Gå til innhold
Hundesonen.no

Sleiking under løpetid

Mirai

Recommended Posts

Litt OT dette men jeg går ut fra at du mener kastrering? Kastrering/sterilisering har ikke noe med hvilket kjønn den opererte har.. Til ditt "forsvar", skal det sies at svært mange roter med begrepene, veterinærer også...!

Kastrerer man et dyr(eller menneske) så fjerner man testikler eller eggstokker(og som regel livmoren) og kjønnsdriften forsvinner eller blir svært redusert. Tisper får jo naturlig nok ikke løpetid mer, og hannene mister interessen for det smukke kjønn. Og det er jo som regel akkurat det man er "ute etter", når man kastrerer dyr. (tenk bare på kastrering av katter).

Steriliserer man, så kutter man forbindelsen mellom sædleder og testikkel på "mannesiden" og på "damesiden", så kutter man forbindelsen mellom eggleder og livmor. Kjønnsdriften er inntakt hos begge kjønn og løpetid, kommer som "normalt".

Så kort sagt, når det er snakk om dyr, er det nesten alltid kastrering det er snakk om, uansett kjønn.

Ja jeg mener Kastrering, jeg er rotete og kaller det mest sterilisering selvom jeg mener kasterering :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...