hvor ofte må jeg skifte spon?

Og helt til slutt, Går det med en liten tur, hver dag.. (To runder rundt hagen ca?) Og en hånd-full pellet(Det er det dere andefaler sant?) Og en Fruktblanding, Pluss en sjelden gang noe godt snacks og tygge på? Fri tilgang på vann og gnagestein.

Burde jeg få kanin etter mine opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaniner bør få mat etter hvor store de er. en håndfull kan passe til noen kaniner, mens andre kanskje trenger mindre eller mer. :icon_fun:

Ellers så er det nok anbefalt å ha kaniner i hvert sitt bur. kaniner er kolonidyr, ikke flokkdyr. Kolonidyr trenger å ha sine egne steder (ute i det ville lager kaninene sine egne huler som de bor i), og derfor blir det veldig lett slossing om de blir "skvist sammen" i samme bur. Det går greit i noen tilfeller, men selv ville jeg ikke risikert det. For om kaninene sloss, kan det være for sent å redde de når du oppdager det. For ja, kaniner kan sloss til en av de dør, og det er ikke et pent syn.

Ellers så syns ikke jeg 11 år er for ungt til å få kanin. Altså, jeg fikk to kaniner som 5åring, og har hatt kaniner nå i 10 år, og jeg trives utrolig godt med den hobbyen! :icon_fun: Noe som er viktig er vel at om en person under 18 får dyr, så er det i utgangspunktet foreldrene som har ansvaret. Et barn skal ikke ha det hele og fulle ansvaret selv synst jeg. mener ikke at man ikke skal ha noe ansvar selv, men når det kommer til om dyret for eksempel må til dyrlege. Man kan da ikke forvente at en 11-12 åring skal ha penger til å betale for det. Okei, nå sporet jeg av :lol: Back to tema:

Hvor ofte du må skifte spon kommer helt an på hvor mye de driter, for å si det sånn :rolleyes: her tar jeg burene hver 3 dag, men hender jeg tar oftere også om det er behov for det.

Det jeg reagerer en smule på (ikke skyt meg nå :o ) er at du mener de du har er "for kjedelige" da. Det kommer nemlig helt an på hva du gjør det til. Vil bare du skal tenke nøye over det, om du blir "lei" av kaninen(e) etter et par mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo ikke akkurat "lei" av de jeg har frs før av da :lol: Skulle bare ønske det gikk ann og gjøre noe mer med dem..

Nå Slik jeg tenkte buret skulle være var som Et rom og liten uthenging og så et til Rom og middel uthenging, man kan jo prøve og sette i sammen to kaniner og hvis det ikke går Dele byret i to, med og sette en plate på, og så lage enda en liten uthenging på den ene sida, slik at det blir to små uthenginger.. Jaja,, Får se om dette går jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du skaffer deg kanin bør du lære deg hva de spiser og om de trenger tilsetninger til maten osv. Gnagestein er totalt unødvendig og kaniner skal ha fri tilgang til høy.

Og kaniner lever mye lenger enn både fisk og hamster, vil du fortsatt ha interesse for kaninen om 5 år? 8 år? Hvis du synes hunden er vanskelig å trene, tror du det vil være mye enklere med en kanin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

To jenter sammen går vel bra, Veninnen min har to hermelin jenter. Men som første kanin vil jeg anbefale dvergvedder. Jeg har begge deler :) Hvis faren fin skal passe de et par dager burde han ta de opp å kose 5-10 min så de blir ordentlige tamme. Mat du burde kjøpe er Kalle Kanin fòr fra felles kjøpet. Det inneholder nok fiber. Kaninene liker det også. Kaninene mine har alltid tilgang på høy og ferskt kaldt vann. Du burde alltid prøve å holde det rent i buret. En dag i uka minst. Men jeg pleier å plukke ut bæsj oftere fordi da sparer jeg flis..

Du må huske at du skal ha tid og penger til det. Jeg har en undulat og to kaniner og en hund. Og jeg har ikke så mye tid. Husk at hamsteret må bli kost med selv om. Jeg hadde et hamster. Det ble to år ^^, <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hei :rolleyes:

1. du er stor nok til å ha kanin så det er sikkert ikke noe problem.

men,sånn som du har blitt "lei" av hamsteren og fiskene dine blir du kanskje av kaninen også?

hvis du er mest hos faren din og han syntes det er greit med kanin er sikkert det supert! +at han har stooor hage

når du er hos moren din kan du jo dra ca. hver dag til faren din og se til og kose med kaninen din:)

høy er nok,tørrforet er bare tillegsfor. (kalle kaninfor,felleskjøpet ca 80 kr, holder ca 3-4 måneder.

grønnsaker er bra hver dag,ikke kål bortsett fra små mengder kinakål.

ikke sure frukter,eller med mye fruktsukker i (kaniner spiser alltid mest av det de blir tykkest av)

2. skal du ha 1 kanin vil jeg anbefale å ha den inne,kaniner er veldig sosiale dyr.

om du skal ha den ute må du ha 2 rom i buret, et ute ,og et inne til å sove i og spise.

det må ikke være mye vind\trekk , det tåler de ikke. du burde ha et bur inne og, det kan du komme til å trenge.

3. har du hunn og hann blir det nok bare unger(hvis du ikke vil ha det altså) hanner og hanner kan drepe hverandre.

så det beste er nok to hunner:)

i allefall annenhver dag skifter jeg i buret, da tar jeg ut all skiten, legger oppi nye aviser (så lite blekk på de som mulig)

og så et tykt lag med spon(fra felleskjøpet 80 kr ca)

innebur anbefaler jeg å kljøpe på felleskjøpet,halve prisen av det på dyrebutikken;)

de skal ha fri tilgang på høy,vann og noe å gnage på.(det du kjøper på dyrebutikken kan være GANSKE mye kalorier i;)

en tur ut om dagen er sikkert kjempefint:D vår springer mest på verandaen:)

jeg vil anbefale rasen dvergvedder, har det selv han er helt utrolig fin<333

de er tillitsfull,størrelsen er akkurrat passe ,og er lærenem,kjælen, og verdens beste kaninrase etter min mening!! :blink:

min er stueren,snill,utrolig kosete og søt<3333

lån noen bøker om kaninhold på biblioteket, og du kjenner kanskje noen som kan hjelpe deg med den?:P

du er sikkert klar for å få kanin;)

lykke til<333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
hei :rolleyes:

1. du er stor nok til å ha kanin så det er sikkert ikke noe problem.

men,sånn som du har blitt "lei" av hamsteren og fiskene dine blir du kanskje av kaninen også?

*klippe*

Ja, du kan ikke bli lei kaninen.. Det blir dyreplageri. Fisker skjønner jeg man mater de jo bare (;S)

Men hamsteret synes jeg litt synd på.. Tenk hvis noen ble lei deg?? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er aldeles ikke lei av hamsteren min liksom, men alt jeg kan gjøre med henne er og kose med henne.

Men jeg har funnet ut at jeg ikke skal ha kaniner før minst hamsteren min har død.

Jeg er ikke lei av fiskene heller, det er bare dumt at vi bare kan gi mat x'')

Takk for all info..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Forresten! Kanin fra dyrebeskyttelsen er lurt :) Du hjelper en kanin og den er ferdig kastrert/sterilisert, chippet også. For kastrering og sterilisering ambefales. Du slipper hormoner og jokking fra hannen. Hunnen blir gjerne agresiv i brunstig tiden. Jeg har nylig sterilisert Happy, kaninen min :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...