Gå til innhold
Hundesonen.no

Dressør


Kengeru

Recommended Posts

Først må jeg si til trådstarter ; Du ordlegger deg helt feil, i hvertfall til dette forumet.

Synes ikke man bare skal tråkke på en person for alderen sin skyld. Han har tatt kurs i 1.5 år, men bestefaren hans har gjort dette i mange år. Han har fått mye gratis derfra også ikke bare gjennom kurs. Tro meg det er mange yngre der ute som faktisk er veldig flinke. Og tenk om han faktisk vet hva han driver med?!

Jeg f. eks. fikk lære hvordan stille en basenji av ei på 9 år. Og basenji er ikke av de letteste rasene synes jeg. Hun var tross alt bare 9, men utrolig flink med hundene.

Gi gutten (håper det var gutt:S) en sjanse og vis hva han kan uten at fordommene skal ødelegge hans ambisjoner. Selv om han sier medaljer kan det være hans måte å si premier på. Alle bruker ord forskjellig. Hvis du vil bli en ting og alle sier at du er for ung eller for gammel eller for lite erfaring, vil ikke det gi deg dårlig selvtillit? Vil ikke det drepe dine drømmer? Alle har vært unge i sitt liv. Mange har hatt drømer og mange gjorde noe med drømmene og se hvor de er idag! De har oppnådd masse i sin drøm. Synes folk skal tenke seg litt om før de dømmer.

Joda, men at han skal dressere, kaniner, hamstere, katter og hunder?

Greit, Guro lærte katten sin kl 1 øvelser. Men ærligtalt, en katt som går ruta? ØHM?! :)

Jeg er ung selv, men så ordlegger jeg meg på en litt annen måte og kanskje, det er vel en del av det å bli tatt seriøst å være moden nok det å kunne snakke for seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, Guro lærte katten sin kl 1 øvelser. Men ærligtalt, en katt som går ruta? ØHM?! :)

Kl. 1 øvelser? :shocked: Hvordan klarte hun det? Og jeg som ble stolt da jeg klarte å få katten min til å sitte og ha kontakt med meg i 10 sekunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kl. 1 øvelser? :shocked: Hvordan klarte hun det? Og jeg som ble stolt da jeg klarte å få katten min til å sitte og ha kontakt med meg i 10 sekunder.

De forsvant uten vedlikehold så vidt jeg vet men... hehe, har ikke hørt hele historien, bare nevnt for meg..

Så ikke ta så tungt på det, det var liksom bare et eksempel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen, gi dere, ikke sleng så mye dritt! Han er 13 år, og har kanskje litt problemer med å ordlegge seg riktig. Det jeg tenkte når han skrev dette, var at han skulle være med på å lage dressurkurs sammen med moren, bestefaren og 17 andre. Han skal sikkert ikke holde et helt kurs alene(skal du det?), for da er det vel ikke så mange voksne som vil melde seg på..

Dressur av dyr, behøver nødvendigvis ikke være på den måten som vi dressere hunder, så å komme med kommentarer som å ta med katten med i lydighetsringen blir bare teit.

Jeg synes det er flott at unge folk er engasjerte, er villige til å lære mer og lære bort til andre. Særlig på området for hunder og dyr, for det trengs.. Denne gutten sitter sikkert med mye fin kunnskap som han har fått av familien sin som driver med hund. Han sier han har drevet med hunder i 3 år, men det er mange som ikke får egen hund før de er i 9 - 10 års alderen, så det er vel kanskje grunnen - og vi vet dessuten ikke om han er oppvokst med hunder(jeg synes det virker sånn), så han kan ha fått en del kunnskap gjennom det også. Han er tydeligvis flink da, når han har fått 17 premier i løpet av tiden han har drevet med hund, og det i en så ung alder. Synes det er flott jeg! Trådstarter, bare stå på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt greit å stille litt krav til både rettskriving og innholdet i et innlegg skrevet av en 13 åring, jeg. Skal du reklamere for noe (dvs selge det), bør iallfall hovedinnholdet være nogenlunde riktig skrevet og gi korrekt informasjon. Vil du bli tatt på alvor, må du legge deg litt i selen, ikke sant. Velger å tro at det er en tøysetråd, jeg.

Hva betyr dresurer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen, gi dere, ikke sleng så mye dritt! Han er 13 år, og har kanskje litt problemer med å ordlegge seg riktig. Det jeg tenkte når han skrev dette, var at han skulle være med på å lage dressurkurs sammen med moren, bestefaren og 17 andre. Han skal sikkert ikke holde et helt kurs alene(skal du det?), for da er det vel ikke så mange voksne som vil melde seg på..

Dressur av dyr, behøver nødvendigvis ikke være på den måten som vi dressere hunder, så å komme med kommentarer som å ta med katten med i lydighetsringen blir bare teit.

Jeg synes det er flott at unge folk er engasjerte, er villige til å lære mer og lære bort til andre. Særlig på området for hunder og dyr, for det trengs.. Denne gutten sitter sikkert med mye fin kunnskap som han har fått av familien sin som driver med hund. Han sier han har drevet med hunder i 3 år, men det er mange som ikke får egen hund før de er i 9 - 10 års alderen, så det er vel kanskje grunnen - og vi vet dessuten ikke om han er oppvokst med hunder(jeg synes det virker sånn), så han kan ha fått en del kunnskap gjennom det også. Han er tydeligvis flink da, når han har fått 17 premier i løpet av tiden han har drevet med hund, og det i en så ung alder. Synes det er flott jeg! Trådstarter, bare stå på :)

Jeg er enig med deg Karina :) Men jeg var nysgjerrig og skeptisk til hva denne gutten hadde oppnådd med hund og hva han kunne. Men for all del jeg syntes det er positivt med unge som har drømmer og mål og interiserer seg for hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager virkelig men hvordan er det mulig for en såkallt Moderator av dette forum å tillate en del av de innleggene som skrives her pga at en stakkars 13 åring har tatt litt kraftig i med formuleringene...

Jeg har fått slettet innlegg pga såkallt person sjikane som var betraktelig mildere enn det som fremkommer her...

Dere sitter der som noen fjols å ønsker en guttunge velkommen til forumet på den måten der...

Tror vel at det muligens er noen av dere som har vansker med å ordlegge dere å oppfører dere som 12 åringer ..

Regner med at dette innlegget også blir slettet da det virker som om man helst ikke skal krittisere noen i den harde kjerne...

Men håper Kenguru ikke tar seg nær av de tåpelige å barnslige å umodne kommentarene han har fått på sitt innlegg...

Så til alle .. skjerp dere kraftig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..han skriver jo faktisk i en annen tråd at han skal bli dressør når han blir 16 da.... Tenkte bare jeg skulle nevne det.

Synes det er fint at unge (som meg, jeg er da også 13) engasjerer seg i hund. Finnes det noe bedre å engasjere seg i?

Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...