Gå til innhold
Hundesonen.no

Schäfer og kløe/allergi igjen


mowgli

Recommended Posts

kan hunden din ha hus støv allergi?

Har selv en hund med det og utslettet som din hund har ser likt ut,jeg har ihvertfall reve ut vegg til vegg teppet,kjøpt ny hundeseng(glatt)lufter alle små teppene hverdag,støvesuger hverdag å vasker hunden med mild shampo en til to ganger i uken...i tillegg til dette har jeg kuttet ut for som inneholder fisk og ris,etter å ha gjordt dette så har hun blitt så å si "frisk"

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan hunden din ha hus støv allergi?

Har selv en hund med det og utslettet som din hund har ser likt ut,jeg har ihvertfall reve ut vegg til vegg teppet,kjøpt ny hundeseng(glatt)lufter alle små teppene hverdag,støvesuger hverdag å vasker hunden med mild shampo en til to ganger i uken...i tillegg til dette har jeg kuttet ut for som inneholder fisk og ris,etter å ha gjordt dette så har hun blitt så å si "frisk"

Lykke til

Husstøvallergi er noe begge veterinærene har sannsynliggjort at det er ja, men satt i sammenheng med svakt/redusert immunforsvar.

Dette er noe som vil koste meg noen tusenlapper i året i kun medisiner (får ikke dekket ei krone av forsikringen) og i tillegg kommer den øvrige oppfølgingen og ikke for å snakke om de ukentlige badene.

Desverre er ikke dette noe jeg har råd til i rene penger, ikke har jeg tiden og overskuddet til mer "jobb" med dette enn det allerede er og ikke minst, og det viktigste her, har jeg ikke hjerte til å "tvinge" på han et slikt liv på medisiner, masse bading, dyrlegebesøk og streng, snever diett (det skal ikke stikkes under en stol at en slik diett på en hund i valpestadiet er for ufullstendig/balansert over tid) og ikke må man glemme bivirkningen av kortison, noe som er frarådet å gi dyr under vekst.

Hadde det vært snakk om en voksen hund som hadde utviklet dette i moden alder hadde nok situasjonen muligens vært lit mer lys, men med en valp som sliter med dette allerede før han er blitt tre måneder gjør situasjonen litt mer krevende og dyster er min og veterinærenes mening.

Har ikke et eneste teppe i hele huset - kun laminat- og parkettgulv over alt, ikke en gang teppe under stuebordet har jeg.

Støvsuger og vasker/mopper gulvene hver eneste dag (et must med to barn og fire hunder), han får ikke fôr med hverken fisk eller ris i (REN kyllingdiett), teppet i buret hans skiftes ut minst en gang i uken (har tre tepper som det rulleres på) og bades en gang i uken med Episooth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ikke bra,stakkars hund det så ikke godt ut...hvet at det er noe en kan gjøre for å styrke imunforsvaret,en slags allergi vaksine,men som sagt så koster det mye penger å når forsikringen ikke dekker det så er det jo en stor økonomisk belastning for deg...

Du vet hva som er best for deg og hunden...ønsker deg lykke til med hva en valget blir,hunden har det ihvertfall ikke bra sånn som ting er nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svakt imunforsvar kan av og til gjøres noe med. Det har jeg et eksempel på her hjemme.

For ca. to år siden vurderte jeg sterkt å avlive min hund. Da så han nesten ut som en naken amstaff. Utrolig lite pels, blemmer mellom tærne og "nupper" over hele kroppen (noe ala det du viser på bildene) som det gikk hull på.

Det hele startet med mistanke om reveskabb, hunden fikk 3 sprøyter, ingen bedring.

I løpet av 5 måneder gikk han på 3 heftige antibiotikakurer, bedring under kuren, forværring etterpå.

Han ble testet for allergi med resultat: reagerer på husstøvmidd og lagermidd.

Jeg begynte med v&h 33. Litt bedring, men fremdeles en god del kløe og "nupper", samt blemmer mellom tærne.

Ved en tilfeldighet oppdaget jeg at han var allergisk mot fisk. Han hadde i perioder fått omega-3 olje og selolje, for det skal jo være så bra for imunsystemet... vel ikke for ham.

Jeg oppdaget også at han ble rød og irritert i huden av svinekjøtt, så koteletter ble bannlyst.

Hunden ble litt bedre, men jeg syns fremdeles at han klødde vel mye, samt at "nuppene" var der, og det samme gjalt blemmene mellom tærne. Pelsen var også en tragedie.

Jeg kjørte 200 mil til Hundehomeopatene i Sandvika.

Etter konsultasjonen (jeg hadde med en egen perm hvor jeg hadde skrevet opp alt han hadde vært gjennom og hva jeg hadde gjort) så fikk vi utskrevet noen piller (lignet på sukkerpiller) som han skulle ha 3 av pr. dag i 10 dager. Dette skulle gi imunsystemet hans en kickstart. Jeg ble også anbefalt å gi ham blåbærtabeletter som hvistnok skal være bra for imunsystemet.

Dagen etter at han begynte på sukkerpillekuren begynte en utvikling jeg aldri har sett maken til.

Han begynte å skifte hud... Harde "nupper" og pels ramlet av og ny pels vokste opp. Det begynte på hodet, beveget seg bakover ryggen, nedover bena og buken til sist.

Han skiftet til og med tredeputer! Det gikk hull på de "gamle" tredeputene og under var det nye.

Jeg har aldri sett noe sånt før. Vanligvis blir det jo sår hvis det går hull på en tredepute, men her var det altså nye under.

Hele denne "hudskifteperioden" tok ca. ett halvt år.

Jeg har i ettertid stilt ham på utstilling, fått flere cert, og de fleste dommerne komenterer den fine og blanke pelsen hans.

Det var til og med en dommer som ville vite hva jeg forer ham med..

Konsultasjonen hos Hundehomeopatene var ikke dyr, det var heller ikke "sukkerpillene".

Det kostet mer i kroner og øre å kjøre.

Så utrolig bra! Jeg er veldig positiv til behandlingsmåten til Hundehomeopatene. Jeg er også i utgangspunktet ganske kritisk til alternativ medisin fordi det finns så utrolig mange aktører på det alternative markedet som kaller seg alt fra terapeuter til spesialister - men som til syvende og sist viser seg å kunne mye eller lite om èn type behandling. Men Hundehomeopatene ville jeg ikke nølt med å kontakte skulle jeg ha behov for det. Det er ikke sikkert en behandling vil hjelpe trådstarters hund, men det viser seg jo gang på gang at en mer holistisk behandlingsmåte i mange tilfeller er løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW! Det her høres jo nesten for godt ut til å være sant og jeg forstår den lettelsen og gleden du må ha opplevd da det løsnet og han frisknet til.

Men lurer på et par ting:

1) Hvor gammel var hunden da problemet oppsto?

2) Hvor mange/lange behandlinger trengtes?

3) Hvordan tilretteleggges/oppfølges dette etter endt behandling?

4) Er problemet borte for godt?

Det er en helt utrolig historie, og jeg vet ikke helt om jeg hadde trodd på det hvis jeg ikke hadde opplevd det selv.

1) Problemet har egentlig ligget der hele tiden.

Hunden har siden han var valp hatt dårlig pels, røytet masse og klødd en god del. Samt at han har luktet hund, ordentlig våt hund, uansett om han var våt eller ikke.

Mistanken om skabb kom når han var 2 år. Da klødde han så djevelsk at jeg likte ikke å forlate ham alene (han klødde sår, hvis han hadde mulighet til det).

2) Jeg har lest litt i permen hans, og det var 1 kur med "sukkerpiller" som varte i 14 dager (ikke 10 som jeg syntes å huske).

Samtidig med den "sukkerpillekuren" fikk han en kur med probotika (mageregulerende, for å rette opp bakteriefloraen i magen, ca 1 mnd), og han ble satt på 1 tab blåbær hver dag (noe han skal ha resten av livet).

Og dett var dett :lol:

3) Etter besøket hos Hundehomeopatene tok det ca. 6 med pelsskifte og "nuppejaging" (nuppene flyttet seg frem og tilbake over hele dyret) før pelsen var helt fin. Han luktet ikke våt hund heller. Jeg har bare vært i kontakt med Hundehomeopatene i ettertid for å spørre om blåbærtabeletter (finnes en mye billigere variant på apoteket som jeg bruker - Gevita) og å takke de for all hjelp.

4) Hunden kan ikke spise tørrfor siden han er allergisk mot lagermidd. (Dette gjelder også alergifor kjøpt hos veterinær)

Han er også allergisk mot fisk og store mengder svinekjøtt så det får han ikke. Han får en baconbit i ny og ne, men ingen svinekoteletter.

Alergitesten som ble tatt ga utslag på husstøvmidd, så han har ingen fleecepledd å ligge på lenger. Men jeg har ikke fjernet mattene i huset. De vaskes heller oftere, og jeg bruker ikke skyllemiddel på de.

Han børstes med gummikarde ett par ganger i uka, og tørkes med håndduk (ikke vasket med skyllemiddel) hver gang vi har vært ute og han har blitt våt.

Fores med v&h + 1 blåbærtabelett hver dag. Han får rå ribbein av ku og rå gulrøtter i ny og ne.

De eneste gangene jeg har sett antydning til ett par "nupper" i ettertid er hvis noen har gitt ham noe han ikke skulle hatt. Eks. personer som skal være så snille å dele en kjeks med ham, og av og til hvis jeg har brukt leverbiter (de med 3 stolper) kjøpt på dyrebutikken. Jeg tror de kalles Doko eller noe sånn, og iflg. en bekjent er dette egentlig ett tørrfor produsert i Tyskland... ergo korn, og dermed lagermidd.

Hundehomeopatene var til stor hjelp når det gjelder min hund. Jeg kan ikke garantere at de kan hjelpe din.

Men så vidt jeg vet er de de beste på området når det gjelder homeopati og hund i Norge. Og det var derfor jeg valgte å kjøre 200 mil for å få de til å se på hunden min.

Uansett hva du velger å gjøre ønsker jeg deg lykke til, for jeg vet at dette er ikke enkelt...

Glemte jo helt: Epi-Soothe.

Jeg fikk beskjed i begynnelsen av utredningen om å bade hunden med Epi-Soothe ett par ganger i uka.

Dette droppet jeg etter en periode (etter å ha vasket ham med det ett par måneder). Hunden var rød i skinnet etter hvert bad.

Så nå spyles han når han er skitten, og er han ekstra skitten så bruker jeg den billigste hundeshampoen fra Dogman.

Jeg har prøvd andre merker, men da blir han rød og irritert i huden. Ingen "nupper" bare irritert.

*dobbelpost mod Tijon* - husk å bruke redigeringsfunksjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

En liten oppdatering:

I samråd med både veterinæren og homøopaten ble det besluttet og stoppe all behandling. Det eneste jeg har gjort er å klippet bort floker i pelsen med verk og pillet av masse skorper. Eksemet har tørket inn men er der fremdeles og har i tillegg spredd seg til armhulene og halsen. Det ser ikke ut som om det plager han enda så nå er det kun tiden og kulda som vil værende avgjørende for hans fremtid.

Har fått brev fra oppdretter hvor h*n nå legger skyld på ensidig foring (han fores med V&H), overdreven hygiene (hva h*n nå mener med det...), at foreldre og stamfedre ikke er disponible for hudlidelser (finnes det tester for det????) og at jeg ikke isolerte han fra mine tre andre hunder da jeg hentet han siden vaksinen kun var tre dager gammel.

I tillegg har h*n og skrevet at dette vil få følger fra h*ns veterinær siden jeg impliserer at den har oversett symptomer.

I GIVE UP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare skrive noen oppmuntrende ord til deg. Du har en veldig ung hund, som har allergi av noe slag. Det hadde/har Tulla også. Hun var desidert verst sitt første leveår, med en topp rundt 8 +/- noen mnd. Hun klødde seg til blods og hadde ørebetennelse konstant. Vi prøvde akupunktør, noe som ga god effekt for oss. Hun klødde seg ikke til blods mer, fx. Fikk høre av veterinæren her en dag at allergier har ofte en topp når de er unghunder, og at det kan bli bedre etter det. Så jeg ville uansett ha ventet litt med noen "stor avgjørelse" på dette, og sett det an. Prøvd mer naturmedisin (akupunktur/homeopati osv; det kan umulig være sunt å gå på kortison og antibiotika et helt liv?). Men det kan altså bli bedre sånn "helt av seg selv" når de blir litt eldre. De får en topp i unghundalderen pga masse hormoner osv, som forstyrrer systemet enda mer enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering:

I samråd med både veterinæren og homøopaten ble det besluttet og stoppe all behandling. Det eneste jeg har gjort er å klippet bort floker i pelsen med verk og pillet av masse skorper. Eksemet har tørket inn men er der fremdeles og har i tillegg spredd seg til armhulene og halsen. Det ser ikke ut som om det plager han enda så nå er det kun tiden og kulda som vil værende avgjørende for hans fremtid.

Har fått brev fra oppdretter hvor h*n nå legger skyld på ensidig foring (han fores med V&H), overdreven hygiene (hva h*n nå mener med det...), at foreldre og stamfedre ikke er disponible for hudlidelser (finnes det tester for det????) og at jeg ikke isolerte han fra mine tre andre hunder da jeg hentet han siden vaksinen kun var tre dager gammel.

I tillegg har h*n og skrevet at dette vil få følger fra h*ns veterinær siden jeg impliserer at den har oversett symptomer.

I GIVE UP!

Kunne nesten tenkt meg å få vite hvem den oppdretteren er.... Overdreven hygiene...? Har du vasket hunden hver uke eller noe sånt? Har heller aldri hørt om at det blir utført tester på stamfedre. (hvordan kan man det om dei f.eks er døde?) Men du, har vetrinæren din vurdert å prøve Advocate på hunden din? Jeg hadde to kurer av det på min sch. med hudplager (hårsekkmidd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare skrive noen oppmuntrende ord til deg. Du har en veldig ung hund, som har allergi av noe slag. Det hadde/har Tulla også. Hun var desidert verst sitt første leveår, med en topp rundt 8 +/- noen mnd. Hun klødde seg til blods og hadde ørebetennelse konstant. Vi prøvde akupunktør, noe som ga god effekt for oss. Hun klødde seg ikke til blods mer, fx. Fikk høre av veterinæren her en dag at allergier har ofte en topp når de er unghunder, og at det kan bli bedre etter det. Så jeg ville uansett ha ventet litt med noen "stor avgjørelse" på dette, og sett det an. Prøvd mer naturmedisin (akupunktur/homeopati osv; det kan umulig være sunt å gå på kortison og antibiotika et helt liv?). Men det kan altså bli bedre sånn "helt av seg selv" når de blir litt eldre. De får en topp i unghundalderen pga masse hormoner osv, som forstyrrer systemet enda mer enn nødvendig.

Nå har han vært slik siden han var 11,5 uker og ifl. tre veterinærer er det svært sjeldent slike problemer kommer så tidlig og at det kommer så tidlig gjør at hans prognoser er dårlige. Det "vanligste" er at slike symptomer viser seg først når hunden er mellom 9 og 12 mnd.

Jeg har ikke økonomi til å behandle uke etter uke hos hverken hos veterinær eller homeopat for at han kanskje vil bli bra eller litt bedre.

Kunne nesten tenkt meg å få vite hvem den oppdretteren er.... Overdreven hygiene...? Har du vasket hunden hver uke eller noe sånt? Har heller aldri hørt om at det blir utført tester på stamfedre. (hvordan kan man det om dei f.eks er døde?) Men du, har vetrinæren din vurdert å prøve Advocate på hunden din? Jeg hadde to kurer av det på min sch. med hudplager (hårsekkmidd).

Sender deg PM ang. oppdretter...

Den første uken ble han skylt i rent vann to ganger fordi oppdretter mente kløen kunne være en reaksjon på shampooen h*n hadde vakset han med to ganger den uken jeg hentet han.

Så var det to uker uten noe vasking, bare gjennombørsting for at huden skulle få luft - noe som og kunne skape irritasjon og kløe ihht. oppdretter...

Etter det ble han badet en gang i uken med Episooth etter anvisning fra veterinær og en kur med et tre dagers bad med Etilac.

Nå har jeg ikke badet han på fire uker, men børstet han har jeg "desverre" gjort - merkelig at ikke alle mine langhårscollies sliter med hudlidelser etter mange år under børsten egentlig...

Så det finnes ingen slike tester eller krav til forfedre nei? Tenkte meg det... og ikke fant jeg noe heller et noen timer med søking, leting og lesing på nettet vedr. schäfer, sykdommer og avlskrav.

Har ikke prøvd Advocat men han har gått på en kur med Stronghold som visstnok skulle ta både innvendige og utvendige parasitter.

Har luftet mitt hjerte ovenfor ei i hundeklubben som og tilfeldigvis driver en dyreklinikk på andre siden av byen, og som jeg vet har et godt og mangeårig samarbeid med en schäferkennel i nabokommunen.

Hun sa at hun kunne ta blodprøver for å teste ut akkurat hva han er allergisk for men at både testen og eventuell behandlig vil koste meg dyrt og at hun sa rett ut at hun mente han ikke ville bli bra - hun sa: "glem hele bikkja og klag inn oppdretter til forbrukerrådet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg beklager å måtte si dette Colliegirl, men jeg er enig med venninden din...

Kanskje det beste både for deg og hunden er å la han få slippe etter så mye utredninger og behandlinger, om veterinærene sier at denne er en lost case, så er det nok det.. Men jeg hadde ikke latt oppdretter slippe unna så billig. Klag vedkommende inn til forbrukerrådet ta kopier av alle mailer evt skriv ned hva som ble sagt i hvilke tlf samtaler når. Hvis du ønsker en ny schäfer, send meg en PM så kan jeg hjelpe deg med å finne en seriøs og god oppdretter som man har kjennskap til linjene på.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager å måtte si dette Colliegirl, men jeg er enig med venninden din...

Kanskje det beste både for deg og hunden er å la han få slippe etter så mye utredninger og behandlinger, om veterinærene sier at denne er en lost case, så er det nok det.. Men jeg hadde ikke latt oppdretter slippe unna så billig. Klag vedkommende inn til forbrukerrådet ta kopier av alle mailer evt skriv ned hva som ble sagt i hvilke tlf samtaler når. Hvis du ønsker en ny schäfer, send meg en PM så kan jeg hjelpe deg med å finne en seriøs og god oppdretter som man har kjennskap til linjene på.

Lykke til!

Vet det nok med meg selv og, men det vanskelig å ta skrittet fullt ut. Har rådført meg med andre erfarne og aktive schäferfolk i klubben, totalt fire dyrleger hos tre forskjellige klinikker i to fylker og to homeopater i to forkjellige byer. Det jeg er mest redd for og det som surrer rundt i hodet mitt er: "tenk om han blir bra, tenk om jeg tar en for rask beslutning, tenk om det "bare" er..., tenk om... osv., osv."

Hunden er SUPER! Alt det jeg ville ha hos en schäfer: - super stødig, passe "tøff", utrolig samarbeidsvillig, topp motivasjon, meget lettlært, elsker sportrening og tar LP så lett som få også er han bare helt utrolig lekker. Men hva hjelper det dersom kløen faller tilbake til så ille han var da han ble satt på antibiotika og kortison - det luktet av han pga verket og bare vi tok på han begynte han å klø. Han er ikke riktig så illle nå men tenk om (igjen...) det blir slik - eller NÅR blir det slik igjen?

Min far, som døde februar i fjor, var schäferentusiast på sin hals og hadde alltid en schäfer ved sin side fra 1973 frem til han døde. Han etterlot seg ei flott og sunn tispe min stemor og halvsøster fremdeles har.

Han hadde alltid en kommentar eller to på lager ang. mitt valg av rase, collie, men med et glimt i øyet. Selv har jeg hatt to schäfere for 14 år siden, dog omplasseringshunder.

Grunnen til at jeg ville kjøpe meg schäfer igjen var at jeg vil ha noe som har litt mer arbeidsmotor, selvstendighet og er mer miljørobust sammenlignet med collien - også er jeg jo oppvokst med rasen.

Tviler på om jeg tør å kjøpe scäfer igjen - og lettere blir det ikke når "alle" jeg møter må fortelle meg at jeg ikke kunne forventet å få noe friskt noe siden jeg valgte denne rasen. Men collie sliter med sitte den og men det er det ingen som prater om...

Edit: Ja jeg har innrapportert oppdretter til forbrukerrådet - synes det er for j... at h*n fraskriver seg ansvaret, benekter problemet og samtidig vil hjelpe meg med å videreselge hunden til noen andre uvitende stakkarer...

Men er han ikke lekker:

post-1175-1194787278_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei

Min hund har allergi og fikk det som valp. Nå er han god igjen, men vi landet på Hills allegifor z/d som han må gå på. Når jeg prøver noe annet, kommer det tilbake. Han er allergisk for kjøtt og det er vel i det meste av for. Jeg har en samojed som nå er nesten 3 år. Man kan bygge opp immunforsvaret med Macrogard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har du prøvet Hills allegifor z/d? Da får du iallfall vite om det er forallegi. Kjøpes bare hos veteinærer. Noe kostbar, men bedre med en frisk hund enn et billig for. Min hund ble god men må bruke dette foret ellers kommer det tilbake. Skal prøve ut andre fortyper etterhvert, men lander tilbake på Hills hvis han ikke tåler prøvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Min hund har allergi og fikk det som valp. Nå er han god igjen, men vi landet på Hills allegifor z/d som han må gå på. Når jeg prøver noe annet, kommer det tilbake. Han er allergisk for kjøtt og det er vel i det meste av for. Jeg har en samojed som nå er nesten 3 år. Man kan bygge opp immunforsvaret med Macrogard.

Allergisk mot kjøtt??? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Min hund har allergi og fikk det som valp. Nå er han god igjen, men vi landet på Hills allegifor z/d som han må gå på. Når jeg prøver noe annet, kommer det tilbake. Han er allergisk for kjøtt og det er vel i det meste av for. Jeg har en samojed som nå er nesten 3 år. Man kan bygge opp immunforsvaret med Macrogard.

Å si at en hund er allergisk mot kjøtt, blir som å si at den er allergisk mot vann. Stakkaren må jo være døende!

At en hund kan være allergisk mot noen typer kjøtt er nå en ting, men det må da være umulig at alle typer kjøtt er allergifremkallende hos en hund, som jo tross alt hovedsaklig er en kjøtteter.

Jeg er allergisk mot noen typer plantekost, til tross for at vi mennesker hovedsaklig er planteetere. Hadde jeg vært allergisk mot "planter" så hadde jeg vært død. Men jeg er allergisk mot tomat, og det finnes i mange matvarer. Og jeg reagerer på visse typer nøtter, og kakao/sjokolade, og banan, og pinjekjerner, og alle disse tingene reagerer jeg ekstra mye på når det er pollensesong, eller når jeg har hatt kontakt med pelsdyr som jeg reagerer på. Allergi er en komplisert greie, og det er ofte *kombinasjonen* av allergener som gir en reaksjon.

Hva om hunden din reagerer på korn? Hvis den får fôr med korn, så gir det utslag i form av allergi? Tørrfôr kan inneholde mange ulike typer kjøtt, men alle sammen inneholder kornprodukter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hills, eller annet tørrfôrmerke for dens saks skyld, er uaktuellt å bruke - han har IKKE fôrallergi.

Nå som snøen og kulda har kommet har eksemet hans tørket inn og nå har han vært totalt eksemfri de siste ukene så da blir det spennende å se hvordan det utvikler seg i løpet av vinteren og ikke minst til våren igjen.

Dette kan og tyde på at han ikke lider av noen innendørsallergi slik som f.eks. husmidd etc., men kommer det tilbake til våren/sommeren er det meget sannsynlig pollenallergi av noe slag. Men man skal heller ikke se bort i fra at det er immunforsvaret hans og "styrken" på det varierer jo gjennom hele året.

Jeg har en annen hund med "kjøttallergi" - han er allergisk mot varmebehandlet storfeprodukter i tørrfôr. Dvs. at han kan spise alle typer kjøtt, tom. storfe, så lenge han får det rått. Man kan vel ikke være allergisk mot ALLE typer kjøtt vel? De blir jo omtrent som om de som har pollenallergi skal reagere på ALLE typer polen det da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Min hund har allergi og fikk det som valp. Nå er han god igjen, men vi landet på Hills allegifor z/d som han må gå på. Når jeg prøver noe annet, kommer det tilbake. Han er allergisk for kjøtt og det er vel i det meste av for. Jeg har en samojed som nå er nesten 3 år. Man kan bygge opp immunforsvaret med Macrogard.

Hill's såkalte allergifôr, z/d, inneholder faktisk kjøtt, nemlig kyllinglever. Men hovedingrediensen er.... POTET! Fôret har ekstremt høyt innhold av vegetabilsk stivelse, og hele 50% karbohydrater. Fôret er så å si tomt for proteiner, og proteiner er selve byggesteinene i kroppen. Et fôr uten proteiner gjør at kroppen ikke får det den trenger for å danne nye, sunne celler. Et sånt fôr bør kun brukes i svært kort tid. En venninne av meg brukte dette fôret i en elimineringsprosess, og fikk streng beskjed fra dyrlegen om at det ikke bør brukes over lengre tid enn noen få uker. Det er simpelthen ikke noe fullfôr.

Det er omtrent som om en person med matallergi får beskjed av legen om å kun spise spinat og kaninkjøtt, fordi vedkommende viser tegn til allergi mot diverse andre ting. Det nye "fôret", spinat og kaninkjøtt, er ikke noe fullfôr som denne personen kan leve med over tid, men det inneholder ingenting av det som personen normalt spiser. Etter etpar uker på denne dietten kan man så begynne å blande inn en og en matvare, og se om personen tåler det. Dette kalles en elimineringsdiett.

Jeg er selv allergisk, og vet litt om dette... <_<

Det er helt fantastisk at Hill's gir inntrykk av at hydrolysering av proteiner er noe de har kommet opp med selv, ved at de omtaler det som Hill's Hydrolyzed Protein System*. Men hydrolysering betyr rett og slett at man bryter ned noe ved hjelp av... vann. Jeg rister på hodet så det nesten detter av! Det er tydeligvis ingen grenser for hva tørrfôrprodusentene prøver å ta æren for. Hydrolysering benyttes ofte på slakteavfall, for å forandre molekylstrukturen i proteinene. Hills har ikke eksistert halvparten så lenge som hydrolyseringsmetoden har vært kjent...

Hills, eller annet tørrfôrmerke for dens saks skyld, er uaktuellt å bruke - han har IKKE fôrallergi.

Nå som snøen og kulda har kommet har eksemet hans tørket inn og nå har han vært totalt eksemfri de siste ukene så da blir det spennende å se hvordan det utvikler seg i løpet av vinteren og ikke minst til våren igjen.

Dette kan og tyde på at han ikke lider av noen innendørsallergi slik som f.eks. husmidd etc., men kommer det tilbake til våren/sommeren er det meget sannsynlig pollenallergi av noe slag. Men man skal heller ikke se bort i fra at det er immunforsvaret hans og "styrken" på det varierer jo gjennom hele året.

Jeg har en annen hund med "kjøttallergi" - han er allergisk mot varmebehandlet storfeprodukter i tørrfôr. Dvs. at han kan spise alle typer kjøtt, tom. storfe, så lenge han får det rått. Man kan vel ikke være allergisk mot ALLE typer kjøtt vel? De blir jo omtrent som om de som har pollenallergi skal reagere på ALLE typer polen det da...

Kjære colliegirl,

Jeg vet mye om allergi, for jeg lider av det selv. Jeg vet også at legevitenskapen har kommet utrolig kort når det gjelder metoder for å forstå hva som forårsaker allergi.

Jeg VET at jeg er allergisk mot tomat, banan, pinjekjerner, paranøtter, og kakao - men ingen allergitest har gitt utslag for det. Jeg er også dødelig allergisk mot hest, men min første allergitest ga likevel overhodet ikkeno' utslag for hest! Derimot fikk jeg kraftig utslag mot husstøv, som jeg tåler i store mengder. Joda, jeg er allergisk mot husstøv også, men jeg har masse av det i huset uten å slite med det. Men får jeg besøk av en person som har hest, så må jeg hive meg over allergi- og astma-medisinen øyeblikkelig.

Min allergi mot diverse matvarer varierer omtrent fra dag til dag. Jeg reagerer raskt hvis jeg spiser rå tomat fra butikken - men merkelig nok reagerer jeg mye mindre på tomater jeg dyrker i min egen hage. Hvorfor? Tja, kanskje fordi jeg gjødsler mine egne tomatplanter med brenneslevann og hønsegjødsel fra mine egne, frittgående høner?

Og kanskje har det også noe å gjøre med hvorfor hunder reagerer på enkelte typer kjøtt. Hvorfor reagerer de oftere på fete kjøttvarer, som lam og svin? Tja, kanskje fordi begge deler inneholder endel fett, og fett har dårlig holdbarhet når man oppbevarer det i romtemperatur? Det er jo vanligvis sånn at folk oppbevarer tørrfôr i - nettopp: romtemperatur. Betyr det at hunden er allergisk mot lam og svin? Njææh, kanskje betyr det heller at hunden ikke tåler harsknet fett...?

Når det gjelder immunsvikt, så opplever man ofte de sterkeste indikasjonene på dette når man er ung. Det er vanlig at mennesker "vokser av seg" allergier, og det ble jeg også fortalt av alle legene og spesialistene jeg gikk til som barn/ungdom. Nå er jeg snart 40 år, og de fleste allergiene mine lever og trives like godt den dag i dag. Men de som har opplevd bedring etter ungdommen, har rett og slett utvilket bedre immunforsvar med tiden. Det gjalt også den ene hunden min, som hadde ørebetennelse i 6 måneder som valp. Nå er han voksen, og ørebetennelsen forsvant som dugg for solen da han var ca 11-12 måneder gammel. Han "vokste det av seg", med andre ord. Så snart immunforsvaret hans ble "voksent", ble det istand til å bekjempe betennelsen. Jeg for min del var ikke så heldig, jeg har samme styrke av allergi i dag som da jeg var 10 år gammel. Men noe tåler jeg bedre i dag, og annet tåler jeg dårligere. Allergien forandrer seg; den forblir sjelden den samme.

Jeg tåler ikke rå tomat. Men tomatsaus (kokt) er ikkeno' problem. Så det blir for enkelt å si at "jeg er allergisk mot tomat". Det samme kan gjelde for hunder: om de ikke tåler storfekjøtt i tørrfôr (kokt ved ekstremt høy temperatur og deretter tørket og oppbevart i romtemperatur) så kan de likevel tåle rått storfekjøtt.

Jeg har totalt gitt opp å tro på innholdsfortegnelsen i tørrfôr. Det er altfor mange detaljer i produksjonsprosessen som vi ikke får vite noe om. Jeg foretrekker å gi hundene mine norskprodusert kjøtt og bein, og et rått fôr som er basert på slike råvarer.

*Dobbelpost, mod. Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei

Har du prøvd aloe vera juice og spray? Hun jeg driver kennel sammen med har en puddel som fikk middallergi, det tok lang tid og mange blodprøver får å finne det ut. Men iallefall, hun fikk beskjed om at hun måtte ta kortison resten av livet. Men så sluttet hun med dette å prøve aloe vera. og nå er hun så godt som bra.Men hun må ta det hver dag. juice morgen og kveld. spray en gang om dagen.

Linn Renate

www.kennel-bertelsvik.piczo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hill's såkalte allergifôr, z/d, inneholder faktisk kjøtt, nemlig kyllinglever. Men hovedingrediensen er.... POTET! Fôret har ekstremt høyt innhold av vegetabilsk stivelse, og hele 50% karbohydrater. Fôret er så å si tomt for proteiner, og proteiner er selve byggesteinene i kroppen. Et fôr uten proteiner gjør at kroppen ikke får det den trenger for å danne nye, sunne celler. Et sånt fôr bør kun brukes i svært kort tid. En venninne av meg brukte dette fôret i en elimineringsprosess, og fikk streng beskjed fra dyrlegen om at det ikke bør brukes over lengre tid enn noen få uker. Det er simpelthen ikke noe fullfôr.

Dette er da bare tull! Har selv en hund med allergi for inneklima (støv o.l.). Dvs det er det han er sjekket for så langt. Mulig han kan være allergisk mot andre ting også - men har tatt støvet nå i første omgang. Han klødde - og spesielt om han var mye inne over tid. Har brukt Hills de siste halvannet året - først Sensitive og Lam og Ris, men etter at han fikk påvist allergi for over et år siden, fikk han Hill's veterinær fôr og har gått på det siden. Han klør langt, langt mindre - dvs ikke merkbart. Han gikk også tidvis på V&H. Har innimellom foret med V&H fordi det har vært praktisk i forhold til at vi har vært på langtur (vinter) - men da klør han som besatt igjen etterpå. Så Hill's vet fôr med så små proteiner at kroppen ikke merker at de får det, fungerer utmerket, og er absolutt noe også Colliegirl burde prøve. V&H har for mye proteiner i forhold til hans imunforsvar. Min hund hadde også, i den perioden han gikk på V&H mye våteksem. Det er også helt borte.

Jeg har en hund som er utdannet redningshund, ogvi er mye ute og løper og han jobber ofte hardt. Han har ikke noe problemer med å få i seg nok energi og næringsstoffer gjennom det foret han nå bruker - altså vet.foret. Jeg vurderer å gå tilbake til Lam og Ris igjen for å prøve ut - det er tross alt et par-tre hundre kroner forskjell på sekken jfr vet.foret..... Og obs - jeg har ingen schäfer.

Hills, eller annet tørrfôrmerke for dens saks skyld, er uaktuellt å bruke - han har IKKE fôrallergi.

Nå som snøen og kulda har kommet har eksemet hans tørket inn og nå har han vært totalt eksemfri de siste ukene så da blir det spennende å se hvordan det utvikler seg i løpet av vinteren og ikke minst til våren igjen.

Dette kan og tyde på at han ikke lider av noen innendørsallergi slik som f.eks. husmidd etc., men kommer det tilbake til våren/sommeren er det meget sannsynlig pollenallergi av noe slag. Men man skal heller ikke se bort i fra at det er immunforsvaret hans og "styrken" på det varierer jo gjennom hele året.

Jeg har en annen hund med "kjøttallergi" - han er allergisk mot varmebehandlet storfeprodukter i tørrfôr. Dvs. at han kan spise alle typer kjøtt, tom. storfe, så lenge han får det rått. Man kan vel ikke være allergisk mot ALLE typer kjøtt vel? De blir jo omtrent som om de som har pollenallergi skal reagere på ALLE typer polen det da...

Den trenger ikke ha fôrallergi for å bruke fôr som kroppen takler bedre enn det han nå tydeligvis går på.

Har selv hund med allergi for husmidd, og han klør så og si ikke på vinteren. Kløe, våteksem ol er jo med bakgrunn i svikt i imunforsvaret. Hadde imunforsvaret vært i orden, hadde han ikke hatt noen av disse plagene. Hadde ville kuttet ut V&H. Proteinene i fôret er så store at kroppen rett og slett får for mye, og det går over i kløe. Har selv fôret på V&H over tid på to hunder. En tok det helt greit, den andre fikk kløe og masse våteksem. Da jeg kuttet ut og gikk over på Hill's Sensitiv, forsvant både deler av kløen, og våteksem har vi ikke hatt siden. Husmiddallergien gjør at han får fôr med "snille" proteiner og det fungerer over all forventning. Fra å være nesten hårløs på magen, har han nå fått igjen pelsen og kløen er også så og si borte. Litt vil han klø, men er flink til å skifte tepper der han ligger samt bade han hver 14. dag i mild shampo. Ikke engang trening i ruinområder med masse støv gir noe ekstra kløe.

Dobbeltpost brug siteringsfunktionen mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har forhørt meg veldig mye rundet allergi i senere tid, da jeg har en ung schæfer med kraftig allergi selv.

ALLE som har allergikere som har blitt bedre, har forskjellig typer for og anbefale. altså betyr det at mange typer allergifor, OG vom og hundemat, er for som hunder har blitt bedre av .... da kommer det jo an på ... hva reagerer hunden faktisk på.

Vår har påvist husstøv midd og lagermidd, vi ser hun reagerer på noe mat, vi har nå valgt å ta vekk omega 3 oljen, da utrolig mange med nettopp schæfer opplever at hundene reagerer på det ... dessverre ser man ikke i så ung alder noe særlig på blodprøver etter som jeg har skjønt.

Vi prøver ut immucept på vår hund nå, og krysser alt vi har for at det skal virke ... er det noe som kunne vært prøvd på deres hund ?

Vi opplever det motsatte, at hunden er VÆRRE nå enn i sommer, i sommer var hun ute hele tiden, nå er hun mer inne ... .

utrolig sørgelig diagnose, og jeg håper både din og min hund faktisk kommer over dette ... at vi finner den tingen som virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forhørt meg veldig mye rundet allergi i senere tid, da jeg har en ung schæfer med kraftig allergi selv.

ALLE som har allergikere som har blitt bedre, har forskjellig typer for og anbefale. altså betyr det at mange typer allergifor, OG vom og hundemat, er for som hunder har blitt bedre av .... da kommer det jo an på ... hva reagerer hunden faktisk på.

Så flott at du sjekker litt rundt om du og! Det er mange gode råd, meninger og synsinger ute å går har jeg hørt. Vi får ALLTID beskjed av hundefolk at det er forallergi fordi han er schäfer... :rolleyes:

Etter dyrlegens anbefalning fores han fremdeles på V&H (skifter litt på mellom kylling og # 33) og så fin i pelsen og huden, bra kondisjon, matlyst og avføring og ikke minst så kløefri han er nå kommer jeg IKKE til å bytte for. T.o.m omega3 tåler han.

Har prøvd meg litt frem i perioder ved å tilsette forskjellige typer tørrfor i maten hans samt div. matrester og kjøttyper og, bank i bordet, han har ikke reagert på som helst! :Laugh:

Vår har påvist husstøv midd og lagermidd, vi ser hun reagerer på noe mat, vi har nå valgt å ta vekk omega 3 oljen, da utrolig mange med nettopp schæfer opplever at hundene reagerer på det ... dessverre ser man ikke i så ung alder noe særlig på blodprøver etter som jeg har skjønt.

Vi prøver ut immucept på vår hund nå, og krysser alt vi har for at det skal virke ... er det noe som kunne vært prøvd på deres hund ?

Vi opplever det motsatte, at hunden er VÆRRE nå enn i sommer, i sommer var hun ute hele tiden, nå er hun mer inne ... .

utrolig sørgelig diagnose, og jeg håper både din og min hund faktisk kommer over dette ... at vi finner den tingen som virker.

Vet'n sa klart i fra fra starten av (da han var 3 mnd.) at jeg sansynligvis ikke ville få noen klare svar eller korrekt diagnose før han var passert året. Nettopp fordi eventuelle prøver blir for unøyaktige og usikre på så unge dyr.

Nå er vi bare utrolig spente på om det kommer tilbake til våren og sommeren.

Vet'n har en teori om at han desverre hadde en litt "røff" start hos oppdretter siden han ble så bra igjen nesten over natta da kulda kom - enten ved å være utsatt for parasitter, "feil" kost, dårlig hygiene og/eller klima (var en utrolig bløt sommer og han var stort sett ute og løs på en gård med fjøs og div. dyr). Men dette blir jo også bare synsing.

Vi får krysse det som krysses kan for våre hunder!

Den trenger ikke ha fôrallergi for å bruke fôr som kroppen takler bedre enn det han nå tydeligvis går på.

Har selv hund med allergi for husmidd, og han klør så og si ikke på vinteren. Kløe, våteksem ol er jo med bakgrunn i svikt i imunforsvaret. Hadde imunforsvaret vært i orden, hadde han ikke hatt noen av disse plagene. Hadde ville kuttet ut V&H. Proteinene i fôret er så store at kroppen rett og slett får for mye, og det går over i kløe. Har selv fôret på V&H over tid på to hunder. En tok det helt greit, den andre fikk kløe og masse våteksem. Da jeg kuttet ut og gikk over på Hill's Sensitiv, forsvant både deler av kløen, og våteksem har vi ikke hatt siden. Husmiddallergien gjør at han får fôr med "snille" proteiner og det fungerer over all forventning. Fra å være nesten hårløs på magen, har han nå fått igjen pelsen og kløen er også så og si borte. Litt vil han klø, men er flink til å skifte tepper der han ligger samt bade han hver 14. dag i mild shampo. Ikke engang trening i ruinområder med masse støv gir noe ekstra kløe.

Dobbeltpost brug siteringsfunktionen mod. Einstein&Charlie

Har foret 3 andre hunder på V&H i to år og schäferen reagerer ikke på denne maten - faktisk har både jeg og vet'n (som ikke vil sette han på tørrfor) inntrykket av at detter er den rette maten for han.

Hva mener du med "snille" proteiner? Hunder har ikke ensymet som kreves for å fordøye vegetabilske proteiner og i tillegg er tarmsystemet deres for kort. Animalske proteiner er proteinet som hunden er tilpasset til, både med tanke på PH i magesekken, tarmsystemets lengde og hundens ensymer.

Sum summarum er animalske proteiner "snillere" og mer lettfordøyelig enn vegetabilske, men igjen ser man jo at folk har forskjellige oppfatninger og erfaringer om hva akkurat sin hund fungerer best på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...